Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kapea lantioisilla naisilla synnytysongelmia?

Vierailija
20.08.2016 |

Näin oon joskus kuullut, pitääkö paikkansa? Että alateitse synnytys voisi olla ongelmallista?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon lantion sisämitat kasvavat raskaudessa? Joo, tiedän, että jonkin verran, mutta onko kellään mitään senttimääräisiä arvioita? Olen koittanut tunnustella alakerran luustoa, niin itselläni on esim. istuinluiden etäisyys toisistaan SUURIMMILLAAN ehkä 3-4 cm. Myös häpyluu ylettyy hyvin taakse, ja sen ja häntäluun pään etäisyyskin vaikuttaa aika pieneltä. Kuinka helposti pelvimetriaan pääsee? Pidetäänkö hankalana tapauksena leveäperseistä ja pitkää naista, joka sellaista vaatii, ellei lapsi ole poikkeuksellisen suuri tms?

Vierailija
22/34 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida ohi aiheen, että kun peukutin yläpeukkuja, tuli samalla alapeukku. Anteeksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on raskauksien aikaan ollut kapea lantio, vain 90cm mutta rakenteeltaan pyöreä, kuppimainen. Lapset on onneksi olleet pieniä 2180-3330g mutta synnytykset helppoja ja nopeita (viimeisin 42 min). Palautuminen nopeaa ja helppoa.

24/34 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on syytä epäillä lantion ala-aukeaman eli sagittaaliaukeaman pienuutta, tehdään raskauden aikana ylimääräisiä uä-tutkimuksia ja myös röntgen otetaan. Minulla epäiltiin, koska olen lyhyt, 153 cm. Lantio on kuitenkin normaalikokoinen ja alle 3 kg lapseni mahtui syntymään.

Vierailija
25/34 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kapea lantio ulkoapäin ja niinhän siinä kävi ettei esikoinen mahtunut syntymään.

Synnytystaparviossa sanottiin ettei ongelmaa. Ei todellakaan mitään pelvimeteiaa tehdä äidik epäilyjen vuoksi.

Minulla siis yläaukileen mitat oikeasti pienet joten vauva ei mahtunut edes laskeutumaan missään vaiheessa. Ei ollut laskeutunut edes silloin kun oli 5cm auki.

Parempi tosin niin kuin päästään kiinni juuttunut vauva.

Mutta siis 30h olinsynnytys ollut käynnissä ja mitään edistystä ei illut tapahtunut moneen tuntiin joten leikattiin.

Tämän jälkeen lantio kuvattiin ja todettiin ahtaaksi. Kuopuksen kanssa tehtiin suunniteltu sektio.

Vierailija
26/34 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on leveähkö lantio, ja en olisi ikinä ajatellut, että tulee ongelmia synnytyksessä, koska synnytyskanava kapea. Olisi tuonkin asian voinut todeta aikaisemmin, ettei olisi tarvinnut vaarantaa lasta synnytyksessä. Neuvolalääkäri vain totesi, että kokeillaan mahtuuko lapsi syntymään. Onneksi vauva saatiin maailmaan ehjin nahoin. Olisi varmasti kannattanut palkata doula, sen verran monta asiaa synnytyksessä meni pieleen.

Vierailija
27/34 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lyhyille naisille (alle 160 cm) tehdään aina synnytystapa-arvio, ja varmaan jos nainen on sirorakenteinen, pidemmillekin. Minulla on todella leveä lantio, mutta ulkomitat eivät korreloi välttämättä mitenkään sisämittojen kanssa. Persevällä naisella ei välttämättä ole synnyttäjän lantiota. Minulle tehtiin tutkimus siis lyhyyteni vuoksi. Tutkimus oli aika kivulias. Sisätutkimuksen yhteydessä lääkäri tunnusteli lantiokanavaa käsin eli toisin sanoen venytti emätintä aika kovakouraisesti joka suuntaan.

Vierailija
28/34 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litteä lantio on tavallinen ongelma isoluisilla leveälantioisilla naisilla. Minulla on kapean näköinen lantio ja pieni peppu, mutta lantion luiden väliin jäävä sisäaukeama oli ihanteellisen väljä synnytystä varten. Tämä tarkistettiin pelvimetrialla. Kolme lasta olen synnyttänyt alateitse, painot luokkaa runsas 3,5 kg.

Vierailija
29/34 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on massiivinen lantion luusto ulospäin, se voi olla massiivinen (=ahdas) myös sisältä, eli päin vastoin kuin ajattelit. Kapea lantio voi olla siro, jolloin se on myös tilava synnytyslantio.

Näin. Itselläni on sellainen mitä usein sanotaan "synnyttäjän lantioksi", korkealle heti vyötärön alle tulevat leveät lantionluut. Silti sisämitat on pienet, ja 2,8 kiloisen esikoiseni pystyin synnyttämään alakautta, mutta 3,5-kiloinen veljensä tuli keisarinleikkauksella, kun ei olisi mahtunut muuten ulos. 

Vierailija
30/34 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MieVaan kirjoitti:

Litteä lantio on tavallinen ongelma isoluisilla leveälantioisilla naisilla. Minulla on kapean näköinen lantio ja pieni peppu, mutta lantion luiden väliin jäävä sisäaukeama oli ihanteellisen väljä synnytystä varten. Tämä tarkistettiin pelvimetrialla. Kolme lasta olen synnyttänyt alateitse, painot luokkaa runsas 3,5 kg.

Juuri näin. Miten ette tätä tienneet?

Nimenomaan leveäistä lantioluista usein seuraa litteä (ahdas) synnytyskanava. Ja kapealantioisilla synnytyskanava on pyöreämpi, ei niin ahdas.

Vierailija
31/34 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tän sisämitan voisi arvioida? Mulla oikeesti tosi kapea lantio naiseksi, ei juuri murrosiässä leventynyt siitä, mitä oli esimurrosikäisenä. :S

Gynekologi voi arvioida. Ulkoinen lantion leveys tai kapeus ei kerro yhtään mitään miten hyvin, tai minkä kokoisia lapsia mahtuu synnyttämään.

Vierailija
32/34 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo 151 cm ja kapealantioinen. Ennakolta epäilimme vauvan mahtumista ulos, mutta neuvoloissa ym. vastaus oli aina "no, seuraillaan". Mitään mittauksia ei tehty. Sentään synnytys käynnistettiin lasketun ajan mentyä umpeen ettei vauva kasva enää lisää. 

Vauva, 3,1 kg, pääsi kyllä alateitse ulos, mutta laskeutuminen synnytyskanavaan kesti pitkään ja hilkulla oltiin ettei jouduttu leikkaukseen kun vauvan happeutuminen laski aina ponnistusvaiheessa. Viimeisellä ponnistuksella vaimoni häpyliitos repesi. Ei ole palautunut ennalleen vielä 4 v kuluttua, tietynlaisissa liikkeissä tuntuu lantion irtonaisuus. Kätilön kommentti vauvan synnyttyä: "Oho. Enpä olisi uskonut että se mahtuu ulos."

Vierailija
33/34 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten missäkin tapauksessa. Hoikempana lantioni oli 25 senttiä vyötäröä leveämpi, olen 170 cm, mitat oli sellaset 102-75-100 cm. Ja helposti mahtui yli nelikiloinen vauva tulemaan. Lantiotani arvioitiin sisämitoiltaan normaaliksi keskikokoisen naisen lantioksi. Ettei ala nyt mennä niinpäin, että leveälanteisia naisia aletaan järjestään luulla huonommiksi synnyttäjiksi.

Vierailija
34/34 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 32, todella harmillista ja epäammattimaista toimintaa :( ja pitkäaikaiset, mahdollisesti pysyvät seuraukset... hirvittää kuulla :/

Minä olen 155 cm ja kapea lantio ja synnyttämätön. Jos joskus tulen raskaaksi osaan pyytää synnytystapa-arvioinnin, kiitos tämän ketjun !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi