Onko kapea lantioisilla naisilla synnytysongelmia?
Näin oon joskus kuullut, pitääkö paikkansa? Että alateitse synnytys voisi olla ongelmallista?
Kommentit (34)
Miten tän sisämitan voisi arvioida? Mulla oikeesti tosi kapea lantio naiseksi, ei juuri murrosiässä leventynyt siitä, mitä oli esimurrosikäisenä. :S
Tottakai se on ongelmallista jos lapsen pää on iso ja ulostulo tie pieni.Vauvan pää muotoutuu jonkun verran kanavassa tullessaan mutta ei se onnee aina tee.
Tästä syystä tehää synnytystapa arvio jossa katotaan vauvan koko ja mahtuuko tulemaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Miten tän sisämitan voisi arvioida? Mulla oikeesti tosi kapea lantio naiseksi, ei juuri murrosiässä leventynyt siitä, mitä oli esimurrosikäisenä. :S
Pelvimetria
Mullakin on ulkoisesti kapea lantio, en osaa arvioida senteissä mutta ei ole juurikaan vyötäröä (n. 65 cm) leveämpi. Aika "poikamainen" kroppa siis.
Synnytyksessä ei ollut ongelmia, lapsi syntyi reilu 7 h synnytyksen (ponnistus 14 min) jälkeen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ootusaikana hormoonit tekee tehtäviään ja lantio venyy ja löystyy jotta vauva mahtuu ulos.
Tästä johtuu sit liitoskivut ja joillakin ankka kävely
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen mallia tasapaksu, eli lantio on tosi pieni suhteessa vyötäröön. Synnytys oli tosi helppo. Tosin olen kyllä pitkä ja vauva oli pieni.
Vierailija kirjoitti:
Pelvimetria-röntgenillä se voidaan selvittää, jos on syytä epäillä, että vauva ei mahtuisi lantiosta. Mulla on kapea lantio, mutta sisältä lantio on leveä eli synnytyksessä ei ollut ongelmia.
Minulla on leveä lantio mutta kapea ja litteä sisälantio, selvisi pelvimetriassa
Sukulaisnainen tuli 70 raskaaksi ja alkoi polttamaan heti tupakkaa, kun tiesi että tupakoivien lapset syntyvät pienempänä.
Ammatiltaan oli kätilö , joten tiesi asian. Tupakkahan oli tuolloin vielä harmitonta ensimmäinen tupakkalaki säädettiin vasta 70 luvun lopussa.
Mulla on ulospäin kapea lantio, mutta kuulemma ihan synnyttäjän lantio (halusin synnytystapa-arvioon). Hyvin meni x 2.
Vierailija kirjoitti:
Näin oon joskus kuullut, pitääkö paikkansa? Että alateitse synnytys voisi olla ongelmallista?
Jos sisämitta on pieni, voi tulla ongelmia. Mulla sisämitta 8,8 cm, leikattiin.
Mulla on farkut yleensä kokoa 24 ja olen 160 cm pitkä. Synnytin 4,2-kiloisen lapsen luomuna neljässä tunnissa, viiden minuutin ponnistuksella ja ilman ainuttakaan haavaa. Kukaan ei raskausaikana osannut epäillä vauvaa niin suureksi, ja sf-mittani oli keskikäyrällä tai sen alla. Kätilön mukaan sikiö oli mahtunut hyvin piiloutumaan lantiooni, joka osoittautuikin yllättävän tilavaksi.
Et voi sitä päältä päin päätellä. Monilla mielettömän siroilla naisilla on ollut ihan helpot ja luonnolliset synnytykset. Enemmän ongelmia noin mutuna on reilusti ylipainoisilla ja huonokuntoisilla.
Synnytys ei ollut ongelma. Mutta kaks vikaa kuukautta raskaana liitoskivut oli pahat, ei käytännössä voinut edes kävellä. Palautui helposti ja nopeasti ennalleen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Et voi sitä päältä päin päätellä. Monilla mielettömän siroilla naisilla on ollut ihan helpot ja luonnolliset synnytykset. Enemmän ongelmia noin mutuna on reilusti ylipainoisilla ja huonokuntoisilla.
Miten ylipaino liittyy sisälantion luiden mittoihin?
Jos on massiivinen lantion luusto ulospäin, se voi olla massiivinen (=ahdas) myös sisältä, eli päin vastoin kuin ajattelit. Kapea lantio voi olla siro, jolloin se on myös tilava synnytyslantio.
Mulle gynekologi sanoi aikanaan, että monen sisämitat ovat isot, vaikka ulkoisesti pieni. Mulle sanottiin, että tulee heittämällä isompikin, ja niinhän sieltä sitten tulikin, yli 4,3 kiloinen 37 cm:n päänympäryksellä varustettu vauva kolmessa tunnissa.
Oli ilo kuulla kätilöitten kommentti perätilasynnytyksen (ponnistus 6min) jälkeen; "Sun kroppa on ihanteellinen synnyttäjälle; kapea, mutta pitkä, vatsalihakset toimii tehokkaasti ja vauva tulee helposti ulos. Leveälanteisten kanssa meillä on paljon vaikeempaa."
Olen synnyttänyt neljä lasta suht pienillä väleillä ilman mitään kipulääkityksiä. Synnytykset ovat olleet helppoja ja nopeita ja samoin palautuminen synnytyksestä. raskaudet ovat olleet helppoja eikä ylimääräisiä kiloja ole tullut. Ystäväpiirissäni niillä leveälanteisilla on ollut eniten ongelmia. Synnytyslääkärini mukaan leveälantioisilla ei ole venymävaraa yhtä paljon ja hän jo ekan raskauteni alussa sanoi että minun fysiikkani on kuin luotu lasten synnyttämiseen. Katsokaapa mitä synnytyksessä tapahtuu ja millainen venymä synnytyksessä tapahtuu niin tajuatte mistä on kyse. Leveä lantio ei tarkoita samaa kuin suurempi tuloaukko lapselle:D
Lantion ulkomitta ei kerro lantion sisämittaa. Synnytys voi olla vaikeaa, jos lantion sisämitta on kapea.