Asiantuntijatehtävä ministeriössä - palkkatoive
Valmistuin maisteriksi 1,5 vuotta sitten. Nyt pääsin haastatteluun ministeriöön, kyseessä on asiantuntijatehtävä, jonka koulutusvaatimuksena maisteri. Kokemusta vaaditaan jonkin verran ja sitä minulla onkin jo. Nykyinen tehtäväni ei kuitenkaan ole palkan suhteen vertailukelpoinen.
Minkä palkkatoiveen esitän? Alani ammattijärjestön suosituksena vastavalmistuneelle on 3 300, mutta en tiedä, kuinka moni sen käytännössä saa.
Kommentit (55)
verotiedot on suomessa julkisia, joten käy vaan kysymässä kolleegoittesi palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ministeriössä ole palkkataulukot joiden mukaan mennään? Oikeastiko saa toivoa? Julkishallinnon palkaton muuten Suomessa huonoja...
Julkishallinto on Suomessa palkkajohtaja. Siksi toisekseen, jos aletaan verrata Suomen palkkoja ulkomaiden palkkoihin, kannattaa ottaa huomioon julkisen sektorin megalomat. Edes monessa Euroopan maassa ei ole virkamiehillä samanlaisia ylipitkiä lomia kuin Suomessa, vaikka yksityisen sektorin lomat olisivatkin samalla tasolla.
Julkisella sektorilla nyt aloittava saa ensi vuonna lomaa 14 vrk. En pidä sitä megalomana.
Entäs 5 vuoden päästä? Tai 30?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinäkin yksi asiantuntija-maisteri kun ei osaa itse palkkapyyntöään määrittää. Sinunlaisesi sitten vielä vastuuseen valtion taloudesta ja muusta, voi hyvänen aika sentään!
Voin avata hakemaani tehtävää sen verran, ettei vastuullani ole valtion talous.
ap
Harmi :-( Olisin mielelläni vastaillut kysymyksiisi kuten pitäisikö suomen ottaa lisää lainaa yms. tällä foorumilla.
Älä nyt jaksa. Tämä on varmaan netin vilkkain palsta joten on ihan ymmärrettävää kysyä täältä mielipidettä uudessa tilanteessa. Itse olen myös asiantuntijatehtävissä ollut jo 12 vuotta, mutta valtiolla, ja jos hakisin vaikka töitä yksityiseltä niin en osaisi tuosta vaan määritellä palkkatoivetta. Ei se tarkoita ettei ap osaisi työtään.
Vierailija kirjoitti:
Kummastellen luen näitä vastauksia. Olen tehnyt ministeriössä henkilöstösihteerin tehtäviä aikoinani usemman vuoden ja nyt olen yksityisellä. Ministeriössämme aloittavienkin virkamiesten palkat olivat 4000 e +, yleisin aloituspalkka oli jotain 4200 e luokkaa, vaativimpiin tehtäviin jonkin verran enemmän. Mitään palkkatoiveita ei meillä koskaan kyselty hakijoilta, vaan mentiin taulukoiden mukaan, katsottiin että ylitarkastajan tasolla palkka voisi olla sen ja sen verran, erityisasiantuntijan kohdalla enemmän, jne. Monesti virkavapaalle lähteneen tilalle palkattiin määräaikaiseksi alemmalla nimikkeellä ja palkalla sijainen, mutta kyllä heilläkin ne palkat oli 4000 e luokkaa.
Sihteerit oli asia erikseen, heidän palkkansa oli 2000 euron ja vähän yli 3000 euron välillä
Ja mikä ministeriö tuo oli? Voin samantien esittää sinulle 3 eri ministeriön akavalaisten (eli asiantuntijoiden) todelliset palkat vuodesta 2009 alkaen eikä niissä tuohon palkkaa pääse kuin 8 % asiantuntijoista. Päälliköt ja esimiehet ovat erikseen.
Onko valtiolla avoimena muita vastaavan tyyppisiä tehtäviä? Käy katselemassa niiden palkkatietoja. Itse en ole koskaan hakenut valtiolta paikkaa, jossa ei olisi määriteltynä palkkatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ministeriössä ole palkkataulukot joiden mukaan mennään? Oikeastiko saa toivoa? Julkishallinnon palkaton muuten Suomessa huonoja...
Julkishallinto on Suomessa palkkajohtaja. Siksi toisekseen, jos aletaan verrata Suomen palkkoja ulkomaiden palkkoihin, kannattaa ottaa huomioon julkisen sektorin megalomat. Edes monessa Euroopan maassa ei ole virkamiehillä samanlaisia ylipitkiä lomia kuin Suomessa, vaikka yksityisen sektorin lomat olisivatkin samalla tasolla.
Julkisella sektorilla nyt aloittava saa ensi vuonna lomaa 14 vrk. En pidä sitä megalomana.
Entäs 5 vuoden päästä? Tai 30?
Täytyy palvella 15 vuotta valtiolla, jotta saa pitkän vuosiloman. Määrä on muistaakseni 38 päivää. 5 vuoden jälkeen määrä on normaalit 30 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummastellen luen näitä vastauksia. Olen tehnyt ministeriössä henkilöstösihteerin tehtäviä aikoinani usemman vuoden ja nyt olen yksityisellä. Ministeriössämme aloittavienkin virkamiesten palkat olivat 4000 e +, yleisin aloituspalkka oli jotain 4200 e luokkaa, vaativimpiin tehtäviin jonkin verran enemmän. Mitään palkkatoiveita ei meillä koskaan kyselty hakijoilta, vaan mentiin taulukoiden mukaan, katsottiin että ylitarkastajan tasolla palkka voisi olla sen ja sen verran, erityisasiantuntijan kohdalla enemmän, jne. Monesti virkavapaalle lähteneen tilalle palkattiin määräaikaiseksi alemmalla nimikkeellä ja palkalla sijainen, mutta kyllä heilläkin ne palkat oli 4000 e luokkaa.
Sihteerit oli asia erikseen, heidän palkkansa oli 2000 euron ja vähän yli 3000 euron välillä
Ja mikä ministeriö tuo oli? Voin samantien esittää sinulle 3 eri ministeriön akavalaisten (eli asiantuntijoiden) todelliset palkat vuodesta 2009 alkaen eikä niissä tuohon palkkaa pääse kuin 8 % asiantuntijoista. Päälliköt ja esimiehet ovat erikseen.
Ehkä sinulle tulee yllätyksenä, mutta kaikki ministeriöt eivät ole ns. samanarvoisia ja mm. palkkakehitys vaihtelee valtioneuvoston sisällä, kuten kaikki muukin kehitys... Osa ministeriöistä on juuttunut 1990-luvulle ja osa on edennyt sentään tänne 2010-luvulle asti.
4000 e/kk, ainahan saa pyytää. Henkilökohtaisesti en edes sylkisi ministeriöön päin alle neljän tonnin ja siihenkin rahaan pitäisi olla aika kovat etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulle tulee yllätyksenä, mutta kaikki ministeriöt eivät ole ns. samanarvoisia ja mm. palkkakehitys vaihtelee valtioneuvoston sisällä, kuten kaikki muukin kehitys... Osa ministeriöistä on juuttunut 1990-luvulle ja osa on edennyt sentään tänne 2010-luvulle asti.
Juuri siksi katsoin 3 ministeriön tiedot. VM:n palkat on aivan omassa maailmassaan, mutta edes siellä ei yllä tuohon 4000 euroon. MMM:n palkat taas on suorastaan surkeita, ihme, että saavat sinne tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
4000 e/kk, ainahan saa pyytää. Henkilökohtaisesti en edes sylkisi ministeriöön päin alle neljän tonnin ja siihenkin rahaan pitäisi olla aika kovat etuudet.
Kuten mitä? Taitaa ne etuudet jäädä noin 1.6 euron/kerta lounasetuun
Palkkatoiveen voi esittää myös jonkunlaisena haarukkana, esim. 3500-3700 €. Näin osoitat, että sinunkin puolella asiassa on joustonvaraa ja siitä voidaan kesksutella. Jos pääset haastatteluun ja se etenee palkasta keskusteluun, voit yhtenä perusteluna hyvin sanoa, että 3700 on liitosta saatu käsitys oikeasta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoiveen voi esittää myös jonkunlaisena haarukkana, esim. 3500-3700 €. Näin osoitat, että sinunkin puolella asiassa on joustonvaraa ja siitä voidaan kesksutella. Jos pääset haastatteluun ja se etenee palkasta keskusteluun, voit yhtenä perusteluna hyvin sanoa, että 3700 on liitosta saatu käsitys oikeasta palkasta.
Näin ajattelin toimia, kiitos!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään en kerro ministeriötä, minuthan voitaisiin tunnistaa siitä. Voin vain kertoa oman kokemukseni ja meillä asiantuntijoiden palkat olivat sanomani mukaisia, mitä hyötyä minulle olisi vääristellä asiaa? Päälliköiden palkat tässä ministeriössä olivat yli 5000 e. Muistan hyvin, kun juuri ennen irtisanoutumistani eräälle osastolle palkattiin määräaikaiseksi kaksi vähän alle kolmekymppistä, siihen asti eräässä virastossa töitä pari kolme vuotta tehnyttä määräaikaista työntekijää nimikkeellä ylitarkastaja ja heidän palkakseen laitettiin n. 4200 e, tämä oli ihan normaali aloituspalkka. Kyllä meidän henkilöstöpäällikkömme olisi älähtänyt heti, jos joku osasto olisi poikennut linjasta ylöspäin.
t. se jolle vastasit
No valtiolle jos haet, niin tradenomi ei ole asiantuntija. Siellä asiantuntija -titteliä käyttävät kyllä maisterit ja tohtorit, usein vaaditaan väitöskirjaa eli maisteriuskaan ei riitä. Eli yksityisen " asiantuntijat" on vähän erilaisia "asiantuntijoita" mitä vaaditaan julkisella sektorilla :)