Asiantuntijatehtävä ministeriössä - palkkatoive
Valmistuin maisteriksi 1,5 vuotta sitten. Nyt pääsin haastatteluun ministeriöön, kyseessä on asiantuntijatehtävä, jonka koulutusvaatimuksena maisteri. Kokemusta vaaditaan jonkin verran ja sitä minulla onkin jo. Nykyinen tehtäväni ei kuitenkaan ole palkan suhteen vertailukelpoinen.
Minkä palkkatoiveen esitän? Alani ammattijärjestön suosituksena vastavalmistuneelle on 3 300, mutta en tiedä, kuinka moni sen käytännössä saa.
Kommentit (55)
Kyllä 4000 eur on aivan liikaa, monet, joilla on 10-20 vuotta työkokemusta voivat ehkä haaveilla tuosta, monet eivät silti saa noin korkeita palkkoja.
Laittaisin sen 3300 euroa, se kuulostaa realistiselta. Jos antavat 2900 eur + lisät, niin et ole aivan hakoteillä tuon toiveesi suhteen.
Vierailija kirjoitti:
On siinäkin yksi asiantuntija-maisteri kun ei osaa itse palkkapyyntöään määrittää. Sinunlaisesi sitten vielä vastuuseen valtion taloudesta ja muusta, voi hyvänen aika sentään!
Voin avata hakemaani tehtävää sen verran, ettei vastuullani ole valtion talous.
ap
Vierailija kirjoitti:
Soitin liiton palkkaneuvontaan ja kuvailin taustani sekä hakemani tehtävän. Siellä sanottiin, että voisin hyvin pyytää 3 700 €.
ap
Toki voit pyytää, mutta et tuota summaa saa, koska se on selkeästi yli palkkataulukon. Liitossa ehdotetaan aina liian suurta summaa, koska he saavat kymmenyksensä palkan mukaan. Tuo 3700 e/kk on sellainen, ettei siihen pääse kuin erityisasiantuntija 15 vuoden työkokemuksella.
PS. valtiolle.fi - palvelussa on se palkkatoivelokonen, mutta se ei merkitse, että toivepalkkaa saisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinäkin yksi asiantuntija-maisteri kun ei osaa itse palkkapyyntöään määrittää. Sinunlaisesi sitten vielä vastuuseen valtion taloudesta ja muusta, voi hyvänen aika sentään!
:D :D Voi apua.. Missä kuplassa elät? Sinun ei ole ilmeisesti koskaan tarvinnut esittää palkkatoivetta?
On tai ei niin ei asiantuntijatehtäviin hakevan pitäisi etsiä sitä oikeata palkkatoivetta vauva foorumilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin avata hakemaani tehtävää sen verran, ettei vastuullani ole valtion talous.
ap
Harmi :-( Olisin mielelläni vastaillut kysymyksiisi kuten pitäisikö suomen ottaa lisää lainaa yms. tällä foorumilla.
Olen töissä ns. vaativissa asiantuntijatehtävissä valtiolla (en ministeriössä vaan valtakunnallisessa yksikössä), vastuullani on erään erityisalan kehittäminen, koulutus ja seuranta sekä lainmukaisuuden varmistaminen. Palkkani on 3500 e/kk brutto.
Nyt olen vuosilomalla (joku kysyy kuitenkin, että mistä minulle maksetaan, kun työaikana täällä kirjoitan)
Älä todellakaan laita 4000e. Sillä et sinne pääse, et millään, jos alin on 3300e. Luuletko, että 1,5v kokemus tuo 700e lisää. Ei todellakaan tuo. Sinne on varmasti todella paljon hakijoita muutenkin, kun tilanne taloudessa on, mikä on. Tuskin noin kalliilla otetaan edes haastatteluun. Laita 3500e ja ole tyytyväinen.
Nyrkkisääntö akateemisissa töissä on, että ammattiliiton suosituksesta miinustetaan 1000 euroa ja se on se palkkatoive, joka todennäköisesti menee läpi. Ellei sitten joku yhtä pätevä myy itseään halvemmalla, jolloin hän tietenkin voittaa. Palkkatoive on käytännössä huutokauppaa, joka auttaa valitsemaan samantasoisella koulutustaustalla ja työkokemuksella olevista voittajan.
Vierailija kirjoitti:
Älä todellakaan laita 4000e. Sillä et sinne pääse, et millään, jos alin on 3300e. Luuletko, että 1,5v kokemus tuo 700e lisää. Ei todellakaan tuo. Sinne on varmasti todella paljon hakijoita muutenkin, kun tilanne taloudessa on, mikä on. Tuskin noin kalliilla otetaan edes haastatteluun. Laita 3500e ja ole tyytyväinen.
Pohdin tuota 3 700.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kyllä mä laittaisin ainakin 4000€. Kolme ja risat saa tradenomikin, sä oot kuitenkin korkeammin koulutettu ja kyseessä ministeriön asiantuntijatehtävä. Onko teidän alalla tosiaan lähtöpalkat noin huonoja? 3300€ kuulostaa ihan paskalta, eikös jotkut sairaanhoitajat saa tuon verran?
Mistä saa tradenomi kolme ja puoli? Tradenomejahan on kortisto täynnä ja lisää tulee kiihtyvään tahtiin. Miksi kukaan maksaisi tradesta noin paljon?
Olen tradenomi 8 vuoden työkokemuksella ja saan yli 4000e. Kyse on toki yksityisestä sektorista. Aloittajana laittaisin 3500e toiveeksi. Niin ja tosiaan, kun minulla oli tutkintoni päälle 1,5 vuotta työkokemusta, niin palkkani oli 2500e. Että silleen.. tradenomeille maksetaan kyllä, mutta ansiokehitys on paljon hitaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ministeriössä ole palkkataulukot joiden mukaan mennään? Oikeastiko saa toivoa? Julkishallinnon palkaton muuten Suomessa huonoja...
Julkishallinto on Suomessa palkkajohtaja. Siksi toisekseen, jos aletaan verrata Suomen palkkoja ulkomaiden palkkoihin, kannattaa ottaa huomioon julkisen sektorin megalomat. Edes monessa Euroopan maassa ei ole virkamiehillä samanlaisia ylipitkiä lomia kuin Suomessa, vaikka yksityisen sektorin lomat olisivatkin samalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt kummallista, että kysytään palkkatoivetta, jos se on kuitenkin sidottu palkkataulukkoon.
Olisiko oikea vastaus, että tes:n mukaan.
Johtuu siitä, että asiantuntijoille neuvotellaan palkat yli tes:sin. Työehtosopimus on minimi, jonka alle ei makseta, mutta jos budjetissa on rahaa (ja budjetti PITÄÄ käyttää kokonaisuudessaan), niin sitten palkkaan voidaan sisällyttää henkilökohtaista palkanosaa yli tessin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ministeriössä ole palkkataulukot joiden mukaan mennään? Oikeastiko saa toivoa? Julkishallinnon palkaton muuten Suomessa huonoja...
Julkishallinto on Suomessa palkkajohtaja. Siksi toisekseen, jos aletaan verrata Suomen palkkoja ulkomaiden palkkoihin, kannattaa ottaa huomioon julkisen sektorin megalomat. Edes monessa Euroopan maassa ei ole virkamiehillä samanlaisia ylipitkiä lomia kuin Suomessa, vaikka yksityisen sektorin lomat olisivatkin samalla tasolla.
Julkisella sektorilla nyt aloittava saa ensi vuonna lomaa 14 vrk. En pidä sitä megalomana.
No niiden peruspalkat on 3500-4500 euroa. Kaikkien titteli on myös ns. ylitarkastaja ja asiantuntijat on samaa sakkia. Aika erikoista jos et tuota tiedä ja olet hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt kummallista, että kysytään palkkatoivetta, jos se on kuitenkin sidottu palkkataulukkoon.
Olisiko oikea vastaus, että tes:n mukaan.
Johtuu siitä, että asiantuntijoille neuvotellaan palkat yli tes:sin. Työehtosopimus on minimi, jonka alle ei makseta, mutta jos budjetissa on rahaa (ja budjetti PITÄÄ käyttää kokonaisuudessaan), niin sitten palkkaan voidaan sisällyttää henkilökohtaista palkanosaa yli tessin.
Samalla muistamme, että palkkabudjetit on tehty 3-5 % pienemmiksi kuin mikä on arvioitu palkkasumma. Marraskuussa ollaan siinä tilanteessa, että loppuvuodeksi ei välttämättä ole tarpeeksi palkkarahoja, joudutaan "lainaamaan" seuraavan vuoden budjetista. Asiantuntija on valtiolla rivityöntekijä, ei mitään neuvotteluvaraa palkoissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin liiton palkkaneuvontaan ja kuvailin taustani sekä hakemani tehtävän. Siellä sanottiin, että voisin hyvin pyytää 3 700 €.
ap
Toki voit pyytää, mutta et tuota summaa saa, koska se on selkeästi yli palkkataulukon. Liitossa ehdotetaan aina liian suurta summaa, koska he saavat kymmenyksensä palkan mukaan. Tuo 3700 e/kk on sellainen, ettei siihen pääse kuin erityisasiantuntija 15 vuoden työkokemuksella.
PS. valtiolle.fi - palvelussa on se palkkatoivelokonen, mutta se ei merkitse, että toivepalkkaa saisi
Sehän nyt riippuu ihan täysin siitä minkä alan asiantuntija on ja minkälaisessa tehtävässä. Sitä ei ratkaise se onko tradenomi tai maisteri tai onko teologian maisteri vai filosofian maisteri pääaineenaan matematiikka vai historia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kyllä mä laittaisin ainakin 4000€. Kolme ja risat saa tradenomikin, sä oot kuitenkin korkeammin koulutettu ja kyseessä ministeriön asiantuntijatehtävä. Onko teidän alalla tosiaan lähtöpalkat noin huonoja? 3300€ kuulostaa ihan paskalta, eikös jotkut sairaanhoitajat saa tuon verran?
Mistä saa tradenomi kolme ja puoli? Tradenomejahan on kortisto täynnä ja lisää tulee kiihtyvään tahtiin. Miksi kukaan maksaisi tradesta noin paljon?
Olen tradenomi 8 vuoden työkokemuksella ja saan yli 4000e. Kyse on toki yksityisestä sektorista. Aloittajana laittaisin 3500e toiveeksi. Niin ja tosiaan, kun minulla oli tutkintoni päälle 1,5 vuotta työkokemusta, niin palkkani oli 2500e. Että silleen.. tradenomeille maksetaan kyllä, mutta ansiokehitys on paljon hitaampaa.
Ja aika moni tradenomi on kaupan kassalla. Ihan tusinatutkinto, jota ei voi verrata rankkuudeltaan maisterin tutkintoon. Ennen oli YO-merkonomeja, nyt kaikki on YO-tradenomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sehän nyt riippuu ihan täysin siitä minkä alan asiantuntija on ja minkälaisessa tehtävässä. Sitä ei ratkaise se onko tradenomi tai maisteri tai onko teologian maisteri vai filosofian maisteri pääaineenaan matematiikka vai historia.
Asiantuntija on valtiolla tavallisin nimike, rivityöntekijä. Sillä alalla ei ole merkitystä. Yksikön päällikkö voi esittää palkkatoiveen.
Kummastellen luen näitä vastauksia. Olen tehnyt ministeriössä henkilöstösihteerin tehtäviä aikoinani usemman vuoden ja nyt olen yksityisellä. Ministeriössämme aloittavienkin virkamiesten palkat olivat 4000 e +, yleisin aloituspalkka oli jotain 4200 e luokkaa, vaativimpiin tehtäviin jonkin verran enemmän. Mitään palkkatoiveita ei meillä koskaan kyselty hakijoilta, vaan mentiin taulukoiden mukaan, katsottiin että ylitarkastajan tasolla palkka voisi olla sen ja sen verran, erityisasiantuntijan kohdalla enemmän, jne. Monesti virkavapaalle lähteneen tilalle palkattiin määräaikaiseksi alemmalla nimikkeellä ja palkalla sijainen, mutta kyllä heilläkin ne palkat oli 4000 e luokkaa.
Sihteerit oli asia erikseen, heidän palkkansa oli 2000 euron ja vähän yli 3000 euron välillä
Jos todellakin olet menossa ministeriöön asiantuntijatehtäviin niin uskoni ministeriöiden tasoon tippui juuri rajusti. Jos ministeriöön asiantuntijatehtäviin töihin menevä maisteri joutuu kysymään vauva.fi:stä palkastaan ei hän ole valmis edes parturikampaajaksi.