Keitättekö kuukupin joka päivä?
Ostin itselleni ekan kuukupin ja ohjeissa lukee että keitä kuukuppi tarvittaessa. Riittääkö huuhtelu 4-8 tunnin välein vai keitättekö kupin joka päivä ?:)
Sellanen kysymys kans että onko kuukuppi merkeillä eroja? ostin Belladotin evelina kuukupin kun se oli halvempi ku lunette
kiitos etukäteen vastauksista :))
Kommentit (27)
Hyi helvetti!! Kuka pitää tollasta verimönjäistä muovikuppia, vai mikä tötterö lienee, sisällään päiväkausia joka kuukausi?!? Ei kyllä ihme, jos on kaikenmaailman hiivatulehdukset sun muut paskapöpöt sitten.
Tamponit on keksitty ja siteet yöksi, näillä mennään, koska huolehditaan hygieniasta!!
Keitän ennen kuukautisia ja niiden jälkeen. Kahta kuppia en halua käyttää. Kuppien eroista en osaa sanoa kokemuksesta mitään, koska minulla on ollut vain Lunette. Kokoerot ovat tietysti selvät, mutta käsittääkseni materiaalin jäykkyydessä ja kupin muodossa on myös eroja. Ja koska myös toosat ovat erilaisia, vain kokeilemalla se sopivin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti!! Kuka pitää tollasta verimönjäistä muovikuppia, vai mikä tötterö lienee, sisällään päiväkausia joka kuukausi?!? Ei kyllä ihme, jos on kaikenmaailman hiivatulehdukset sun muut paskapöpöt sitten.
Tamponit on keksitty ja siteet yöksi, näillä mennään, koska huolehditaan hygieniasta!!
Kiitos kysymästä, mulla on ollut vain kerran elämässäni hiivatulehdus, ja siihen aikaan käytin tamponeita. Sileäpintainen keittämällä desinfioitu kuukuppi on paljon hygieenisempi kuin ties millä kemikaaleilla valkaistu tamponi. Eikä kuppia pidetä sisällä päiväkausia, vaan enintään 12 tuntia kerrallaan.
2
Keitän sen jälkeen, kun kuukautiset ovat loppuneet. Kuppi kannattaa huuhtoa kylmällä vedellä tyhjennyksen yhteydessä, koska kuuma vesi tartuttaa veren proteiineja (muistaakseni) kuppiin ja se tummuu.
En tiedä merkkien eroista, itse olen käyttänyt vain Lunettea ja ollut siihen tyytyväinen :)
Jos tyhjennän kupin kotona, huuhtaisen ja pesen sen saippualla. Kai siihen muukin kävisi, mutta käytän Luneten saippuaa, jota saa ainakin joistain apteekeista. Olen käyttänyt kuukuppia melkein viisi vuotta, ja kolmas pullo saippuaa vasta menossa.
Jos on pakko tyhjentää kuppi julkisessa vessassa, huuhtaisen sen vain vedellä. Ja jos vessakopissa ei ole omaa lavuaaria tai edes käsisuihkua, pyyhkäisen veret paperilla. En nyt sentään siihen yleiseen tilaan mene muita ällötyttämään verisellä kupilla :) Tietty kädet pitäisi pystyä pesemään kunnolla ennen kuin kuppia käsittelee.
Keitän kupin kuukautisten lopuksi.
Ja tsemppiä kupin käyttöön! Alku voi olla hankalaa, itsekin tuskailin joskus että "ei tää perkele tuu ulos! Tää jäi nyt tänne ikuisiksi ajoiksi!" Vaatii harjoittelua, mutta se on tosi kätevä kun oppii :)
Vierailija kirjoitti:
Keitän sen jälkeen, kun kuukautiset ovat loppuneet. Kuppi kannattaa huuhtoa kylmällä vedellä tyhjennyksen yhteydessä, koska kuuma vesi tartuttaa veren proteiineja (muistaakseni) kuppiin ja se tummuu.
Joo tietysti kylmällä vedellä ensin veret pois, sen jälkeen mä ainakin huuhtelen vielä kuumalla.
2
Vierailija kirjoitti:
Oho, mä en ole tuota kylmällä vedellä pesua tajunnutkaan :D Ihmekös kun kuppini on sellainen tyylikkään ruskea. No, olen miettinyt uuden kupin hankkimista joka tapauksessa, pitää seuraavaa sitten pestä oikeaoppisesti.
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mä en ole tuota kylmällä vedellä pesua tajunnutkaan :D Ihmekös kun kuppini on sellainen tyylikkään ruskea. No, olen miettinyt uuden kupin hankkimista joka tapauksessa, pitää seuraavaa sitten pestä oikeaoppisesti.
6
Tuo kylmällä vedellä huuhtelu pätee muuten sitten ihan kaikkiin eritetahroihin (myös oksennukseen). Terv. nimim. kestovaippojen pesua takana 5 vuotta
Minä en keitä ollenkaan. Huuhtelen aina tyhjennyksen yhteydessä, ja pesen kuukautisten loputtua
Vierailija kirjoitti:
Ostin itselleni ekan kuukupin ja ohjeissa lukee että keitä kuukuppi tarvittaessa. Riittääkö huuhtelu 4-8 tunnin välein vai keitättekö kupin joka päivä ?:)
Sellanen kysymys kans että onko kuukuppi merkeillä eroja? ostin Belladotin evelina kuukupin kun se oli halvempi ku lunette
kiitos etukäteen vastauksista :))
Ei sitä nyt joka ainoa päivä tarvitse keitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Tuo kylmällä vedellä huuhtelu pätee muuten sitten ihan kaikkiin eritetahroihin (myös oksennukseen). Terv. nimim. kestovaippojen pesua takana 5 vuotta
Mä oon vissiin vähän uusavuton, kun tulee uutena tietona tuo :D Mutta hyvä kun mainitsit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Mä oon vissiin vähän uusavuton, kun tulee uutena tietona tuo :D Mutta hyvä kun mainitsit!
En usko, että olet uusavuton, yllättävän harvat tuntuvat tietävän tuon.
Keitä alussa. Tyhjennyksen yhteydessä pesen aina kuukupin pesuun tarkoitetulla saippualla (itse käytä ilmeisesti liikaa saippuaa kun toinen saippua jo menossa ja käyttöä vasta vuosi).
Myös välillä ja lopussa myös desinfiointi-suihketta käytän (ei käsidesi, vaan haavoille tarkoitettu desinfiointi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
En usko, että olet uusavuton, yllättävän harvat tuntuvat tietävän tuon.
No se on kiva kuulla :) Mutta joo nyt menee jo vähän ohi varsinaisen puheenaiheen...
Hyi vittu! Siis oikeastiko se pitää keittää? Ja siinä samassa kattilassa sitten myöhemmin perheelle spaghettia?
Joo, en edes kokeile, tamponeilla mennään.
Olen käyttänyt yli kymmenen vuotta ja aina keittänyt vain kuukautisten loputtua. Ihan hyvin on mennyt. Sen virheen tosin alussa tein, että kuukautisten aikana huuhtelin verta pois kuumalla vedellä, minkä takia kuppi pinttyi haisevaksi. Tätä ongelmaa ei ole, kun huuhtelee ensin kylmällä.
Joskus olen laittanut keitinveteen etikkaa.
Ja tuolle yököttelijälle: veden voi kiehauttaa spagettikattilassa ja sitten kaataa sen erilliseen astiaan, jota käyttää vain kupille.
Vierailija kirjoitti:
Hyi vittu! Siis oikeastiko se pitää keittää? Ja siinä samassa kattilassa sitten myöhemmin perheelle spaghettia?
Joo, en edes kokeile, tamponeilla mennään.
Totta kai samassa kattilassa, mutta ei myöhemmin, vaan ihan samaan aikaan!
Tietenkin, miten muuten siitä voisi teetä juoda?
Itse keitän menkkojen loputtua ja huuhtelen tyhjennyksillä vaan vedellä. Saippuaa jos käytän niin tulee hiivatulehdus vaikka huuhtelisin kupin kuinka hyvin pesun jälkeen! Nyt ei ole hiivoja liiemmin ollut pelkällä vesipesulla.
Keitän kuukautisten alussa (ennen kuin laitan kupin ekan kerran) ja lopussa. Kuukautisten aikana huuhtelen kuumalla vedellä aina tyhjennyksen yhteydessä. Jos jostain syystä en laita kuppia heti takaisin, keitän sen ennen kuin laitan takaisin. Mun menkat kestää vain pari päivää, jos kestäisivät kauemmin keittäisin varmaan välissäkin.