Ymmärtääkö kukaan vaate/kenkäbisnestä? Mihin hävisi segmentointi?
Opiskelin markkinointia 90-luvulla ja silloin tulevaisuuden bisneksen piti perustua segmentointiin, eli tuotteiden tarjonnan keskittymisen vain keskivertokuluttajalle piti siirtyä historiaan. Miksi näin ei käynyt?
Esim. meidän perheeseen kuuluu tosi hoikka kouluikäinen poika ja mies, jolla on leveä jalkaterä. Tuskin olemme ainoita. Kun postiluukkuun tupsahtaa joku XXL:n tai vastaavan mainos, siinä esitellään noin ziljoona erilaista lenkkarimallia. Kaikki suunniteltu keskivertojalalle. Mies vihaa kaupoissa juoksemista, eli jos yhdenkin tossunkuvan vieressä lukisi "leveä lesti", menisimme heti ostoksille.
Poika taas tarvitsisi collegehousuja useammankin parin. Mitä löytyy kaupoista? Samat mustat/harmaat/tummansiniset pöksyt keskivertomuksulle joka halavatun rättikaupassa. Jos joku liike ymmärtäisi myydä tällaista peruskamaa B,C ja D -mitoituksella, ei muihin kauppoihin tarvitsisi edes mennä, vaan suunnistaa suoraan sinne.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kaikki tehdään nykyään halpamaissa. Ei aasialainen mallimestari ymmärrä suomalaisten mittasuhteita olipa sitten kyse jalasta tai kropasta.
Vaikka tuotanto olisi ulkomailla, käytetään Suomessa omaa mallimestaria tarkastamassa tuotantoon menevien tuotteiden mallikappaleet - jos siis kysymyksessä suomalainen brändi.
Eniten kyse on volyymeistä ja lattianeliöiden myyntitehoista - suhteessa laajaan tarjontaan ei tavaraa saada liikkumaan riittävän hyvin. Syntyy valtava määrä hajakokoja ja poistoja.
Hah, arvaa moniko täällä edes tajuaa tuota otsikon "segmentointi"-termiä? Me markkinointia opiskelleet tosin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kaikki tehdään nykyään halpamaissa. Ei aasialainen mallimestari ymmärrä suomalaisten mittasuhteita olipa sitten kyse jalasta tai kropasta.
Vaikka tuotanto olisi ulkomailla, käytetään Suomessa omaa mallimestaria tarkastamassa tuotantoon menevien tuotteiden mallikappaleet - jos siis kysymyksessä suomalainen brändi.
Eniten kyse on volyymeistä ja lattianeliöiden myyntitehoista - suhteessa laajaan tarjontaan ei tavaraa saada liikkumaan riittävän hyvin. Syntyy valtava määrä hajakokoja ja poistoja.
Mutta entäs tällaiset perustuotteet kuin neutraalin väriset collegehousut? Niitä on myynnissä suunnilleen aina. Miksi niitä pitäisi laittaa poistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kaikki tehdään nykyään halpamaissa. Ei aasialainen mallimestari ymmärrä suomalaisten mittasuhteita olipa sitten kyse jalasta tai kropasta.
Vaikka tuotanto olisi ulkomailla, käytetään Suomessa omaa mallimestaria tarkastamassa tuotantoon menevien tuotteiden mallikappaleet - jos siis kysymyksessä suomalainen brändi.
Eniten kyse on volyymeistä ja lattianeliöiden myyntitehoista - suhteessa laajaan tarjontaan ei tavaraa saada liikkumaan riittävän hyvin. Syntyy valtava määrä hajakokoja ja poistoja.
Aasiassa tehtävien kenkien lestit tehdään Aasiassa. Ei siis Suomessa suomalaisen jalan mittojen ja muodon perusteella.
Ongelma on siinä, että kaikki tehdään nykyään halpamaissa. Ei aasialainen mallimestari ymmärrä suomalaisten mittasuhteita olipa sitten kyse jalasta tai kropasta.