Työpaikan vanhemmat miehet eivät tykkää minusta, miksi?
Olen 26 v mies (maisteri) ja työskennellyt nykyisessä työpaikassani, oman alan töissä, reilun vuoden. Viihdyn työssäni, olen ystävällinen ja pidetty työntekijä - tällaista palautetta olen saanut mm. asiakkailta. Tiedän, että työurani on vasta alussa ja minulla on paljon oppimista. Arvostan vanhempia työkavereitani ja haluan oppia heiltä lisää.
Työpaikan naiset, niin ikäiseni kuin keski-ikäisetkin, viihtyvät seurassani ja ovat minulle ystävällisiä. Nämä naiset ovat minusta mukavia, ystävällisiä ja hauskoja. Nauramme ja juttelemme usein tauoilla ja he opettavat minulle mielellään uusia asioita työhön liittyen. Sen sijaan lähes kaikki keski-ikäiset miespuoliset työkaverit suhtautuvat minuun hieman nihkeästi ja kyräillen. Tuntuu, etteivät nämä miehet pidä minusta. Erityisesti yksi mies kyylää, kun juttelen hänen vaimonsa kanssa (pariskunta siis samalla työpaikalla) ja tulee keskeyttämään keskustelumme. Keskustelu on siis ihan asiallista. Mistä tällainen käytös miehillä voi johtua? Miksi nuoreen työntekijään suhtaudutaan näin?
M26
Kommentit (24)
Olet maisteri ja kaikkea, mutta kovin älykäs et ole ja elämänkokemus on nolla.
Akkojen kanssa juoruava mies , toisen vaimon kanssa flirttaava mies ja nousukkaan koettu asiakkaiden pitämä työntekijä on uhka.
Epäilen tämän kuitenkin olevan palstamamman kehnohko raapustus. 2/5, koska vastasin.
He kokee ehkä, että olet heille uhka. Kateus.
Ne pelkää et viet niiden naiset ja työt.
Mikä koulutustaso muilla miehillä on? Millä alalla työskentelet? Olen huomannut että mm. teollisuus- ja rakennusalalla, jossa vanhat patut ovat edenneet työssään ihan "kansakoulupohjalta", saatetaan korkeammin koulutettua nuorta katsoa hiukan nenänvartta pitkin. Varsinkin jos nuori on suoraan päässyt vaikkapa asiantuntijatehtävään. Naisia on näillä aloilla edelleen useammin toimihenkilön kuin ylemmän toimihenkilön tehtävissä, heidän näkökulmastaan voi olla vaan ihan raikas tuulahdus jos asiantuntijaksi tulee joku nuorempi ja erilaisista ympyröistä kuin muut miestyöntekijät.
Disclaimerina vielä että joo, on miesvaltaisillakin aloilla naisia asiantuntijoina jne, mutta käytännössä edelleen varsinkin vanhakantaisemmissa paikoissa kuten edellä kuvattu.
Olet liian menestyvä ja älykäs ja itsevarma. Käy miesten kunnian päälle. Rupea kikattamaan ja esittämään kanaa ja kohta sedät selittää tyytyväisinä sulle miten asiat hoidetaan.
Keski-ikäiset naiset ovat vielä pahempia nuorille naisille, kuin miehet miehille. Vanhemmat naiset suhtautuvat työpaikoilla nuoriin hyvin alentuvasti, pelkäävät omalle reviirille tunkeutumisesta. Heidän toimintatapansa on ainoa oikea, vaikka olisi joku muisto menneisyydestä.
Voisiko vaan olla et oot miesten mielestä ärsyttävä räkänokka?
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset naiset ovat vielä pahempia nuorille naisille, kuin miehet miehille. Vanhemmat naiset suhtautuvat työpaikoilla nuoriin hyvin alentuvasti, pelkäävät omalle reviirille tunkeutumisesta. Heidän toimintatapansa on ainoa oikea, vaikka olisi joku muisto menneisyydestä.
Olen ollut työpaikassa jossa oli eri-ikäisiä naisia ja vain muutama mies, enkä kyllä allekirjoita tästä mitään. Työpaikalla oli hyvä henki ja mahdollinen tympeys oli täysin persoonakysymys eikä ikäkysymys. Mietin joskus että ehkä henki johtui siitä että meillä oli keski-ikäinen nainen pomona ja samalla henkiköstöpäällikkönä. Pistetään samaan hommaan mies ja kohta alkaa tulla töihin ovista ja ikkunoista kaikenlaista prinsessaa ja high mainteinance -ladya, koska valintoja ohjaa muna eikä pätevyys tai sopivuus. Meillä oli töissä kaikin puolin tavallisia naisia, toiset nätimpiä ja toiset taviksempia, mutta ei yhtäkään drama queenia tai muuten vaikeaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti näin, av:lla mammat sanovat ettei nuoret naiset työpaikalla ole uhka?
Palstan perusteella arvelisin, että viisikymppisiä miehiä närästää, kun naisten huomio kohdistuu sinuun eikä viriileihin keski-ikäisiin miehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti näin, av:lla mammat sanovat ettei nuoret naiset työpaikalla ole uhka?
Onko sulle yleensä kaikki ihmiset vain uhka? Eikö voi olla myös mahdollisuus? Toveruuteen, apuun, ideoiden pallotteluun puolin ja toisin?
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutustaso muilla miehillä on? Millä alalla työskentelet? Olen huomannut että mm. teollisuus- ja rakennusalalla, jossa vanhat patut ovat edenneet työssään ihan "kansakoulupohjalta", saatetaan korkeammin koulutettua nuorta katsoa hiukan nenänvartta pitkin. Varsinkin jos nuori on suoraan päässyt vaikkapa asiantuntijatehtävään. Naisia on näillä aloilla edelleen useammin toimihenkilön kuin ylemmän toimihenkilön tehtävissä, heidän näkökulmastaan voi olla vaan ihan raikas tuulahdus jos asiantuntijaksi tulee joku nuorempi ja erilaisista ympyröistä kuin muut miestyöntekijät.
Disclaimerina vielä että joo, on miesvaltaisillakin aloilla naisia asiantuntijoina jne, mutta käytännössä edelleen varsinkin vanhakantaisemmissa paikoissa kuten edellä kuvattu.
Olen asiakasläheisessä ihmissuhdetyössä, työpaikalla naisia jonkin verran enemmän kuin miehiä. Miehistä osa on yhtä koulutettuja kuin minäkin, osa joskus 70-luvulla opiston käyneitä.
Ap
Sivusta seuranneena tuntuu että usein keski-ikäisten ja nuorten miesten välinen kuilu on todella syvä, paljon syvempi kuin vastaavanikäisten naisten. Omassakin suvussa sedät ja isä nyrpisteli todella pahasti kun veli halusi teini-ikäisenä parturiin leikkauttamaan mallin, jota laittoi aina minuutin verran aamuisin - siis kiinnostui ulkonäöstään. Kun veli toi tyttöystäviä näytille niin vihjailtiin että ei se oikeasti tytöistä tykkää, koska vaan homot välittää siitä mitä laittaa päälleen. Samaan aikaan oma äiti auttoi mua ihonhoitorutiineissa ja sen sellaisissa. En kyllä tiiä onko näin aina ollut, voi olla niinkin. Luulisi että ainakin 50-70 -luvuilla isät ovat halveksuneet todella paljon jos poika on mennyt mukaan vallitsevaan nuorisokulttuuriin.
No, oli vähän off topic. AP:n tilanteessa voi olla että ärsyttää siksi että joku nuorempi "luulee olevansa" kauheen pätevä ja hurmaava vaikka on vaan elämänkokematon vässykkämaisteri, ja se että on naisille mukava on ärsyttävää siksi että kohta naiset alkaa kuvittelemaan mielessään uuden standardin heteromiesten käytökselle. Tuo työpaikkapariskunnan mies varmaan pelkää että kohta vaimo alkaa kotkottamaan kotona että tulisit sinäkin Pena joskus sinne kahvihuoneeseen juttelemaan Marjatan ja Maikin kanssa kuten se ihana uusi kohtelias nuorimieskin tekee.
Ootko AP opettaja? Sosiaalityöntekijä?
Vierailija kirjoitti:
sä mikään mies oo, tollanen teksti ei voi olla ku naisen tai jonkun homon kirjottama
KOpio eilisestä naisen avautumisesta, joka valitti siitä että keski-ikäiset naiset suhtautuvat häneen ynseästi. Nyt joku nainen on sen kopioinut ja laittanut vain miehen siihen tilalle. Yrittää ilmeisesti epätoivoisesti vängätä että miehet käyttäytyisivät samalla tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sä mikään mies oo, tollanen teksti ei voi olla ku naisen tai jonkun homon kirjottama
KOpio eilisestä naisen avautumisesta, joka valitti siitä että keski-ikäiset naiset suhtautuvat häneen ynseästi. Nyt joku nainen on sen kopioinut ja laittanut vain miehen siihen tilalle. Yrittää ilmeisesti epätoivoisesti vängätä että miehet käyttäytyisivät samalla tavalla
Totta, ap on nainen. Sukupuolet on vaihdettu tekstissä toisinpäin. Halusin testata, miten erilaisia vastauksia mies saa naiseen verrattuna. Tässä keskustelussa myönnetään, että nuorelle miehelle voitaisiin olla kateellisia. Naiselle sanotaan heti, että kuvittelet omiasi, olet ärsyttävä ja todellakaan olla kateellisia. Jännä juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, ap on nainen. Sukupuolet on vaihdettu tekstissä toisinpäin. Halusin testata, miten erilaisia vastauksia mies saa naiseen verrattuna. Tässä keskustelussa myönnetään, että nuorelle miehelle voitaisiin olla kateellisia. Naiselle sanotaan heti, että kuvittelet omiasi, olet ärsyttävä ja todellakaan olla kateellisia. Jännä juttu.
Ap
Kuka nyt nuorelle naiselle ois kateellinen? Tasan mä oon kauniimpi, lahjakkaampi ja parempi työssä ku joku vastavalmistunut typykkä.
T. Kirsi 57 v.
Mitä järkee tässäkin keskustelussa oli? Aina on ollu kateellisia ihmisiä ja niitä on vastaisuudessakin. Ja kunhan sulle AP tulee lisää ikää ni oot ite ihan samanlainen.