Kuinka kauan sinulla meni amk:n opinnäytetyön tekemiseen?
Kommentit (63)
Terveysala ja opparin kyhäilin valmiiksi noi 1.5kk. 3 arvosanaksi, joka ihan riitävän hyvä laiskalla panostuksella.
Oisko kahden viikon työ. Tunnit eivät sisällä haastatteluita eikä kehittämissuunnitelman tekemistä.
Arvosana 5.
Kirjoitin siis puolisoni opinnäytetyön.
Todettakoon kuitenkin, että olen itse amk-opettaja, ja olen takana oli varmaan 300-400 työn arvioinnit.
Varmaan vuosi että sain homman aloitettua, sen jälkeen pari viikkoa assemblyn ja viikko latexin naputtelua.
Kun sain tietää pääseväni kouluun , aloitin opinnäytetyön ( eli heinäkuun alussa), koossa on runko , aiheineen, ja sisällysluotteloineen. Aineiston kokoaminen on aloitettu. Tarkoitus on että teoria osuus on valmis 50% kun koulu alkaa 9.9, sen jälkeen siihen tulee lisäyksiä sen mukaan miten kurssikirjallisuus osuu aiheeseen ja antaako se näkökulmia. Aineiston keruu jouluun- analysointi ja johtopäätöksen tammikuun aikana, helmikuussa vielä muotoilua ja keväällä valmis.
Tekniikka, liiketalous&johtaminen.
Jos täysiksi työtunneiksi muuttaisin niin ehkä 40h.
Tein tunnin silloin, toisen tällöin.
Koko prosessissa meni pari kuukautta, kun sitä palloteltiin eestaas opettajan tarkastuksissa yms
Vierailija kirjoitti:
AMKin opinnäytetyöt on sitä tasoa että ne tekee yhden lauantaipäivän aikana kirjoituskaljoja hörppien. Sori nyt vaan, älkää kivittäkö.
Amkin opinnäytetöistä on usein käytännön hyötyä. Usein kun googlaan jotain alaani liittyvää asiaa, saan hakutuloksena amkin oppareita. Toki niitä pitää osata lukea kriittisesti, mutta esim lähdeluetteleoista löytää helposti etsimänsä. Usein myös toiminnallisissa töissä on oikeasti käyttökelpoista materiaalia.
Mitä tulee omaan oppariin, tehtiin parin kanssa. Prosessi oli pitkä, mut aktiivista aikaa ei mennyt loppupeleissä paljoa. Aikaavievintä taisi olla haastatteluiden litteroinnit, joihin upposi ehkä 2-3 työpäivää. Jos itse prosessi koulun ja hakemuslupien puolesta ei olisi niin pitkä, opparin tekisi parissa viikossa.
En kehtaa paljastaa alaa edes anonyyminä. Aloittamiseen meni n. vuosi eli pidin yhden välivuoden pelkästään töitä tehden.
Itse kirjallisen työn naputteluun meni kolmisen päivää. Yksi päivä meni kirjastoissa juostessa etsiessäni materiaalia lähdeluetteloa varten. Yksi päivä meni lopputyöseminaariin. Taisin saada arvosanaksi nelosen.
Olen laiska paska enkä kokenut saaneeni ammattikorkeakoulusta oikeastaan mitään irti vaikka ala sinänsä kiinnosti noin kautta rantain. Voin kuitenkin sanoa itseäni korkeakoulutetuksi mikä sinänsä lienee hyvä asia työmarkkinoilla. Sittemmin olen perustanut yrityksen ihan toisella alalla ja yllätyksekseni menestynyt sen parissa enemmän, kuin hyvin.
Tekniikka, noin 5kk tilaajan ideasta painoon. Melko ahkerasti tein (palkallisena) päivittäin useamman tunnin, muutamia kokonaan työstä vapaita viikonloppuja tänä aikana. Sivuja tuli yhteensä noin 120, joista haastatteluista tullutta aineistoa noin puolet. Tästä palkittiin arvosanalla 5, mutta jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä voinut vähemmälläkin pärjätä
Ei niitä kukaan työelämässä kysele. Niin kuin ei graduakaan.
Mielenkiintoinen ketju. Itse olen aloittelemassa opparia tekniikan alalta. Aihe on kiinnostava, teen tilaustyönä. Aikaa arvelen menevän 2-4kk riippuen siitä, teenkö töitä samaan aikaan sekä miten pitkälle aihetta tutkin. Vaikka teen työn tilaustyönä siitä ei makseta, joten mieluummin nopeasti valmista ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kun sain tietää pääseväni kouluun , aloitin opinnäytetyön ( eli heinäkuun alussa), koossa on runko , aiheineen, ja sisällysluotteloineen. Aineiston kokoaminen on aloitettu. Tarkoitus on että teoria osuus on valmis 50% kun koulu alkaa 9.9, sen jälkeen siihen tulee lisäyksiä sen mukaan miten kurssikirjallisuus osuu aiheeseen ja antaako se näkökulmia. Aineiston keruu jouluun- analysointi ja johtopäätöksen tammikuun aikana, helmikuussa vielä muotoilua ja keväällä valmis.
Että silleen. Et voi aloittaa opinnäytetyötä ennen kun aihe on hyväksytty mutta toki saat omaksi iloksesi kirjoitella mitä haluat.
Ehkä pari kuukautta meni v. 1997, nuo olivat vielä niitä aikoja, kun aineistoa piti etsiä fyysisistä teoksista varsin paljon. Toki tuo pari kuukautta ei ollut mitään kovin intensiivistä, vaan samalla tein paljon muitakin opiskeluhommia. Yhteen pätkään supistettuna voisi ehkä olla 7-10 työpäivää...?
Tekniikan puolelta, suurinpiirtein 8kk koko projektin alusta loppuun. Mutta lopulta se varsinainen "kirjan" kirjoittaminen vajaa pari viikkoa.
Alkuperäinen ajatus oli että teen opinnäytetyön projektina eräälle yritykselle, mutta jo parin kuukauden päästä muutettiin opinnäytetyön osuutta siten että se tehtäisiinkin siitä valmiista projektista ja sen lopputuloksen soveltamisesta käytäntöön. Näin siksi koska projekti paisui aivan liian isoksi. Lopulta kävi sitten niin että tuo varsinainen täyspäiväisenä työntekijänä yritykselle tehty projekti vei suurinpiirtein 6kk, joista vain ensimmäiset 3kk tein sitä yksin.
Kun sitten projekti oli enemmän tai vähemmän valmis, sitä ruvettiin sitten soveltamaan ihan tosimaailman käyttöön ja käytännössä vasta silloin pääsin hahmottelemaan sitä millainen siitä varsinaisesta opinnäytetyöstä tulisi. Siinä meni vähän yli kuukausi että oli niinsanottu tuotantokäyttö päässyt hyvään vauhtiin (tietysti samalla tehty muistiinpanoja opinnäytetyötä ajatellen) ja pääsin oikeasti aloittelemaan opinnäytetyön kirjoittamista jossa sitten meni lopulta se parisen viikkoa täyspäiväisen työnteon ohessa. Siitä kirjasta tuli lopulta noin 70 sivuinen, eli melko sopiva.
Käytännössä vastaus tähän on varmaan yleensä jossain puolen vuoden ja viikon välissä, riippuen aika paljon siitä miten laskee ja millainen työ on kyseessä.
Ja pitää muistaa että loppuvaiheessa on todennäköisesti sitten vielä se kielenhuoltokierros ja hyväksyttämiskierros (tai useampia kierroksia) ja niissä voi kestää itsestä riippumattomista syistä kauankin. En ole yhtään varma millaisia käytäntöjä noihin nykyään liittyy ja miten ne vaihtelevat eri laitoksissa.
Jos aloitat nyt, on ihan mahdollista että saat kirjan kansiin ennen joulua :D
Poikaystävä teki joulukuusta toukokuun puoleen väliin eli n. 6kk. Tästä aktiivista työaikaa oli varmaan 2kk :D paljon meni aikaa vaan ahdistuessa "no jos mä tän viikonlopun teen koirankoppia ja ens viikolla teen opparia". "Ens viikolla" meni youtuben ja netflixin katsomiseen :D
Työpaikalla tein projektia noin puoli vuotta, mutta kirjoitustyö vei noin neljä päivää aamusta iltaan sitten kun projekti oli valmis. Minulla oli hyvät muistiinpanot jotka olin tehnyt projektin edetessä.
Insinööri olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMKin opinnäytetyöt on sitä tasoa että ne tekee yhden lauantaipäivän aikana kirjoituskaljoja hörppien. Sori nyt vaan, älkää kivittäkö.
Amkin opinnäytetöistä on usein käytännön hyötyä. Usein kun googlaan jotain alaani liittyvää asiaa, saan hakutuloksena amkin oppareita. Toki niitä pitää osata lukea kriittisesti, mutta esim lähdeluetteleoista löytää helposti etsimänsä. Usein myös toiminnallisissa töissä on oikeasti käyttökelpoista materiaalia.
Mitä tulee omaan oppariin, tehtiin parin kanssa. Prosessi oli pitkä, mut aktiivista aikaa ei mennyt loppupeleissä paljoa. Aikaavievintä taisi olla haastatteluiden litteroinnit, joihin upposi ehkä 2-3 työpäivää. Jos itse prosessi koulun ja hakemuslupien puolesta ei olisi niin pitkä, opparin tekisi parissa viikossa.
Luin kolme työnantajalleni (1 edellinen, 2 nykyistä) tehtyä tekniikan alan amk-opinnäytetyötä. Yksikään niistä ei täyttänyt muuta kuin harjoitustyön määritelmän. Yksikään näistä ei ollut ratkaissut mitään ongelmaa. Yhdessä jopa suoranaisesti valehdeltiin koneen olevan tuotantokäytössä.
Sosiaaliala ja tein yksin.
Aikaa meni kaiken kaikkiaan n. 7kk.., josta itse kirjoittamiseen n. 1kk. Muu oli tapaamisten sopimista, kyselylomakkeiden työstöä, kyselyiden toteutus, aineiston läpi käynti yms...
Työstä tuli lopulta hyvää palautetta ja sainkin opparista stipendin, se oli yllätys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukemattomia AMK oppareita katsonut ja ainoastaan yhdestä olen löytänyt kaksi lähdettä, joita voidaan pitää lähteenä.
Pääosin AMK opparien lähteet on tasoa Wikipedia, yrityksen kotisivut ja sit kun mennään korkealle tasolle lähteissä viitataan Hesarin nettisivuilla olevaan artikkeliin.
99,9% oppareista mitä olen silmäillyt on tosiaan sitä tasoa, että ne kirjoittaa kännissä yhdessä päivässä.
Vuosituhannen alussa parin kanssa, laadullinen tutkimus. Lähdemateriaali haettiin tuolloin vielä paljon lainaamalla kirjastosta. Tietokonetallennus oli levykemuodossa. Aikaa meni kokonaisuudessaan vuosi, hitaalla syklillä sai vedettyä ne kolme vaihetta läpi jotka vaativat esittelyä muille. Samalla piti isua kuuntelemassa muiden välivaiheen osioita tyyliin 10kpl/per vaihe.
Aiheeksi halusimme diipadaapan, koska tiesimme ettemme tule ikinä tarvitsemaan sitä työhön pääsyyn. Numero 3. Eikä ole ikinä kysytty missään, en edes muista nimeä kunnolla enää.
Puoli vuotta taloushallinnon ja 3-4 kk tekniikan alaan. Tein muutaman tunnin päivässä ja joinakin päivinä en ollenkaan. Molemmissa oli useita palavereja työn teettäjän kanssa ja tutustumisia kohteeseen. Molemmat työni olivat ns. oikeita toimeksiantoja, eli työnantajalla oli työ ja tullut kysely, voisiko joku tehdä sen opinnäytetyönä. Tein molemmat yksin ja sain molemmista myös pienen verollisen palkkion. Olen siis sekä insinööri että tradenomi.
Taloushallinnon työ oli oikeastaan aika laaja ja olisi saattanut kelvata korkeammankin asteen työksi, sen verran haastava laskelma oli ja jouduin aika paljon tutkimaan myös lakiasioita, vaikka päätyö olikin laskelma. Mukava sitä oli kyllä tehdä, vaikka lopputulos olikin, ettei kannata. Työni luokiteltiin salaiseksi toimeksiantajan pyynnöstä. Tämä oli myös aika ainutlaatuinen, vastaavia ei juurikaan löydy mistään. Sittemmin ei kai salaisia töitä siinä koulussa ole hyväksytty.
Tekniikan alan työ oli aika passeli, sopivassa suhteessa vähän kaikkea. Numerot sai päättää itse ja annoin itselleni kolmosen, mutta kun kuulin mitä toiset saivat, taisi se olla aliarvioitu. Valvoja saattoi sitten laskea itselle annettua numeroa, jos se oli yliarvioitu, mutta harvoin nosti. Mutta sama se, kun töitä on ja todistuksilla ei enää ole väliä.
Omat työni eivät ole kopioita mistään, sillä eipä juuri samoista asioista tehtyjä töitä löytynyt eikä löydy ainakaan netistä vieläkään. Yksi samantyyppinen löytyi tekniikan alalta.