Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin uhrin avautuminen paljastaa ne todelliset ystävät!

Vierailija
17.08.2016 |

Kun narsistin uhri vuosikausien piinan ja kulissien rakennuksen jälkeen uskaltaa viimein avautua kokemastaan kohtelusta, erottuvat ne todelliset ystävät ei-niin-todellisista, jyvät akanoista. Sukulaisten aito lähimmäisen rakkaus teeskennellystä esittämisestä.

Uskomatonta millaista kohtelua olen osakseni saanut, kun vihdoin olen uskaltanut avata lapsuusperheemme dynamiikkaa. Minä olen siis ollut se perheen musta lammas, ja kulissien takana alkoholisoitunut isäni se perhettämme tyrannisoinut narsisti.
Osa "ystävistä" suhtautuu juttuihini liioitteluna, kohtelee minua kuin valehtelijaa, ei usko kertomuksiani. Vaikka oikeasti kertomani jutut ovat vain pieni murunen, lievemmästä päästä, kuin jäävuoren huippu.

Miksi totuudesta syytetään viestin tuojaa, uhria? Pilaako totuuden kertominen näiden ihmisten illuusion? :(

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mutta kkoska sun elämäsi on arvokas ja sun ensisijainen tehtäväsi on pitää itsestäsi huolta, eikä enää koskaan hylätä itseäsi, ei sun tarvitse murehtia toisten illuusioiden romahtamista. Eikä murehtia menetettyjä ihmissuhteita- koska eivät ne koskaan ole aitoja sellaisia edes olleet. Kaikki energia vaan ihmissuhteisiin ja oloihin, missä voit itse hyvin. Mulla on tuttu joka erosi hirveästä liitosta, ja koko sairas dynamiikka, missä oli mukana sukua, tuli näkyviin. Voi sitä vihan ja lynkkaamisen määrää. Kun joku muuttuu ja esim. lakkaa vaalimasta yhteisiä valheita, toistenkin kupla hajoaa. Ne jotka kykenevät, suostuvat kasvamaan, ne jotka eivät, vetävät ovet entistä tiukemmin kiinni,, etsivät syyllisiä ettei se oma pahuus paljastu ja keksivät lisää valheita. Mutta siksi myös on tosi hienoa ja merkittävää että joku uskaltaa muuttua!

Vierailija
2/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan on :( Tilanne näyttäytyy niin erilaisena kaikille niille muille. Ne, jotka ovat suosiossa, eivät tajua millaista tämän ihmisen kanssa voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä on varmaan hyvin täynnä narsismi-leimaa ja sen käyttöä yleisesti. Ihminen kun voi olla ääretön k**ipää ilman että on narsisti sanan varsinaisessa merkityksessä.

Toisaalta, jos joku ihminen on itselle mukava, aina ollut, voi olla vaikea uskoa tästä pahaa. Ja mielummin ajattelee sen pahoja asioita kertovan olevan väärässä. Minusta sä voit ajatella, ettei kaikki kestä vaikeita asioita/osaa tukea ja sitten itse vetää sulle sopivan rajan miten niiden ihmisten kanssa jaksat/haluat olla jatkossa tekemisissä.

Ei liity sun tilanteeseen, mutta muuten, mulla on lähipiirissä ihminen, joka on leimannut puolisonsa hirviöksi, narsistiksi jne. Mä olen samassa taloudessa aikanaan asunut tuon ihmisen kanssa vuosia ja tasan tiedän ettei asia ole niin mustavalkoinen. Heidän liittonsa on vaikea ja onneton, mutta syytä on molemmissa. Itselle tällainen kokemus on aiheuttanut sen, että kun joku alkaa niitä narsisti-leimoja lätkiä, en osaa ottaa tilannetta taatusti erityisen vakavasti ja varmaan totean jotain tyyliin "joo, ei kai nyt sentään". Joten se ei välttämättä ole henkilökohtaista vaan omasta kokemuksesta kumpuavaa, jos joku ei  ota tarpeeksi tosissaan. Kun taas alkoholismia nähneenä, en tosiaan kyseenalaista alkoholistin kanssa elämisen kauheutta ja ongelmia, niiden suhteen osaan olla erilailla myötätuntoinen, vaikkei olisi  ollut väkivaltaa tms.

Mutta tsemiä aloittajalle, toivottavasti pystyt käsittelemään menneisyytesi niin ettei se jää painamaan ja tulevaisuutesi on parempi ja ehjempi!

Vierailija
4/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että nämä muutkin osalliset ovat jollain tasolla tietoisia kuviosta ja sallivat sen tapahtuvan. Parempi olla puhumatta, kun omakin osuus saattaa paljastua. Tai etuudet lakkaavat.

Vierailija
5/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ehkä halua ystävyydeltä avautumisia.

Vierailija
6/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ei kiinnosta. Toisen murhe häiritsee omaa auvoa. Siksi syyllistetään se, joka kertoo että asiat eivät olleetkaan hyvin.

Paitsi ellet sitten tyydy vain epämääräisiin vihjailuihin. Niille voisit kyllä saada hyväksyviä nyökyttelyjä, koska niissä ei ole mitään faktaa. Ja samalla sinun pitäisi tietenkin vähän uhriutua, kertoa miten se toinen on niiiin hankala ja raskas ja kuinka sinä olet niin paljon jaksanut ja antanut myöden. Voivoivoi.

Tärkeää tuossa on jättää tarinaan niin paljon aukkoja, että kuulija voi täyttää ne ihan miten haluaa. Tuollaiseen ihmiset lähtevät helposti mukaan ja antavat sen jopa vaikuttaa omiin asenteihinsa sitä toista ihmistä kohtaan.

Jos se toinen joskus ottaakin puheeksi jonkun konkreettisen asian, niin eihän sitä silloin enää uskota... kun kaikki jo tietävät, mikä se oikein on.

;)

Vierailija
7/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä on varmaan hyvin täynnä narsismi-leimaa ja sen käyttöä yleisesti. Ihminen kun voi olla ääretön k**ipää ilman että on narsisti sanan varsinaisessa merkityksessä.

Toisaalta, jos joku ihminen on itselle mukava, aina ollut, voi olla vaikea uskoa tästä pahaa. Ja mielummin ajattelee sen pahoja asioita kertovan olevan väärässä. Minusta sä voit ajatella, ettei kaikki kestä vaikeita asioita/osaa tukea ja sitten itse vetää sulle sopivan rajan miten niiden ihmisten kanssa jaksat/haluat olla jatkossa tekemisissä.

Ei liity sun tilanteeseen, mutta muuten, mulla on lähipiirissä ihminen, joka on leimannut puolisonsa hirviöksi, narsistiksi jne. Mä olen samassa taloudessa aikanaan asunut tuon ihmisen kanssa vuosia ja tasan tiedän ettei asia ole niin mustavalkoinen. Heidän liittonsa on vaikea ja onneton, mutta syytä on molemmissa. Itselle tällainen kokemus on aiheuttanut sen, että kun joku alkaa niitä narsisti-leimoja lätkiä, en osaa ottaa tilannetta taatusti erityisen vakavasti ja varmaan totean jotain tyyliin "joo, ei kai nyt sentään". Joten se ei välttämättä ole henkilökohtaista vaan omasta kokemuksesta kumpuavaa, jos joku ei  ota tarpeeksi tosissaan. Kun taas alkoholismia nähneenä, en tosiaan kyseenalaista alkoholistin kanssa elämisen kauheutta ja ongelmia, niiden suhteen osaan olla erilailla myötätuntoinen, vaikkei olisi  ollut väkivaltaa tms.

Mutta tsemiä aloittajalle, toivottavasti pystyt käsittelemään menneisyytesi niin ettei se jää painamaan ja tulevaisuutesi on parempi ja ehjempi!

Kiitos tästä sulle ja muillekin ketjuun kirjoittaneille! Raskaalta tuntuu. Kaiken jälkeen tulla leimatuksi vielä valehtelijaksi. En vain enää jaksa valehdella kenenkään puolesta, en rakennella kulisseja tai osallistua vääristyneiden kuvioiden tukemiseen, en ainakaan oman mielenterveyteni kustannuksella.

Itsehän en siis ole sanaa "narsisti" ikinä missään tästä henkilöstä käyttänyt. Tässä ketjussa kyllä, mutta en todellakaan sukulaisille ja ystäville asioista kertoessani. Narsistiksi isäni kyllä ajattelen ja luokittelen, mutta koska itsekin kyseenalaistan kyökkipsykologien arvioita, en mielelläni jaa leimoja tai tuomioita julkisesti.

Se maalaavatko kertomani tapahtuneet asiat ja totuudet henkilöstä narsistista kuvaa, on jokaisen tulkitsijan henkilökohtainen asia. Paljon olen kuitenkin valehtelun lopettamisen jälkeen joutunut sulkemaan ovia takanani, toisaalta ne oikeat läheiset ja todelliset ystävät ovat vahvistaneet asemiaan elämässäni. Olen surullinen, toisaalta helpottunut. Uskon siihen, että jonakin päivänä se totuus valkenee kaikille, myös niille mua nyt syyllistäneille.

AP

Vierailija
8/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa tutulta, niin se menee. Itse olen oman perheeni musta lammas, mutta vuosien jälkeen oppinut olemaan välittämättä. Osa perheestäni on kuitenkin osallistunut narsistin toiminnan mahdollistamiseen, en halua oikeastaan enää olla läheinen heidänkään kanssaan. Mulla oli tuo sama vaihe kuin sulla myös, nyt kun vuosia kulunut niin en vaan välitä enää. Keskityn itseeni ja omaan elämääni.

Vierailija
9/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä n eystävät tuntee sut, etä oot ennenkin valehellu tai liiotellu asioita. Tosia tai ei.

Vierailija
10/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautunut olen minäkin, siitä alkoi uusi, helpompi elämäni. Narsisti tietysti lisäsi tulta pesään, mutta en välitä. En välitä myöskään enää niistä sukulaisista, jotka ovat silmänsä sulkeneet näkemältään ja joita narsisti vaalii eli tarvitsee. Ei edes kiinnosta, jos näille sukulaisille kertoisin totuuden, miten he suhtautuisivat tai miten selviävät narsistin kanssa. Suvussamme on kaksi henkilöä, jotka ovat aina vältelleet yhteyksiä narsistin kanssa. Nämä ihmiset yllättäen alkoivat lähentyä, kun sulin narsistin elämästäni pois. On upeata ollut tutustua näihin sukulaisiin, narsistin toiminnoista emme ole keskustelleet, ei tarvitse, kaikki tiedämme mistä on kyse.

Vierailija
11/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä n eystävät tuntee sut, etä oot ennenkin valehellu tai liiotellu asioita. Tosia tai ei.

Tai sitten ei ole mutta ihmiset eivät halua kuulla/uskoa jostakusta "hyvästä tyypistä" mitään pahaa, ainakaan mitään järkyttävää.

Kyllä (narsistien) uhrit usein tulevat torjutuksi ja mitätöidyksi läheisten puolelta ja narsisti saa sympatiat jos joku uskaltaa suunsa avata.

Vierailija
12/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ystävät tietävät, että lapsi -myös aikuisena valelee lapsuudenperheensä tapahtumat kauniimmaksi kuin mitä todellisuus on, miksi ihmeessä nämä "ystävät" eivät muka olisi jo puuttuneet tämän lapsen-aikuisen kotona koettuun kärsimykseen. Vaikka kertomalla, että tietävät todellisuudesta ja ovat huolissaan uhrista, tarjoten tukea.

Vierailija
13/13 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ei ole mutta ihmiset eivät halua kuulla/uskoa jostakusta "hyvästä tyypistä" mitään pahaa, ainakaan mitään järkyttävää.

Kyllä (narsistien) uhrit usein tulevat torjutuksi ja mitätöidyksi läheisten puolelta ja narsisti saa sympatiat jos joku uskaltaa suunsa avata.

Kyllä näin, ainakin ensireaktio on tätä. Mutta ajan ja tietoisuuden myötä, jotkut ihmiset alkavat epäilemään narsistin luonnetta. Näillä ihmisillä on yleensä viisautta, havaintokykyä ja rohkeutta elää omaa elämäänsä. Ei tarvitse kuin odotella, narsisti ihan itse hoitaa oman itsensä paljastustyönsä näille ihmisille. Tosin, uhrille narsisti näyttää täysin sellaista kuvaa, että aivan kaikki sukulaiset, naapurit ja tutuntutut ovat hänen kanssaan samaa mieltä, aivan kaikesta. Tämähän on täyttä paskaa. Kyse on vain narsistin valheesta ja harhautuksesta, mistä kukaan muu ei tiedä paitsi sinä uhri ja narsisti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän