Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko paniikkihäiriö tulla kahvin juomisesta?

Vierailija
17.08.2016 |

Yksi tuntemani ihminen väitti että hänellä on lääkkeet kahvin aiheuttaman paniikkihäiriön takia. Sanoi että kohtaus tulee jos juo kolme kuppia tai enemmän päivässä kahvia. Voiko olla totta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin tulla. Nostaa sykettä ja se laukaisee paniikin, tämä ihan totta ja yleistä. Toisilla esim alko tekee tuon.

Vierailija
2/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin. Kahvi ei aiheuta paniikkihäiriösairautta tai muitakin ahdistussairauksia, mutta kahvin sisältämä kofeiini kiihdyttää keskushermoston toimintaa ja saattaa myötävaikuttaa ahdistuksen syntyyn tai jopa paniikkikohtauksen puhkeamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin kofeiini pahentaa paniikkikohtausta, kai se voi jollakulla laukaistakin sen. Mutta todennäköisempää on, että kaverisi ei halunnut kertoa sinulle koko totuutta, vaan jäävuoren huipun.

Vierailija
4/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kofeiini voi aiheuttaa paniikkiin ja ahdistuneisuuteen liittyvia tuntemuksia. Esim: sydamentykytys, hikoilu, nopeasti kulkevat ajatukset, kasien tarina... Jotkut voivat naihin tuntemuksiin reagoida ajattelunkin tasolla, kuten "Voi ei, olenko saamassa sydankohtauksen?" tai "Kyllapa on huono olo, enta jos pyorryn?" tai "Apua, ahdistaa, en voi olla tassa paikoillani, taytyy paasta ulos rauhoittumaan." Mutta omituiselta kylla kuulostaa, etta laakari maaraa laakkeita itseaiheutettuun ongelmaan. Ehkapa ystavallasi on ahdistuneisuutta ja paniikkikohtauksia, mutta itse sitten pahentaa naita juomalla (liikaa) kahvia.

Itsellani homma menee niin, etta jos olen vasynyt ja minulla on stressia, en saisi kylla juoda paria kuppia enempaa kahvia. Huomaan, etta jos menee overiksi, koen enemman ahdistuneisuutta ja uniongelmia (jotka sitten pahentavat stressia ja vasymysta...).

Vierailija
5/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kofeiiniherkillä kahvi voi aiheuttaa paniikkikohtauksia. Itsekin kuulun tähän ryhmään, mutta ratkaisu on että juon vain niin vähän kahvia ettei ongelmaa tule. En ymmärrä miksi joku söisi lääkkeitä v ain siksi, että saa jatkaa useamman kahvikupillisen nauttimista päivässä!

Itse juon kupin aamulla, ja se ei haittaa, kun aamulla on hermosto vielä puoliunessa. Sen jälkeen en voi juoda, koska muuten alkaa käsien tärinä, levottomuus ja muut sivuoireet, ja tosiaan, jos useamman kupin menee juomaan, täysiverinen paniikkikohtaus.

Vierailija
6/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, on yhteydessä kofeiiniyliherkkyyteen. Itse jätin kahvin pois kokonaan siitä syystä. Joskus tilaan kahvilassa kofeiinitonta.

Vierailija
7/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin kofeiini pahentaa paniikkikohtausta, kai se voi jollakulla laukaistakin sen. Mutta todennäköisempää on, että kaverisi ei halunnut kertoa sinulle koko totuutta, vaan jäävuoren huipun.

Näin itsekin luulen. Ap

Vierailija
8/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus aloittajan kysymykseen on ihan selvä. Kahvi ei voi aiheuttaa paniikkihäiriötä.

Vierailija
9/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus aloittajan kysymykseen on ihan selvä. Kahvi ei voi aiheuttaa paniikkihäiriötä.

Tämä! Kahvi voi aiheuttaa paniikkihäiriöiselle ja kofeiiniherkälle ihmiselle paniikkikohtauksen.

Vierailija
10/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin. Paniikkihäiriöhän kuitenkin diagnosoidaan yleensä, jos saa niitä kohtauksia. Ja joillakin ihmisillä niitä ei tule ikinä, jos ei käytä (liikaa) kofeiinia, ja taas tulee ehkä paljonkin, jos käyttää. 

Itsellänikin on diagnosoitu teininä paniikkihäiriö, ja valitettavasti kukaan ei osannut edes miettiä kofeiinin yhteyttä asiaan. Jossain vaiheessa opiskelijana innostuin terveysintoilusta ja jätin kahvin pois. Kas kummaa, bentsojen tarve loppui siihen paikkaan. Ei tullut enää ikinä yhtään paniikkikohtausta. 

Vierailija
11/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli välillä paniikkikohtaus, jos olin juonut kahvia ja samana päivänä poltin kannabista. Siispä en juo enään kahvia, jos poltan pilveä.

Vierailija
12/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö sanoi siis voivansa juoda pari kuppia kahvia päivässä. Esim. aamulla ja päivällä yksi keskikokkoinen kuppi kahvia. Jos päivän aikana menee monta kuppia eli 3 tai yli, saattaa tulla paha kohtaus. Mietityttää miten kohtauksen voi saada jos niitä 3:a tai yli 3:a kuppia ei edes juo yhteen soittoon vaan pitkin päivää... Eikö aamulla joudun kahvin vaikutus kestä vain joitakin tunteja? Miten sama kahvi voi vaikuttaa vielä esim. illalla alkaneeseen paniikkikohtaukseen? AP

Vierailija
13/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan hyvään aikaan, kun kahvikupeissa oli asetit, paniikkihäiriötä kutsuttiin kahvikuppineuroosiksi. Se ei liittynyt kofeiiniin vaan siihen, että sosiaalisessa tilanteessa kädet alkoivat täristä, kahvi läikkyä ja lusikka kilistä tassilla. Mukiajan ihmiset saattavat luulla tätä vitsiksi, mutta kahvin juonti seurassa oli suuri stigma ja pelon aihe.

Vierailija
14/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin. Paniikkihäiriöhän kuitenkin diagnosoidaan yleensä, jos saa niitä kohtauksia. Ja joillakin ihmisillä niitä ei tule ikinä, jos ei käytä (liikaa) kofeiinia, ja taas tulee ehkä paljonkin, jos käyttää. 

Itsellänikin on diagnosoitu teininä paniikkihäiriö, ja valitettavasti kukaan ei osannut edes miettiä kofeiinin yhteyttä asiaan. Jossain vaiheessa opiskelijana innostuin terveysintoilusta ja jätin kahvin pois. Kas kummaa, bentsojen tarve loppui siihen paikkaan. Ei tullut enää ikinä yhtään paniikkikohtausta. 

Aiheuttaminen tarkoittaa samaa kuin olla syynä jollekin.

Paniikkihäiriö on erään sairauden nimi.

Kahvin juominen ei voi olla syynä sille, että joku sairastaa paniikkihäiriötä.

Siten.

Vierailija
15/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi "tulla". Paniikkihäiriön sairastaneena tiedän, että kahvi (ja alkoholi) pahentavat oireita ja saattavat laukaista kohtauksen. Sain lääkityksen lisäksi ohjeet vähentää kahvin juontia, minkä teinkin. Paranin sittemmin (koko taudinkuvani oli mutkikkaampi, mutta nyt siis menneisyyttä).

Paniikkihäiriön syyt ovat syvemmällä, se voi olla esim. masennuksen seuraus tai oire. Ei kukaan pelkästä kahvista paniikkihäiriötä saa. Kahvista saa kofeiinidarran ja ehkä vatsakipuja.

Vierailija
16/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaan hyvään aikaan, kun kahvikupeissa oli asetit, paniikkihäiriötä kutsuttiin kahvikuppineuroosiksi. Se ei liittynyt kofeiiniin vaan siihen, että sosiaalisessa tilanteessa kädet alkoivat täristä, kahvi läikkyä ja lusikka kilistä tassilla. Mukiajan ihmiset saattavat luulla tätä vitsiksi, mutta kahvin juonti seurassa oli suuri stigma ja pelon aihe.

Väärin. Kahvikuppineuroosi on aivan eri asia kuin paniikkihäiriö.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/kahvikuppineuroosi-eli-so…

Vierailija
17/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä kahvi aiheuta paniikkikohtausta ellei niihin ole taipumusta.

Mutta jos on "hermoheikko" niin toki kofeiini voi laukaista paniikin.

Kun taas ihminen jolla ei ole pienintäkään mt-ongelmaa ja teräsvatsa voi juoda vaikka ämpärillisen kahvia päivässä eikä tunnu missään.

Itse olen kofeiiniyliherkkä ja on taipumusta ahdistukseen ja lievään paniikkiin ja kaiken lisäksi suolet ei kestä oikein kahvia niin juon vain 1 kupillisen kahvia päivässä aamulla.

Vierailija
18/29 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain paniikkikohtauksen kun tajusin että kahvi on loppu ja saan rahaa vasta huomenna. Ja mulla siis on paniikkihäiriö. Pitää vaan yrittää olla ajattelematta asiaa ja selviytyä huomiseen.

Vierailija
19/29 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
20/29 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, on yhteydessä kofeiiniyliherkkyyteen. Itse jätin kahvin pois kokonaan siitä syystä. Joskus tilaan kahvilassa kofeiinitonta.

Tämä. Oon superherkkä kofeiinille. Tänään join tosi pitkästä aikaa yhden(!) kupin kahvia ja huomasin aika pian että se alkoi piristää. Vähän myöhemmin kun olin suihkussa, niin huomasin että jalat alkoi vaan täristä ja mietin että pettääkö ne alta. Tän vuoksi en juo kahvia kuin äärimmäisessä väsymyksessä. Normaalisti yksikin kuppi on mulle liikaa.

N31

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi