Onko oikein, että lapsi saa avata jo kaupassa pillimehun/tikkarin tms?
Taas tuli vastaan uupuneen oloinen mamma marketissa ja lapsi inisi ja vinkui milloin mitäkin hyllyistä ja äiti lopuksi antoi lapsen juoda kaupassa pillimehun, että sai rauhassa tehdä ostoksia. Itse olen pitänyt periaatteena, ettei kaupassa saa avata mitään, vasta kassan jälkeen, mutta toisaalta ymmärrän myös vaativan lapsen äitiä joka asian noin ratkaisee. Vaikuttaako se tulevaisuudessa lapsen käytökseen kaupassa, jos on saanut jotain ennen kassaa? Vai pitäisikö vaan pitää kuri tiukkana itkupotkuraivarinkin yllättäessä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ois hienoo vetää pari niitä 5cl pulloja jonottaessa ja tarjota tyhjät kassalle. Ei vaan mun pokeri riitä siihen hommaan.
Niin tai tempasee pikkupullon viinaa jonossa ja tarjoaa tyhjän pullon kassalle, niin ei tarvi maksaa siitä panttia.
Muistan äitini joskus ehdottaneen minulle ja veljelleni, että söisimme jäätelöt kaupassa (jonoa noin kilometri, varmaan ennen juhannusta tms) ehdottamalla, että hän maksaa paperit, mutta molemmat kieltäydyttiin. En muista mitä isä sanoi tilanteessa. Oltiin alakoulun ensimmäisillä luokilla tms.
Jos voisin saada lapsia, en antaisi lapselle periksi vastaavassa tilanteessa. Omaa se on vasta kassan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Muistan äitini joskus ehdottaneen minulle ja veljelleni, että söisimme jäätelöt kaupassa (jonoa noin kilometri, varmaan ennen juhannusta tms) ehdottamalla, että hän maksaa paperit, mutta molemmat kieltäydyttiin. En muista mitä isä sanoi tilanteessa. Oltiin alakoulun ensimmäisillä luokilla tms.
Jos voisin saada lapsia, en antaisi lapselle periksi vastaavassa tilanteessa. Omaa se on vasta kassan jälkeen.
Taas nipottajat asialla. Lapsella myös kuten aikuisella voi olla verensokeri alhaalla. Omaa se on kun se maksetaan kassalla, avaamaton pakkaus. Mitä luulet hyötyväsi, näitä tiukkapipoja. Kyllä, jos siltä tuntuu syön sen Geishan kaupassa ja näytän avatun pakkauksen, tiedätkö mitä, kukaan ei ihmettele.
Vihaan tuollaisia vanhempia.... Monesti olen todistanut kun kakara vetää jäätelöä tai karkkia ostoskärryissä...
Olenpahan nähnyt ihan aikuisen naisenkin joka mutusti rauhassa banaania ja sitten oli tyhjät kuoret kassahihnalla.
No itse olen joskus jos olen mennyt kauppaa koska kuolen janoon niin avannut pullon jo ennen kassaa. Olen nolo
Mitä tuota nolostelemaan. Meillä äiti toi mulle aina Geishaa kotiin, olin tuolloin paljon nuorempi. Ettekö vanhemmat uskalla antaa lapsille yhtä suklaapatukkaa. Nykyisin ostan Geishan itse, äitini ei enää elä. Hänen muistoksi. Voin syödä myös banaanin ja kuoretkin näytän kassalla.
N25N kirjoitti:
Vihaan tuollaisia vanhempia.... Monesti olen todistanut kun kakara vetää jäätelöä tai karkkia ostoskärryissä...
Olenpahan nähnyt ihan aikuisen naisenkin joka mutusti rauhassa banaania ja sitten oli tyhjät kuoret kassahihnalla.
Pienestäpä pipo kiristää, oikein vihaat.Itse olen 54-vuotias, syön jos heikottaa, vihaapa ihan rauhassa.
Mulla on hyvin vaativa erityislapsi, enkä ole hänen (saati sitten normaaleiden sisarustensa) kanssa ruvennut perseilylinjalle koskaan. Eli ensin tehdään ostokset, sitten maksetaan ja SITTEN saa sen herkun. Ennakoin toki esim. ruokkimalla lapset ennen kauppareissua ja kannan mukanani aina vesipulloa, niin ei ole katastrofi jos jollekin tulee jano tms. kesken kaiken.
Mun mielestä on ihan eri asia jos diabeetikko juo pillimehun välttääkseen shokin kuin se, että lapsi ajankulukseen syö/juo kaupassa. Mä en anna mutusteltavaa/juotavaa ennen maksamista. Konsulenteilta toki saavat maistella kaikkia uusia makuja.
On noloa ja huonoa käytöstä syödä kaupassa niitä ostoksia. Vaikka maksaisikin tyhjän purkin tai kääreen. Tuntuisi typerältä ja oudolta maksella niitä ennakkoon syötyjä tuotteita kassalla. Kaupassa käyminen opettaa sekä lapsia että aikuisia kärsivällisyyteen. Tuote on sitten vasta oma kun se on maksettu, eli kaupassa ei kuulu nauttia ostoksia. Diabetekset ja hätätapaukset tietenkin on eri juttu kuin kiukkunälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nipottajat asialla. Lapsella myös kuten aikuisella voi olla verensokeri alhaalla. Omaa se on kun se maksetaan kassalla, avaamaton pakkaus. Mitä luulet hyötyväsi, näitä tiukkapipoja. Kyllä, jos siltä tuntuu syön sen Geishan kaupassa ja näytän avatun pakkauksen, tiedätkö mitä, kukaan ei ihmettele.
Vastaava tilanne = pitkä jono.
Alhaiset sokerit on pikkuisen eri asia. Suhteellisuudentaju?
Vain todella typerät ihmiset sottaavat syömällä kaupassa tai antavat lastensa mässyttää tai ryystää jotain kaupassa.
Fiksut asiakkaat maksavat itse ostoksensa.
Diabeetikoilla on tietenkin eväät mukanaan, joten heidänkään ei tarvitse syödä tai juoda maksamattomia tuotteita.
Musta tuntuu, että toi on vähän tollanen vanhan kansan tapa :D muistan, kun pappa antoi mun ja veljeni syödä jätskit jo kaupassa! Sitten se makso ne kassalla. Ehkä ennen oli vähän lepposampi meininki.
Itse en kyllä kehtaisi näin tehdä.
Ärsyttää myös vanhemmat, joiden lapset pudottelee tai rikkoo tavaroita ja sitten vaan sanotaan "soosoo", mutta pudotettu/rikottu tavara jää lattialle...
Yhdellä MILJOONASTA asiakkaasta laskee verensokeri niin alhaalle, että syöminen on välttämätöntä.
Ehkä ne viisi suomalaista kirjoittavat täynne kauppaporsasteluistaan...
Vierailija kirjoitti:
Toi "väsyneitä vihaisia kakaria ei edes pitäisi viedä kauppaan " oli hyvä.Mä oon nimittäin tavannut elämäni aikana myös paljon väsyneitä ja vihaisia aikuisia, ne pitäis kyl ampuu kuuhun!!!! Tai pitäiskö niillekin antaa pillimehu?
Olisi aika suloista jakaa väsyneille ja vihaisille pillimehuja. Ystävällisyys ja hymy voisivat myös tulla kyseeseen.
Mun mielestå, jos asia on kauppiaale ok, silloin se ei muille nillittäjille kuulu ollenkaan. Asian voi kysäistä kauppiaalta itseltään joko kauppareissulla tai sähköpostitse. Suurinta osaa kauppiaista käytäntö tuskin häiritsee. Keskiverto lapsiperhe ostaa kumminkin ruokaa yli tuhannella eurolla joka kuukausi. Se kannattaa narisevan sinkunkin muistaa. Toiset asiakkaat ovat tärkeämpiä kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Se avattu mehupurkki totta kai näytetään kassalla ja maksetaan. Tuskin ap tarkoitti,että ei makseta. Kyllä, tuttavani diabeetikko, joutuu toisinaan juomaan mehua ja hän näyttää kassalla avatun purkin ja maksaa. Mitä tuota ihmettelemään. Epärehellinen on epärehellinen myös pienissä asioissa.
Miksei diabeetikko voi pitää omia mehuja mukanaan? M
Minä annan lapsen ottaa vaikka mehun tai lakupötkön, mutta sitä ei aleta ennen kassaa aukomaan, vaan lapsi saa sitten laittaa ostoksensa kassalle itse (vähän isompana voi maksaakin itse) ja on kerrottu, että ostokset on kauppiaan omia siihen asti kun ne maksetaan, kotona vasta avataan/syödään. Kyllä nyt pitää tavoille ooettaa, jos niin nälkä/hinku on, ettei voi ostoksia maksaa ennenkuin alkaa syömään, niin silloin on väärä aika tykkänään mennä koko kauppaan! Kaikkea kun ei muutenkaan aina elämässä hetitässänyt saa, se on hyvä oppia jo pienestä pitäen!
En näe mitään ihmeellistä tuossa. Ei niin, että se olisi jokakertainen käytäntö, vaan joskus kun tarve vaatii.
Ois hienoo vetää pari niitä 5cl pulloja jonottaessa ja tarjota tyhjät kassalle. Ei vaan mun pokeri riitä siihen hommaan.