Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teillä on mennyt amislaisten kirjoihin rahaa?

Vierailija
16.08.2016 |

ev

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä mitään kirjoihin.

Sen sijaan makso jo 400 euroa (vaatteet, kengät, veitset) ja ekokki 55euroa.

Vain enkun ope on tänään kirjan ilmottanut, 35 euroa.

Vierailija
22/27 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä yhtään.

Tämä on kyllä ihmeellinen epätasa-arvo toisen asteen koulutuksessa, koska lukiolaisilla menee satoja euroja vuodessa kirjoihin. Eihän ammattikouluissakaan laiteta oppilaita osallistumaan kaikkien niiden opetusvälineiden hankintaan, jotka opetuksessa ovat välttämättömiä.

Opetusvälineet ovat yleensä kiinteitä, pitkäikäisiä ja kaikkien yhteisessä käytössä. Omat työvälineet, vaatteet, jalkineet, kirjat, joillakin aloilla harjoitustöiden materiaalit, kaikki ne kustannetaan itse.

Voisihan ne lukiokirjatkin olla yhteisessä käytössä, kukaan ei tarvitse kaikkia kirjoja koko ajan. Lukiolaiset joutuvat ostamaan massiivisen kirjamäärän lisäksi kaikki muutkin henkilökohtaiset välineet ja materiaalit itse (kannettava tietokone, graafinen/symbolinen laskin, kuvataiteen materiaalit, vihkot ja konseptiarkit). Molemmissa koulutuksissa kuitenkin on käsittääkseni samansuuruinen opintotuki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä yhtään.

Tämä on kyllä ihmeellinen epätasa-arvo toisen asteen koulutuksessa, koska lukiolaisilla menee satoja euroja vuodessa kirjoihin. Eihän ammattikouluissakaan laiteta oppilaita osallistumaan kaikkien niiden opetusvälineiden hankintaan, jotka opetuksessa ovat välttämättömiä.

Opetusvälineet ovat yleensä kiinteitä, pitkäikäisiä ja kaikkien yhteisessä käytössä. Omat työvälineet, vaatteet, jalkineet, kirjat, joillakin aloilla harjoitustöiden materiaalit, kaikki ne kustannetaan itse.

Voisihan ne lukiokirjatkin olla yhteisessä käytössä, kukaan ei tarvitse kaikkia kirjoja koko ajan. Lukiolaiset joutuvat ostamaan massiivisen kirjamäärän lisäksi kaikki muutkin henkilökohtaiset välineet ja materiaalit itse (kannettava tietokone, graafinen/symbolinen laskin, kuvataiteen materiaalit, vihkot ja konseptiarkit). Molemmissa koulutuksissa kuitenkin on käsittääkseni samansuuruinen opintotuki.

Meillä oli amiksessa tietokoneluokka jossa tehtiin tehtävät joihin konetta tarvittiin. Yhden kerran oli tunti johon tarvittiin omia kannettavia. Niitä ei koululta saanut mutta kaikilla oli jo oma läppäri. Kyllä amiksessa joutuu tarvittavat välineet ostamaan ihan itse.

Vierailija
24/27 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä yhtään.

Voihan niitä lukiokirjoja hankkia vaikka kaverin kanssa yhteiseksi, jos se on kynnyskysymys. Amiksen opetusvälineet on useimmiten tuhansien eurojen ammattilaisvälineitä, joten ei niitä osteta samalla lailla omaksi kuin läppäreitä ja laskimia.

Vierailija
25/27 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä yhtään.

No eihän se opiskelu tosiaan tässäkään maassa kokonaan ilmaista ole, siksi monet joutuvat tekemään kouluvalinnan myös sen perusteella mihin on varaa. Siihen kai tämä ajatus liittyykin, että käyhien lapset menevät amikseen ja rikkaiden lukioon, noin kärjistetysti. Kun omalla paikkakunnalla ei ole lukioa, täytyy maksaa myös asuminen. Ammattikouluissa kuitenkin usein asuntolaan mahdollisuus. Ja eihän nuo ensimmäisen vuoden opiskelijat edes saa vielä tukia. Omani halusi ammattikouluun ja sinne pääsi. Alustavasti ilmoitettu ammattikirjallisuuden maksavan n. 70 € ja turvakenkien, työvaatteiden ja työvälineiden muutoman satasen.

Vierailija
26/27 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/27 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kirja- ja tarvikelaskuja tullut jo lähes 300e edestä ja n. 100e tulossa pian. Ensi vuonna kuulemma myös 400e menee opiskelukuluihin. En ollut varautunut noin isoihin kuluihin amiksessa, joten tiukkaa tekee taloudellisesti tässä kuussa.