Onko vuokranantaja pakko päästää asuntoon?
Lähetin eilen irtisanomisilmoituksen asunnostani, muuttopäivä on 30.9. Nyt tuli tekstiviesti vuokranantajalta, että tänne oltaisiin tulossa huomenna pitämään asuntonäyttöä.
Olen ollut kesän ajan sairaslomalla leikkauksen vuoksi, asunto näyttää ihan hirveältä, tällä hetkellä sairastan aika rajusti kotona enkä kyllä ole halukas lähtemään mihinkään näytön ajaksi.
En siis todellakaan haluaisi ketään tänne, ja rehellisesti sanottuna tuntuu tosi oudolta, että tänne voisi joku vain ilmoittamalla pamahtaa sisään..
Lähetin vuokranantajalle heti viestiä siitä, että sairastan, mutta vastausta ei kuulu. Mitäköhän tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Ajatuskin siitä, että pitäisi alkaa kovassa kuumeessa laittamaan asuntoa näyttökelpoiseksi ja vastaanottaa huomenna vieraita ahdistaa.
Kommentit (60)
Kyllä vuokranantajalla on oikeus hankkia uusi vuokralainen ja ilman näyttljä se ei onnistu. Ei hänkään halua tyhjiä kuukausia maksaa.
No pitäähän sen asunnonomistajan saada se asunto vuokrattua. Vai maksatko takuuvuokrasta mahdollisen tyhjän kk kun et kykene siivoamaan. Jos olet sairas niin sovi joku muu päivä kuin huominen.
Vuokranantajalla on oikeus päästä asuntoon kohtuullisessa ajassa eli juurikin päivän tai parin varoitusajalla. Sinulla ei ole velvollisuutta siivota asuntoa sitä varten tai poistua paikalta. Asuntonäyttöjä ei kannata yrittää estää, koska silloin saattaa tuottaa taloudellista tappiota vuokranantajalle ja siitä Suomen laki rankaisee.
Huoneenvuokralain mukaan vuokranantajalle on varattava mahdollisuus käydä huoneistossa. Sivullisista siinä ei puhuta mitään joten aika rajatapaus tuo on. Mutta se on ainakin selvää ettei sinun tarvitse mitenkään "laittaa" huoneistoa sitä varten saati poistua kotoasi. Kohteliasta olisi kuitenkin sallia lyhyt vierailu. Mitään yleistä näyttötuntia ei ole pakko tehdä vaan tullaan silloin kun sinulle sopii.
Usko pois kyllä se vuokraisäntä antaa sulle aikaa siivota. Paskanen kämppä ei käy kaupaksi.
Ehdota uutta aikaa myöhemmälle päivämäärälle niin, että saat paikan siistittyä jos se mieltä painaa. Ei vuokranantaja siellä mitään siivoamaan ala. Vuokranantajalla on kuitenkin oikeus tulla asuntoon sovittujen näyttöjen yhteydessä.
Ovi takalukkoon, turvaketju päälle, jos ei viestiä usko. Et ole siinä kunnossa että voisit siivota asuntosi näyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Huoneenvuokralain mukaan vuokranantajalle on varattava mahdollisuus käydä huoneistossa. Sivullisista siinä ei puhuta mitään joten aika rajatapaus tuo on. Mutta se on ainakin selvää ettei sinun tarvitse mitenkään "laittaa" huoneistoa sitä varten saati poistua kotoasi. Kohteliasta olisi kuitenkin sallia lyhyt vierailu. Mitään yleistä näyttötuntia ei ole pakko tehdä vaan tullaan silloin kun sinulle sopii.
Miten tulkitse tämän lainkohdan?
Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.
Sivullisista ei tosin puhuta, mutta kenelle se vuokranantaja kämppää näyttää?
Korjaus: Itse asiassa tuo näyttäminen on laissa määritelty poikkeus jolloin myös muu kuin vuokranantaja saa tulla huoneistoon. T: 6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana.
Tuossahan puhutaan vuokralaiselle sopivasta ajankohdasta? Itse asuntonäytön kanssa ei ole ongelmaa, mutta asunto on tosiaan minulla vielä ihan reippaasti yli kuukauden ajan, ja kyllähän tuossa ajassa ehtii asuntoa näyttää.
Ymmärrän kyllä, ettei asuntonäyttöön tulla katselemaan minua, mutta yleisesti ottaen ajatus siitä, että kotiini pamahtaa lauma vieraita ihmisiä kun olen vatsataudissa tuntuu aivan mielettömän ikävältä.
Vuokranantajalla tulee olla oikeus päästä katsomaan asunto tai näyttämään tuleville vuokralaisille. Vuokranantaja ei voi kuitenkaan kysymättä sinulta vain pamahtaa paikalle vaan hänen tulee varmistaa, että mikä aika sinulle sopii. Jos huominen ei käy sinulle niin ilmoitat vain vuokranantajalle ettei aika sovi sinulle ja ehdotat uutta aikaa. Uuden ajan tulee olla kohtuullisen ajan kuluttua. Eli et voi päivä- tai viikkotolkulla viivästyttää esimerkiksi sen vuoksi ettet jaksa siivota. Nyt vain soitat äkkiä vuokranantajalle (soita, älä tekstaa) ja yrität sopia uuden ajan. Voihan olla, ettei vuokranataja tajunnut kun laitoit vaan että sairastat, mistä hän voi tietää kuinka kipeä olet. Jos sinulla on vaikka jotain tarttuvaa niin ei ole kiva näytössä kävijöidenkään saada mitään tartuntaa. Ja jos olet todella kipeä niin myös vuokrantatajalta on kohtuutonta vaatia sinua poistumaan huoneistosta. Mitenkään tavatonta ei tosin ole sekään, että nykyinen vuokralainen on asunnossa näytön ajan. Itse olen aina ollut, koska asunnossa on niin paljon henkilökohtaisia tavaroita.
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta
22 §
Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon
Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.
Vuokranantajalla on myös oikeus saada virka-apua (poliisilta), jos 22 §:n mukainen pääsy huoneistoon estetään. (14 §)
Minä oon vuokranantaja ja joo, pitää pystyä pitämään näyttöjä kohtuullisessa ajassa, mutta ilman muuta sinulla on oikeus sopia nämä ajat eli jos ilmoitat, että huomisen sijaan sovit vaikka perjantain niin tässä toteutuu tein molempien lailliset oikeudet. Yksipuolisella ilmoituksella ei ihan seuraavan päivän näyttöä voi vaatia, mutta toisaalta sinulla on velvollisuus osoittaa toinen lähiaikoina oleva sovelias päivä. Eli juttele hänen kans. Jos oisin sun vuokranantaja niin sopisin suoraan ensi viikon, jos kertoisit tilanteesta. Tän av-palstan sijaan ota vaan reilusti yhteyttä häneen, ihmisiä mekin ollaan ja varmasti yhdessä sovittuna löytyy kaikille soveltuva päivämäärä esittelyä varten.
Mielestäni vuokranantajan toimii vähän oudosti, jos hän tyhjästä ilmoittaa, että huomenna on näyttö. Ehkäpä asiasta voisi yrittää keskustella ja kertoa vuokranantajalle, että nyt ei ole hyvä hetki, vaan että tarvitset pidemmän varoajan ja lisäksi olet sairaana. Totta kai vuokranantajan pitää päästä näyttämään asuntoa, mutta siivoamiseen ja aikataulujen järjestämiseen 24 h on mielestäni vähän aikaa. Itse olin tyytyväinen, kun sain sovittua asunnossani asuvien kanssa näytön yli viikon päähän ja heille sopivaan ajankohtaan. Uskon, että molempien toiveiden kunnioittaminen on vain hyväksi yhteistyölle ja kantaa hedelmää tulevaisuudessa. Tietysti teidän tapauksessanne vuokranantaja on kohta sinulle entinen vuokranantaja, jolloin asialla on vähemmän merkitystä.
Ei se näyttäminen ole mikään ilmoitusasia vaan siitä pitää sopia kuten tuossa sitaatissakin sanotaan. Mikä on kohtuullinen aika, on tapauskohtaista. Jos aikaa on noin pitkästi jäljellä niin sanoisin kyllä että pahimman vatsataudin aikaan on kohtuutonta tulla. Ehota uutta aikaa vaikka ensi viikolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan puhutaan vuokralaiselle sopivasta ajankohdasta? Itse asuntonäytön kanssa ei ole ongelmaa, mutta asunto on tosiaan minulla vielä ihan reippaasti yli kuukauden ajan, ja kyllähän tuossa ajassa ehtii asuntoa näyttää.
Ymmärrän kyllä, ettei asuntonäyttöön tulla katselemaan minua, mutta yleisesti ottaen ajatus siitä, että kotiini pamahtaa lauma vieraita ihmisiä kun olen vatsataudissa tuntuu aivan mielettömän ikävältä.
Voit siirtää näyttöä kerran, toisesta kerrasta (ja uudesta näytöstä) vuokranantaja voi jo ryhtyä vaatimaan korvauksia siitä, että estät häntä saamasta uutta vuokralaista. Käytännössä korvaus on kuukauden vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Ei se näyttäminen ole mikään ilmoitusasia vaan siitä pitää sopia kuten tuossa sitaatissakin sanotaan. Mikä on kohtuullinen aika, on tapauskohtaista. Jos aikaa on noin pitkästi jäljellä niin sanoisin kyllä että pahimman vatsataudin aikaan on kohtuutonta tulla. Ehota uutta aikaa vaikka ensi viikolta.
Uuden asukkaan tulee irtisanoa kämppänsä tässä kuussa, jotta ei joudu maksamaan lokakuunkin vuokraa. Siksi on vähän paha mennä sanomaan, että näyttö vasta ensi viikolla tai myöhemmin, koska silloin syntyy helposti kuukauden mittainen vuokraton aika, josta vuokranantaja voi vaatia korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden asukkaan tulee irtisanoa kämppänsä tässä kuussa, jotta ei joudu maksamaan lokakuunkin vuokraa. Siksi on vähän paha mennä sanomaan, että näyttö vasta ensi viikolla tai myöhemmin, koska silloin syntyy helposti kuukauden mittainen vuokraton aika, josta vuokranantaja voi vaatia korvauksia.
Esimerkiksi ensi maanantaina pidettävässä näytössä on uudella vuokralaisella vielä hyvin aikaa ihastua asuntoon ja irtisanoa edellinen. Henkilökohtainen (ja juridinen) mielipiteeni on, että meillä asuntoon pyrkivillä on myös oltava muutaman päivän varoaika pyrkimyksissämme ja vuokralaista pitää kuunnella. Koskaan ei itselläni ole ollut ongelmia näissä. Aina saa sovittua molemmille hyvän ajankohdan, kun pyrkimys on kumminkin puolin ja toisin olla reilu ja kunnioittaa toisen toiveita. Vuokralaiset ehkä asuu omistamassani asunnossa, mutta maksamalla vuokraa he myös maksavat tietyistä asunnon hallintaan liittyvistä oikeuksista, joita en voi yksipuolisesti ohittaa. Mielestäni perjantain tai viikonlopun tai jopa ensi maanantain näyttö on ns. kohtuullinen aika, joss vuokralainen osoittaa pääsyn asuntoon.
T. se vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä vaatia mutta aika heikkoa sellaisten saaminen on. Eihän Ap:n olisi edes tarvinut tehdä irtisomistaan näin aikaisin jos hänellä on kk irtisomisaika, vaan vasta viimeistään 31.8. Eli käytännössä ap:tä voidaan alkaa hoputtaa asian suhteen vasta syyskuun puolella. Kohtuullinen aika päästä huoneistoon ei ole riippuvainen siitä milloin uusi vuokralainen on tulossa.
Tottakai sun pitää päästää. Eikä ne katsojat yhtäkkiä pamahda vaan sovit jonkun tietyn päivän ja ajan