argh.. taas se alkaa... rahankerääminen koululuokille ja lasten harrastuksiin
Mä oon jo etukäteen KYPSÄ!!!! Miksi kaikkeen pitää kerätä rahaa, myydä sukkia/suklaata/pesuainetta/vessapaperia/mokkapalaa. Vinkua arpajaisvoittoja. Ruinata talkootöitä. Vääntää säätiöhakemuksia.
OON NIIN TÄYNNÄ. Ehdotan että voisiko vaan kerätä isompia maksuja osallistujilta --> ei käy. Trajoudun omalta osaltani maksamaan kk-sittain jonkun summan --käy, mutta silti pitää myydä/osallistua. Ja sitten samat naamat seurassa/luokassa/koulussa vääntää ja uurastaa ja 90% ei tee mitään; ei halua maksaa ja urputtaa että myyntituote/talkookohde/ajankohta tai kuunkulma on väärä.
Kunhan lapset muuttaa kotoa niin en osallistu YHTÄÄN MIHINKÄÄN MISTÄÄN HINNASTA
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Koulun retket on pikkujuttu verrattuna urheiluharrastusten rahapulaan. Se on ihan mahdotonta! Kaikki maksut vaan nousee ja nousee; ei ole olemassa enää mitään edullista harrastusta!
Edullisia harrastuksia on paljonkin jos on varaa itse tehdä. Esim kerää naapuruston lapset yhteen urheilemaan ja aina eri vanhemmat pitää niitä muutaman kerran viikossa hiihtoa ja jääkiekkoa jne talvella ja jalkapalloa ja suunnistusta jne kesällä. Samalla tekniikalla voi vaikka pitää lapsille ompelukerhoa. Ongelmaksi muodostuu se että vanhemmat ovat sekä ahneita ja laiskoja. Ei jakseta mitään tehdä itse ja sitten ei tahdota maksaa kenellekään siitä että ne huvituttavat teidän kakaroita
Meillä vanhempien pitää hommata viisi tavaraa/oppilas myyjäisiin myyntiin. Ärsyttää jo valmiiksi. No, laitan taas kymmenen muilta saatua krääsää millä en itse tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Isompi lapsi siirtyi juuri yläkouluun hössöttävän opettajan luokalta. Nyt sitten nuorempi lapsi on siinä luokassa. Tietää jo odotella jotain hössötystä ja myyjäistä ja plaa plaa. Ostan mielelläni niitä vessapapereita, pesuaineita ja arpoja, mutta en ala myyntimieheksi.
t. jo 200 eurolla vessapaperia koulusta ostanut.
Mulla sama linjaus. Rahallahan tuosta pääsee, on lämmin varasto täynnä vessapaperia, kaapit bambupyyhkeitä ja keittiö pikkuveljen parhaita. Mutta kaikki tyytyväisiä.
Monet näistä jotka valittaa että menköön leireille jne omalla ajalla, että monien lapsien vanhemmat ovat joko köyhiä tai eivät viitsi. Moni lapsi ei koskaan pääse yhtään mihinkään tai koe mitään uutta, koska heidän vanhempansa eivät laita tikkua ristiin. Tämä ei tietenkään muiden vika ole, mutta koulu saattaa olla ainoa paikka jossa nämä lapset pääsevät lintsille tai museoon jne. Minusta koulujen pitäisi itse budjetoida esim yksi retki/vuosi johonkin. Toki tämä on hankalaa nyt, kun valtavat yhdistelmäkoulut on muotia.
Vierailija kirjoitti:
Edullisia harrastuksia on paljonkin jos on varaa itse tehdä. Esim kerää naapuruston lapset yhteen urheilemaan ja aina eri vanhemmat pitää niitä muutaman kerran viikossa hiihtoa ja jääkiekkoa jne talvella ja jalkapalloa ja suunnistusta jne kesällä. Samalla tekniikalla voi vaikka pitää lapsille ompelukerhoa. Ongelmaksi muodostuu se että vanhemmat ovat sekä ahneita ja laiskoja. Ei jakseta mitään tehdä itse ja sitten ei tahdota maksaa kenellekään siitä että ne huvituttavat teidän kakaroita
Missä tämän järjestäisit? Kaikki kentät on seurojen käytössä ja sisätiloista vielä huutavampi pula. Suunnistaa nyt tietysti voi melkein missä metsässä vaan. Ja mistä löytyy ne luotettavat ja taustat selvitetty aikuiset, joilla on tähän aikaa ? Tai materiaalit sille ompelukerholle?
Rahallisen eriarvoisuuden ongelma ei tule poistumaan. Eli ainoa vaohtoehto on suunnitella retket niin että ne on kaikkien saavutettavissa.
Toisaalta pakko sanoa että ärsytti kun rilen eka koulupäivä niin tuli jo Wilmaan viestiä myyjäisistä.
Minäkään en tykkää pakkomyyneistä ja pakko-ostamisesta. Emme ole ottaneet myyntiin mitään mitä emne saisi kuitenkaan kaupaksi. Keksejä ollaan ostettu kotiin ja isovanhemmat ovat halunneet niitä ostaa.
En ole myynyt tai ostanut sukkia yms. Olen leiponut myyjäisiin ja järjestänyt yhteisiä tapahtumia muiden vanhempien kanssa. Lapset ovat osallistuneet tosi paljon kaikkeen ja mun mielestä yhdessä tekeminen on parantanut vanhempien ja lasten yhteishenkeä. Kaikki ovat osallistuneet kykyjensä mukaan. Osa on maksanut rahaa luokan tilille suoraan.
Mun mielestä jokainen voi valita miten osallistuu. Pakkomaksamisesta en tykkää yhtään! Luokalla voi olla rikkaita perheitä, joilla 20€/kk ei tunnu missään. Ja toisaalta voi olla erittäin pienituloisia, jotka eivät voi maksaa tuota summaa. Itseäni alkaa heti ahdistaa, kun tulee joku uusi kuukausittain maksettava kuluerä. Niitä, kun riittää.
Kun meidän lasten kouluissa ei saanut maksaa suoraan, vaan piti myydä niitä karkkeja, keksejä, sukkia, paperia, pesuaineita, niin ostinpa ne sitten kaikki itselle. Onpa sitten mitä viedä tuliaisiksi jos käsketään jonkun mökille tai illanistujaisiin. Viimeksi vein kaverin mökille rasian keksejä, paalin paskapaperia ja nipun pyyhkeitä.
Me ostetaan kanssa itse nuo myytävät tavarat. Annetaa osa pois, osa omaan käyttöön ja loput sitten roskiin.
Helpoin ratkaisu koko touhuun...
Vierailija kirjoitti:
Isompi lapsi siirtyi juuri yläkouluun hössöttävän opettajan luokalta. Nyt sitten nuorempi lapsi on siinä luokassa. Tietää jo odotella jotain hössötystä ja myyjäistä ja plaa plaa. Ostan mielelläni niitä vessapapereita, pesuaineita ja arpoja, mutta en ala myyntimieheksi.
Vessa- ja talouspaperin tapauksessa rahallisesti hyötyy myös se paperin ostaja, jos verrataan siihen että hän ostaisi saman määrän kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos koulun ohessa on jotain ihme leirejä niin sitten pitäisi koulun ne myös maksaa.
Jos yksi ei pysty osallistumaan niin sitten ei pitäisi ollenkaan järjestää yhdenmukaisuuden vuoksi.
Ei koulun tarvitse niitä maksaa mutta joku pykälä oli ainakin vielä pari vuotta sitten, että jos joku ei suostu maksamaan sen täytyy päästä mukaan kuitenkin, eli toiset maksaa senkin osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessa- ja talouspaperin tapauksessa rahallisesti hyötyy myös se paperin ostaja, jos verrataan siihen että hän ostaisi saman määrän kaupasta.
Ei muuten hyödy + sitten kun ostaa kaupan tarjouksista saa mieluisaa merkkiä oman tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta oppilaalta, maksa talouspaperis+vessapaperista 18 e. Osta kaupasta, maksa samasta kokonaisuudesta 11 e. Missä se rahalline hyöty on?
Vierailija kirjoitti:
Mihin hintaan myytte sitä vessapaperia? Meitä on 5 ja käytetään Embon paperia ja 200€ riittää meille useammaksi vuodeksi meidän lähikaupan tarjouksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessa- ja talouspaperin tapauksessa rahallisesti hyötyy myös se paperin ostaja, jos verrataan siihen että hän
ostaisi saman määrän kaupasta.Osta oppilaalta, maksa talouspaperis+vessapaperista 18 e. Osta
kaupasta, maksa samasta
kokonaisuudesta 11 e. Missä se rahalline
hyöty on?
Ainakin kun itse noin 10 vuotta sitten myin luokkaretkiin vessapaperia, myytin paperit säkeissä joka sisälsi muistaakseni 10 kaupassa myytävää pakkausta. Ja hinta oli kilpailukykyinen.
*