Millaista Lapissa on asua?
En ole koskaan käynyt Lapissa ja kiinnostaa tietää millaista siellä on. Miten pieniä paikkakunnat? Joutuuko kouluun huristamaan tunnin bussilla, joka käy kaikki pitäjät läpi ja dumppaa lapset lopulta johonkin pieneen kyläkouluun 40 kilometrin päässä? Toimiiko 4G kaikkialla? Missä käytte ostoksilla? Onko saamelaisia vielä paljon? Onko meno ylipäätään erilaista kuin etelässä? Anteeksi noviisiuteni mutta olen elänyt koko ikäni Etelä-Suomessa enkä ole koskaan käynyt Oulua korkeammalla. :D
Kommentit (76)
Rovaniemi on Etelä-Lappia. Olen asunut siellä aikanaan 6 vuotta ja ihan mukava kaupunki. Tapahtumia, kahviloita, teattereita sekä opiskelijoita ja matkailijoita - tekemistä ja ihmisvilinää riitti. Muuallakin tuli käytyä ja tein joitain havaintoja. Ne oikeat lappilaiset eli ns. paikallisasukkaat on tottuneet pitkiin välimatkoihin. Etelä-Suomen "voi ei, naapurikuntaan on 50 kilsaa, en jaksa matkustaa" -ajattelutapa on heille ihan naurettava. Komeata luontoa riittää ja sitä on paikoin tuotteistettu niin, että luonnonrauhaa etsivillä tekee pahaa. Toisaalta matkailu on monelle elinkeino, joten en arvostele enempää. Sodankylää ylemmäs en yksinäni muuttaisi, koska miehillä (ja miksei naisillakin, heistä ei vaan ole kokemusta) vaikutti olevan turhanvilli moraalikäsitys. Eli mehtäläisillä mehtäläisten tavat karrikoidusti sanottuna.
Ota ihmeessä lennot Rovaniemelle ja mene toteamaan, että se on melko tavallinen kaupunki. :) Ja jos et sitä säikähdä, niin sitten toiset lennot Kittilään.
Sori ap, mutta kyselet osin vähän hassuja. :) Ihan samaa maata Lappikin on.
Norwegianilta saat halpoja lentoja, kun vain varaat hyvissä ajoin. Ja rovaniemeläiset ovat hauskaa jengiä.
Lapin liikenneyhteydet löydät Finnairin, Norwegianin ja VR:n nettisivuilta. Matkahuollon sivuilta voi plarata Rovaniemen aikatauluja, siitä saa käsityksen minne pääsee bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasti kyselenkin, anteeksi siitä! Ja kiitos kaikille jotka ovat kärsivällisesti vastailleet tällaisen Espoossa syntyneen Vantaalla kasvaneen kaupunkitytön hölmöihin kysymyksiin! :'D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mukavuudenhaluinen, Lapissa on todella upeaa asua kauniin luonnon keskellä. Itse en enää sopeutuisi takaisin, minusta on tullut suoraan sanottuna laiska totuttuani siihen että junat kulkevat kymmenen minuutin välein, mihinkään ei tarvitse kävellä ja tunnin bussimatka on jo melko pitkä. Lyhytpinnaiselle tai helposta elämästä nauttivalle en suosittele.
Minulla olisi kyllä haaveena ostaa opiskelujen jälkeen iso talo järven rannalta ja muutama rescue-koira, naapurit kaukana, voin istua laiturilla iltaisin katsomassa järvelle, kirkas tähtitaivas, luonnon äänet, se tunne että koko maailma on kaukana jossain ja tässä on vain minä yksin... Vähän arveluttaa kyllä työllisyystilanne isossa osassa Lappia.. Mutta tällainen ääneen lausumaton haave minulla vähän on :D
Ap
Minä tunnen aika monta sinun kaltaistasi. Joku on löytänyt kullankaivajan, joku poromiehen ja joku on yrittänyt toteuttaa haavettaan ihan muuten vaan. Ei siinä haaveessa mitään muuta vikaa kuin toimeentulo. Lottovoitot ovat yhtä harvinaisia kuin niin hyvät miehet ( missä päin tahansa), että nainen voisi toteuttaa haaveensa kaikin puolin ...
Mökkejä löytyy ihan mihin aikaan tahansa. Voit tulla tänne vaikka jo huomenna, aivan varmasti majapaikka löytyy. Kiivaimman hiihtosesongin aikaan ei ehkä kannata tulla, sillä hiihtokeskusten baareissa ja hiihtobaanoilla voisi tulla vastaan aivan samoja naamoja kuin Helsingissä.
Oih, poromies! Kiiltelevä hanki, porotokka ja pari haukkuvaa lapinkoiraa.. Ei saa istuttaa unelmia tällaisen heitukan päähän! :D
Poroista tulikin mieleeni, onko ihan yleinen syy töistä myöhästymiselle se, että tiellä jolkottelee joukko poroja, jotka eivät korvaansa letkauta töötille? :D Olen nähnyt useampia tällaisia videoita ja mietin miten usein näin käy. Vanhempani ajoivat taannoin Norjaan vaellusretkelle ja isäni nauroi takaisin tultuaan kuinka porolauma löntysteli tiellä useamman kilometrin ajan eivätkä olleet moksiskaan vaikka koittivat kovasti hätistellä takaisin metsään
Ap
No ei todellakaan ole! :D Harvemmin poroja tiellä on, ja niiden hätistelemiseenkkn on kyllä omat niksinsä. :D
Vierailija kirjoitti:
Poromiehet ovat rutiköyhiä, ellet löydä jotain varsinaista porokeisaria mieheksesi. Porot teurastetaan suunnilleen siinä järjestyksessä, että ensin menevät isompien poronpitäjien porot ja viimeiseksi jäävät ne, joilla on vähiten poroja. Tähän mennessä ovat ehtineet tiputtaa jo lihaa, joten rahaa ei tule hoitokuluihin nähden häävisti. Porojen hoito kelkkoineen kaikkineen on kallista, mutta siitä saa rahaa hyvin vähän eikä se aina edes kannata. Tunturissa viettävät aikaa paljon, varaudu siihen että mies on poissa usein.
Jos mahdollista, älä koske poromiehiin. Ei ole kivaa. :D
Paljonko näitä poroja kuolee auton alle? Pitävätkö kaikki poroja teurastusmielessä eli lihan tai nahan takia? Entä jos hankkisi pari poroa ja tekisi elantoa poroajeluilla? Voiko poroilla ratsastaa? No okei, vika kysymys oli tyhmä, ei varmaan sen kummemmin kuin lehmilläkään :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mukavuudenhaluinen, Lapissa on todella upeaa asua kauniin luonnon keskellä. Itse en enää sopeutuisi takaisin, minusta on tullut suoraan sanottuna laiska totuttuani siihen että junat kulkevat kymmenen minuutin välein, mihinkään ei tarvitse kävellä ja tunnin bussimatka on jo melko pitkä. Lyhytpinnaiselle tai helposta elämästä nauttivalle en suosittele.
Minulla olisi kyllä haaveena ostaa opiskelujen jälkeen iso talo järven rannalta ja muutama rescue-koira, naapurit kaukana, voin istua laiturilla iltaisin katsomassa järvelle, kirkas tähtitaivas, luonnon äänet, se tunne että koko maailma on kaukana jossain ja tässä on vain minä yksin... Vähän arveluttaa kyllä työllisyystilanne isossa osassa Lappia.. Mutta tällainen ääneen lausumaton haave minulla vähän on :D
Ap
Minä tunnen aika monta sinun kaltaistasi. Joku on löytänyt kullankaivajan, joku poromiehen ja joku on yrittänyt toteuttaa haavettaan ihan muuten vaan. Ei siinä haaveessa mitään muuta vikaa kuin toimeentulo. Lottovoitot ovat yhtä harvinaisia kuin niin hyvät miehet ( missä päin tahansa), että nainen voisi toteuttaa haaveensa kaikin puolin ...
Mökkejä löytyy ihan mihin aikaan tahansa. Voit tulla tänne vaikka jo huomenna, aivan varmasti majapaikka löytyy. Kiivaimman hiihtosesongin aikaan ei ehkä kannata tulla, sillä hiihtokeskusten baareissa ja hiihtobaanoilla voisi tulla vastaan aivan samoja naamoja kuin Helsingissä.
Oih, poromies! Kiiltelevä hanki, porotokka ja pari haukkuvaa lapinkoiraa.. Ei saa istuttaa unelmia tällaisen heitukan päähän! :D
Poroista tulikin mieleeni, onko ihan yleinen syy töistä myöhästymiselle se, että tiellä jolkottelee joukko poroja, jotka eivät korvaansa letkauta töötille? :D Olen nähnyt useampia tällaisia videoita ja mietin miten usein näin käy. Vanhempani ajoivat taannoin Norjaan vaellusretkelle ja isäni nauroi takaisin tultuaan kuinka porolauma löntysteli tiellä useamman kilometrin ajan eivätkä olleet moksiskaan vaikka koittivat kovasti hätistellä takaisin metsään
Ap
No ei todellakaan ole! :D Harvemmin poroja tiellä on, ja niiden hätistelemiseenkkn on kyllä omat niksinsä. :D
Millaisia niksejä? Jos vaikka joskus tulee tällainen tilanne eteen, että pitää hätistää poroja tieltä :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasti kyselenkin, anteeksi siitä! Ja kiitos kaikille jotka ovat kärsivällisesti vastailleet tällaisen Espoossa syntyneen Vantaalla kasvaneen kaupunkitytön hölmöihin kysymyksiin! :'D
Ap
Kyllä sun täytyy ekskursio Lappiin suorittaa. :D Norskin lentoja ensi kuulle alkaen 39 € suunta, ei kun töpinäksi!
Ainakin sieltä on helppo saada asunto kohtuuhintaan kaukana naapureista. Saa olla omassa rauhassaan täysin, jos haluaa. Jos ei halua palvelujen lähelle.
Eikö näin siis yleensä käy? :D Ap
Olet Ap vähän höpsö :') Sanon tämän siis sellaisella tätimäisen rakastavalla äänellä
T. keskustelua seurannut Ivalon nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä sun täytyy ekskursio Lappiin suorittaa. :D Norskin lentoja ensi kuulle alkaen 39 € suunta, ei kun töpinäksi!
Niin varmasti täytyy! Jospa saisin rahat kasaan niin voisin lentää sinne, vuokrata auton ja jonkun kivan pikku mökin ja olla siellä ihan itsekseni viikonlopun!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet Ap vähän höpsö :') Sanon tämän siis sellaisella tätimäisen rakastavalla äänellä
T. keskustelua seurannut Ivalon nainen
Vähän olen joo! Myönnän! :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö näin siis yleensä käy? :D Ap
En tiedä kumpia oli videolla enemmän, poroja vai kirosanoja. :D
Teurastus = liha ja turkki hyödynnetään
Minulla on hyvä muisto Inarista. Osallistuin festareille, oli talvisaika. Illalla kävelin majapaikkaan, jonne lopuksi kulki vain valaisematon tie metsän keskellä. Oli pimeää, mutta lumi vaalensi maisemaa. Takaa alkoi kuulua moottorin ääntä ja pian ohi meni moottorikelkka. Ajaja pysäytti kelkan ja viittoi tulemaan kyytiin. Kysyi vaan, että minne olet matkalla..! Ja pysäytti sitten majapaikkani kohdalla. Mieltä lämmitti tämä!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt Lapissa ja kiinnostaa tietää millaista siellä on. Miten pieniä paikkakunnat? Joutuuko kouluun huristamaan tunnin bussilla, joka käy kaikki pitäjät läpi ja dumppaa lapset lopulta johonkin pieneen kyläkouluun 40 kilometrin päässä? Toimiiko 4G kaikkialla? Missä käytte ostoksilla? Onko saamelaisia vielä paljon? Onko meno ylipäätään erilaista kuin etelässä? Anteeksi noviisiuteni mutta olen elänyt koko ikäni Etelä-Suomessa enkä ole koskaan käynyt Oulua korkeammalla. :D
Kauheaa olisi elää. Lunta 9-10kk/12kk ja pakkasta koko talvi, usein vielä -15-40 astetta. En tajua, miten ihmiset voivat sietää sitä. Vaihtoehtona on vihertävä luonto, avoimet vedet, linnunlaulu, poutapilvet ja kevyt pukeutuminen, mut jotkut sekopäät täällä etelässäkin toivovat talvea. Etelässäkään ei aina ole kesä, mut sentää saa viettää 9kk vuodessa lumetonta.
Hei, voisitko sinä ivalolainen keskustelua seurannut antaa myös omat tietosi keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa olisi elää. Lunta 9-10kk/12kk ja pakkasta koko talvi, usein vielä -15-40 astetta. En tajua, miten ihmiset voivat sietää sitä. Vaihtoehtona on vihertävä luonto, avoimet vedet, linnunlaulu, poutapilvet ja kevyt pukeutuminen, mut jotkut sekopäät täällä etelässäkin toivovat talvea. Etelässäkään ei aina ole kesä, mut sentää saa viettää 9kk vuodessa lumetonta.
Kai noille kuoleman elementeillekin, eli pakkanen ja lumi, aina kannattajansa löytyy. Muualla maailmassa ei ollenkaan ymmärretä pakkasta ja lunta, vihataan sitä. Mutta jotta suomalaisille tulisi parempi olo, niin ne on kehittäneet itselleen itsepetoksen, jonka mukaan pakkanen ja lumi on ihanaa. Eivät tiedä paremmasta.
Kesällä kuitenkin samanaikaisesti nämä talvenrakastajat kiroavat, kuinka kesä on jo lopullaan pian ja kuinka omalla kesälomalla on sitten pakko olla hyvä sää.
Rovaniemi on muuten kaupunki siinä missä etelänkin kaupungit, mutta mettää sieltä löytyy aina kävelymatkan päästä. Mene ihmeessä ap Lapin reissulle, mutta älä rajoita sitä Rovaniemeen vaan mene jonnekin pohjoisen pikkukylään myös :)
Poromiehet ovat rutiköyhiä, ellet löydä jotain varsinaista porokeisaria mieheksesi. Porot teurastetaan suunnilleen siinä järjestyksessä, että ensin menevät isompien poronpitäjien porot ja viimeiseksi jäävät ne, joilla on vähiten poroja. Tähän mennessä ovat ehtineet tiputtaa jo lihaa, joten rahaa ei tule hoitokuluihin nähden häävisti. Porojen hoito kelkkoineen kaikkineen on kallista, mutta siitä saa rahaa hyvin vähän eikä se aina edes kannata. Tunturissa viettävät aikaa paljon, varaudu siihen että mies on poissa usein.
Jos mahdollista, älä koske poromiehiin. Ei ole kivaa. :D