Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noi ratsastuslajit ovat niin kyllä tekotaiteellista paskaa, ettei mitään rajaa

Vierailija
15.08.2016 |

Miksi ne ovat mukana urheilukisoissa eikä jossain taidenäyttelyissä, joissa niiden kuuluisi olla? Muutenkin hyvin kyseenalaista kutsua urheiluksi lajeja, joissa tuomarit päättävät kuka voittaa.

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama päivä sitten katsoin jotain hevoslajia, jossa se hevonen hyppelehti ja koikkelehti eri tavoin kiertäen ympyrää koko ajan. Kyllä mun mielestä se hevonen teki sen työn, eikä ratsastaja. Toki ratsastaja on opettanut, mutta eihän pituushyppyvalmentajakaan saa mitään mitalia, jos hänen oppilaansa voittaa kultaa.

Saman tien voitaisiin sitten hyväksyä agilityt sun muut. Esteratsastus ja kilpajuoksu on mun mielestä eri asia. Niitä vertaan enemmän vaikka ralliin tai formulaan, jossa ajoneuvon hallitseminen tuo voiton.

Kannattaa käydä hevosen selässä kokeilemassa - et varmaan saa sitä edes kuolemaan ympyrää.

Luuleeko ihmiset että viisisataakiloinen eläin tekee näitä liikkeitä vaan ratsastajan tahdonvoimalla?

Kyllä mä selostuksesta ymmärsin, että ratsastajan toimia katsellaan, miten käsittelee suitsia. En mä vaan nähnyt siinä mitään urheilijamaista. Ihan niinkuin en näe koirien agilityäkään sellaisena, jonka pitäisi olla olympialaisissa. Siinäkin koira tekee, mitä käsketään samalla, kun omistaja juoksee mukana.

Vierailija
22/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tuomarit millään mielivallalla voi päättää. On vaatimukset, tietyt asiat tehdään tietyllä tavalla. Tästä voi lukea:

http://inside.fei.org/system/files/GPS_2016.pdf

Myöskään freestylessä ei saa ratsastaa mitä tahansa, vaan tietyt asiat on esitettävä, ja ratsastajan RATSASTETTAVA hevonen liikkumaan tietyllä tavalla. Vaikka mä 15 v koulua ratsastanut saisin alle tollaisen hevosen, en saisi sitä liikkumaan noin hyvin. En välttämättä edes tottelemaan itseäni lainkaan.

Hevosia koulutetaan vuosikausia tuonne. se vaatii hevoselta paljon lihasta ja kuntoa liikkua noin.

Ratsastus on todellakin urheilua ja varsinkin vaativaa tadoa ylempänä vaatii kunnon lihaskunnon. Ratsastamaton ei ymmärrä, miten isot liikkeet noilla hevosilla on. Vaatii kroppaa, että pystyy istumaan siellä ryhdikkäästi, käskemään hevosta ja samalla mukautumaan liikkeisiin. Mikään alkeistason ratsastustunti tai issikkavaellus ei tosiaankaan ole sama asia. Ratsastelun ja kouluratsastuksen välillä on valtava ero.

Kouluratsastuksen tarkoituskin on, että se näyttää ulospäin mahdollisimman helpolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama päivä sitten katsoin jotain hevoslajia, jossa se hevonen hyppelehti ja koikkelehti eri tavoin kiertäen ympyrää koko ajan. Kyllä mun mielestä se hevonen teki sen työn, eikä ratsastaja. Toki ratsastaja on opettanut, mutta eihän pituushyppyvalmentajakaan saa mitään mitalia, jos hänen oppilaansa voittaa kultaa.

Saman tien voitaisiin sitten hyväksyä agilityt sun muut. Esteratsastus ja kilpajuoksu on mun mielestä eri asia. Niitä vertaan enemmän vaikka ralliin tai formulaan, jossa ajoneuvon hallitseminen tuo voiton.

Kannattaa käydä hevosen selässä kokeilemassa - et varmaan saa sitä edes kuolemaan ympyrää.

Luuleeko ihmiset että viisisataakiloinen eläin tekee näitä liikkeitä vaan ratsastajan tahdonvoimalla?

Ja vaikka hevosenlihasta pidänkin, niin en halua, että se kuolee käskystäni ympyrään. Mitä ikinä tarkoitatkaan 😄

Vierailija
24/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2847975531916285&id=1990986…

Sama, kuin osa täällä kommentoijista :)

Kannattaa olla hiljaa, jos ei tajua mitään!

Vierailija
25/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sixpackki, ja usein kysytään, että miten muuten treenaan. No en mitenkään muuten, kuin kouluratsastamalla :) en tee edes tallitöitä. No, kai tämä on luonnostaan tullut..?

Vierailija
26/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuomaripisteisiin perustuvat lajit voisi kyllä heivata hiuksista vittuun olympialaisista.

En ymmärrä mikä tässä nyt on ongelmana, koska tuomarithan arvoivat suorituksen tietyjen kriteereiden perusteella. Ei se tuomarointi ole mielivaltaista.

Olikohan 2014 vai 2010 talvikisat, kun siellä oli joku uusi lumilautakisa, niin siinä kyllä tuntui aivan hatusta vedetyiltä ne pisteet. Tuomarit siis antoivat jatkuvasti toisistaan suuresti poikkeavia pisteitä, mikä tuntuu ihan käsittämättömältä, jos oletetaan tuomarien a) olevan ammattitaitoisia, b) seuraavan suorituksia c) jos pisteytyksissä on jotkut oikeat kriteerit. 

Ratsastuksen pisteytyksistä tai kriteereistä mulla ei ole mitään käryä, minun makuuni tappotylsä laji.

Vierailija
27/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sixpackki, ja usein kysytään, että miten muuten treenaan. No en mitenkään muuten, kuin kouluratsastamalla :) en tee edes tallitöitä. No, kai tämä on luonnostaan tullut..?

Multaki kysellään, vastaan totuudenmukaisesti että lähikaupasta hain. 

Vierailija
28/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehe ehe.. Itsekö keksit tän?

Vierailija
29/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeita hevosia olympialaisissa :)

Vierailija
30/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä taitoratsastukset on kyllä jotenkin aika väkisin keksittyjä.  Esteratsastuksen sen sijaan voi jotenkin ymmärtää.  Siinä kun testataan, kuinka hyvin hevonen pystyy pomppimaan erilaisten esteiden yli.  Toki sekin kuuluisi lähinnä eläinten olympialaisiin.

Niin kouluratsastushan on ihan uusi keksitty laji. Mitä nyt kreikkalaiset aikoinaan rupesivat kehittämään sodassa hevosten käyttöä treenaaman niitä kouluratsastuksella...

Ja esteratsastus no kyllä sitä ihmistäkin siinä tarvitaan kun mennään esteiden yli.

Mutta totuushan on kuningaslaji on kenttäratsastus!

Vierailija
31/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastushan on itseasiassa yksi kaikkein vanhimmista ja perinteikkäimmistä kilpa- ja urheilulajeista. Voishan sitä koko olympialaisten ideaa muuttaa vaikka mihin suuntaan, mutta jos halutaan pitää kisat alkuperäisen hengen mukaisena, niin ratsastus on yksi niistä harvoista lajeista, jotka mukaan kuuluvat.

Ihan kiinnostuksesta haluaisin tietää mikä määrittelee urheilun? Tarpeeksi korkea syke, vaaditun harjoittelun määrä, lihakset..? Voin kertoa, että ratsastaessa esim rataa syke nousee ratsastajallakin sinne 180 pintaan helposti, eikä muuten pelkästä jännityksestä (: olympiatasolla kilpaileva ratsastaja myös harjoittelee vähintään sen kahdeksan tuntia päivässä ratsastusta eri hevosilla vähintään kuusi päivää viikossa, siihen päälle siis mentaalitreenit sekä kehon huollot ym. Montako tuntia esim uimari harjoittelee uintia päivässä?

Vierailija
32/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehe ehe.. Itsekö keksit tän?

Sori, en tienny että tässä ketjussa täytyy kehitellä jotain uutta ja luovaa kommentoidakseen. Ehe ehe öhöm. :)

Vierailija
33/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tarpeeksi taitava ratsastaja, sillon ratsastus täyttää ulkopuolisen silmään vain hevosen tekemälle työlle.

Vierailija
34/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on tarpeeksi taitava ratsastaja, sillon ratsastus täyttää ulkopuolisen silmään vain hevosen tekemälle työlle.

Niin se on ratsastamisen taito. Annetaa kouluratsastuksessa kuva siitä miten istutaan satulassa ja hevonen tekee kaiken. Vaikka samalla ratsastaja kertoo hevoselle kokoajan mitä tehdään minne mennään missä askellajissa.

Vierailija
35/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas huomaa kuinka WT porukkaa täällä käy..

Vierailija
36/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas huomaa kuinka WT porukkaa täällä käy..

Niin väittävät heppailun olevan urheilua.  :D

Vierailija
37/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää vertailla eri urheilulajeja keskenään, kaikilla on kannattajansa ja hyvät sekä huonot puolensa. Sen kuitenkin ratsastuksen kunniaksi sanon, että se taitaa olla ainoa laji, jossa naiset ja miehet kilpailevat tasavertaisina toisiaan vastaan. Hienon lajin ratsastuksesta tekee myös se, että siinä ei oikeastaan ole yläikärajaa. Suomalainen kouluratsastaja Kyra Kyrklund on edustanut Suomea kuusissa olympialaisissa. Se kokemuksen ja taidon määrä on vaan ihan huima verrattuna melkein mihin tahansa muuhun lajiin. Miettikääpä jos vaikka juoksua voisi treenata 40-vuotta koko ajan kehittyen.

Vierailija
38/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ratsastuskilpalajit ovat eläinrääkkäystä. En ymmärrä, että tuo sallitaan muka sivistyneessä nykymaailmassa. Ratsastakoot nuo urheilijat vuorotellen toistensa selässä, siinä sitten sivubalettia tepsutellen.

Vierailija
39/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua säälittää ne hevoset. Siksi mä en voi katsoa ratsastusta.

Vierailija
40/158 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ratsastuskilpalajit ovat eläinrääkkäystä. En ymmärrä, että tuo sallitaan muka sivistyneessä nykymaailmassa. Ratsastakoot nuo urheilijat vuorotellen toistensa selässä, siinä sitten sivubalettia tepsutellen.

On valitettavasti totta, että osa ratsastajista ratsastaa erittäin rumasti ja ei-eläinystävällisesti. Sitä ei pidä vähätellä, vaikka lajia puolustaessa tekisi mieli. Minusta ratkaisu ei kuitenkaan ole ratsastuksen lopettaminen, sillä sitä voi tehdä, ja suurin osa tekeekin, täysin eläinystävällisesti ja niin, että hevosellakin on kivaa tehdä työtään. Tämä kuitenkin vaatisi lajin arvostelulta uusia suuntia ja tarkempaa tuomarointia.

Kaikkia ratsastajia tai koko ratsastusta on turha moittia tai kieltää, sama kuin kiellettäisiin koulut, ettei kukaan koulukiusaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi