Miksi markkinoinnin tradenomit ei osaa markkinointia?
On tullut työssäni huomattua tämä; ei ymmärretä sitten yhtään miten pitäisi markkinoida ja mille ryhmille. Yksi alan trade on myös mun asiakas: ja ei millään ymmärrä, kun sanon että ei tuollaisilla alivalottuneilla, rakeisilla kännykkäräpsyillä voi markkinoida. Yleensä markkinoinnin osaa kokemukseni mukaan parhaiten ne, joilla ei ole liiketalouden koulutusta.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Käytännön kokemus on markkinoinnissa tuhannesti tärkeämpää kuin kirjaviisaus, jolloin helposti aletaan etsiä vähän turhan vaikeaa mallia, joka ei uppoa kehenkään.
Opiskelin datanomiksi ja meillä oli todella laaja ja haastava markkinoinnin kurssi, mihin piti tehdä mm. liiketoimintasuunnitelma. Toisin kuin mun miehellä, joka on trade: heillä oli joku lbd-pilipaliryhmätyö -kurssi. Mitään mm. segmenteistä hän ei tiedä.
Ok työelämä antaa parhaimmat opit mutta koulussa saadulla pohjatiedolla on myös iso merkitys. -ap
Vierailija kirjoitti:
On tullut työssäni huomattua tämä; ei ymmärretä sitten yhtään miten pitäisi markkinoida ja mille ryhmille. Yksi alan trade on myös mun asiakas: ja ei millään ymmärrä, kun sanon että ei tuollaisilla alivalottuneilla, rakeisilla kännykkäräpsyillä voi markkinoida. Yleensä markkinoinnin osaa kokemukseni mukaan parhaiten ne, joilla ei ole liiketalouden koulutusta.
Riippuu siitä mihin tarkoituseen niitä kuvia käyttää. Jos olet messuilla ja kerrot just sen hetken kuulumisia somessa, saattaa jossain tilanteessa olla parempi laittaa se alivalottunut räpsy vs. ei mitään.
Mikä sun mielestä ois hyvä koulutus markkinointi-ihmisille jos liiketaloudellinen koulutus (markkinointi suuntautumisvaihtoehtona ilmeisesti?) ei käy?
Missä roolissa muuten olet kun sanot asiakkaasi markkinointivastaavalle että hänen materiaalinsa ei käy markkinointiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön kokemus on markkinoinnissa tuhannesti tärkeämpää kuin kirjaviisaus, jolloin helposti aletaan etsiä vähän turhan vaikeaa mallia, joka ei uppoa kehenkään.
Opiskelin datanomiksi ja meillä oli todella laaja ja haastava markkinoinnin kurssi, mihin piti tehdä mm. liiketoimintasuunnitelma. Toisin kuin mun miehellä, joka on trade: heillä oli joku lbd-pilipaliryhmätyö -kurssi. Mitään mm. segmenteistä hän ei tiedä.
Ok työelämä antaa parhaimmat opit mutta koulussa saadulla pohjatiedolla on myös iso merkitys. -ap
Että ihan liiketoimintasuunnitelma, vau. x) Minkä alan tradenomi miehesi on? Ei ilmeisesti markkinoinnin kuitenkaan?
Mitä?! Onko joku päässsyt datanomin papereilla töihin? Halleluja!
Tradenomiopiskelijana täytyy kertoa että tarjolla olevat markkinoinnin kurssit ovat todellista kuraa. Yhdellä keskusteltiin ryhmässä ja etsittiin tietoa tietystä aiheesta (esim. palveluliiketoiminta) ja kirjoitettiin viiden-kymmenen lauseen mittaisia postauksia.
Toisella tehtiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka ryhmämme teki kaksi tuntia ennen palautusaikaa: arvosana 4+/5. Teoriatunteja piti yksi ylemmän amkin opiskelija (=ei mitään käytännön kokemusta) ja yksi ulkomaalaistastainen opettaja joka on maailman mukavin mutta jonka puheesta ei saa selvää.
Kolmannessa tehtiin markkinointisuunnitelma keksitylle yritykselle, arvosteluasteikkona suoritettu-hylätty.
Siksi me emme osaa. Miksi yritykset eivät tee yhteistyötä oppilaitosten kanssa? Opiskelijat pääsisivät tekemään ja oppimaan alan ammattilaisten kanssa, yritykset saisivat uusia tuoreita ideoita ja tulevaisuuden osaajia.
Tradenomikoulutus ei paljoo vaadi vaivannäköä, siksi tradenomit ei osaa edes oman alansa juttuja. Käydään vähän niitä sun näitä kursseja ja rukoillaan että päästään läpi.
Oma kokemukseni noista ammatti- ja amk-puolen kaupallisista koulutuksista on kyllä aika surkea. Näillä ihmisillä on kyllä paperit kourassa, mutta todellinen osaaminen on pahasti hakusessa jopa näillä korkeakoulun käyneillä. Ammattikoulusta kun on joskus tullut firmaan työntekijöitä merkonomin koulutuksella ihan tavallisiin toimistotöihin, niin on käynyt ilmi, että nämä ammattikoulusta valmistuvat nuoret eivät käytännössä osaa edes kirjoittaa, eivätkä välttämättä ymmärrä lukemaansa. Työssään he ovat todella arkoja ja epävarmoja, eivätkä lainkaan itseohjautuvia. Tradenomien kohdalla on havaittavissa aivan sama asia. En ymmärrä mitä siellä koulussa oikein tehdään, jos tuollaisia tyyppejä pääsee kokeista läpi ja valmistuu, vieläpä ihan asiallisilla arvosanoilla. Kauppatieteen maisterit ovat osaamiseltaan olleet aivan eri sfääreissä näihin amk-tyyppeihin ja amiksiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomiopiskelijana täytyy kertoa että tarjolla olevat markkinoinnin kurssit ovat todellista kuraa. Yhdellä keskusteltiin ryhmässä ja etsittiin tietoa tietystä aiheesta (esim. palveluliiketoiminta) ja kirjoitettiin viiden-kymmenen lauseen mittaisia postauksia.
Toisella tehtiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka ryhmämme teki kaksi tuntia ennen palautusaikaa: arvosana 4+/5. Teoriatunteja piti yksi ylemmän amkin opiskelija (=ei mitään käytännön kokemusta) ja yksi ulkomaalaistastainen opettaja joka on maailman mukavin mutta jonka puheesta ei saa selvää.
Kolmannessa tehtiin markkinointisuunnitelma keksitylle yritykselle, arvosteluasteikkona suoritettu-hylätty.
Siksi me emme osaa. Miksi yritykset eivät tee yhteistyötä oppilaitosten kanssa? Opiskelijat pääsisivät tekemään ja oppimaan alan ammattilaisten kanssa, yritykset saisivat uusia tuoreita ideoita ja tulevaisuuden osaajia.
Hmmh, markkinoinnissa ois kyllä iso plussa jos opettajalla ois käytännön kokemusta markkinointityöstä. Mielellään vielä melko tuoretta, mediat kun muuttuvat niin vinhaa vauhtia nykyään.
Siinä että tehdään markkinointisuunnitelma keksitylle yritykselle, ei musta sinänsä ole varsinaista vikaa, mutta mielellään niin että ne "yritykset" ei ois opiskelijoiden itsensä keksimiä. Tulis vähän enemmän haastetta kun pitäis pohtia markkinointia sellaiselle firmalle jonka toimiala ei ole välttämättä itselle tuttu / omien mielenkiinnon kohteiden ja sosiaalisen lokeron mukainen. Kaikenlaiset "epäseksikkäätkin" putiikit tarvii markkinointia, ja mieluiten tietty ammattilaisen tekemänä.
Amkit mielellään ottais yrityksiä mukaan mutta niitä yrityksiä jotka lähtia opiskelijoita ohjaamaan, on varmasti vaikea löytää. Se opettaminen on kuitenkin pois niiden palkattujen markkinointi-ihmisten työajasta ja toisaalta joku mapittaminen ei varmaan ole opiskelijoille itselleen kovin mielekästä. Tää on toki kärjistetty esimerkki mutta tuonsuuntaiset syyt hankaloittaa koulujen ja yritysmaailman yhteistyötä.
Ihan oikean, käyttöön tulevan markkinointisuunnitelman tekoa en kokemattomalle opiskelijalle antaisi. Siinä pitää olla jo tosi hyvät tiedot mediahinnoista, materiaalien tuotantokustannuksista, toimitusajoista sekä tietty alasta, tuotteista ja asiakaskunnasta. Valokuvaamiseen, videoimiseen ja editointiin, artikkeleiden kirjoittamiseen, taittamiseen ja sen semmoiseen voisin opiskelijaa käyttääkin. Sisällöntuotantoon siis.
Vierailija kirjoitti:
Hmmh, markkinoinnissa ois kyllä iso plussa jos opettajalla ois käytännön kokemusta markkinointityöstä. Mielellään vielä melko tuoretta, mediat kun muuttuvat niin vinhaa vauhtia nykyään.
Siinä että tehdään markkinointisuunnitelma keksitylle yritykselle, ei musta sinänsä ole varsinaista vikaa, mutta mielellään niin että ne yritykset ei ois opiskelijoiden itsensä keksimiä. Tulis vähän enemmän haastetta kun pitäis pohtia markkinointia sellaiselle firmalle jonka toimiala ei ole välttämättä itselle tuttu / omien mielenkiinnon kohteiden ja sosiaalisen lokeron mukainen.
Todellakin homma menee niin, että luokka jaetaan leikkifirmoihin joille jaetaan toimialat (huonekalut, liikelahjat) ja niille sitten tehdään ensimmäisten kouluviikkojen aikana suunnitelma ennen kuin saa minkäänlaista opetusta aiheesta. Tätä suunnitelmaa ei ikinä tietenkään laiteta toimintaan edes 'leikkitasolla'. Lähettelimme sähköposteja toisille leikkifirmoille.
Matkailun restonomin opinnot eivät mitään muuta oikeastaan olleetkaan kuin noita liiketoimintasuunnitelmien laatimisia ja markkinatutkimuksia. Oli keksittyjä ja oikeita yrityksiä. Itse otin sivuainekokonaisuudeksi taloushallinnon, mutta koko muu ryhmä otti markkinoinnin ja aika helpolla tuntuivat noista kursseista pääsevän. Olen aina pitänyt markkinointia vähän pilipaliaineena (samoin kuin johtajuutta). Siis onhan ne peruskurssit ihan hyvä käydä, mutta suuntautumisena ja koulutusohjelmana en sitä todellakaan tajua. Jotenkin ajattelen, että markkinointia ei voi oppia lukemalla, vaan sitä pitää tehdä, kokea, verkostoitua ja yrittää. Joko se on hallussa tai ei ole. (Itselläni ei todellakaan ole)
Vierailija kirjoitti:
Mitä?! Onko joku päässsyt datanomin papereilla töihin? Halleluja!
Mä en oikein ymmärrä tätä ihmisten koulutuksen ja työn dissausta, mitä väliä miten muut kouluttavat itsensä jos jotenkin sillä pärjäävät? Vaikka olen itse korkeammin koulutettu, en toisten koulutustasosta koskaan kuittaile. Ei me kaikki voida olla tohtoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna ku arvaan, miehesi on valmistunut Laureasta? Olin itse puoli vuotta siellä ja lbd-pilipaliryhmätyö-kursseja kyseisessä opinahjossa tosiaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä että tehdään markkinointisuunnitelma keksitylle yritykselle, ei musta sinänsä ole varsinaista vikaa, mutta mielellään niin että ne yritykset ei ois opiskelijoiden itsensä keksimiä. Tulis vähän enemmän haastetta kun pitäis pohtia markkinointia sellaiselle firmalle jonka toimiala ei ole välttämättä itselle tuttu / omien mielenkiinnon kohteiden ja sosiaalisen lokeron mukainen.
Todellakin homma menee niin, että luokka jaetaan leikkifirmoihin joille jaetaan toimialat (huonekalut, liikelahjat) ja niille sitten tehdään ensimmäisten kouluviikkojen aikana suunnitelma ennen kuin saa minkäänlaista opetusta aiheesta. Tätä suunnitelmaa ei ikinä tietenkään laiteta toimintaan edes 'leikkitasolla'. Lähettelimme sähköposteja toisille leikkifirmoille.
Äääh, tällaisesta ei ole mitään hyötyä siinä vaiheessa kun pitäis tehdä niitä ihan oikeita markkinointisuunnitelmia. Budjetointi esimerkiksi on ihän älyttömän iso osa markkinoinnin suunnittelemista; paljonko on rahaa käytössä, missä vaiheessa vuotta sitä kannattaa käyttää, mitä tehdään jos budjettia leikataankin kesken vuoden, onko materiaaleilla käyttöä tulevallakin kaudella jne jne. Ja mitä sillä markkinoinnilla tavoitellaan? Miten saadaan ne markkinointiin käytetyt rahat takaisin? Millä aikavälillä? Kannattaako tehdä itse vai teettää ulkopuolisilla?
Oiskohan alkuvaiheessa isompi hyöty siitä jos sais muutamasta firmasta markkinointipäällikön kertomaan vaikka edellisen vuoden markkinointisuunnitelmasta; mitä suunniteltiin ja miksi, millaisella aikataulutuksella, millaisia mutkia tuli matkaan, miten niistä selvittiin, millaista materiaalia lopulta tehtiin ja mitä medioita käytettiin, miten tuloksia mitattiin. Ja siihen jatkoksi vaikka jotain uudesta markkinointisuunnitelmasta, mitä muutettiin edelliseen vuoteen verrattuna, millaisilla tavoitteilla uuteen kauteen lähdetään jne.
Markkinointityötä tekevä vois kertoa että miten ihan käytännössä löydetään ja valitaan yhteistyökumppaneita (valokuvaajat, mainostoimistot, viestintätoimistot, painotalot, digi / sometoimistot jne jne. ) ja miten näiden kanssa kommunikoidaan, miten tarjouspyyntöjä tehdään, miten kilpailutetaan jne.
Joo jossain vaiheessa toki on hyvä tehdä niitä markkinointisuunnitelmia harjoituksen vuoksi mutta oispa hyvä jos pohjalla ois jotain tietoa käytännöistäkin.
Se on kyllä ihan totta että työn oppii lopulta vasta tekemällä sitä työtä mutta opinnoissa voi saada ihan hyvän pohjan jolla pääsee alkuun. Ja teorioita voi ihan oikeasti soveltaa käytäntöön, niitä mä en turhina pidä kuitenkaan. Ei niitä kaavoja tarvii tietenkään orjallisesti noudattaa mutta vaikkapa ostoprosessin teorian tunteminen auttaa kyllä suunnittelemaan erilaisia markkinoinnin toimepiteitä. Samoin viestinnän teorioista voi olla hyötyä.
Tunnet kaikki Suomen markkinointitradenomit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen markkinoinnin tradenomi, joskaan en ole työskennellyt niissä tehtävissä. Meillä kuitenkin opiskeltiin paljon markkinoinnin eri osa-alueita, keinoja, hyötyjä jne, segmentointi aika oleellinen osa sitä. Oli useampi kurssi, tehtävä ja ryhmäprojekteja, jossa kehiteltiin tuote ja sille markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmia tehtiin useita ja kyllä se mielestäni jo pelkästään kattaa markkinoinnissa paljon, kun käydään läpi markkinat, kilpailijat, kohderyhmät, tavat markkinoida, mahdollisuudet, yms.
Ehkäpä sinulle on siis vain sattunut "huonoja" yksilöitä kohdalle, tai ehkä et itse ole niin hyvä kuin luulet?
Vierailija kirjoitti:
Matkailun restonomin opinnot eivät mitään muuta oikeastaan olleetkaan kuin noita liiketoimintasuunnitelmien laatimisia ja markkinatutkimuksia. Oli keksittyjä ja oikeita yrityksiä. Itse otin sivuainekokonaisuudeksi taloushallinnon, mutta koko muu ryhmä otti markkinoinnin ja aika helpolla tuntuivat noista kursseista pääsevän. Olen aina pitänyt markkinointia vähän pilipaliaineena (samoin kuin johtajuutta). Siis onhan ne peruskurssit ihan hyvä käydä, mutta suuntautumisena ja koulutusohjelmana en sitä todellakaan tajua. Jotenkin ajattelen, että markkinointia ei voi oppia lukemalla, vaan sitä pitää tehdä, kokea, verkostoitua ja yrittää. Joko se on hallussa tai ei ole. (Itselläni ei todellakaan ole)
Markkinointi on pohjimmiltaan ihmistiede, taloushallinto taas paljon eksaktimpaa; siinä on tietyt säännöt joita noudatetaan. Se, että markkinoinnissa ei ole vastaavia tiukkoja sääntöjä, ei silti tee siitä pilipaliainetta. :)
Opinnoissa opitaan (tai ainakin pitäis oppia) niiden teorioiden lisäksi ajattelutapaa, millä tavalla ihmisiin voidaan vaikuttaa. Tän lisäksi hirveän tärkeää olis erilaisten työvälineiden ja menetelmien käyttö: kuvankäsittely, valokuvaaminen, videokuvaaminen, editointi, somemainonta jne. Ja kirjoittaminen. Eri tekstilajit, tekstityylit jne. En tiedä miten paljon tekstin tekemiseen keskitytään nykyisissä markkinointiopinnoissa mutta se kyllä ainakin mulla on töissä korostunut tosi paljon. Vaikka tekstintuotanto tulis ulkopuolelta, on hyvä ymmärtää sitä puolta itsekin jotta osaa tilata ja muokata tekstejä tarvittaessa. Ulkopuolinen mainostoimisto ei koskaan ole samalla tavalla sisällä firman toiminnassa ja identiteetissä kuin talon sisäinen asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Äääh, tällaisesta ei ole mitään hyötyä siinä vaiheessa kun pitäis tehdä niitä ihan oikeita markkinointisuunnitelmia. Budjetointi esimerkiksi on ihän älyttömän iso osa markkinoinnin suunnittelemista; paljonko on rahaa käytössä, missä vaiheessa vuotta sitä kannattaa käyttää, mitä tehdään jos budjettia leikataankin kesken vuoden, onko materiaaleilla käyttöä tulevallakin kaudella jne jne. Ja mitä sillä markkinoinnilla tavoitellaan? Miten saadaan ne markkinointiin käytetyt rahat takaisin? Millä aikavälillä? Kannattaako tehdä itse vai teettää ulkopuolisilla?
Oiskohan alkuvaiheessa isompi hyöty siitä jos sais muutamasta firmasta markkinointipäällikön kertomaan vaikka edellisen vuoden markkinointisuunnitelmasta; mitä suunniteltiin ja miksi, millaisella aikataulutuksella, millaisia mutkia tuli matkaan, miten niistä selvittiin, millaista materiaalia lopulta tehtiin ja mitä medioita käytettiin, miten tuloksia mitattiin. Ja siihen jatkoksi vaikka jotain uudesta markkinointisuunnitelmasta, mitä muutettiin edelliseen vuoteen verrattuna, millaisilla tavoitteilla uuteen kauteen lähdetään jne.
Markkinointityötä tekevä vois kertoa että miten ihan käytännössä löydetään ja valitaan yhteistyökumppaneita (valokuvaajat, mainostoimistot, viestintätoimistot, painotalot, digi / sometoimistot jne jne. ) ja miten näiden kanssa kommunikoidaan, miten tarjouspyyntöjä tehdään, miten kilpailutetaan jne.
Joo jossain vaiheessa toki on hyvä tehdä niitä markkinointisuunnitelmia harjoituksen vuoksi mutta oispa hyvä jos pohjalla ois jotain tietoa käytännöistäkin.
Se on kyllä ihan totta että työn oppii lopulta vasta tekemällä sitä työtä mutta opinnoissa voi saada ihan hyvän pohjan jolla pääsee alkuun. Ja teorioita voi ihan oikeasti soveltaa käytäntöön, niitä mä en turhina pidä kuitenkaan. Ei niitä kaavoja tarvii tietenkään orjallisesti noudattaa mutta vaikkapa ostoprosessin teorian tunteminen auttaa kyllä suunnittelemaan erilaisia markkinoinnin toimepiteitä. Samoin viestinnän teorioista voi olla hyötyä.
Juuri niin! Olen samaa mieltä, mutta ei ainakaan vielä ole antamillani ehdotuksilla ollut vaikutusta. Nimenomaan kaipaisin ammattilaisten oppia käytännön tekemisestä, budjetista, suhteista. Budjettia opeteltiin meillä tyyliin "teillä on käytettävissä 70 000 euroa, suunnitelkaa toimenpiteet". Realistista :D
Meille aina lupaillaan kurssien alussa ammattilaisten luentoja, mutta en ole vielä yhtäkään nähnyt.