Raskaana 40-vuotiaana - Espoon käytännöt
Onko täällä 40-vuotiaana raskaina olleita äitejä Espoosta? Pääseekö täällä pelkän iän perusteella NIPT-testiin? Jossain päin Suomea pääsee, mutta mikähän on käytäntö Espoossa?
Kommentit (13)
No ihan varmasti pääsee 40-vuotiaana kaikkiin tutkimuksiin. Joskaan nekään eivät poissulje kuin pari yleisintä kromosomihäiriötä, ja niitähän on satoja.
NIPT-testi on sellainen uusi menetelmä, jossa sikiön kromosomit pystytään tutkimaan ottamalla odottavalta äidiltä verinäyte. Tämä on lapsivesipunktiolle tai istukkanäytteelle vaihtoehtoinen, luotettava menetelmä, johon ei liity keskenmenon riskiä.
Testistä tulee kustannuksia, olisiko sinulla vielä mahdollisuus keskeyttää raskaus?
Kysyikö ap tätä asiaa siksi, että olet päättänyt, että jos nipt -testin tulos on positiivinen , haluat silloin keskeyttää raskauden?
Yli 40-vuotiaille tarjotaan iän perusteella NIPT testiä
T. Äippäneuvolan th
Synnytin molemmat lapseni yli 40 vuotiaana, mitään extraa ei ollut ihan normi-neuvolat. Hienosti on mennyt, lapseni ovat terveitä.
Raskausaikana minulle suu vaahdossa kyllä jaksettiin toitottaa, miten lapsistani tulisi vammaisia jollain tavalla ja sama öhötys jatkuu tälläkin palstalla.
Mutta ehkä öhöttäjät tuntevat itsensä sillä tavalla muita paremmiksi ihmisiksi.
Onpas kamalaa!
Pois pois viallinen siemen!
Minulle alkoi sairaanhoitaja riehumaan, kun odotin vanhinta lasta, että joku hormonitesti tai joku näyttää, että lapseni on vammainen ja pitää abortoida. Sanoin, että hän ei sitä päätä ja että olen uskovainen ja en suostu aborttiin. Täti sekosi täysin. Lääkäri sitten sanoi, että eikös nyt tutkita ensin ja tehdä päätökset vasta sitten. Hän sitten katsoi vauvan koon reisiluusta ja sanoi, että vauva on paljon nuorempi, kuin mitä oli luultu, että on varsin tyypillistä, että on raskaana, tulee spontaani keskenmeno ja hormoneista johtuen, tulee välittömästi uudestaan raskaaksi.
Lapsi oli täysin terve. Hoitaja oli jo vaatimassa nimeä johonkin paperiin, että nyt keskeytetään tämä raskaus. Itse tunnen paljon vammaisia ihmisiä ja olen iloinen, että he ovat saaneet elää.
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen paljon vammaisia ihmisiä ja olen iloinen, että he ovat saaneet elää.
Niin minäkin. Moni tuntemistani vammaisista on eduskunnassa ja jopa hallituksessa ministereinä.
Kristiina xx kirjoitti:
Kysyikö ap tätä asiaa siksi, että olet päättänyt, että jos nipt -testin tulos on positiivinen , haluat silloin keskeyttää raskauden?
Nipt tutkimus ei ensinnäkään ole mikään kvalitatiivinen testi, josta saa kyllä/ei vastauksen.
Mikä on NIPT testi? T.espoolainen odottaja