Imetyksen onnistuminen suunnitellun sektion jälkeen?
Eli miten on teillä, jotka leikattu suunnitellusti, lähtenyt imetys sujumaan?
Meneekö viesti heti " perille" että nyt pitäis maidon tuotannon alkaa?
Kiinnostuneena vastauksista etukäteen kiittäen,
bonzai
Kommentit (11)
Maito nousi kunnolla muistaakseni kolmantena päivänä sektiosta ja hyvin sujui. 6kk täysimetyksellä ja kaikenkaikkiaan imetin 11kk.
Esimaitoa tuli jo raskausaikana. Ja parin päivän päästä sektiosta maitoa tuli jo ihan tarpeeksi, sitä ennenkin tipoittain.
Nyt vauva on 5kk ja täysimetyksellä.
Sektio sinällään ei uusimpien tutkimusten mukaan vaikuta imetykseen ja maidonnousuun. Ja kipulääkkeet kannattaa ottaa, kipu, oli se missä hyvänsä ruumiinosassa, voi estää maidonnousua.
Mulla esikoinen synnytys oli sitävastoin rankka alatiesynnytys ja maito alkoi nousta tipoittain vasta 3:nnen vuorokauden jälkeen. Siihen asti siis korviketta ja imetin nännit verille. Ja osittaisimetyksellä oli esikoinen 4kk.
Eli minulla ainakin imetys alkoi sujua jopa paremmin, kuin esikoisen kanssa. Syynä saattaa olla kyllä sekin, että supistuksia oli jo ollut ihan kiitettävästi. Normaalisti maito kuulemma sektion jälkeen, vasta 4. päivänä. Minulla siis 3. päivänä.
Maidon nousemiseen antaa " käskyn" istukan irtoaminen. Sektio sinällään ei siis vaikuta. Mutta äidin vointi ja kipuilu varmasti vaikuttavat osaltaan. Luota siihen, että maito nousee!
Itse synnytin alakautta, ja maito nousi kolmantena yönä synnytyksestä. Vauvamme ei päässyt rinnalle, mutta pumppasin ahkerasti.
meilläkin. Kolmantena päivänä maito nousi. Ei siis vaikuttanut sektio tähän asiaan.
Tytön paino putosi aluksi noin 300g, mutta se oli jo saavutettu, kun lähdettiin kotiin 4.pvänä... Maitoa riitti todella reilusti, jouduin lypsämään hukkaankin päivittäin. Täysimetin 6kk ja imetys loppui 14kk iässä :) Vettä pitää muistaa juoda todella paljon!
Luottavaisin mielin siis tämän asian suhteen!
bonzai
ja molemmilla kerroilla maito nousi 3 päivänä. Mutta pidinkin vauvoja lähes kokoajan visusti rinnoilla. Täys imetinkin sitten molempia 6kk ja jatkoin pitkälti yli 1v nuorimmaisella.
maito nousi vasta 6 päivänä ja silloinkin tuli todella vähän... noin kuukauden yritin syöttää ite mutta maidon tulo hiipui, annoin kokoajan korviketta lisäksi..
t.jeo
Maito nousi 2 vrk leikkauksesta ja sitä tuli runsaasti. Edelleen maitoa riittää lypsettäväksi asti. Leikkauksella ei ole kuulemma sinänsä mitään tekemistä maidonnousun kanssa, koska sen saa aikaan istukan irtoaminen, aivan kuten tuolla edellä mainittiinkin.
Tuo itseensä luottaminen imettäjänä on kokeneiden mukaan todella tärkeää! Stressi siitä, että maito ei riittäisikään saattaa tyrehdyttää maidon tuotantoa.
Maitoa sain lypsämällä heti muutamia kymmeniä millejä ja kunnolla maito nousi muistaakseni kolmantena päivänä. Sitten sainkin alkaa imettämään (siihen saakka vauva oli saanut pullosta korviketta koska lääkityksen vuoksi omaa maitoani ei saanut antaa) ja täysimetystä jatkui lähes sen 6 kk. Eli ei hankaloittanut sektio millään tavalla vaan enemmänkin se raskausmyrkytys ja lääkitys.