Eroon kateudesta, miten?
Onko kukaan keksinyt ratkaisua jatkuvaan kateuteen? Minä tiedän, että elämässäni on kaikki oikein hyvin. On koulutus, aika hyvä työpaikka, avopuoliso, harrastuksia. Elämä ei ole yhtä juhlaa, mutta ei missään nimessä huonoakaan. Siitä huolimatta olen äärimmäisen kateellinen ihminen, olen ollut aina. Kadehdin kauniimpien ihmisten ulkonäköä, menestyneiden ihmisten tuuria ja/tai älykkyyttä, varakkaiden vaurautta.
Joskus on ihan selkeitä kausia, kun kadehdin ihmisiä jostain tietystä asiasta. Viime aikoina olen saanut päähäni kadehtia niitä, joilla on takanaan pitkä parisuhde. Tämän laukaisi varmaan ystäväni kihlaus; kuuden vuoden seurustelun jälkeen mies yllättäen kosi. Minä olen seurustellut "vasta" muutaman vuoden mieheni kanssa, ja olen 28-vuotias. Ja nyt sitten kadehdin niitä, jotka ovat olleet aivan nuoresta saakka yhdessä.
Kadehtimisen turhuuden tiedostaminen ei auta yhtään. En ole keksinyt mitään keinoa, mikä helpottaisi tätä ongelmaa. On niin typerää ja turhaa käyttää niin paljon aikaa ja energiaa muiden ihmisten tarkkailemiseen, kun voisi elää täysillä omaa elämäänsä. En vain pysty suuntaamaan huomiotani omaan elämääni, vaan katselen ja tarkkailen aina sitä, miten muilla menee.
Ajattele jotain muuta. Aina kun huomaat kateellisia ajatuksia, niin tee ala tehdä jotain, mikä vaati ajatuksen keskittämistä siihen mitä olet tekemässä tai pakota itsesi ajattelemaan jotain muuta asiaa. Tuijota vaikka jotain kuvaa ja keskity täysillä siihen.