Kaksosten yksinhuoltajaksi (olen vielä raskaana), kaikki vinkit pärjäämiseen?!
Tilanne on siis se, että odotan kaksosia ja todennäköisesti minun on pärjättävä heidän kanssaan yksin. Mies lähti omille teilleen eikä ainakaan tähän mennessä ole osoittanut minkäänlaista mielenkiintoa, että haluaisi lastensa elämään osallistua. Miehellä on edellisestä liitostaan yksi lapsi (tämän lapsen äiti kuollut) ja tämän lapsensa mies on eromme jälkeen käytännössä jättänyt omien vanhempiensa hoitoon.
Mulla on jonkin verran ystäviä, jotka ovat luvanneet mahdollisuuksien mukaan auttaa, myös miehen vanhemmat ovat luvanneet olla apuna, sen minkä terveytensä ym. puolesta pystyvät. Omat vanhempani ovat kuolleet, mutta siskoni on luvannut auttaa, joskin hän asuu pitkän matkan päässä.
Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä, että miten selvitä kaksosten kanssa yksin? Mistä muualta kun neuvolasta voi kysyä neuvoja tämän asian suhteen?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
No onhan se kelle tahansa kauhea järkytys jos saa kuulla että on sairastunut vakavasti. Joillakin tulee vahvasti se mieleen että ei halua olla taakaksi kellekään, varsinkaan lapsilleen, ja tekee sen takia outoja valintoja. Mies on varmasti henkisesti sairastunut järkyttävän uutisen takia, ei siinä mitään ihmeellistä ole sinänsä, ei varmasti edes itse tajua käyttäytyvänsä oudosti. Kelle tahansa järkyttävä tapahtuma voi laukaista jonkun mielenterveyssairauden.
Tavallaan olet oikeassa. Ymmärsin alkuperäisen kirjoituksista, että aiemmin ovat ehkä kokeneet jotain vastaavaa ja pystyvät ilmeisesti keskustelemaan kaikesta, niin miksi mies sitten teki päätöksen erosta ilman keskustelua. Se ainakin minua ihmetyttäisi.
Lisäänpä vielä, että minä olen käytännössä täysin yllättäen saanut tietää olevani vakavasti sairas ja kyllä se oli juurikin mieheni, jonka kanssa siitä ensimmäisenä keskustelin. Vaikka oltiin just vähän aikaisemmin saatu kokea, miten vakava sairaus vie hautaan, ettei sitä aina voita, vaikka miten niin toivoisikin.
Mä todella toivon, että ap saa helpot vauvat. Ja mitä tuolla kaupungilla olen seuraillut niin semmoset vaunut missä istuinosat on jollain tavalla päällekkäin/lomittain ovat paremmat, kun vieritysten olevat leveämmät vaunut tai rattaat. Bussiin pääsee helpommin, ahtaissa hyllynväleissä pääsee helpommin ja jotkut oviaukotkin ovat tehty todella kapeiksi.. olen myös yhdelle vaikeahkolle lapselle yksinhuoltaja ja avun pyytäminen herkästi on tärkeää. Monia äitejä on tehnyt itsemurhan vauvavuotena, joten jos tuntuu pitkään että, että tunnelin päässä ei ole valoa, niin kipinkapin lääkärille hakemaan rohkeasti lääkitys. Mullekkin tuli kova tarve auttaa jotenkin ja nähtävästi monelle muullekkin kun kyselee että missäpäin ap asuu. Itse asun pirkanmaalla, että hieman hankalaa sinänsä. Tsemppiä ja haleja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sä vois ottaa luokses sitä miehesi lasta? Eikö se ois kaikille parempi?
Tätäkin on miehen vanhempien kanssa harkittu yhtenä vaihtoehtona. Olen nämä viimeiset työviikot paljon poissa kotoa, niin miehen lapsi joutuisi joka tapauksessa olemaan esim. miehen vanhemmilla.
Tilanne on nyt sen verran muuttunut, että mies oli ns. romahtanut ja kertonut vanhemmilleen, miksi halusi erota ym. Mies oli saanut huonoja uutisia terveyteensä liittyen ja sen takia jostain syystä päätti yksinään eron olevan paras vaihtoehto. Tämä ei kyllä täysin selitä sitä, miksi on lapsensa käytännössä hylännyt
ap
Tuo miehen mahdollinen sairaus tuli kyllä itselleni ihan ensimmäisenä mieleen, kun luin tarinasi - ehkä mies haluaa suojella sekä sinua että lastaan - pelkää kenties kuolevansa eikä halua, että näette hänen kärsivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin kyllä yhteiskunta huolehtii. Ei jatkoon. Surullista tätä typeryyden määrä. Mut hei kyl se lupas hoitaa...
Jos vaikka lukisit koko ketjun ennen kun tulet päätäsi aukomaan ja vetämään herneen nenuun. Ei aloittaja ole missään viestissä olettanut yhteiskunnan huolehtivan, monessa viestissä kertonut taloustilanteensa olevan hyvä ja olevansa varautunut MAKSAMAAN ulkopuolisesta avusta, jos sellaiselle on tarvetta.
Lisäksi jos olisit koko ketjun vaivautunut lukemaan olisit myös tietoinen, että on selvinnyt syy, miksi mies yhtäkkiä halusi erota ja hylkäsi myös sen lapsensa.
Ei aloittaja, mutta ketjua seurannut
Jos ajattelisit aivoillasi etkä hormoneilla niin ymmärtäisit sen että tässä on hölmöys huipussaan. 1 äijän näytöt on annettu ja ehdoin tahdoin pitää lisääntyä. 2 kyllä ne voimat, resurssit ja lopulta rahat loppuvat ja yhteiskunnan elätettäväksi jää äiti ja kaksi isätöntä mukulaa. 3 ja kyllä luin koko ketjun, eli ohi meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin kyllä yhteiskunta huolehtii. Ei jatkoon. Surullista tätä typeryyden määrä. Mut hei kyl se lupas hoitaa...
Jos vaikka lukisit koko ketjun ennen kun tulet päätäsi aukomaan ja vetämään herneen nenuun. Ei aloittaja ole missään viestissä olettanut yhteiskunnan huolehtivan, monessa viestissä kertonut taloustilanteensa olevan hyvä ja olevansa varautunut MAKSAMAAN ulkopuolisesta avusta, jos sellaiselle on tarvetta.
Lisäksi jos olisit koko ketjun vaivautunut lukemaan olisit myös tietoinen, että on selvinnyt syy, miksi mies yhtäkkiä halusi erota ja hylkäsi myös sen lapsensa.
Jos ajattelisit aivoillasi etkä hormoneilla niin ymmärtäisit sen että tässä on hölmöys huipussaan. 1 äijän näytöt on annettu ja ehdoin tahdoin pitää lisääntyä. 2 kyllä ne voimat, resurssit ja lopulta rahat loppuvat ja yhteiskunnan elätettäväksi jää äiti ja kaksi isätöntä mukulaa. 3 ja kyllä luin koko ketjun, eli ohi meni.
Miten alottajan miehen näytöt on annettu? Siten, että hänestä tuli lapsensa lähivanhempi entisen liiton päättyessä vai?
Kannattaa varmaan parantaa sitä luetun ymmärtämistä ainakin kirjoituksesi perusteella. Kävikö pienessä mielessä, että aloittajalla saattaa olla rahaa esim. siksi, että on saanut perinnön vanhemmiltaan tai vaikka säästänyt aiemmista tuloistaan tai vaikka näiden yhdistelmä.
Enkä minä ajattele hormoneilla vaan ihan omilla aivoillani ja onnekseni ymmärrän myös sen mitä luen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sä vois ottaa luokses sitä miehesi lasta? Eikö se ois kaikille parempi?
Tätäkin on miehen vanhempien kanssa harkittu yhtenä vaihtoehtona. Olen nämä viimeiset työviikot paljon poissa kotoa, niin miehen lapsi joutuisi joka tapauksessa olemaan esim. miehen vanhemmilla.
Tilanne on nyt sen verran muuttunut, että mies oli ns. romahtanut ja kertonut vanhemmilleen, miksi halusi erota ym. Mies oli saanut huonoja uutisia terveyteensä liittyen ja sen takia jostain syystä päätti yksinään eron olevan paras vaihtoehto. Tämä ei kyllä täysin selitä sitä, miksi on lapsensa käytännössä hylännyt
ap
Tuo miehen mahdollinen sairaus tuli kyllä itselleni ihan ensimmäisenä mieleen, kun luin tarinasi - ehkä mies haluaa suojella sekä sinua että lastaan - pelkää kenties kuolevansa eikä halua, että näette hänen kärsivän?
Ollaan nyt saatu keskusteltua myös miehen kanssa. Mies mm. sanoi, ettei hän varsinaisesti eroa halunnut, mutta tieto sairaudesta sai hänet ajattelemaan, että ero olisi paras vaihtoehto, koska hän ei välttämättä pysty olemaan mitenkään apuna lasten hoidossa tai muutenkaan ja minun pitäisi käytännössä yksin pyörittää arkea, vaikka mies näennäisesti oliskin.
Miehen sairaus on vakava, mutta siitä on täysin mahdollista parantua. Kuitenkaan mitään takeita parantumisesta ei ole ennen leikkauksia ja hoitoja, joiden jälkeen tietää sitten varmemmin ennusteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle en jaksa todeta muuta, kun että lapset eivät tule jäämään yhteiskunnan elätettäviksi. En edelleenkään ole ennustaja, joka olisi osannut ennustaa, että kunnollinen puoliso ja isä yhtäkkiä haluaa eron ja hylkää jo olemassa olevan lapsensa. Nyt tiedän kyllä jo miksi mies näin teki ja tulevaisuus näyttää, miten meidän elämämme menee.
ap
Mulla on kaksoset, kaksosten syntyessä olin periaatteessa suhteessa kaksosten isän kanssa, mutta kyseistä isää ei ois voinut vähempää kaksoset ja heidän hoitonsa kiinnostaa. Käytännössä olin siis yksinhuoltaja. Suosittelen etukäteen etsimään yhden ulkopuolisen hoitajan, jolta voit pyytää apua, jos et juuri siinä hetkessä sitä läheisiltäsi saa. Mulle oli ihan korvaamaton tuo ulkopuolinen apu, ilman sitä oisin varmaan kuollut siihen univelkaan, jota kertyi, kun kaksoset valvottivat.
Tsemppiä tulevaan!
No onhan se kelle tahansa kauhea järkytys jos saa kuulla että on sairastunut vakavasti. Joillakin tulee vahvasti se mieleen että ei halua olla taakaksi kellekään, varsinkaan lapsilleen, ja tekee sen takia outoja valintoja. Mies on varmasti henkisesti sairastunut järkyttävän uutisen takia, ei siinä mitään ihmeellistä ole sinänsä, ei varmasti edes itse tajua käyttäytyvänsä oudosti. Kelle tahansa järkyttävä tapahtuma voi laukaista jonkun mielenterveyssairauden.