Hautajaisiin kukat, apua kaivataan kokeneemmilta
Kyseessä on tätini, (myös kummitäti) millainen kukka-asetelma kuuluisi ostaa? Millaisen tekstin voisi korttiin laittaa? Ja laitanko siihen xxxxx perheineen (kun minulla on mies ja lapsi) vai miten?
Entä voisiko useampi sukulainen ottaa osaa samalla kukka-asetelmalla, esim minä ja sisarukseni vaikkapa näin "Kummitätiä sekä tätiä kaivaten..."
En ole koskaan ollut hautajaisissa enkä oikein tiedä näitä käytäntöjä. Kiitos jos joku viitsii auttaa!
Kommentit (46)
Onko tuo seppele joku paikkakuntakohtainen juttu. Mä en ole nähnyt niitä livenä ikinä, ainoastaan töllössä jossain pressojen hautajaisissa. Ikää on kuitenkin pian 50 ja länsirannikolta ja karjalaisista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo seppele joku paikkakuntakohtainen juttu. Mä en ole nähnyt niitä livenä ikinä, ainoastaan töllössä jossain pressojen hautajaisissa. Ikää on kuitenkin pian 50 ja länsirannikolta ja karjalaisista kokemusta.
Seppeleitä laitetaan nykyään enää harvoin, mutta isäni hautajaisissa oli yksi ortodoksikin ja hän toi seppeleen.
Täs menee nyt sekaisin seppeleet, kukkavihot ja kimput.
Neuvvostoliitossa oli seppeleitä haudoilla.
Minä laskin omat kukat "Kummitädin muistoa kunnioittaen Maija perheineen" ja sisaruksillani (2 kpl) oli yhteinen kukkalaite "Terttu-tädin muistoa kunnioittaen Matti ja Liisa perheineen". Yhdessä mentiin kukat arkulle laskemaan, ensin minä omani ja sen jälkeen sisarukset omansa.
Tapoja on monia erilaisia, minä halusin tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 1960-luvulla Suomessa oli seppeleitä ihan yleisesti käytössä, sitten siirryttiin kukkavihkoihin ja näkyy taas olevan suuntaus vähän enemmän kohti seppeleitä. Toki on myös yhden ruusun hautajaisia, joissa on tavallaan dramaattista se, miten urkumusiikin soidessa käydään vaiti viemässä se yksittäinen ruusu. Konmarin opit on aikaa sitten tuotu siunaustilaisuuteen.
Appiukon hautajaiset olivat talvella, oli tuhkaus. Kukat olivat siis esillä vain kirkossa, jossa siunattiin, ja sen jälkeen menivät roskiin. Osin tästä syystä anoppi toivoi kukkavihkojen sijaan irtokukkia tms. pientä kukkalaitetta, ja näin kaikki tekivätkin, lukuunottamatta yhtä miniöistä (ex-miniä tarkkaanottaen). Hän oli ainoana ottanut seppeleen, mikä oli kukiltaankin melko ylellinen, ja oli prameampi kuin anopin pieni kukkavihko. Vaikutelma oli erikoinen.
Mutta yhteenvetona kannattaa kysyä omaisilta, onko toiveita tai jotain linjausta kukista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene. Jotkut laittavat sen seppeleenkin ja hautaustoimistossa kuvakollaasissa oli niistäkin kuvia. Kukkakimppuja ei taas hautajaisiin tuo juuri kukaan, mutta joku voi tuoda yksittäisiä ruusuja ilman saatesanoja. Sekin on ihan tänä vuonna nähty.
Vierailija kirjoitti:
Kummitädillesi voit ostaa seppeleenkin, jos koet, että olitte läheisiä ja pidät itse sitä tärkeänä. Jos ei olisi kummisi, varmistaisin hänen omilta lapsiltaan ja sisarilta, etten ostaisi seppelettä, jos läheisemmät eivät osta sellaista.
Kukkavihkon tai seppeleen suhteen sinulla on aikalailla vapaus päättää, mitä siihen.
Ja joku sanoi, että seppeleitä ei käytetä. Kuinka niin? Minun kokemus viiden vuoden sisältä on liki päinvastainen. Sinä aikana on saatettu kummisetäni, puolisoni äidin vanhemmat, minun isoäiti, isotäti ja puolisoni sisar.
Jos lähimmät sukulaiset ostaa seppeleen, usein entinen työpaikka ostaa. Ainakin sukulaisten osalta he ovat nimenomaan soittaneet ja kysyneet. Vain yhdessä näistä hautajaisista ei ollut kuin yksi seppele. Isotätini arkun ympärillä oli yhdeksän seppelettä, muuten kolmesta kuuteen seppelettä.
Olisiko aluekohtaista? En ole ikinä nähnyt seppelettä hautajaisissa ja olen ollut isoisoäitini, kahden isoisäni, kahden isoäitini, kahden ystäväni ja isäni hautajaisissa. En ole kuullutkaan tavasta hankkia hautajaisseppele. Tarkoitatko siis sellaista, joka laitetaan vaikka kaatuneiden muistomerkille itsenäisyyspäivänä? En ole ikinä nähnyt moista tavallisissa hautajaisisa. Olen Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Appiukon hautajaiset olivat talvella, oli tuhkaus. Kukat olivat siis esillä vain kirkossa, jossa siunattiin, ja sen jälkeen menivät roskiin. Osin tästä syystä anoppi toivoi kukkavihkojen sijaan irtokukkia tms. pientä kukkalaitetta, ja näin kaikki tekivätkin, lukuunottamatta yhtä miniöistä (ex-miniä tarkkaanottaen). Hän oli ainoana ottanut seppeleen, mikä oli kukiltaankin melko ylellinen, ja oli prameampi kuin anopin pieni kukkavihko. Vaikutelma oli erikoinen.
Mutta yhteenvetona kannattaa kysyä omaisilta, onko toiveita tai jotain linjausta kukista.
Meillä on aina tuhkattu vainajat, mutta hautaustoimisto säilyttää kukat ja ne tuodaan haudalle uurnanlaskun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvvostoliitossa oli seppeleitä haudoilla.Ei mene. Jotkut laittavat sen seppeleenkin ja hautaustoimistossa kuvakollaasissa oli niistäkin kuvia. Kukkakimppuja ei taas hautajaisiin tuo juuri kukaan, mutta joku voi tuoda yksittäisiä ruusuja ilman saatesanoja. Sekin on ihan tänä vuonna nähty.
http://www.kukkakauppapuntti.fi/tuotteet.html?id=2/&gclid=CjwKEAjwrcC9B…
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös tuhkaus ja henkilökunta otti kaikki arkulle laitetut kukat talteen ja ne oli kaikki tuotu haudan luokse kun oli uurnanlasku. Oli vielä hyvin säilyneet kun oli hyvin luminen ja kylmä talvi 2011.
Siunaus Malmilla ja hautaus Maunulan uurnalehdossa, aivan loistava ja hienotunteinen palvelu henkilöstöltä.
Meillä siroteltiin tuhka muistolehtoon, ei siis ollut uurnan laskua. Sirottelun hoiti srk:n työntekijä, paikkaa ei ilmoiteta sen tarkemmin. Tästä syystä siis kukkiakaan e voitu säästää ja laskea "haudalle".
27
Viime aikoina näyttää yleistyneen tapa, että kukkalaitteet lasketaan kappelissa / kirkossa ennen varsinaista siunaustoimitusta. Jos tulee tuhkaus, niin arkku ja kukat jäävät siihen alttarille, kun poistutaan muistotilaisuuteen. Jos taas arkku lasketaan hautaan, niin jokainen hakee kukkalaitteensa alttarilta ja vie sen sitten haudalle. Siinä ei enää noudateta sen kummempaa protokollaa muuta kuin ehkä se, että läheisimmät laskevat kukkansa pääpuoleen. Siinä ei enää lueta kortteja. Kun kukat ovat haudalla, niin veisataan vielä virsi ja sitten poistutaan muistotilaisuuteen.
Olen itse menossa vajaan viikon kuluttua hautajaisiin, joissa omaiset ovat varanneet jokaiselle hautajaisiin kutsutulle ruusun laskettavaksi arkulle. Arkku kukkineen siirretään siunauksen jälkeen kappelista krematorioon ja tuhkauurna lasketaan myöhemmin vainajan kotikunnan hautausmaahan sukuhautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvvostoliitossa oli seppeleitä haudoilla.Ei mene. Jotkut laittavat sen seppeleenkin ja hautaustoimistossa kuvakollaasissa oli niistäkin kuvia. Kukkakimppuja ei taas hautajaisiin tuo juuri kukaan, mutta joku voi tuoda yksittäisiä ruusuja ilman saatesanoja. Sekin on ihan tänä vuonna nähty.
Niin? Tuo on yhden kaupan valikoima. Tuossa ei näyttänyt olevan seppeleitä, mitä sitten? Muissako ei voi olla, jos yhdessä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Meillä siroteltiin tuhka muistolehtoon, ei siis ollut uurnan laskua. Sirottelun hoiti srk:n työntekijä, paikkaa ei ilmoiteta sen tarkemmin. Tästä syystä siis kukkiakaan e voitu säästää ja laskea "haudalle".
27
Meillä päin on muistolehto, johon saa tuhkat sirotella, mutta se tehdään itse osoitettuun paikkaan. Ei lasketa uurnaa. Kukat voi jättää siihen, mihin muistetaan muualle siunattuja.
Jos sisarusten perheet eivät tule niin voitte sisarusarvena laskea yhteiset kukat. Ilmeisesti oma perheesi on mukana joten silloin menette joko omana perheenänne tai yhdessä sisarustesi kanssa. Useimmiten kukin perhe laskee omansa. Kukkakaupoissa ja netissä on paljon värssyjä, niistä voi valita tai sitten "kummitätiä muistaen tms" ja tuo perheineen. Kummitätä pois jos on yhteiset kukat niiden kanssa joile ei ole kummi. Nykyisin on perinteisten kukkalaitteiden lisäksi kauniita kimppuja vaihtoehtoina. Kukkakaupissa on mallikuvia joiden mukaan osaavat arvioida hinnan haluamillasi kukilla. Jos hautajaiset on pääkaupunkiseudulla tai muissa ruuhkautuvissa paikoissa kannattaa selvittää kukkalaitteiden käytäntö polttohautauksen yhteydessä. Jos perinteinen arkkuhautaus niin silloin tämän voi unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Tuo on yhden kaupan valikoima. Tuossa ei näyttänyt olevan seppeleitä, mitä sitten? Muissako ei voi olla, jos yhdessä ei ole?
Niin. Siin oli niitä kimppuja. Mut ei kai niitä kukaan osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummitädillesi voit ostaa seppeleenkin, jos koet, että olitte läheisiä ja pidät itse sitä tärkeänä. Jos ei olisi kummisi, varmistaisin hänen omilta lapsiltaan ja sisarilta, etten ostaisi seppelettä, jos läheisemmät eivät osta sellaista.
Kukkavihkon tai seppeleen suhteen sinulla on aikalailla vapaus päättää, mitä siihen.
Ja joku sanoi, että seppeleitä ei käytetä. Kuinka niin? Minun kokemus viiden vuoden sisältä on liki päinvastainen. Sinä aikana on saatettu kummisetäni, puolisoni äidin vanhemmat, minun isoäiti, isotäti ja puolisoni sisar.
Jos lähimmät sukulaiset ostaa seppeleen, usein entinen työpaikka ostaa. Ainakin sukulaisten osalta he ovat nimenomaan soittaneet ja kysyneet. Vain yhdessä näistä hautajaisista ei ollut kuin yksi seppele. Isotätini arkun ympärillä oli yhdeksän seppelettä, muuten kolmesta kuuteen seppelettä.
Olisiko aluekohtaista? En ole ikinä nähnyt seppelettä hautajaisissa ja olen ollut isoisoäitini, kahden isoisäni, kahden isoäitini, kahden ystäväni ja isäni hautajaisissa. En ole kuullutkaan tavasta hankkia hautajaisseppele. Tarkoitatko siis sellaista, joka laitetaan vaikka kaatuneiden muistomerkille itsenäisyyspäivänä? En ole ikinä nähnyt moista tavallisissa hautajaisisa. Olen Helsingistä.
Isoäitini, isotätini ja kummisetäni ovat syntyneet Helsingissä ja siellä oli hautajaisetkin. Puolisoni äidin vanhemmat Kuhmolaisia, jossa heidät haudattiin. Puolisoni sisaren hautajaiset, joissa ei ollut kuin hänen vanhempiensa seppele oli Oulun seudulla.
Hautajaisseppeleitä näyttää olevan yhden edesmenneen sukulaisen hautajaiskuvakansiossa ihan -30 luvulta lähtien -80 luvulle, jolta ajalta siinä kansiossa on viimeiset hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini, isotätini ja kummisetäni ovat syntyneet Helsingissä ja siellä oli hautajaisetkin. Puolisoni äidin vanhemmat Kuhmolaisia, jossa heidät haudattiin. Puolisoni sisaren hautajaiset, joissa ei ollut kuin hänen vanhempiensa seppele oli Oulun seudulla.
Hautajaisseppeleitä näyttää olevan yhden edesmenneen sukulaisen hautajaiskuvakansiossa ihan -30 luvulta lähtien -80 luvulle, jolta ajalta siinä kansiossa on viimeiset hautajaiset.
Mummoni hautajaisissa myös seppeleet olivat yleisiä, kuolinvuosi 1971. Isällenikin tuotiin yksi, mutta tuoja kuului ortodoksiseurakuntaan ja on alunperin venäläissyntyinen, vaikkakin suomalaistunut.
Tuossa yhdessä linkissä on aika häilyvä tuo kukkavihon- ja kimpun raja. Miellän kimpun sellaiseksi, mikä tuodaan kotiin suruvalittelun yhteydessä. Kimppu on oikeasti vain vähän pienempi kukkavihko.
Hän on sinun kummisi, joten itse päätät mikä tuntuu sinusta oikealta. Minä olen ostanut perheeltämme kukkavihon, sen lisäksi osallisunut vanhempieni ostamaan seppeleeseen kummisetäni hautajaisissa. Minä pyysin perheen mukaani ja olihan siitä ihan henkistä tukea, vaikka eivät olleet juurikaan nähneet häntä. Olisin voinut kuitenkin antaa kukkavihkon yksinkin ja ottaa perheen mukaan vain silloin, kun annoimme vanhempieni kanssa seppeleen.
Kukkavihkot on melko standardin mallisia ja kokoisia, samoin seppeleet. Sitä ei kuitenkaan tarvitse liiemmin miettiä. Jos antaa yksin tai oman perheensä kanssa jotain, se voi olla yksi ruusukin.