Keliaakikko, uskallatko syödä kyläpaikassa emännän itse leipomia
Gluteenittomia tuotteita. Kun ei tiedä onko samaan aikaan levottu niitä tavallisia.
Kommentit (11)
Riippuu ihan kyläpaikasta. Ihan jossain randomissa en, mutta esim siskolla tai hyvällä ystävällä kyllä.
En itse uskaltaisi tarjota keliaakikolle omia leipomuksiani. Samana päivänä ei saisi leipoa enää gluteenittomia, jos samoissa tiloissa on tehty normijauhoista jotain. Onneksi kaupoista saa nykyään kivasti erilaisia suolaisia ja makeita vaihtoehtoja eikä tartte mennä edes mihinkään jättimarkettiin!
Jep. Toivoisin, että kertoisitte etukäteen jos ette kuitenkaan syö, niin voisin sitten jättää myös leipomatta teille, se kun kuitenkin vaatii jonkin verran vaivannäköä. Onneksi ne meillä useimmin vierailevat keliaakikot luottavat että osaan, mutta pari sellaistakin on tullut vastaan joille ensin hiki hatussa leipoo ja sitten ne eivät syö kuitenkaan... Lääkärinä tiedän kyllä mitä saatte syödä ja mitä ette vaikka kauran tarkistan yleensä vielä joka kerta erikseen.
Kyllä ja olen iloinen, että minun "rajoitteisuuteni" on huomioitu. Usein olen kyllä tarjoutunut ottamaan omat eväät mukaani, etten olisi kovin vaivaksi. Tiedostan erinomaisen hyvin, että vuosien saatossa sosiaalinen elämäni on kohdannut enempi -vähempi rajotteita siksi. että osa kokee meidät keliaakikot, jotenkin hankaliksi ja vaikeiksi. - Ikäänkuin ainoa asia, mitä teksimme juhlissa tai vain vierailukäynn(e)illä olisi se, että vaatsimme saada syödä, jotain meille sopivaa. Ja tätäkin enemmän kertoa kuuluvalla äänellä, mitä emme voi syödä ja osoittaa epäilevällä sormellamme kaikkia tarjolla olevia. Sekä tietysti samalla kertaa ristikuulustelemme kaikki, jotka vaikuttavat sille, että heillä on ollut tai saattanut olla jotain tekemistä tarjottavaksi aiotun kanssa.
Voih ja anteeksi. Kyllä meistä keliaakikoista suurin osa ymmärtää, että talo elää tavallaan ja vieraat kulkevat ajallaan. Emme me mitään kovin ihmeitä tai vallan erityistä odota saavamme. Minä ainakin olen mielissäni kun minut joku kutsuu. Jos sitten tarjoaa vielä jotain ja kertoo, että tarjottava on gluteeniton, niin kyllä -sinisilmäisenäkö sitten- uskon, että se on myös gluteenitonta.
Normaali hygienia ja puhtaus taso riittää. - Ei koko keittiötä tarvitse sterilisoida ja eristää muusta sitä varten, että siellä tekee tai valmistaa myös jotain gluteenitonta. (-Toki kaupoista saa ostaa nykyisin verrate hyvin myös valmiiksi tehtyjä)
"Jep. Toivoisin, että kertoisitte etukäteen jos ette kuitenkaan syö, niin voisin sitten jättää myös leipomatta teille, se kun kuitenkin vaatii jonkin verran vaivannäköä. Onneksi ne meillä useimmin vierailevat keliaakikot luottavat että osaan, mutta pari sellaistakin on tullut vastaan joille ensin hiki hatussa leipoo ja sitten ne eivät syö kuitenkaan... Lääkärinä tiedän kyllä mitä saatte syödä ja mitä ette vaikka kauran tarkistan yleensä vielä joka kerta erikseen."
- Tätä, minäkin -keliaakikkona- toivoisin, koska joskus tuntuu, että yksi "hysteerinen ja yliherkistä -ylherkin" keliaakikko on se, joka luo ja antaa mielikuvan siitä, miten perk. kiittämättömän hankalia ja vaikeita vieraita me keliaakikot olemme. - Minä en ainakaan haluaisi olla erityiseksi vaivaksi, sillä jos olisin, niin tuskin kutsuttaisiin niinkään usein kuin mitä tähän asti.
Äidillä todettiin keliakia ihan hiljattain ja ravitsemusterapeutti oli neuvonut ostamaan tuotteita vain leipomoista, joissa ei tehdä muuta kuin gluteenittomia. Minä nyt pähkäilen kun lapsen synttärit tulossa, voinko leipoa hänelle itse mitään. Ehkä parempi ostaa kaupasta jotain valmista. Mutta mitä??
Joissakin paikoissa uskallan, kaikissa en. Yhden sukulaisen koti on kyllä sellainen, etten uskaltaisi syödä siellä yhtään mitään.
En syö kyläpaikassa leipomuksia, en syö niitä muutenkaan.
Up?