Millaisia oireita ruoka-allergiasta?
Kyselisin vain, että millaisia oireita vauvoillenne on tullut, jos on jollekin ruoka-aineelle allerginen?
Neuvolasta sanoivat, että silloin posket alkaa rusottaa/punottamaan ja tulee pikemminkin suuria punaisia läiskiä ympäri kehoa tai taipeisiin, kuin pieniä punaisia näppyjä.
Pojallamme (nyt 6,5kk) oli aiemmin leuan paikkeilla pieniä punaisia näppyjä (muutamia), jotka itse " diagnosoin" hikinäpyiksi. Nyt samankaltasia näppyjä on kuitenkin löytynyt muualta kehosta sellaisistakin paikoista joissa en usko hikoilua kovin paljon tapahtuvan, esim. mahasta.
Mitähän tämä voisi olla? Lääkärissäkin käytiin (tosin muista syistä) ja hän sanoi, että voivat olla ihan aiheettomiakin. Onko jollakulla kokemuksia??
Kommentit (7)
meidän pienelle tuli maidosta, kananmunasta ja muutamasta vihanneksesta juuri niitä neuvolatädin kuvailemia läiskiä, eli ei näppyjä. Iho kuivui nopeasti ja posket olivat läikikkään punaiset jatkuvasti. Nyt talven tultua ilmestyi mahaan, käsiin ja jalkoihin juuri sellaista näppy-ihottumaa ja meillä kyse on lievästi atooppisesta ihosta, johon tepsii oikein hyvin kunnon rasvaus (aqualan plus)aamuisin ja iltaisin. Muistelisin, että puolen vuoden iässä meilläkin oli leuka täynnä näppyjä ja se johtui hirvittävästä kuolaamisesta...:)
huomasin kanssa tänään olevan selässä aika paljon tuommoisia pienenpieniä punaisia näppyjä sekä reisissä pari kuivaa/karheaa kohtaa. Jätin heti antamatta viimeksi ruokavalioon lisätyn ruoan, katsotaan mitä tapahtuu, vaikka ehkäpä se ei allergiaa olekaan.
Muistan, kun vauvalla ihan pienenä oli samanlaisia punaisia näppyjä kasvoissa ja ihan huolettomia/normaaleja olivat.
Minulla oli suosikeissani jemmattuna tämä aihe ja nyt tsekkasin sen vasta ja huomasin huhuilusi :)
Jokin aika sitten ne pikku näpyt hävisivät ja itse asiassa aikalailla huomaamattani. Kävin vauvan kanssa lääkärissä muissa asioissa ja hän itse huomasi näpyt vauvaa katsoessaan ja totesi, että on hieman rokkoa ilmeisesti. Tiedä sitten sen tarkemmin.
Olen ymmärtänyt että muna ja maito ja suklaa on sellaisia mitä kannattaa välttää. maitoa juon ehkä lasin päivässä ja suklaata palasen. voiko näinkin pieni määrä aiheuttaa näppylää.
osaako kukaan sanoa onko valkosipuli jotenkin ihottumaa aiheuttava? muita ongelmallisia aineita en ruokavaliostani keksi. paitsi kahvi jota juon ehkä kolme kuppia päivässä.
meillä pojan 5kk iho on oikea murheenkryyni. aina on jossain näppylää tai karheaa ja jos iho on parempi on karstaa. viime viikolla haettiin antibioottisalvaa märkärupeen. yritin lääkäriltä kysellä noista iho-ongelmista. hän ei oikein kunnolla puhunut suomea enkä tiedä osasinko kysyä tarpeeksi selvästi mutta sanoi vaan että perusrasvaa.
putsaan kostutetulla vanulapulla ihottumakohdat vaipanvaihdon yhteydessä ja laitan rasvaa. vaihtelen rasvaa päivän mittaan käytän mm. aloe vera- geeliä, aqualan +-voidatta ja ihan aqualan L:llää. joskus olen laittanut sibicorttia jos on oikein ärtynyt. kylvyssä käydään kerran viikossa ja yritän pitää vaaleita vaatteita ettei värit ärsyttäisi ihoa. ainoa mitä enää keksin kokeilla on nestemäinen pesuaine, josko siitä jäisi vähemmän jäänteitä pyykkiin.
ongelmakohtia on siis jalkataipeet, toinen punoittaa ja näyttää ärsyyntyneeltä ja toinen on ihan ihon värinen mutta tosi karhea vaikka rasvaan usein. posket on nyt paremmassa kunnossa mutta niissä on ollut punoittavat isot laikut, nyt vaan vähän karheat. silmiä hieroo myös kovin.
mitä pitäisi oikein tehdä. neuvola on mysö tänään ja siellä olen myös kysellyt mutta sanotaan vaan että rasvaile perusvoiteella.
tulipa vuodatus.
wiltti ja laikukas 5kk
Hävisikö näpyt ruoka-aineen pois jättämisen myötä?
Joku meillä kyllä tuntuu olevan " vikana" , kun viime yökin oli aikasta mahdoton.. Tuttia sai nostaa melkein miljoona kertaa välillä vain itkettiin eikä mikään tepsinyt. Tiedä sitten olisiko allergiaa vai vaivaako korva, missä ollut jo kaksi tulehdusta. Tosin viime ke molemmat korvat todettiin terveiksi. Mutta kuten lääkärikin sanoi, sille tiedolle annetaan " takavalo-takuu" , eli heti kun pääset vastaanotolta pois, niin korvassa saattaa jotain ollakin.
Kiitos muillekin vastanneille!
Apila
Näpyt ovat " ihon tasolla" , ei siis koholla. Niitä on mahassa, selässä ja kasvoissa. Muna-allergia todettu. Välillä iholle tuli myös isompia läiskiä ja välillä iho oli karhea kuin hiekkapaperi. Nyt iho on hyvässä kunnossa, kun tiedetään että munaa pitää välttää. (muna-allergia tuli tissimaidon kautta: minä söin munaa -> poika imi tissiäni -> allergiaa)
Meillä on pojalle tullut porkkanasta ja tomaatista kuivaa ihottumaa. Sitä on tullut joka puolelle kehoa sellasii kuivia läiskiä!! Tomaatista tais tullu taipeisiinki sellasta punotusta.. Ja tomaatista tuli pisukin niin voimakkaaksi että pojan koko alapää oli ihan kiljuvan punanen ja meinas oikeen mennä iho rikki.... ei kivaa!! :(
Meijän pojal oli kans joskus leuassa sellasta pientä punasta näppyy, mut se johtu kyl ihan vaan siitä kuolaamisesta ja sit kun tuhjaa ni iho rohtuu... Mut jos sitä on muuallakin niin vaikee sanoa!??!