Miten narsisti reagoi, jos "uhri" ei enää välitä?
Jättääkö rauhaan vai yltyykö kiusanteko?
Miesystäväni on alkanut koetella minua entistä enemmän, kun en enää reagoikaan mustasukkaisesti hänen vapaudenkaipuuseensa ja tuntemattomiin naisiin, joita hänen facekavereikseen ilmestyy. Aiemmin suuttui, jos kyselin hänen menemisistään, nykyään vain hymyilen ja myötäillen enkä kysy mitään. Tuntuu, että nostaa panoksia, jotta saisi edes jonkin reaktion minussa aikaiseksi.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ottaa kovemmat keinot käyttöön.
Suuttuu. Peli kovenee.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jäädä epäselväksi?
No ei toikaan nyt kauhean terveltä vaikuta, että ap vvain hymyilee, kun mies haluaa ärsyttää häntä. Lähtisi vain pois.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jäädä epäselväksi?
No ei toikaan nyt kauhean terveltä vaikuta, että ap vvain hymyilee, kun mies haluaa ärsyttää häntä. Lähtisi vain pois.
Vierailija kirjoitti:
Haluan näyttää, ettei hän pysty enää satuttamaan. Aiemmin luulin että syy on minussa, että olen jotenkin huono. Nyt olen tajunnut, mikä hän on. Hän saa nyt nähdä, että ei satu enää. Minä jatkan vahvana eteenpäin.
Varo vaan, tarpeeksi kun painostat narsistia koventamaan otteita niin vielä vahingossa kännipäiten tappaa sut.
No, nyt on aloittanut kiusaamiseni somessa. Sellaista henkistä hivutusta. Toistaiseksi. Aiemmin ei ole tuota tehnyt. Panokset kovenee. Taidanpa todellakin lähteä suhteesta. Edellisen tyttöystävänsä jo murskasi julkisesti ilkeilyillään. Mutta edelleenkään en näytä että sattuu. Itkut on nyt itketty tuon miehen osalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, nyt on aloittanut kiusaamiseni somessa. Sellaista henkistä hivutusta. Toistaiseksi. Aiemmin ei ole tuota tehnyt. Panokset kovenee. Taidanpa todellakin lähteä suhteesta. Edellisen tyttöystävänsä jo murskasi julkisesti ilkeilyillään. Mutta edelleenkään en näytä että sattuu. Itkut on nyt itketty tuon miehen osalta.
Ap
Narsisti yrittää tuhota/tuhoaa itsetuntosi, ettet pääsisi hänen luotaan pois. Yrittää tehdä kaikintavoin riippuvaiseksi. Lähde nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Narsisti yrittää tuhota/tuhoaa itsetuntosi, ettet pääsisi hänen luotaan pois. Yrittää tehdä kaikintavoin riippuvaiseksi. Lähde nyt.
Tuolta se vaikuttaa. Kohdistaa somessa huomionsa nyt niihin naisiin, joista olen joskus ollut ihan aiheesta mustasukkainen. Kun en edelleenkään reagoi toivomallaan tavalla, on selkeästi vihainen. Mä lähden.
Narsisti on manipuloinnissaan niin taitava, ettei kukaan uskoisikaan. Yksi onnistui isossa työyhteisössä jotenkin vakuuttaamaan monta kymmentä ihmistä siitä, että minuun voi käydä jopa fyysisesti kiinni työaikana, "ansaitsen" sellaisen käytöksen ja se on ihan ok. Niin uskomattomalta kuin tuo kuulostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että on kiva tuolla lailla ikään kuin antaa takaisin. Narsisti ei nimittäin suosiolla luovuta, vaan tosiaan nostaa panoksia. Tyypistä riippuen se voi olla myös vaarallista tai muulla tavalla tuhoisaa.
Yksi vaihtoehto on fyysinen väkivalta jos narsisti ei ole kovin älykäs. Jos kyseessä on älykäs narsisti, voi hän pyrkiä tuhoamaan tulevaisuutesi jollain muulla konstilla, esim levittämällä sinusta negatiivisia valheita sinulle tärkeissä asioissa liittyen esim. työhösi, harrastuksiisi tai sukulaisiisi. Pahimmillaan jotkut narsistit ovat saaneet uhrinsa psykiatriseen hoitoon levittämillään valheilla ja niihin provosoimillaan reaktioilla. Ei ole myöskään kiva, jos hän saa työkaverisi uskomaan että sinulla on alkoholiongelma tai ystäväsi uskomaan että haukut heitä selän takana tms.
Ole siis varovainen ja häivy ajoissa.
Nämä ovat vaarallisia ja täysin sydämettömiä ihmisiä. Minä ajauduin esimiesasemassa olevan narsistin ystäväksi ja lähipiiriin, vaikka tiesin teoriassa millaisia narsistit ovat. Silti en tajunnut ajoissa. Luulin häntä aidoksi ystäväkseni. Narsisti häikäilemättömästi käytti ideoitani ja työtäni ponnahduslautana urallaan ja etenikin. Hän mm. kehui fiksuksi ja ideoitani uraauurtaviksi. Hän varasti ne itse ja potkaisi minut kaikesta ulos. Sen jälkeen hän katkaisi kaiken yhteydenpidon kuin seinään ja muuttui tylyksi kusipääksi. Sen sijaan, että olisi pitänyt kiinni lupauksistaan, että saisin toteuttaa ideani, hän kaikin keinoin yritti saada työt siirrettyä uudelle suosikilleen, jolla ei ole työkokemusta eikä koulutusta siihen asiantuntijatyöhön mitä teen. Lisäksi levitti juoruja, halusi ulkoistaa työni kun ei saanut niitä minulta pois, väitti mm., että olemme harrastaneet seksiä, olen ärsyttävä kitisijä ja usutti lähes kaikki yhteistyökumppanini minua vastaan väittämällä, että puhun heistä pahaa ja kaikki tämä parissa kuukaudessa. Minulle ei puhuttu, tervehditty ja kun tulin kahvipöytään muut poistuivat melko nopeasti. Pikkujouluissa sihteeri hyökkäsi kimppuuni ja tivasi miksi olen paneskellut tämän miehen kanssa. Oli ehkä kateellinen tai paheksui, koska olen perheellinen. Ei uskonut, vaikka sanoin ettei mitään ole tapahtunut.
Minä poistin narskun fb-kavereistani ja tämän lähipiirin. Perhe minulla on vielä jäljellä, mutta pelkään sitä miestä mihin ryhtyy. Ilmeisesti saa jotain suurta mielihyvää muiden tuhoamisesta. Kaiken se kääntää ja puhuu itselleen edullisesti. Erityisesti naiset pitävät hänen puoliaan. Mies kun osaa olla todella hurmaava olematta lipevä. Kukaan ei usko minua jos puhun työasioistani. Minulle sanotaan kaikesta, että ruikutan ja valitan. Vaikka sanomani olisi positiivinen ja kertoisin hyvistä parannuksista, jotka ovat onnistuneet.
Pelkään koko ajan työpaikkani puolesta. Teen työtehtäväni ääritunnollisesti ettei saataisi kiinni mistään huolimattomuudesta. En tule ulos huoneestani ellei ole pakko, en mene kahville ja syön aikoina jolloin muita ei ole ruokalassa. Toivon, että lykkausmieliala hiipuisi jossain vaiheessa.
Keväällä mies yllättäen ryhtyi taas pitämään yhteyttä kuin *mitään ei olisi tapahtunut*. Minä ignoroin koko tyypin ja lähetin vain pakolliset töihin liittyvät viestit. Sitten olisin tarvinnut narskun puoltoa itselleni tärkeään työasiaan. Mies jätti sen tekemättä eikä ole vastannut yhteenkään sähköpostiini. Lisäksi minulle soitti pari hätääntynyttä yhteistyökumppania, koska narsku oli irtisanonut sopimukset heidän kanssaan "turhina". Minulle ne olivat elintärkeitä. Eli narsku yrittää edelleen tuhota minua ja sitä mitä minusta on jäljellä.
Pitäisi vaihtaa työtä ja olen hakenut, mutta voimavarani ovat aika lopussa. Olen ajatellut hakea työterveydestä burn-out lomaa ja käyttää ajan töiden hakemiseen ja hyvien työhakemusten kirjoittamiseen. Voisin tinkiä palkasta kunhan työympäristö olisi edes jotenkin inhimillinen.
Mulla sukulainen. Yritän pitää välimatkaa. Voin sanoa, että on yllättävää mitä omassa mielentilassa huomaa. Ei ne ole vain toi, että sit se teki sitä, ja sanoi tätä. Vaan jotain isompaa ja pysyvää sun päässäsi. Kestää pitkään toipua, mutta se on niin iso helpotus että voit muuttua ihan uudeksi ihmiseksi vielä. Se muutos on pelkkää hyvää ja sulla on vielä elämää jäljellä.
Nyt vain ongelmana on, kuinka erota, jotta seuraamukset itselleni olisivat mahdollisimman vähäiset. Ap
Narsistit porskuttavat eteenpäin, koska ihmiset yleisesti eivät välitä muista. Voi olla, että näkevät ikävän käytöksen, mutta jos asia ei juuri sillä hetkellä kosketa itseä, empatia ei riitä toisen ihmisen tukemiseen. Samat ovat pyytämässä apua jos olosuhteet kääntyvätkin heitä vastaan. Olen monesti kuullut hämmentäviä kommentteja kuinka narsisti on kuitenkin minulle ihan kiva. Kuinka voi olla niin hölmö, että luottaa ihmiseen joka näkyvästi ilkeilee muille. Onhan se päivänselvää, että tällainen ihminen on kaikille susi.
Oliko sinulla joku erityinen syy pysyä moisen kanssa kimpassa? Iso.. lompakko?
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain ongelmana on, kuinka erota, jotta seuraamukset itselleni olisivat mahdollisimman vähäiset. Ap
Seuraamuksia tulee aina. Jos asutte saman katon alla, muutto pitää valmistella hyvin ja se pitää hoitaa kertarysäyksellä uuteen salattuun osoitteeseen. Kaikki sinulle arvokas kannattaa ensin kiikuttaa pienissä erissä pois turvaan. valokuvat, korut, työ-ja opintotodistukset. Puh.no hyvä vaihtaa ja salata.Trafille osoitteenluovutuskielto. Työpaikalle pitää ilmoittaa ettei puheluita saa yhdistää. Estää somessa kaikkialla. Katkaista välit yhteisiin kavereihin joilta n voi lirkutella uudet tiedot, sama homma sukulaisten kanssa.
Ilmoittaa suoraan että teet tutkintapyynnön poliisille ja haet lähestymiskieltoa jos häiritsee.
Jos asutte erillänne, tilanne on hieman helpompi mutta voi silti vaatia uutta osoitetta, puhnumeron vaihtoa ja tietojen salausta sekä läh.kieltoa. Sekä ehdotonta, täyttä radiohiljaisuutta kummassakin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että on kiva tuolla lailla ikään kuin antaa takaisin. Narsisti ei nimittäin suosiolla luovuta, vaan tosiaan nostaa panoksia. Tyypistä riippuen se voi olla myös vaarallista tai muulla tavalla tuhoisaa.
Yksi vaihtoehto on fyysinen väkivalta jos narsisti ei ole kovin älykäs. Jos kyseessä on älykäs narsisti, voi hän pyrkiä tuhoamaan tulevaisuutesi jollain muulla konstilla, esim levittämällä sinusta negatiivisia valheita sinulle tärkeissä asioissa liittyen esim. työhösi, harrastuksiisi tai sukulaisiisi.
.
Komppaan tätä ja muitakin vastanneita.
Jokaisella on joku, tai jotain, josta välittää. Narsisti tarttuu siihen. Tositarina: suvun narsisti onnistui ajamaan nuorehkon uhrinsa ulos suvusta ikuisesti. Uhrin ainoa läheinen oli mummo, oli aikoinaan kasvattanut tämän uhrin. Narsisti tiesi heidän välittävän toisistaan. Onnistui tuhoamaan välit valheilla ja juonittelulla.
Vierailija kirjoitti:
[Katkaista välit yhteisiin kavereihin joilta n voi lirkutella uudet tiedot, sama homma sukulaisten kanssa.
.
Tää on just se pahin. Menettää koko yhteisön samalla. Joillekin se, että häippäsee ja jättää kaikki, antaa varmistuksen, että narsisti oli oikeassa, ja uhri oli väärässä. Mutta on pakko. nro 36
Kaikki kusipäät eivät ole narsisteja, diagnoosin tekee psykiatri, ei av: n raati.
Miksi ap. seurustelee tuollaisen miehen kanssa?