Kokemuksia Protopic-voiteesta?
Olen/mme jo aivan epätoivoisia tuon 13v murkkupojan kasvojen (on sitä käsivarsissakin, niskassa jne) ihon kanssa, kaikki alkoi viimesyksynä pienestä kuivasta läntistä otsassa jota punkin puremaksikin luultiin mutta tätä atopiaahan se oli. Ja tämä vuosi ollut kamala, voiteisiin mennyt satoja ja satoja euroja, Hydrocortsion 1% säänn käytössä nimenomaan kasvoille, kropalle toinen voide pahimpiin kohtiin jne. On maitohappobakt kuten jo vuosia, on öljyjä erilaisia muttei paljoa sen myönnän, on d-vit, on sitä ja tätä.
Ensivkolla alkaa yläkoulu ja pojan naama loistaa tomaattina, otsa pahimpana ja ihan hilseilee kun niin kuiva ja kulmakarvojen välinen iholäntti auki, leuan alla myös punaista ja karheaa.
Uusimmat voideostokset toissapäivältä uusi jättiprk Aqualan L-voidetta ja ihan uutena iso tuubi Dermalog 56%-rasvapitoisuus-voidetta. Nyt mietitään jo tuota Protopicciä johon ihotautien erik.lääkäri/allergologi kirjoitti reseptin alkuvuodesta, oli samaa mieltä viimevkolla että se käyttöön mutta jotenkin kynnys on silti suuri...särkylääkettä kuulema ensin kun aiheuttaa todnäk kuumotusta ja ties mitä, on tuo naama kyllä kuuman tuntuinen jo muutenkin:(
Allergia-ja ihosairaalaan saatiin lähete kun niin halusin, mutta tiedä sitten milloin kutsu sinne tulee, voi kuulema mennä 2-3kk..
Mutta nyt jotakin apuja ja pian, en halua että alkavat koulussa närppimään poikaa ihonsa takia.
APUA!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentit (18)
Mikä ihmeen kynnys aloittaa se voiteen käyttö? Aloita nyt ihmeessä.
Me hoidettiin lapsen ihottumaa hieman paremmaksi vahvemmaksi kortisonilla (apolar) ja sitten protopicciä. Ei kirveellä. Tosin protopic ei myöskään auttanut just meidän lapsella.
Protopic on ihan hirveää! Tuntuu kuin naamaa revittäisiin irti. Saunassa ei pysty käymään ja apua en kyllä sinänsä saanut. Jos iho on rikki, niin eihän sitä edes saa laittaa! Jos vinkkejä haluat, niin ensin rypsiöljy kokonaan pois ja paljon kalanmaksaöljyä. Sitruunanmkuista pystyy ottamaan sen ruokalusikallisen. Kasvoihin ulkoisesti kookosöljyä. Se auttaa myös muita voiteita imeytymään. Mielellään heti suihkun jälkeen. Ja pyydä lääkäriltä resepti apolariin.
Toimi minulla. Se pitää levittää ehdottomasti kuivalle iholle (antaa kunnolla ihon kuivahtaa suihkun jälleen, eikä samanaikaisesti käyttää muita rasvoja) ja alkuun tuntuu kamalalta. Saunassa käynti voi tuntua myös tukalalta. Minulla oli niin kamala ihottuma, ettäisoja ihoalueita oli täysin auki. En saanut unta kutinalta enää. Jos satuinkin nukahtamaan, heräsin kohta siihen, kun rikoin ihon unissani raapiessa. Kortisonivoide ei auttanut yhtään. Sain sitten protopic reseptin. Kallistahan se on ja alkuun sitä kuluu enemmän. Olikohan alkuun levitys 2xpäivässä jonkun aikaa ja siitä hiljalleen vähentäen ja lopulta vain tarvittaessa lyhyt kuuri. Vuodessa-parissa (josta loppuaikana käytin enää kuukausien välein rasvaa pari kertaa) ihottuma oli historiaa. Nykyään on korkeintaan kuiva iho, jonka hoitoon riittää perusvoide, ei minkäännäköistä ihottumaa.
Ja jos haluatte pian apua, maksakaa se yksityinen lääkäri. Parhaillaan kertakäynnillä löytyy hoito. Jos ei, niin olette edelleen kunnalliselle jonossa.
Minullakin toimi. Oli äkäinen ekseema silmänympärysihossa eikä mitkään hydrokortisonit tai yleislääkärin määräämät tökötit auttaneet. Ihotautilääkäriltä sain protopicia ja ihottuma alkoi hävitä parissa päivässä.
Minulla toimi muistaakseni alkuun hyvin, mutta lakkasi tehoamasta jossain vaiheessa. Sittemmin olen siirtynyt samantyyppiseen voiteeseen nimeltä Elidel ja ei tule ainakaan samanlaista kuumotusta kuin protopicistä, mutta teho on hyvä. Kannattaa aloittaa se voide heti, että kuumotus ehtii loppua ennen kuin koulut alkaa( se kuumotus ei minusta kuitenkaan koskaan ollut mitenkään kauheaa, enemmän se atooppinen iho tekee kipeää). Itse suosittelelisin kuitenkin käyttöön tuota Elidel voidetta, mutta kaikillehan ei tehoa/ sovi samat asiat.
Kokeilkaa nyt vielä kaktusviikunasiemenöljyä ulkoisesti. Todella tehokasta itselleni ollut, vaikka kamalan kallista.
Mutta ilm tuon Protopicin kanssa tartteis nyt odottaa edes alkusyksyyn eli syyskuuhun, koska ei tykkää uv-valosta..? näin mielestäni tuo erik.lääkäri sanoi. Tänään rasvattu tuolla 56% rasvapistoisuusvoiteella 3-4x ja n.1h sen jälk nassu taas ihan kuiva kuin ei olisi kosteutettu lainkaan:/ ja tuo punaisuus, jessus sentään:((
Ruokavaliosta olen ymmärtänyt että kannattaisi kokeilla jättää erinäisiä juttuja vuorotellen pois ja katsoa auttaako, mutta sehän on kuin etsisi neula heinäsuovasta!! jätettäis nyt sitten maitotuotteet (mistä kalsium sitten?)m sitrushedelmät, suklaa, tomaatti vai mikä, en tajua enkä jaksa:(
ap
ap
Niin ja kalaöljyjen lisäksi ollut kuuri iho-Omegaakin mustaherukansiemenöljykapseleiden muodossa, ei apua. Ja kylmäpuristettua kookosöljyä mennyt ennen kesää 1prk, en huomannut eroja.
ap
Protokolla käyttöön. Särkylääkkeet, kuiva ja puhdas naama ja jotain kivaa tekemistä pariksi tunniksi voiteen levittämisen jälkeen. Ja ei saunaa voiteen käyttöajanjaksona.
Itselleni ostin aikoinaan dvd-bokseja ja jäätelöä. Olin sairaslomalla ihon takia, joten katselin sarjoja, söin jäätelöä ja odotin vaikutusta.
Minulla auttoi naaman atopiaan Protopic. Mutta se polte oli alussa lähes sietämätön ja tuntui hullulta ajatukselta, että silloin voi auttaa missään vaiheessa.
Mutta niin se polte alkoi loppua parin viikon käytön jälkeen. Laitoin vain yöksi, koska se voide kuultaa ihon pinnalla kuin vaseliini. Ja tosiaan auringon kanssa ei tunnu hyvältä. Alkoholiahan 13-vuotias ei (toivon mukaan) käytä, mutta jos sattuu maistamaan jossain, niin naamaa alkaa kyllä poltella. Tai niin minulle kävi Protopicin käytön yhteydessä.
Monta vuotta käytin, mutta sitten naaman pasahti ruusufinni ja toi Protopic alkoi tuntua huonolta enkä ole voinut käyttää enää. Bemetsonia menee naamaan silloinn kun atopia oireilee, vaikka se ymmärtääkseni voi provosoida ruusufinnin lehahdusta.
Bemetson kyllä taltuttaa pahan, huutavan punaisuuden naamasta viikossa. Ihotautilääkärin määräyksestä sekin voide tullut minulle. Kenties se voisi olla hyvä pojallesi, jotta saisi akuutin tilanteen rauhoittumaan.
Kokeilkaa helokkiöjyä, auttoi minulla ainakin murrosiässä atopiaan. Ei ole kallista, muistaakseni n. 20€ purkki, joka kestää pari kuukautta. Tosin niitä pitää syödäkin kuukausi tai pari, ennen kuin alkaa auttamaan. Mutta sisäinen "kosteutus" ei ainakaan pahitteeksi ole! Muistakaa myös juoda paljon vettä!
Onko teillä mahdollista talven aikana päästä valohoitoon? Se auttaa kyllä, mutta iho pitää ennen hoidon aloittamista olla hyvässä kunnossa (kortisonilla tai Protopicilla tulehdus pois).
Kynnet kannattaa olla tosi lyhyeksi leikatut, ettei yön aikana saa raapimisella niin pahaa jälkeä aikaan.
Polttelee tosi paljon aina kun sitä käyttää ensimmäistä kertaa tauon jälkeen. Kannattaa siis käyttää ekan kerran silleen ettei sinä päivänä/seuraavana päivänä ole mitään menoa koska nukkumisesta ei ainakaan tule mitään.
Mulla se auttoi ihottumaan hyvin, koko iho parani heti jo parin päivän jälkeen. Mutta mulla myös ilmeni yks niistä haittavaikutuksista, mikä oli huuliherpes ja sen lisäksi mulle tuli vyöruusutyylistä ihottumaa otsaan, rintakehään ja kylkeen ja helvetillistä hermosärkyä (lääkäri ei ollut ihan varma mikä se on). Ensin en yhdistänyt sitä protopiciin mutta aika nopeasti huomasin, että ruusuihottuma ja huuliherpes tulivat aina takaisin kun olin käyttänyt kyseistä rasvaa.
En ole käyttänyt protopicia enää viiteen vuoteen mutta edelleen stressi ja esim. flunssa laukaisee mulla melkein aina tosi kipeän ruusun :(
Varmasti tällaiset haittavaikutukset on aika harvinaisia mutta halusin kertoa tämänkin puolen, koska kannattaa muistaa et se rasva on aika tujua tavaraa.
Tiedän jo etukäteen että viestini saattaa ärsyttää joitain keskustelijoita, mutta kirjoitan silti. Miehelläni on psoriasis ja hän kuuli työkaveriltaan että runsasrasvainen, viljaton ja sokeriton ruokavalio eli käytännössä karppaus auttaa iho-ongelmiin. Olin itse kokeilua vastaan, mutta jo kahden viikon päästä oli selvää että ruokavalio toimii. Kaikki vatsavaivat lähtivät samalla. En väitä että karppaus olisi ihmelääke kaikkiin ongelmiin, mutta ehkä sitä kannattaa ainakin kokeilla. Mieheni on tällä hetkellä täysin oireeton.
Minä käytän päänahkaan päivittäin protopig voidetta joka toinen kuukausi, käyttänyt varmaan vuoden. Ei mitään polttelua eikä kipua. Hyvä voide minulle
.