Voi ärsytys, työmatka pitenee yli tunnin mittaiseksi Helsingin sisällä!
Ottaapas aivoon. Muutan unelmien kämppään ja tässä tutkailin työmatkoja. Juu-u, tunti ja vartti suuntaansa Helsingin sisällä. Ihan järkyttävää. Nyt on 45 minuuttia eli lisää bussissa köröttelyä tulee peräti viisi tuntia viikossa ja kokonaisaika yli 11 tuntia VIIKOSSA BUSSISSA ISTUMISTA. Miten noi ajat voisi edes hyödyntää? Vertaistukea ihmiset!!!
Kommentit (42)
Käytännössä bussissa hengittelet jonkun niskaan ja yrität ylettyä pitämään kiinni tangosta bussin jarrutuksissa. Pysäkillä vaihdoissa ei voi katse herpaantua, koska bussi vetää ohi jos et ajoissa heiluta. Ai, että mitä voi tehdä, no just matkustaa.
julkisis on just kivaa chillaa, voi esim. pelata tetristä
Mä asun 60 km Hgistä ja työmatkani kestää 60 min. ovelta ovelle. Ja asumisen hinta on n
lähes puolet Helsingin tasoammattikorkeakoulu halvempaa (jos vastaavan tasoisen omistusasunnon hankkisi Hgistä).
Vittuakos käyt töissä. Mikään pakko ei ole.
Tässä kävi niin, että ostin alkuvuodesta uudiskohteen. Alkukesästä tuli tieto, että toimistomme muuttaa. Muutimme tällä viikolla ja nyt kuun vaihteessa muutan vihdoin kotini. Työpaikka on vakkari, en ole vaihtamassa. Olen kyllä helsinkiläisenä tottunut pitkiin matkoihin mutta tää on vaan jo melko pitkä aika istua bussissa päivittäin. Halusin vertaistukea ja vinkkejä, en sääliä.
Matkaa on yhteen suuntaan 20 kilsaa, en missään nimessä voi sitä polkea eli 40 kilsaa päivittäin, etenkään talvisin. En kyllä kesälläkään. Täytyy miettiä etätyömahista ja bussityöskentelyä. ap
Mulla oli aikanaan koulumatka suuntaansa 40-60 minuuttia melkein 10 vuotta. Olihan se rassaavaa, monesti oli kyllä joku kaveri samassa bussissa. Nykyään työmatka sen 60 minuuttia. Tämä Helsingissä myös. Jotenkin tuohon on ihan tottunut.
Mitkä sijainnit? Vertaistukena voin sanoa, että munkin työpaikka muutti Hgin sisällä ja työmatka piteni kävely 5 minuutista bussilla 50 minuuttiin tai omaan autoon, joka ruuhkasta riippuen 15-60min. Autokustannusten lisäksi työnantaja veloittaa 50 e kuussa pysäköinnistä.
Olen kyllä todella tyytyväinen että tarjolla olleista työpaikoista valitsin sen mikä oli Turun seudulla. Työmatka 13km ja siihen menee 12 minuuttia kotoa aamukahvipödästä töihin työpöydän ääreen.
Kuljen Leppävaaraan töihin ja tutkin tarkkaan eri asuinvaihtoehdot. Muutim pari kuukautta sitten Raaseporiin Karjaan rautatieaseman lähelle. Leppävaaraan junalla alta 40 minuuttia ja junaliputkin olivat halventuneet. Halvat kämpät ja kaikki palvelut lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kävi niin, että ostin alkuvuodesta uudiskohteen. Alkukesästä tuli tieto, että toimistomme muuttaa. Muutimme tällä viikolla ja nyt kuun vaihteessa muutan vihdoin kotini. Työpaikka on vakkari, en ole vaihtamassa. Olen kyllä helsinkiläisenä tottunut pitkiin matkoihin mutta tää on vaan jo melko pitkä aika istua bussissa päivittäin. Halusin vertaistukea ja vinkkejä, en sääliä.
Matkaa on yhteen suuntaan 20 kilsaa, en missään nimessä voi sitä polkea eli 40 kilsaa päivittäin, etenkään talvisin. En kyllä kesälläkään. Täytyy miettiä etätyömahista ja bussityöskentelyä. ap
Miksi et voi kulkea pyörällä? 20km suuntaansa ei ole mikään ihmeellinen matka. Olen kulkenut tuollaista polkupyörällä. Mutta nykyisessä työssä ei harmikseni oikein onnistu, kun meillä ei ole töissä mahdollisuutta käydä suihkussa.
Asun Etelä-Espoossa. Mulla menee julkisilla 40-50 minuuttia työmatkoihin. Vaihto kerran välissä toiseen bussiin. Töitä tai opiskelua tms. ei ehdi tai pysty kyllä harkitsemaan niissä sumpuissa. Vaihdoin työmatkojen taittamisen sitten oman auton käyttöön, parhaimmillaan teen työmatkaa aamuisin nyt noin 15 minuuttia. Parkki on toistaiseksi myöskin ilmainen, kunhan menee töihin tarpeeksi ajoissa.
Lähitulevaisuudessa aion joka tapauksessa hakea töitä Helsingin ulkopuolelta, sillä nykyiseen työpaikkaan ei ole tarkoitus jäädä pitkäksi aikaa. Pelkästään niiden iltapäiväruuhkien takia, jotka venyttää kotimatkan töistä päin tuohon samaan kuin julkisilla liikkuisi. Ja toiseksi sen takia, että alueelle on rakentumassa paljon uusia kerrostaloja, jotka tulevat viemään ne viimeiset ilmaiset parkkipaikat. Jos käyn töissä, en todellakaan ala maksaa parkkeeraamisesta yhtään mitään.
28, I feel you. Olipas tympeä muutos. En viitsi tarkkoja sijainteja sanoa mutta aivan kaupungin laidalta toiselle laidalle. Vaihtoehdot ovat käyttää neljää eri välinettä ja matka typistyy tuntiin JOS kaikki ovat aina ajallaan ja niin päin pois. Toinen vaihtoehto on kaksi bussia, joista toisen matka on 40 minuuttia pelkästään eli siinä olisi saumaa hoitaa vielä vaikka työasioita jos ottaa läppärin aina mukaan. Vaihdot ja kävelyt päälle sekä 20 minuuttia toisella bussilla.
Asunto on oikeasti todella ihana. En koskaan tiedä, mihin tulevaisuuden työkuviot vievät, joten siksi aion nyt sietää tuota matkaa. Ihana kuulla, että muillakin on pitkiä matkoja ja ovat vielä järjissään. Onhan tää ihan hölmön hommaa.
Mulla ei ole ajokorttia eikä siten autoilu ole vaihtoehto. Sitäkin kyllä harkitsin, matkaan menisi ehkä puoli tuntia suuntaansa mutta en koe olevani autoilija. Eli täytyy vaan keksiä miten saada hyöty irti bussimatkoista. Ehkä musta tulee av-palstan vakkari tämän takia, jos pyhitän bussimatkan vauvapalstailuun. Hah! ap
Mitä tarkoittaaa "en koe olevani autoilija"? Pääsisit puolta nopeammin autolla, mutta mieluummin valitat kuin rupeat autoilijaksi?
Onko etätyö mahdollista? Mulla työmatka on lyhimmillään noin 40 min, mutta yleensä menee kauemmin, vaikka kuinka yrittää pahinta ruuhkaa vältellä (julkisilla menee melkein 1,5 h, ei kovin houkuttelevaa näin perheellisenä). Mulla etätyö helpottaa, eli kun pidän säännöllisesti noin 2 etäpäivää viikossa, työmatkoihin viikossa kulutettu aika pienenee ja sitä matkaa kestää paremmin niinä päivinä, kun töihin menee.
En mäkään "koe olevani autoilija" eli ajatus auton ajamisesta ei tunnu omalta. Olisiko sitten parempi että kaahailisin ja aiheuttaisin vaaratilanteita itsekkäästä syystä? Musta ihan järkevää tuntea omat rajansa. Ja mulla on jopa ajokortti. Silti käytän julkisia työmatkoihin ja häviän siinä muutaman tunnin viikossa. Parempi niin, oman mielenterveyden ja yleisen turvallisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mee bikel
Suomeksi tämä tarkoittanee:"Kulje työmatkasi polkupyörällä." Mee bikel on päin persettä sekä suomeksi että englanniksi. Mee fukkaa yoorselffiis.
Onneksi ei ole pakko asua tai käydä töissä Helsingissä.
Mä teen töitä kännykällä julkisissa työmatkalla, luen/kirjoitan s.posteja, suunnittelen päivän tehtävät, kirjaan kauppalistaa ruokakauppaan, luen työmateriaalia/tarjouksia/sopimuksia tms, teen diaesitystä kirjaamalla diojen tekstejä ja siirrän ne sitten työasemalla ollessani .ppt. Koska tämmöiset työt on jo saatu alkuun aamulla niin saatan ottaa päivällä töissä kompensaationa kevyemmin tai tehdä lyhyemmän päivän. Tai sitten töitä on niin hitosti ja dlt lähellä niin silti painan töissä teholla että hyvä jos vessassa ehtii käydä, ja jatkan vielä illalla kotona. Joo ei jää hääppöistä tuntipalkkaa tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaaa "en koe olevani autoilija"? Pääsisit puolta nopeammin autolla, mutta mieluummin valitat kuin rupeat autoilijaksi?
Autoilu maksaa moninverroin enemmän kuin esimerkiksi joukkoliikenteen seutukortti/kk
ohis
Reittiopas ei välttämättä anna parhaita vaihtoehtoja, huomasin viimeksi tänään. Kunhan kuljet siellä duunissa, tutkaile läheisiä bussipysäkkejä. Espoossa kulkiessa, Helsingin kantakaupupungista, olen ihan itse huomannut parhaat reiti, reittiopas ei tiedä näistä mitään.
Onneksi enää en joudu liikkumaan sinnepäin, maanantaina alkaa koulu:).