Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian pitkä lapsi

Vierailija
12.08.2016 |

Täällä on nyt useampia keskusteluja käynnissä lapsien pituuskasvusta, lähinnä lyhyiden lasten näkökulmasta. Mielenkiinnosta kyselen, että kuinka monella palstalaisella on ns. "liian pitkä" lapsi? Oma poika on nyt 4,5 vuotias. Pituutta on n. 123 cm ja painoa 23 kg. Kengänkoko 34-35 ja aikuisten miesten lakkeja ollaan käytetty jo pari vuotta... Eniten ärsyttää, kun ihmiset kyselevät, mitä me sille oikein syötetään. No ihan tavalllista ruokaa! Aika suuria määriä sitä joskus uppoaa, mutta minkäs teet, kun "pitkät" geenit on meiltä vanhemmilta saanut.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin nuoren lapsen pituus välttämättä kerro vielä mitään aikuispituudesta.

Vierailija
2/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi noin päin, ei aiheuta huolta samalla tavalla kuin kitukasvuinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikuisten miesten lakkeja..."

Kuinka moni aikuinen mies on 123 cm pitkä tai 2,5-vuotiaan tai 4,5-vuotiaan kokoinen?

Vierailija
4/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että päänympärys oli jo parivuotiaana niin suuri, että lastenosaston lakit eivät mahtuneet.

Ap

Vierailija
5/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni aikuinen mies on 123 cm pitkä tai 2,5-vuotiaan tai 4,5-vuotiaan kokoinen?

Tuossa oli varmaan kyse päänympäryksestä. Monikin isompikokoinen poika käyttää jo alle kouluikäisenä aikuisten miesten kokoa olevia päähineitä. Pää ilmeisesti kasvaa aiemmin isommaksi, kuin muu vartalo.

Vierailija
6/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä taidettiin tarkoittaa isopäistä lasta. Meillä ei ole pitkä mutta juurikin isopäinen lapsi. Yleensä paidoista ensin jää pieneksi pääreikä. Samaten tämä ekaluokkalainen poika tarvitsee samankokoisia lakkeja kuin pienipäinen aikuinen. Esim. H&m valikoiman lakit jotka tarkoitettu alle 14-v on turha edes yrittää saada päähän

Vierailija
7/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kahdeksanvuotias, 140 cm ja 30 kg. Aika pitkältä näyttää ikätoverien rinnalla.

Ärsyttää, kun aikuiset huomioivat lapsesta aina vaan pituuden. "Ootpas sinä pitkä poika" -jankutusta kyllästymiseen asti. Ärsyttää ja mietityttää jo selvästi lasta itseäänkin. Varmaan myös siksi, että minun on nykyisin vaikea piilottaa omaa ärtymystäni. Olen kyllä kovasti yrittänyt. Olen myös lapsen kanssa jutellut, että ei aikuiset sillä mitään sen kummempaa tarkoita, jutustelevat vaan.

Itse olen myös ollut pitkä lapsi ja saanut aina siitä myös kuulla. Jotain omien tunteiden projisointia siis mukana.

Olen läheisimmille asiasta ihan suoraankin sanonut, mutta tuntuu vain unohtuvan. Pitää ehkä antaa kohta aikuisten maistaa omaa lääkettään (Onpas mummo kyllä 58- vuotiaaksi lyhyt! Ettäkö ihan alle 160 cm? Olisin luullut 72-vuotiaaksi, kun noin olet kumaraan mennyt.)

Tuli vaahdottua, mutta kun...

Vierailija
8/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 129 cm/27 kg tyttö, ikää 5 v 10 kk. Hankalinta tässä mun mielestä on se, että noin "isolta" odotetaan koululaismaista käytöstä, ja tämä on vielä melko lapsellinen tapaus :-). Tykkää leikkiä ja pelleillä, niin kuin viisivuotiaan vielä kuuluukin. Toisaalta tosi fiksu ja rauhallinen, lukee ja kirjoittaa, näiltä taidoilta menisi ekaluokkalaisesta mutta tunne- ja kaveritaidoissa ikätasolla tai vähän alle. Lapsen pituutta vieraat ihmettelee, tutut ei onneksi kommentoi. Hankalinta mun mielestä on löytää toimivia ulkovaatteita, kun haalareissa koot loppuu usein 128:iin tai pienempäänkin.

Vierailija
9/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin kovin vaikeaa muistaa, että pituus ei välttämättä korreloi iän kanssa. Kun poika oli 3-vuotias, oltiin suurissa sukujuhlissa, jossa oli siis paljon ihmisiä, joita ei oltu nähty useisiin vuosiin. Poika  halusi istua sylissä, ja jotkut tulivat ihmettelemään, että miksi noin vanha lapsi sylissä istuu. Eivätkä edes uskoneet, kun sanoin, että 3-vuotiasta vähän ujostuttaa tämä hälinä.

Ap

Vierailija
10/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttömme on aina kasvanut yläkäyrillä pituuden suhteen. Hauska tapaus oli, kun hän joutui osastolle sairaalaan käden katkettua ja lääkäri pärähti käynnille tytön luokse. Kysyi, että onko kivaa kun koulu alkaa pian? Tyttö ilmoitti, ettei mene vielä kouluun koska on 4-vuotias. Oli niin pitkä, että lääkärikin luuli vanhemmaksi. Nyt yli vuosikymmen myöhemmin on 175cm pitkä, ihan normaalipituinen. Pituuskasvu hidastui rajusti ja loppui kuukautisten alettua 10-vuotiaana.

Vierailija
11/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli myös iso lapsi. Pää oli myös iso. Aluksi oli lähellä plu 2 käyrää

Aikuisten hatut oli käytössä myös.

Nyt on kohta 15 ja ihan keskikokoinen. Ehkä vähän rotevampi. Pituuskasvu on vasta nyt käynnistymässä. 1v ennustepituus oli lähes 190. Nyt vajaa 180. Uskon että asettuu sille välille

Vierailija
12/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tästä aikuispituudesta? Ainahan sanotaan, että ei sillä pituudella ole väliä, kunhan kasvu pysyy omalla käyrällä. Eli missä vaiheessa siltä "omalta" käyrältä saa pudota ilman, että se aiheuttaa neuvolassa/koululääkärissä toimenpiteitä? Oma tyttö on kasvanut yli +2 käyrän koko ajan (nyt 8-vuotias).

Vierailija
13/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tästä aikuispituudesta? Ainahan sanotaan, että ei sillä pituudella ole väliä, kunhan kasvu pysyy omalla käyrällä. Eli missä vaiheessa siltä "omalta" käyrältä saa pudota ilman, että se aiheuttaa neuvolassa/koululääkärissä toimenpiteitä? Oma tyttö on kasvanut yli +2 käyrän koko ajan (nyt 8-vuotias).

Minulla on. Menin vuotta aiemmin kouluun ja olin silti luokan pisin aina. Kuukautiset alkoi 11 v ja sen jälkeen en kasvanut paljoa. Aina hämmästeltiin kuinka pitkä minusta tulee! Yläasteella ja lukiossa olinkin lyhimpien joukossa. Nyt tasan keskikokoinen 165 cm.

T. N 46

Vierailija
14/14 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset kasvaa eri tahtiin. Kasvuoyrähdys voi tulla eri ikäisenä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän