Kohtuuttomat kämppikset?
Muutin 3 hengen soluasuntoon opiskelujen vuoksi. Nyt toinen kämppiksistä vaatii, että vaihdan pyykinpesuaineet hajusteettomaan, koska hänen työssään vaaditaan hajusteettomuutta, ja minun vaatteiden pesuaineiden hajusteet kuulema kulkeutuu hänen vaatteidensa mukanaan hänen työpaikalleen. Kolmas solun asukas on suostunut tähän ja on kämppiksen puolella. Kämppis on henkilökohtaisena avustajana jollekin vanhemmalle naishenkilölle, joka on pistää kämppiksen työtunnit nollaan (nollasoppari), jos kämppis ei ole täysin hajusteeton töihin tullessaan. Kämppis on tietysti vihainen, kun häneltä uhkaa mennä työtunnit alta. Miten saisin kämppiksen tajuamaan, että pyyntö on kohtuuton? Haluaisin kuitenkin pysyä kämppiksen kanssa väleissä, vaikka en aiokaan pyykinpesuainetta vaihtaa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräytät koneen 90-asteen ohjelmalla pesusi jälkeen niin pesuaineesi hajusteet eivät enää kämppiksesi vaatteisiin tartu kun hän pesee omansa.
Itse asiassa kämppis voi tehdä tuon ennen kuin pesee omia pyykkejään. Tai sitten sovitte pyykkivuorot, kolmas kämppis pesee pyykkinsä hajusteetta aina teidän välissänne.
Se joka aiheuttaa ongelman korjaa tilanteen itse.
Ap saa koneen haisemaan, ap poistaa koneesta hajun.No näin se menisi, jos ap tekisi jotain normaalista poikkeavaa sillä pesukoneella, tai muuten.
Olen kyllä muuten sitä mieltä, että ap voisi suostua vaatimukseen, tuo on pikkujuttu, ja sopi säilyy. Jatkossa sitten ap voi esittää vaatimuksia siitä, miten hän haluaa kämpässä asuttavan, ja niihin on muiden syytä suostua.
Jos minulle joku tulisi latelemaan tuollaisia ehtoja ja sääntöjä, tulisi epämukava olo. Ystävällinen pyyntö on ihan eri asia.
Sinun kristallipallostasi näkee ettei kämppis ole ottanut asiaa puheeksi alunperin ystävällisenä pyyntönä? Ja joutunut (ap:n puolueellisen näkemyksen mukaan) "vaatimaan" asiaa vasta kun on tajunnut kuinka pikkumainen ja kohtuuton ap on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan järkevä henkilö edes pese hajustetulla pesuaineella?
No, aika helvetin moni, ihan päätellen siitä, että sitä pääasiassa myydään kaupoissa. Jos suurin osa ihmisistä käyttäisi hajusteettomia pesuaineita, ne olisivat varmaan pääosassa kaupanhyllyillä. Eikä hajustamatonta tarvitsisi kutsua sensitiveksi, aivan kuin se kuuluisi vain yliherkille, jos se on kerta kaikkien "järkevien" ihmisten valinta.
Terv. ihminen joka haluaa, että vaatteet tuoksuvat pesun jälkeen puhtaille.
Joo, mäkin haluan että vaatteet tuoksuu puhtaalle eikä löyhkää kemikaaleille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräytät koneen 90-asteen ohjelmalla pesusi jälkeen niin pesuaineesi hajusteet eivät enää kämppiksesi vaatteisiin tartu kun hän pesee omansa.
Itse asiassa kämppis voi tehdä tuon ennen kuin pesee omia pyykkejään. Tai sitten sovitte pyykkivuorot, kolmas kämppis pesee pyykkinsä hajusteetta aina teidän välissänne.
Se joka aiheuttaa ongelman korjaa tilanteen itse.
Ap saa koneen haisemaan, ap poistaa koneesta hajun.No näin se menisi, jos ap tekisi jotain normaalista poikkeavaa sillä pesukoneella, tai muuten.
Olen kyllä muuten sitä mieltä, että ap voisi suostua vaatimukseen, tuo on pikkujuttu, ja sopi säilyy. Jatkossa sitten ap voi esittää vaatimuksia siitä, miten hän haluaa kämpässä asuttavan, ja niihin on muiden syytä suostua.
Jos minulle joku tulisi latelemaan tuollaisia ehtoja ja sääntöjä, tulisi epämukava olo. Ystävällinen pyyntö on ihan eri asia.
Sinun kristallipallostasi näkee ettei kämppis ole ottanut asiaa puheeksi alunperin ystävällisenä pyyntönä? Ja joutunut (ap:n puolueellisen näkemyksen mukaan) "vaatimaan" asiaa vasta kun on tajunnut kuinka pikkumainen ja kohtuuton ap on?
Kyllä kohtuuton on se joka tuollaista vaatii. Kämppis ostakoon pesuaineet ap:lle jos ei ap:n käyttämä tavallinen pyykinpesuaine kelpaa.
Ihmeellisiä mielipiteitä av-mammoilla tässä asiassa.
Mikäli kämppikses juo kahvia/teetä tai teekee jotain ruokaa mitä sinä et tee niin pistä ehdoksi, että kämpässä ei saa haista kahvi/tee/ruoka x koska saat siitä päänsärkyä/migreeniä/keksi joku oire tähän. Kerran ihan välttämättä haluaa muiden käyttämiä pesuaineita ruveta rajoittamaan niin samalla mitalla takaisin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kämppikses juo kahvia/teetä tai teekee jotain ruokaa mitä sinä et tee niin pistä ehdoksi, että kämpässä ei saa haista kahvi/tee/ruoka x koska saat siitä päänsärkyä/migreeniä/keksi joku oire tähän. Kerran ihan välttämättä haluaa muiden käyttämiä pesuaineita ruveta rajoittamaan niin samalla mitalla takaisin vaan.
Tajuatko itse kuinka aivottomalta kusipäältä kuulostat?
Ymmärrätkö että tässä on kyseessä kaverin palkkatyö, ei mikään henkilökohtainen mieltymys tai keksitty kiusantekotapa?
Tuskin se kaverikaan haluaa mitään rajoittaa, on vaan pakko tai ei tule rahaa. Osaatko itse elää ilman tuloja? Vai kannatatko sossupummeilua?
ps. sinä olet varmaan niitä jotka syöttävät allergisille allergeenejä kun eihän muiden yliherkkyydet voi olla aitoja, se työnantajakin varmaan vaan kusettaa...
Ap:lla ei ole mitään velvollisuutta suostua vaatimukseen, vaikkakin se toki olisi helpointa ja fiksuinta. Kämppiksen ei ole kohtuullista vaatia toista ostamaan tietynlaista pesuainetta, pyytää voi toki ja parhaimmassa tapauksessa korvata aineen kulut. Jos kämppiksen työ vaatii hajusteettomuutta, kämppis voi pestä vaatteensa pyykkituvassa, pesulassa tai omassa pesukoneessaan. Kämppis ei voi alkaa sanelemaan tuollaisia ehtoja yhdessäasumiselle, hän ei ole siinä asemassa. Tietenkin kuka tahansa järkevä ihminen suostuisi kämppiksen pyyntöön, jos hän tämän kauniisti esittäisi.
4/5 trolli, koska näin paljon vastauksia. AP:n kaltainen mulkerohan ei oikeasti asuisi solussa, joten selvä trolli.
Kämppisasuminen vaatii hieman joustoa kaikilta. Jos sellaiseen ei kykene, kannattaa muuttaa yksiöön.
Lainaamasi kirjoittaja on näköjään laittanut "hiukan" väärin. Kyllähän huuhteluaine toki on viimeistelevä "puhdistusaine". Ongelma on se, että se haurastuttaa joitakin kuituja, mutta toisaalta suojaa toisia. Esimerkiksi elastaani haurastuu helposti huuhteluaineesta. Helposti sähköistyvät vaatteet (esim. akryylineuleet) sen sijaan saattavat hyötyä huuhteluaineesta, mutta tällöinkin kannattaa vilkaista, sisältävätkö elastaania ja esimerkiksi käyttää vain silloin tällöin.