Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te laihat ette tajua lihavuutta?

Vierailija
11.08.2016 |

Kukaan ei tunnu ymmärtävän henkistä puolta että syö masennukseen. Esim omassa parisuhteeseen hoikka puoliso ei tätä tajua lainkaan. Tajuatko sinä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän vaikeaa kieltämättä ymmärtää.

Vierailija
2/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, masennus täytyy hoitaa muuten kuin ruualla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaisiko hoitaa se masennus pois, syömällä se ei ainakaan parane.

Vierailija
4/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tai masentuu kun on syönyt itsensä muodottomaksi.

Vierailija
5/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen masentunut olosuhteiden takia. Toki terapiat ja lääkkeet on kokeiltu ilman tulosta.

Vierailija
6/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä oon aina tajunnut että lihavat on mielenterveysongelmaisia

Vierailija
7/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneutta on mahdoton ymmärtää

Vierailija
8/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan, samoin kuin tajuan sen, että alkoholismi on sairaus. Silti en hyväksy sitä, että niitä sairauksia ei edes yritetä hoitaa itse, tai hakea apua jos ei itse kykene hoitamaan.

Vierailija
9/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sairastan vakavaa masennusta. Ei se ole mikään tekosyy possuttaa itseään muodottamaksi tankiksi, sehän vaan pahentais asiaa. Varsinkin, kun mielenkiinto elämää kohtaan on sitä luokkaa, etten jaksa edes ulos lähteä, saatika kauppaan asti.

Vierailija
10/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes usko tohon että psyykkisistä syistä syödään, se on sitkeässä oleva uskomus jota alettiin tuomaan esille 60-luvulla, kun psykologia oli nousussa tieteenä, ja kaikkiin ongelmiin haettiin sieltä vastauksia. Toisin sanoen psykologit tunkivat nokkansa joka paikkaan ja ottivat kantaa kaikkeen ilman varsinaista näyttöä tai kokemusta asioista. Tästä 60-luvun perinnöstä kärsitään vieläkin, lihavuutta käsitellään väärästä näkökulmasta.

Syömisen syy ei ole psyykkinen, vaan psyykkiset ongelmat johtuvat väärästä ravinnosta, ja sen tuomasta elimistön epätasapainosta.

Harva ymmärtää, että lihavuus ON sairaus, se ei ole sairauksien SYY. Lihavuus on ensimmäinen OIRE sairaudesta. Perimmäiset ongelmat ovat hormonaalisia, nälän sekä kylläisyyden, kulutuksen ja varastoinnin tasapaino on hajalla, ja se saa ihmisen a)syömään tai b)varastoimaan liikaa energiaa, tai useimmiten molempia.

Joten kyllä, lihavuuden taustalla on monimutkaisempia syitä, mutta ne eivät ole psyykkisiä!

Vierailija
11/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes usko tohon että psyykkisistä syistä syödään, se on sitkeässä oleva uskomus jota alettiin tuomaan esille 60-luvulla, kun psykologia oli nousussa tieteenä, ja kaikkiin ongelmiin haettiin sieltä vastauksia. Toisin sanoen psykologit tunkivat nokkansa joka paikkaan ja ottivat kantaa kaikkeen ilman varsinaista näyttöä tai kokemusta asioista. Tästä 60-luvun perinnöstä kärsitään vieläkin, lihavuutta käsitellään väärästä näkökulmasta.

Syömisen syy ei ole psyykkinen, vaan psyykkiset ongelmat johtuvat väärästä ravinnosta, ja sen tuomasta elimistön epätasapainosta.

Harva ymmärtää, että lihavuus ON sairaus, se ei ole sairauksien SYY. Lihavuus on ensimmäinen OIRE sairaudesta. Perimmäiset ongelmat ovat hormonaalisia, nälän sekä kylläisyyden, kulutuksen ja varastoinnin tasapaino on hajalla, ja se saa ihmisen a)syömään tai b)varastoimaan liikaa energiaa, tai useimmiten molempia.

Joten kyllä, lihavuuden taustalla on monimutkaisempia syitä, mutta ne eivät ole psyykkisiä!

Minä ainakin syön siksi että saan hetkeksi onnen tunteen muuten en ole koskaan onnellinen

Vierailija
12/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen masentunut olosuhteiden takia. Toki terapiat ja lääkkeet on kokeiltu ilman tulosta.

Voi anteeksi muru, syö siis lisää että paisut entisestään.

Vierailija
13/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tunnu ymmärtävän henkistä puolta että syö masennukseen. Esim omassa parisuhteeseen hoikka puoliso ei tätä tajua lainkaan. Tajuatko sinä?

Parantaako mässäily masennuksen, ei paranna psykologin vastaanotolle mars.

Juu 2-3 kiloa tullut lisää, on tämä hankalaa miten te oikeasti lihavat pärjäätte niitten kilojenne kanssa?

Vierailija
14/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi anteeksi muru, syö siis lisää että paisut entisestään.

Niin mä syön kin koska mikään apu ei auta.

Vierailija
15/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu 2-3 kiloa tullut lisää, on tämä hankalaa miten te oikeasti lihavat pärjäätte niitten kilojenne kanssa?

Terapiat ja lääkkeet on kokeiltu tuloksetta.

Vierailija
16/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten vain osa masentuneista syö itsensä lihavaksi? Osa masentuneista on kuitenkin normipainoisia tai hoikkia.

Uskon että ihan jokaiselta löytyisi syy syödä lihavaksi jos vain itse niin haluaisi.

Vierailija
17/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan hyvinkin. Kyllä minäkin ryyppään masennukseen, toisille se "lääke" on ruoka. Ymmärrän hyvin, ettei laihduttaminen ole helppoa jos ei sitä motivaatiota ole, ja motivaation puute lisää sitä pahaa oloa johon syö... Vaikea kierre, kuten missä tahansa riippuvuudessa.

Mutta itsehän siitä kärsii, ja seuraukset täytyy kestää. Ei se vastuu ole kenelläkään muulla.

Vierailija
18/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ylensyönti masennuksesta johdu, vaan tavasta. Antaa itselleen mitä ihmeempien syiden varjolla mättää herkkuja, kunnes se syöminen on jo riippuvuus. Itsekin olen ollut tässä oravanpyörässä niin monet kerrat. Vaatii hitonmoista selkärankaa hypätä pois kierteestä, mutta pikkuhiljaa. Ei se masennus niitä herkkuja sieltä kaupasta mukanaan kanna, vaan sinä. 

Vierailija
19/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse masentuneena laihduin 44kg painoon (pituus 166cm) ei todellakaan ollut ruokahalua tai kiinnostusta syödä. Ei jaksanut siivota tai mennä kauppaan. Hyvä jos sängystä pääsi ylös. Eli mun on vaikea ymmärtää, että miten vaikka sinne kauppaan jaksaa mennä niin usein, että voi syödä ittensä jättiläiseksi. Mutta sen toki ymmärrän, että suklaalevyn syömisestä voi tulla hetkeksi mielihyvää, mutta se on tipotiessään saman tien kun se levy on loppu, ja sitten iskee taas morkkis. Eli kannattiko?

Toinen asia mitä en ymmärrä, niin on se, että miten kukaan pystyy syömään niin paljon, että lihoo ihan muodottomaksi. Eikö siinä vaiheessa saa syödä 24/7? (Asia erikseen, jos kärsii jostain esim aineenvaihdunta sairaudesta tai lääkitys lihottaa)

Vierailija
20/27 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiat ja lääkkeet on kokeiltu tuloksetta.

No sittenhän ei auta muu kuin hyväksyä, että sairaus on parantumaton. Otan osaa.