Persoonallisuustyypit
https://www.16personalities.com/fi
Oletteko tehneet testin? Mitä saitte tulokseksi? Miten lähelle osui?
Piti mielenkiinnosta tehdä kun moni nykyisin laittaa oman persolyhenteensä jopa deittiprofiiliin.. Itse sain ISFJ, jonka kuvauksen allekirjoitan ehkä 80%:sti.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Hassua myös että ISFJ:n pitäisi olla aika yleinen mutta ei ainakaan moni täällä tunnusta.
Tietynlaiset ihmiset ovat muita kiinnostuneempia persoonallisuuspsykologiasta ja valmiimpia tekemään tällaisia nettitestejä. Ei nettiä lukemalla arvaisi INTJ:n olevan harvinaisin tyyppi, mutta koska INTJ:t ovat keskimäärin älyllisiä, analyyttisiä, uteliaita ja ahkeria netin käyttäjiä, meidän näkyvyytemme on parempi. Kyseessä on siis itsevalikointiharha.
ISFJ täällä!
Tunnistan itseni kyllä kuvailusta:)
Vierailija kirjoitti:
Minua ei välttämättä heti arvaisi INTJ:ksi, koska olen aika sosiaalinen, työskentelen ihmisten kanssa, olen romantikko, harrastan kulttuuria ja taidetta ja ystävyyssuhteet ovat minulle tärkeitä.
Koska olemme luonnostaan aika varautuneita ja jäykkiä ihmisiä, aika monet INTJ:t kaventavat omaa repertuaariaan eli eivät helpolla kokeile asioita, jotka eivät ole "heidän juttunsa". Tämä on ihan todellinen piirre ja tietysti monella tapaa hyödyllinen: en ole esimerkiksi nuoruudessani tehnyt mitään, mitä pitäisi katua. Olen kuitenkin aikuisiällä tietoisesti opetellut olemaan spontaanimpi ja avoimempi asioille, koska se on järkevää, jos haluaa elää rikasta elämää.
Minusta oman tyypin kuvaus ei saisi olla pakkopaita vaan pikemminkin ponnahduslauta.
Tunnistan tuon repertuaarin kaventumisen omalle valmiiksi tampatulle mukavuusalueelle poikaystävässäni, joka on oppikirjaesimerkki-INTJ. :) Olen itse mahdollisuuksiin ja potentiaaliin orientoitunut ENTP-A. Alkuvaiheen tuskastumisen jälkeen olen oppinut, että yleensä onneksi vain yksi suostutteluvaihe vaaditaan, jos haluan esittää jotain uudenlaista tekemistä, matkakohdetta tai vaikka televisiosarjaa... Lupaan aina, että yksi kokeilu riittää minulle, en kärtä toiste jos vaan kokeilee ja sittenkin päättää ettei ole hänen juttunsa. Monesti stressaa kaikkea mahdollista uutta ja tuntematonta etukäteen heittäytymällä synkäksi ja aavistelemalla pahaa, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun hän on hetken toipumisen jälkeen ehdottanut itse uusintakertaa nyt kun homma on hänen "repertuaarissaan". :)
Olen tehnyt testin pari kertaa aikaisemmin ja joka kerta olen saanut saman tuloksen; INTJ.
Kai tuossa sitten jotain perää on oltava.
Joku E-alkuinen viihdyttäjä sieltä ponnahti. Ha-ha. Jotain tunnistan, mutta ei nyt ihan nappiin mennyt. Tylsää ei seurassani yleensä ole, mutta en minä nyt mikään pellekään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei välttämättä heti arvaisi INTJ:ksi, koska olen aika sosiaalinen, työskentelen ihmisten kanssa, olen romantikko, harrastan kulttuuria ja taidetta ja ystävyyssuhteet ovat minulle tärkeitä.
Koska olemme luonnostaan aika varautuneita ja jäykkiä ihmisiä, aika monet INTJ:t kaventavat omaa repertuaariaan eli eivät helpolla kokeile asioita, jotka eivät ole "heidän juttunsa". Tämä on ihan todellinen piirre ja tietysti monella tapaa hyödyllinen: en ole esimerkiksi nuoruudessani tehnyt mitään, mitä pitäisi katua. Olen kuitenkin aikuisiällä tietoisesti opetellut olemaan spontaanimpi ja avoimempi asioille, koska se on järkevää, jos haluaa elää rikasta elämää.
Minusta oman tyypin kuvaus ei saisi olla pakkopaita vaan pikemminkin ponnahduslauta.
Tunnistan tuon repertuaarin kaventumisen omalle valmiiksi tampatulle mukavuusalueelle poikaystävässäni, joka on oppikirjaesimerkki-INTJ. :) Olen itse mahdollisuuksiin ja potentiaaliin orientoitunut ENTP-A. Alkuvaiheen tuskastumisen jälkeen olen oppinut, että yleensä onneksi vain yksi suostutteluvaihe vaaditaan, jos haluan esittää jotain uudenlaista tekemistä, matkakohdetta tai vaikka televisiosarjaa... Lupaan aina, että yksi kokeilu riittää minulle, en kärtä toiste jos vaan kokeilee ja sittenkin päättää ettei ole hänen juttunsa. Monesti stressaa kaikkea mahdollista uutta ja tuntematonta etukäteen heittäytymällä synkäksi ja aavistelemalla pahaa, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun hän on hetken toipumisen jälkeen ehdottanut itse uusintakertaa nyt kun homma on hänen "repertuaarissaan". :)
Joo, näinhän se tyypillisesti menee. Aika usein INTJ osaa myös luotettavasti ennakoida, mistä me pidämme tai emme pidä. Sellaista, että kokeilen jotakin minusta vastenmielisen kuuloista juttua ja sitten huomaankin pitäväni siitä, ei tapahdu juuri koskaan. Minua esimerkiksi hämmästyttävät ja raivostuttavatkin kommentit siitä, miten uudet vanhemmat "eivät ymmärtäneet vanhemmuuden olevan tällaista". Itsetuntemuksen puute hämmästyttää. Minulla voi olla tiukka käsitys oman mukavuusalueeni rajoista, mutta ainakin tiedän, missä ne ovat, enkä vahingossa ajaudu toiselle puolelle.
Tiedän, että jos lähden juhliin, minulla on todennäköisesti hauskaa alun nihkeydestä huolimatta, mutta tiedän myös, että jos en oikeasti ole juhlatuulella, on vain parempi jäädä kotiin.
En edelleenkään hankkisi lapsia, maksaisi sataa euroa benji-hypystä tai muuttaisi maalle, mutta laajennan repertuaariani sellaiseen suuntaan, josta arvelen pitäväni. Mietin enemmän pitkän aikavälin hyötyjä ja haittoja ("Minkälaiseksi elämäni muodostuu, jos teen järjestelmällisesti tällaisia valintoja?") ja olen valmiimpi sietämään epämiellyttäviä tunteita, jos odotettavissa on jotakin arvokasta. Tässä monet INTJ:t eivät ole yhtä hyviä kuin minä olen.
Virtahepo kirjoitti:
INFP. Huvittavaa, kuinka jokainen persoonallisuustesti tuntuu toitottavan minun tyyppini harvinaisuutta, mutta siitä huolimatta meitä on tosi paljon.
Ehkä me ollaan kaikki täällä netissä 😉
Mulle ainakin on helpompaa kommunikoida kirjoittamalla kuin puhelimella tai kasvokkain isommassa porukassa.
Kahdenkeskiset keskustelut kasvokkain ovat ihan parhaita, mutta niidenkin jälkeen tarvitsen hirveästi tilaa ympärilleni.
Sähköinen viestintä on pelastukseni 😁
Ja lisää yks "harvinainen" INFP. -33v. Puuartesaani nainen.
Olen INTP ja se kyllä kuvaa mua ihan täysin. Paras ja kuvaavin lause on tämä: "He rakastavat kaavoja, ja heille epäjohdonmukaisuuksien etsiminen toteamuksista on melkein kuin harrastus".
Vierailija kirjoitti:
..jatkan. INFP oli siis sovittelija.
Tokalla kertaa sain INTP -loogikko.
Riippuneen mielialasta mitä milloonkin saa sitten tulokseksi. ☺
Ja moneen väittämään on kovin vaikea vastata, kun riippuu ihan tilanteesta/ympäristöstä miten suhtautuu!
Tiesittekö että intuitiivisia on väestöstä vain noin 20-30 prosenttia, joten moni teistäkin on analysoinut itsensä väärin.
INTP, en tunnistanut itseäni kuvauksesta kuin osittain.Kyseenalaistan muutaman luonnehdinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..jatkan. INFP oli siis sovittelija.
Tokalla kertaa sain INTP -loogikko.
Riippuneen mielialasta mitä milloonkin saa sitten tulokseksi. ☺
Ja moneen väittämään on kovin vaikea vastata, kun riippuu ihan tilanteesta/ympäristöstä miten suhtautuu!
Ihanko tosi.
Toi testi antaa mulle yleensä tulokseksi INTP tai ISTP, muut taas INFP. Cognitive functions -testit taas väittävät mun olevan ENFP tai ENTP. Hämmentävää.
Itse sain: VPÄK
Viddupää - Pehvanreikä - Äkäinen - Kahjo
Suurin osa kohdista osui, mutta koen olevani kuitenkin kuvausta empaattisempi henkilö.
Olen tehnyt tuon monta kertaa siten, että edellisestä kerrasta on paljon aikaa. Aina saan vastaukseksi INFP. Enkä voi kuin olla samaa mieltä tuloksen kanssa. "Rakasta kaikkia, luota harvoihin" on hyvä motto, jonka poimin kuvauksesta. Spontaani ja herkkä, jne.
Eräs entinen luokkakaverini kailotteli myös facebookissa saanensa tulokseksi INFP. Oltiin 9 vuotta samalla luokalla, ja pidin häntä aina ihan hiton erilaisena kuin itseäni. Hän oli aina äänessä, kaikessa mukana. Aina työntämässä tietoaan, osallisuuttaan ja mielipiteitään joka paikkaan. Minä olin ujo ja hiljainen, enkä tarjonnut näkemyksiäni, vaikka niitä olikin. En tuntenut, että osallisuudelleni olisi ollut tilaa, kun jengi vouhotti niin suunapäänä. Toteutin itseäni mieluummin itsekseni tai seurassa, jossa koin rauhaa ja luottamusta.
Tosi outoa että sellainen, kenen kanssa en yhtään voinut olla oma itseni, kantaa samaa persoonatyyppiä.
INFP, aika paljon samaa mieltä tuon kanssa.
Itsellä tuo ISFJ. Todella hyvin osuu jotkut väittämät, melkein alkaa ahdistaa..
Englanninkielisellä sivullahan on paljon enemmän tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että intuitiivisia on väestöstä vain noin 20-30 prosenttia, joten moni teistäkin on analysoinut itsensä väärin.
Suomalaisesta vai amerikkalaisesta?
Ainakin noiden kahden välillä on massiiviset erot persoonallisuustyyppien yleisyyden välillä.
Mitähän tyyppiä arvelisitte minun olevan? Testit eivät kerro mitään. Kognitioista sopivat melkein kaikki. Olen:
- Ajatuksiini vaipuva
- Hajamielinen
- Rakastan shakkia
- Rakastan muotiblogeja
- Rakastan laittautumista
- Työ ennen huvia (en voi rentoutua ennen kuin laskut on maksettu ja tiskit hoidettu)
- Psykologia kiinnostaa
- Viihdyn keskustelupalstoilla
- Urheilu on tärkeää
- En tykkää suunnitella vapaa-ajan menoja tarkkaan, mutta tarvitsen silti jonkin "rungon" eli suunnitelman...
- Väittelen paljon ja mielelläni, joskus toisestakin näkökulmasta
- Olen sosiaalinen ja silti usein syrjäänvetäytyvä
- Luen kirjoja ja viihdyn yksin, mutta menisin silti mieluummin bileisiin
- Pidän itseäni valtaosaa parempana ja älykkäämpänä ja samalla tiedostan naurettavuuteni
- Haluaisin uran kirjailijana
- En tiedä rakastanko vai inhoanko ihmisyyttä
- Pidän fyysisestä, suorittavasta työstä
- Harrastan lenkkeilyä ja punttista
- Olen nainen