Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Cerazette-pillerit ja hiustenlähtö!

Kaljuuntuva123
10.08.2016 |

Olen 22-vuotias nainen. Aloitin cerazette-minipillerit n. 9 kk sitten. Parin viikon päästä alkoi aivan järkyttävä hiustenlähtö. Mulla on aina ollut erittäin paksu luonnonkihara tukka. Nyt jäljellä on enää pikkuisen ohutta hiusta, ja päänahka kuultaa läpi. Etenkin hiustenpesun yhteydessä tukkaa lähti niin isoina tukkoina, että viemärikin meni lopulta tukkoon. Voin sanoa, että tämä lähes kaljuna eläminen käy itsetunnon päälle tosi ikävänlaisesti :(

Muitakin sivuvaikutuksia tuli: Limakalvot kuivuivat ja haurastuivat niin huonokuntoisiksi, ettei lopuksi voitu enää harrastaa yhdyntää poikaystävän kanssa, ja suuseksikin tuntui tosi kivuliaalta. Mielialat heittelivät ja musta tuli ihan raivopää.

Lopulta huolestuin hiustenlähdöstä niin paljon, että lopetin cerat noin 2 viikkoa sitten. Nyt hiustenlähtö on vähentynyt hiukan, mutta vielä ei ainakaan näy uutta hiusta kasvamassa. Hiustenkasvu siis lakkasi ihan kokonaan jo monta kuukautta sitten. Jakaus on tosi leveä ja harva, ja siis päänahka kiiltelee tukan läpi.

KYSYMYS: Onko joku teistä käyttänyt cerazettejä (tai muita vastaavanlaisia minipillereitä) ja menettänyt niiden seurauksena tukkansa, MUTTA saanut hiukset takaisin ajan myötä? Kuinka kauan sulla kesti, että hormonitoiminta tasaantui entiselleen, ja tukankasvu alkoi uudelleen?

Olisin superkiitollinen vastauksista ja muiden kokemuksista.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Mä on syönyt noin 5 vuotta ja jotain vuoden päästä aloittamisesta oli jonkinlainen sulkasato. Tosin sellainen on ollut joskus aikaisemminkin stressin seurauksena, niin en tiedä johtuiko pillereistä. Muuten ei mitään ongelmia, olen paljon hyväntuulisempi kuin ennen, koska menkat jääneet kokonaan pois. Samoin kosteutta ja haluja riittää. Niin ja siis sen hiustenlähdön jälkeen ne on palautuneet tavallisiksi eikä enää irtoa.

Vierailija
2/15 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat kasvaa takaisin, mutta siinä kestää. Tuokin riski on hyväksyttävä, kun aloittaa pillerit. Sivuvaikutukset on kaikilla tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Hiustenlähtö loppui viimenään / palautui takaisin normaalille tai terveelle tasolle. Juurikasvua myös pukkaa, ja parin viikon välein saa olla hennaamassa niitä. Mutta uutta hiusta ei ole tullut pudonneen tilalle. Ehkä sekin korjautuu ajan kanssa. Eipähän ainakaan tarvinut tulla kokonaan kaljuksi, kun tajusi lopettaa ajoissa.

Vierailija
4/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti about 60% hiuksista Cerazetten käytön yhteydessä. Tippuminen ei loppunut myöskään käytön jälkeen ilman väliaikaista pysäyttävää lääkitystä. Nyt sekin on lopetettu n. puoli vuotta sitten. Hiuksia alkoi kasvaa takaisin n. 1,5 vuotta sulkasadon alkamisesta, kun se viimein päättyi. Tämä oli järkyttävää aikaa elämässäni, enkä toivo sitä kenellekään. Nainen Homer Simpsonin hiuksilla ei ole kaunis näky.

Vierailija
5/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti kanssa viiden kuukauden cerazettejen syönnin aikana varmaan puolet hiusten paksuudesta ja nimenomaan just pestessä kädet oli täynnä niitä hiustukkoja ja suihkun viemäriä sai varmaan kerran kahdessa viikossa tyhjentää niistä irtohiuksista. Lisäksi sain aknen, johon nyt syön antibioottia. Nyt noin puoli vuotta cerazeten lopettamisesta ja pikkuhiljaa alkaa kasvaa sellasia ärsyttäviä pätkähiuksia tämän hiirenhäntä pituuden seuraksi ja tosiaan hiusten lähtö loppui noin kuukausi lopetuksen jälkeen.

Vierailija
6/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivat kasvaa takaisin, mutta siinä kestää. Tuokin riski on hyväksyttävä, kun aloittaa pillerit. Sivuvaikutukset on kaikilla tiedossa.

Juu juu, varsinkin kun lääkäri on sitä mieltä ettei pillerit VOI aiheuttaa hiusten lähtöä ja jos aiheuttaakin niin niin harvalle että on todennäköisempää voittaa lotossa, niin kaikkihan sen nyt tietää lähtiessä mitä siitä seuraa..

Vierailija
7/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös pillereiden syömisen aikana aivan järkyttävä sulkasato. Vaikea sanoa, johtuiko pillereistä, mutta pillerit lopetettuani hiustenlähtö loppui suhteellisen pian. En huomannut harventumista hiuksissani, mitä ihmettelen, koska hiuksia lähti tukoittain ja kaikki paikat olivat niitä täynnä. Siksi en osaa sanoa niiden takaisinkasvusta. Mulla oli myös tuolloin lyhyt tukka, joten poninhäntämittariakaan ei ole käytettävissä. Myöhemmin kasvatin kuitenkin paksun pitkän tukan, joten ei pillereistä varmaan pysyvää haittaa ollut.

Vierailija
8/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo huomannut että olis varsinaista enemmän lähtenyt hiuksia (pehmeällä luonnonharjalla harjaan), mutta ihan järkyttävästi ohentunut, varsinkin ohimoilta/sivuilta. Voi olla että tasasesti lähtenyt, ikinä mikään paksu tukka ollut. Siskokin sitä ihmetteli, että mikä mun tukan on saanu niin ohueksi. Harmittaa kyllä.. migreenin takia ei voi kuvitella mitään yhdistelmäpillereitä, pitäis miettiä toista ehkäisymenetelmää. Ihon alla oleva kapseli? Kuparikierukka jos haluaa hormonittoman, mutta ajatus puistattaa sen laittamisesta :s

Vierailija
9/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samoja oireita + loputtomat kuukautiset. Käytin melkein puoli vuotta kun gyne oli sitä mieltä, että vielä oireet menee ohi ja tilanne tasoittuu. Lopulta loputtomat virtsatietulehdukset saivat lopettamaan pillerit ja elämä parani hetkessä.

Hiustenlähtö oli tosiaan järkyttävää. Suihku, sänky ja lattia olivat aina täynnä hiuksiani. Multa niitä lähti eniten jostain syystä hiusrajasta (huomasin vasta kun alkoivat kasvamaan takasin). Ja tosiaan varmaan 2kk lopettamisen jälkeen huomasin kuinka tukka alkoi kasvamaan takaisin. Tasaista tukkaa alkoi tulemaan ensin niskan puolelle ja hiljalleen myös eteen ja sivuille. Nyt noin kahden vuoden jälkeen tukka on taas paksu.

Vierailija
10/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, varsinkin kun lääkäri on sitä mieltä ettei pillerit VOI aiheuttaa hiusten lähtöä ja jos aiheuttaakin niin niin harvalle että on todennäköisempää voittaa lotossa, niin kaikkihan sen nyt tietää lähtiessä mitä siitä seuraa..

Kyllä hiustenlähtö mainitaan Pharmacassa Cerazetten sivuvaikutuksena, yleisyydeltään se on "melko harvinainen" haittavaikutus.

Vierailija
11/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo huomannut että olis varsinaista enemmän lähtenyt hiuksia (pehmeällä luonnonharjalla harjaan), mutta ihan järkyttävästi ohentunut, varsinkin ohimoilta/sivuilta. Voi olla että tasasesti lähtenyt, ikinä mikään paksu tukka ollut. Siskokin sitä ihmetteli, että mikä mun tukan on saanu niin ohueksi. Harmittaa kyllä.. migreenin takia ei voi kuvitella mitään yhdistelmäpillereitä, pitäis miettiä toista ehkäisymenetelmää. Ihon alla oleva kapseli? Kuparikierukka jos haluaa hormonittoman, mutta ajatus puistattaa sen laittamisesta :s

Siinä kapselissakin on ihan samaa hormoonia, mitä minipillereissä, toki "annostus" vissiin vähän maltillisempi, mutta itse en tuon hiustenlähdön ja aknen jälkeen enää halunnut riskeerata ja mahdollisesti vaan ottaa itselleni lisää hormoonihäiriöitä ehkäisystä ja mulla on myös aurallinen migreeni tullut e-pillereistä, joten kuparikierukka jäi siis ainoaksi vaihtoehdoksi kondomin lisäksi. Kyllä muakin pitkään mietitytti ja ällötti jonkun vierasesineen asetuttaminen sisuksiin, mutta päädyin siihen kuitenkin enkä vois olla tyytyväisempi, sopii mulle tosi hyvin :) Menkat nyt on muutaman päivän pidemmät tiputtelun takia, mutta eivät silti sen runsaammat tai kivuliaammat kuin aikasemminkaan luomuna ja sillon tällön saattaa jostain syystä nippasta mahasta, mutta ei mitenkään häiritsevästi, että kokisin ongelmaksi. Niin ja lisäksi kuparikierukkahan on nykyään voimasda 10 vuotta eli jos se muuten sopii niin äärettömän vaivaton ja halpa, hormooniton ehkäisykeino. T.5

Vierailija
12/15 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aloittanut cerazette pillereiden käytön kuukautisten aikana, sillä minulla oli jäänyt edelliset kuukautiset pois ja pelkäsin tulla raskaaksi. Kahden viikon kuluttua ilman kondomia, sillä poikaystäväni kävi kärsimättömäksi, sillä olimme käyttäneet kondomia 2 kuukautta. 2 kuukauden aikana jouduin ottamaan 2 jälkiehkäisypilleriä, sillä kondomin kanssa tapahtui hankaluuksia. Hiustenlähtö oli melko runsasta kahden viikon jälkeen (kesti 5 päivää suunnilleen), mutta sitten se päättyi. Kuukautiset alkoivat kahden viikon pillereiden käytön aloituksesta. Kannattaa syödä vitamiinilisiä ja rautalisää. Muuten olen tyytyväinen pillereihin, sillä minulla ei ole päänsärky kuten yhdistelmäehkäisypillereistä (Stefaminelle, joista ei tullut hiustenlähtöä). Lopetin stefaminellet kovan päänsäryn vuoksi.

Vierailija
13/15 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nekroon vanhaa ketjua, kun monet googlaa ehkäisypillereiden sivuvaikutuksia.

Mulle tuli desogestrel sandozista aivan järkyttävää hiustenlähtöä, vaikka käytin sitä alle kuukauden. Karvaa karisi sivuilta ja niskasta niin paljon jokaisella pesukerralla, että suihkussa käyminen alkoi pelottaa. Lohdullista on että uutta hiusta on alkanut kasvaa tilalle, mutta näytän nyt kuin pölähtäneeltä linnunpoikaselta jos hiukset on kiinni.

Vierailija
14/15 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei lähteny hiukset mut limakalvot kuivu, naama räjähti, turvotti ja halut hävis.

Ainut plussa oli ettei ollu menkkoja ollenkaan. Muutaman kk jälkeen lopetin kun naamaan särki koko ajan.

Vierailija
15/15 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt nyt pari vuotta Desogestrel Sandozia ja yli puolet hiuksista lähtenyt. Ihan hirveää. Huomenna vihdoin aika neuvolaan kysymään saisinko jonkun muun ehkäisyn. Luin siis vasta äskettäin että e-pillerit voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Toivon todella että hiukset kasvaa vielä joskus takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi