Naapurin koira puraisi! Pitääkö ottaa rabietes-rokotus?
Vai rokotetaanko ihmisiä rabietesta varten? Rokotus siihen kuitenkin on!
Kommentit (11)
Tarkista, että jäykkäkouristus on voimassa ja ota tarvittaessa vahvistus. Lisäksi tietenkin naapurin piski piikille, tosin tämä on itsestäänselvyys. Ja on toivottavasti jo hoidettu pois päiväjärjestyksestä.
Rabiesta ei esiinny Suomessa, onneksi, joten ei tarvitse ottaa. Jäykkäkouristus-rokoitteen voimassaolosta olisi hyvä varmistua, tosin ei ole järin todennäköistä senkään saaminen.
Itse kun trimmaan koiria, olen saanut puremia aika paljonkin vuosien varrella, eivätkä ole ikinä edes infektoituneet. Rokotuksia en ota koskaan.
Jäykkäkouristusrokote kunnossa, se riittää. Tilanteen mukana syytä ehkä antibioottikuurillekin, useimmiten on. Ja tuo tetanus on voimassa 10v jos se auttaa asian hahmottamiseen..
Rabietes? Tarkoittanet ihan rabiesta. Tuskin tarvitsee rabiesrokotetta hakea koiran pureman takia (lepakon pureman jälkeen kylläkin pitäisi). Koiran puremassa on lähinnä jäykkäkouristus riski, joten siihen kannattaa rokete hakea mahdollisimman nopeasti jos ei ole jo.
Kannattaa samalla pyytää myös diabetes-rokotus!
Vierailija kirjoitti:
Rabietes? Tarkoittanet ihan rabiesta. Tuskin tarvitsee rabiesrokotetta hakea koiran pureman takia (lepakon pureman jälkeen kylläkin pitäisi). Koiran puremassa on lähinnä jäykkäkouristus riski, joten siihen kannattaa rokete hakea mahdollisimman nopeasti jos ei ole jo.
Siis rabietes. Diabetes, rabietes jne.
Rikosilmoitus poliisille ja korvausvaatimus naapurille!
Vierailija kirjoitti:
Rabiesta ei esiinny Suomessa, onneksi, joten ei tarvitse ottaa. Jäykkäkouristus-rokoitteen voimassaolosta olisi hyvä varmistua, tosin ei ole järin todennäköistä senkään saaminen.
Itse kun trimmaan koiria, olen saanut puremia aika paljonkin vuosien varrella, eivätkä ole ikinä edes infektoituneet. Rokotuksia en ota koskaan.
Mulla infektoituu puremat lähes aina, ja aloitan heti antibiootit, jos tulee yhtään isompia reikiä.
Ongelmakoiria koulutan välillä.
Jos rabies on tarttunut, niin oireiden ilmetessä on jo liian myöhäistä hankkia rokote. Rabies tappaa hitaasti ja tuskallisesti,jos et ehdi saada rokotetta ennen kuin alat oirehtia. Kannattaa ottaa varmuuden vuoksi.
Jäykkäkouristus-rokote pitää olla voimassa tai ottaa heti jos ei ole!!