Tuntuu, kuin "joku" repisi joka suuntaan (lähivanhemmuus)
Aloitan sillä, että lapseni on maailman ihanin (tietenkin) ja rakastan häntä äärettömästi ja exänkin kanssa tullaan tosi hyvin toimeen ja hän on hyvä isä ja lapselle tietenkin tosi rakas (ja päinvastoin). Tilanne on siis ideaali kaikin tavoin ja olenkin tosi kiitollinen, että asiat on hyvin.
Lapsi on siis n. 2,5-vuotias ja asuu kanssani, mutta tapaa isäänsä säännöllisesti. Yleensä hän on luonani 5-10 päivää ja sitten 2-3 yötä isällään (n. joka toinen vkl ja sitten "väliviikolla" pari yötä jossain välissä). Lapsi näyttää voivan hyvin, riemuissaan menee isälleen ja riemuissaan tulee kotiin.
Tiedän, että saan "lapsivapaata" melko usein ja siksi tuntuukin typerältä tuntea välillä näitä outoja tuntemuksia. Aika, kun lapsi on isällään, on kuitenkin kaksipiippuinen juttu - samalla haluaisin mennä ja tehdä, mutta samalla olla vain kotona kerrankin yksin hiljaisuudessa. Jos olen kotona, murehdin että miksi en nyt nauti kun voin liikkua "vapaasti" ja jos nään ystäviä tms. murehdin, että miksi en ole kotona nauttimassa rauhasta. Samalla odotan lasta kotiin (siis terveellä tavalla) mutta samalla ajattelen, että olisipa hän vielä yhden yön.
Tuntuu siis todella, todella ristiriitaiselta. Lapsen kanssa arki rullaa hyvin, hänellä on hyvä päivähoitopaikka ja itselläkin kiva työpaikka. Elämä on siis oikein hyvin uomissaan (ja painotan vielä - olen todella kiitollinen tästä kaikesta), mutta omat sisäiset tunteet tuntuvat repivän joka suuntaan.
Onko muilla ollut samanlaisia fiiliksiä? Helpottaako ne ajan kanssa? Miten näitä voisi purkaa, etten tuntisi jatkuvasti huonoa omatuntoa tehdessäni miten päin tahansa?
Kommentit (4)
Ei sinänsä uusi - erosimme miehen kanssa jo raskausaikana, eli emme ole koskaan asuneet samassa taloudessa, mutta tokihan tapaamiset ovat lisääntyneet lapsen iän myötä. Vauvavuonna siis tapaamisia oli usein (3 krt viikossa) lyhyempiä aikoja kerrallaan, meillä kotona yleensä. Yötkin olivat alkuun meillä (olin tietenkin itse toisaalla), ekan kerran yön toisinaan alkoi olla n. 1-vuotiaana. Kahden yön reissut aloitettiin 2-vuotissynttäreiden alla ja siitä muutama kuukausi eteenpäin kokeiltiin kolmea yötä (nykyään siis vaihtelee kahden ja kolmen yön välillä), eli sinänsä toki tilanne on uusi, kun "vapautta" on pidempään kerrallaan - mutta sepäs vasta hassua onkin, että nyt se ahdistaisi! :D
ap
Siis emme ole koskaan asuneet samassa taloudessa perheenä. Miehen kanssa kyllä olen.
ap
Lopeta tiettyjen omien odotusten täyttäminen. Ajattelet, että teet juuri sitä, mikä sillä hetkellä tuntuu hyvältä. Sinulla on kuitenkin säännöllisesti omaa aikaa, joten ajankäyttöä ei tarvitse erikoisesti suunnitella tyyliin "kun kerta vuoteen saan illan olla yksin, niin sitten teen sitä ja tätä." Välillä on kiva käydä jossain, välillä kiva olla vaan kotona.
Onko tämä järjestely melko uusi vielä? Kuulostaa siltä ettet vaan ole vielä tottunut tilanteeseen.