Miksi rotukoiraharrastajat ovat niin vahvasti vastaan sekarotuisen koiran pennuttamista? Kyseessä ei ole pentutehtailu.
Kommentit (46)
En minä ainakaan ole, vaikka itsellä löytyy rotukoiria ja kennelnimi. Miten niin? Jos ostajakunta on tiedossa niin miksipä ei.
Itse en ole, vaikka minulla on kennelnimi ja kasvatan rotukoiria. Kunhan isä ja emä ovat terveitä, hyväluonteisia ja sopivan ikäisiä koiria, ja hommat hoidetaan kunnolla (ruokinnat, madotukset, pentujen hoito, pennutustiheys jne) niin ei minulla ole sitä mitään vastaan että jotkut haluavat teettää sekarotuisellaankin pennut.
Onhan näillekin koirille omat markkinansa, koska kaikki eivät halua maksaa rotukoirasta, jos ei esim. kiinnosta koiraharrastaminen. Minusta siinä ei ole mitään vikaa että tähänkin markkinoiden kysyntään jotkut vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä etuja tai hyötyjä on seropin pennuttamisesta? Enkä puhu nyt rakkauspennuista vaan suunnitellusta astutuksesta.
Mä jään odottamaan ekaa "mutku ne sekarotuset on terveempi" -sontaa
Eivät minusta ole periaatteesta vastaan, mutta huolissaan siitä, tekeekö pennuttaja etukäteen vanhemmille tarpeelliset silmä- lonkka- ym kuvaukset, mitä rotukoiran vanhemmille tehdään, ja varmistaako muuten terveyden, kun ei ole rotujärjestöä pakottamassa.
Näyttävät muiden nettikeskustelujen perusteella tyrmäävän ajatuksen. Itsellä on seropi, joka on ihana ja rakas kaikin puolin, niin ihmettelen tuota japinaa. Pelkäävätkö omien bisnesten puolesta?
Liikuin joitain vuosia sitten koiraharrastajapiireissä ja mietin silloin ihan samaa. Suurin osa tuntui perustelevan näkemyksiään sillä, että sekarotuisia koiria on jo ihan tarpeeksi tässä maailmassa, eivätkä he ymmärtäneet, miksi niitä sitten pitäisi tieten tahtoen tuottaa lisää.
En kyllä itse oikein ymmärrä, miksi sitten rotukoiria voi kuitenkin tuottaa tieten tahtoen lisää. Ehkä sen takia, että ne voi saada kaikkia virallisia valio-titteleitä ja ovat sen takia jotenkin "parempia"? Tiedä häntä. Koirapiirit on todellista harmaata aluetta.
Paitsi jotkut ovat kyllä vastustaneet seropien pennuttamista sillä perusteella, että niiden sukua on harvemmin tutkittu, eivätkä esim. mahdollisesti periytyvät silmäsairaudet sun muut ole välttämättä tiedossa. Isolla osalla rotukoirista vaaditaan tietyt terveystulokset vanhemmilta pennuttamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Näyttävät muiden nettikeskustelujen perusteella tyrmäävän ajatuksen. Itsellä on seropi, joka on ihana ja rakas kaikin puolin, niin ihmettelen tuota japinaa. Pelkäävätkö omien bisnesten puolesta?
Mullakin oli seropi, joka oli mulle tärkeä ja rakas sekä mahtava persoona mutta tässä keskustelussa ei nyt varmaan ollu siitä kyse. Miksi seropeja pitäis pennuttaa? Miksi?
En tiedä. Joidenkin mielestä sekarotuiset pitäisi kieltää lailla. Auta armias jos sellaisesta menet vielä maksamaan enemmän kuin muutaman kympin.
Minulla on kahden kääpiörodun risteytys. Tarkoituksella risteytetty. Molemmat vanhemmat ovat puhdasrotuisia, paperillisia koria. Maksoin koirasta useamman satasen. Saan vähän väliä kuulla kauhistelua aiheesta, vaikka omistani maksoin. Koira on mitä ihanin yksilö ja sellainen mitä etsin. Ei haittaa yhtään että on sekarotuinen.
Tarkoituksena oli ensin ottaa puhdasrotuinen, mutta rodusta oli kymmenessä vuodessa tullut niit suosittu, että sitä näki miltei joka kulman takana yhden. Suosio taas tarkoittaa sitä, että pentuja ropisee hurjaa vauhtia, kysyntää kun on. Lisäksi mm. tämän lisääntyneen kysynnän vuoski hinnat on karannut ihan käsistä. Kyse ei ole siitä, ettei minulla olisi varaa. En vain halua olla edistämässä tätä äärimmäisyyksiin mennyttä rotukoirien ihannointia. Vaikka koira maksaisi yli tonnin, ei kasvattajaa välttämättä kiinnosta pätkääkään se kasvatti. Lähtöolotkaan ei välttämättä ole kovin häävit. Lisäksi rotukerhojen pentuvälityksessä tulee pentujen vanhemmilla olla näyttelyjä takana. Ei kiinnosta sekään puoli, ei ole koiran paikka, joten en sellaisen koiran pentua edes halua joka on ravannut puolet elämästään kaiken maailman näyttelyissä. Lisäksi monet kasvattajat vielä vaativat että pentua pitäisi käyttää näyttelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät minusta ole periaatteesta vastaan, mutta huolissaan siitä, tekeekö pennuttaja etukäteen vanhemmille tarpeelliset silmä- lonkka- ym kuvaukset, mitä rotukoiran vanhemmille tehdään, ja varmistaako muuten terveyden, kun ei ole rotujärjestöä pakottamassa.
Tässä täytyy ottaa huomioon, että monille roduille ei ole edes rotukoirille mitään pakollisia terveystarkastuksia, syystä että nämä rodut ovat (onneksi) sen verran terveitä ettei sellaisia perinnöllisiä sairauksia esiinny joita täytyisi noin seuloa. Oma rotunikin on sellainen.
Eikä se rotujärjestö mihinkään voi pakottaa. Kennelliitolla on rotukohtaiset sääntönsä ja ne voivat, mutta rotujärjestön jutut esim. näyttelytuloksista on suosituksia. Jos joku teettää rotupennut nartulla ja uroksella, jotka ei täytä niitä, niistä saa silti rekisteröidyt rotupennut, ja ainoa ero on että niitä ei oteta rotujärjestön keskitettyyn pentuvälitykseen (jos järjestöllä sellainen on).
Suurin osa tahallaan teetetyistä sekarotuisista on pienten rotujen mixejä, sellaisten joille ei ole edes rotukoirille katsottu tarpeelliseksi asettaa pakollisia terveystarkastuksia.
Muistan, kun eräällä toisella (lemmikki)foorumilla nousi kauhea haloo, kun eräs käyttäjä ilmoitti alkavansa jalostamaan roturisteytyksillä tietynlaista koiratyyppiä. Hänellä on kennelnimikin (ei tietenkään virallinen) ja kaikki, ja näköjään edelleen päivittää aktiivisesti ainakin Facebook-sivuaan. Hän vaikuttaa kyllä osaavalta ja vastuuntuntoiselta kasvattajalta, mutta silti sai muistaakseni tästä kasvatustouhusta uskomattoman paljon kuraa niskaansa, ainakin alkuvaiheessa... :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli seropi, joka oli mulle tärkeä ja rakas sekä mahtava persoona mutta tässä keskustelussa ei nyt varmaan ollu siitä kyse. Miksi seropeja pitäis pennuttaa? Miksi?
Itse taas rotukoirakasvattajana ihmettelen, että miksi ei, että miten tilanne eroaa rotukoiran kasvattamisesta? Jotkut ihmiset nyt haluaa saada koiralleen pennut, ja jos on olemassa markkinat joille nämä pennut saa hyviin koteihin myytyä, niin mitä väliä onko pennut sekarotuisia vai rotukoiria?
On jopa ihmisiä jotka eivät periaatteesta ottaisi mistään hinnasta rotukoiraa, ja on sellaisia joille rotukoiran hinta on vähän liikaa ottaen huomioon että hakevat pelkkää lenkkikaveria, ei harrastuskoiraa. Mitäpä pahaa näillekin ihmisille on "tuottaa" pentuja?
Rotukoirien astuttamiseen nähdään vaivaa ja matkustetaan pitkiä matkoja. Sirutukset, eläinlääkärintarkastukset ja rekisteröinnit maksavat. Varmaan harmittaa kun naapurin Jeppe astuu ja taas on tehty halvalla muutama pentu lisää markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Joidenkin mielestä sekarotuiset pitäisi kieltää lailla. Auta armias jos sellaisesta menet vielä maksamaan enemmän kuin muutaman kympin.
Minulla on kahden kääpiörodun risteytys. Tarkoituksella risteytetty. Molemmat vanhemmat ovat puhdasrotuisia, paperillisia koria. Maksoin koirasta useamman satasen. Saan vähän väliä kuulla kauhistelua aiheesta, vaikka omistani maksoin. Koira on mitä ihanin yksilö ja sellainen mitä etsin. Ei haittaa yhtään että on sekarotuinen.Tarkoituksena oli ensin ottaa puhdasrotuinen, mutta rodusta oli kymmenessä vuodessa tullut niit suosittu, että sitä näki miltei joka kulman takana yhden. Suosio taas tarkoittaa sitä, että pentuja ropisee hurjaa vauhtia, kysyntää kun on. Lisäksi mm. tämän lisääntyneen kysynnän vuoski hinnat on karannut ihan käsistä. Kyse ei ole siitä, ettei minulla olisi varaa. En vain halua olla edistämässä tätä äärimmäisyyksiin mennyttä rotukoirien ihannointia. Vaikka koira maksaisi yli tonnin, ei kasvattajaa välttämättä kiinnosta pätkääkään se kasvatti. Lähtöolotkaan ei välttämättä ole kovin häävit. Lisäksi rotukerhojen pentuvälityksessä tulee pentujen vanhemmilla olla näyttelyjä takana. Ei kiinnosta sekään puoli, ei ole koiran paikka, joten en sellaisen koiran pentua edes halua joka on ravannut puolet elämästään kaiken maailman näyttelyissä. Lisäksi monet kasvattajat vielä vaativat että pentua pitäisi käyttää näyttelyssä.
Niin ja molemmille vanhemmille oli tehty silmä-lonkka yms kuvaukset. Tämä kasvattaja halusi tietoisesti risteyttää tätä kahta rotua. On ulkomailla periaattessa oma rotu, jopa oma rotuyhdistys löytyy. Minulle tämä on kuitenkin saman tekevää. Meni vähän ohi aiheen, mutta pointti, miksi ei voisi sekarotuisella koiralla teettää pentuja jos on terve yksilö, niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun eräällä toisella (lemmikki)foorumilla nousi kauhea haloo, kun eräs käyttäjä ilmoitti alkavansa jalostamaan roturisteytyksillä tietynlaista koiratyyppiä. Hänellä on kennelnimikin (ei tietenkään virallinen) ja kaikki, ja näköjään edelleen päivittää aktiivisesti ainakin Facebook-sivuaan. Hän vaikuttaa kyllä osaavalta ja vastuuntuntoiselta kasvattajalta, mutta silti sai muistaakseni tästä kasvatustouhusta uskomattoman paljon kuraa niskaansa, ainakin alkuvaiheessa... :/
Toivottavasti on vahva persoona, nimittäin koiraharrastuspiirit on tavattoman julmat jopa yhden rodun harrastajien keskuudessa, saati jos joku alkaa tehdä tuollaista yleisesti paheksuttua toimintaa kuin tahallinen sekarotuisten kasvatus.
Itseäni joskus naurattaa oikein tämä tekopyhä paheksunta, varsinkin jos se tulee sellaisten rotukoirien suurkasvattajien suusta, joiden kasvattamoissa minusta koirien olot on lähinnä tehokarjataloutta muistuttavat, omasta mielestäni lähentelee eläinrääkkäystä. Mutta ei se mitään, että eläimen henki ei ole paskankaan arvoinen jos se ei kelpaa jalostuskäyttöön (enää), tai että koirat elävät häkeissä vain odottamassa astutuksia ja synnytyksiä. Ne on nääs rotukoiria, joten kasvatus on jaloa touhua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä etuja tai hyötyjä on seropin pennuttamisesta? Enkä puhu nyt rakkauspennuista vaan suunnitellusta astutuksesta.
Mä jään odottamaan ekaa "mutku ne sekarotuset on terveempi" -sontaa
Suurimpaan osaan rotuja verrattuna on. Ei rotujen sekoittamisessa ole mitään pahaa. Miksi ostaa rotukoira, jos tarkoituksena on saada eläinkaveri seuraksi?
Enemmän olen huolissani siitä miksi todella sairailla roduilla teetetään pentuja.
Liika jalostus on pahaksi koiralle.
Minä voisin ostaa seropin, joka on harkittu ristetys kahdesta erirotuisesta seurakoirasta. Nämä rodut eivät saisi kärsiä samoista perinnällisistä vaivoista. Esim.cavalier on ihana rotu, mutta sairas ja liian mulkosilmäinen makuuni, mutta jos sen risteyttäisi vaikka kleinspitzin kanssa, niin kiinnostaisi ehdottomasti! Jos kaikki asiallisesti hoidettu, niin voisin pari sataa maksaa uniikista seurakoirastani ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas rotukoirakasvattajana ihmettelen, että miksi ei, että miten tilanne eroaa rotukoiran kasvattamisesta? Jotkut ihmiset nyt haluaa saada koiralleen pennut, ja jos on olemassa markkinat joille nämä pennut saa hyviin koteihin myytyä, niin mitä väliä onko pennut sekarotuisia vai rotukoiria?
On jopa ihmisiä jotka eivät periaatteesta ottaisi mistään hinnasta rotukoiraa, ja on sellaisia joille rotukoiran hinta on vähän liikaa ottaen huomioon että hakevat pelkkää lenkkikaveria, ei harrastuskoiraa. Mitäpä pahaa näillekin ihmisille on "tuottaa" pentuja?
Niinkuin sanoin, itsellänikin on ollut seropi eikä ole mitenkään poissuljettua että seuraavakin koira voisi olla seropi, sillä en ainakaan toistaiseksi koe tarvetta harrastaa koiran kanssa siinä määrin että koiran tarvis olla rekattu rotukoira.
Pointtini oli lähinnä se että en näe järkeä tarkoituksellisesti alkaa pennuttaa seropeja, sillä voisin väittää että kaikki eivät varmaankaan tutkituta tulevien pentujen vanhempia, esim. luustokuvat, periytyvät sairaudet yms. Että homma toimisi samallalailla kuin rotukoirakasvattajilla (joista myös löytyy mätiä munia), että kaikki seikat otettaisiin huomioon ja pennut hoidettaisiin asiaankuuluvalla tavalla. Joidenkin mielestä on varmaan söpöä risteyttää se naapurin Martin ajokoira ja tää meidän perheen niin kiva kultsu.
Toisekseen en näe järkeä seropin pennuttamisessa jatkuvuuden takia. Rotukoirajalostuksessa kuitenkin koitetaan saada rotu jatkumaan, kysyntä vastaa tarjontaa, sukujuuret on tutkittu tarkemmin jne.
Mikäli kaikki on hoidettu niinkuin kuuluukin ja vaikka viidelle pennulle on valmiiksi varattu sopivat kodit niin mikäs siinä jos joku haluaa omalla sessellään pennut teettää, en vaan noin laajemmin katseltuna asiassa näe tolkkua.