Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoitoon työssäoppimaan, vinkkejä? :)

Vierailija
08.08.2016 |

Eli mitä kannattaa ottaa huomioon, mihin pitäisi osata varautua ym. Kaikki vinkit on tervetulleita :)
(Opiskelen siis lähihoitajaksi)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ilo irti vanhojen setien irstailuista ;)

Vierailija
2/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole oma itsesi, älä ota "työminää" olet ihmisten kotona. Älä niele kaikkea, vastaankin saa sanoa.

Itse nuorena th opiskelijana olin vanhemman hoitajan mukana mt asiakkaan luona. Aloin mittaamaan verenpainetta, niin sanoi, että mittaa mulkusta se paine. Tähän vanhempi hoitaja sanoi, että kaiva se mulkku esiin niin mitataan. Asiakas kaivo sen esiin johon vanhempi hoitaja sanoi ettei meillä ole noin pientä mansettia, mutta hyvä, että näytit ei punoita enää. Mie olin, että mitä nyt oikein tapahtui 😂.

Nyt vanhempana jo ymmärrän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole oma itsesi, älä ota "työminää" olet ihmisten kotona. Älä niele kaikkea, vastaankin saa sanoa.

Itse nuorena th opiskelijana olin vanhemman hoitajan mukana mt asiakkaan luona. Aloin mittaamaan verenpainetta, niin sanoi, että mittaa mulkusta se paine. Tähän vanhempi hoitaja sanoi, että kaiva se mulkku esiin niin mitataan. Asiakas kaivo sen esiin johon vanhempi hoitaja sanoi ettei meillä ole noin pientä mansettia, mutta hyvä, että näytit ei punoita enää. Mie olin, että mitä nyt oikein tapahtui 😂.

Nyt vanhempana jo ymmärrän.

Itse kans tämän tyylisiin törmännyt aiemmissa harjotteluissa. :D ap

Vierailija
4/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Oon itse työskennellyt melkein 6 vuotta kh.ssa. sellaisen neuvon annan, muista kunnioittaa asiakkaan kotia. Siivoa aina jälkesi ja vaihda joko sisäkengät tai ole sukkasillaan. Ei kengät jalassa eikä takki päällä. Ja älä näytä kiirettä. Aikataulut ovat tiukat. Joten yritä olla ajallaan. Tässä muutama hyvä vinkki. Hyviä ja antoisia hetkiä kotihoitoon. 😊nykyään olen itse hoivakodissa töissä.

Vierailija
5/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

marzu kirjoitti:

Hei. Oon itse työskennellyt melkein 6 vuotta kh.ssa. sellaisen neuvon annan, muista kunnioittaa asiakkaan kotia. Siivoa aina jälkesi ja vaihda joko sisäkengät tai ole sukkasillaan. Ei kengät jalassa eikä takki päällä. Ja älä näytä kiirettä. Aikataulut ovat tiukat. Joten yritä olla ajallaan. Tässä muutama hyvä vinkki. Hyviä ja antoisia hetkiä kotihoitoon. 😊nykyään olen itse hoivakodissa töissä.

Kiitos! :) ap

Vierailija
6/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi kotihoidossa työsketelevä (toisin nyt työnjakajana kotihoidossa)

Tärkeää on puhua reippaasti asiakkaiden kanssa, ja esittele itsesi! Ihmisiä tulet kohtaamaan ihan A:sta Ö:hön.. Muista vaan että nämä kiroilevat, ilkeät asiakkaat ovat sairaita, joka siis sairauden vuoksi ovat ilkeitä ja härskejä.

Kunnioita asiakasta ja heidän kotiaan. Loppujen lopuksi on todella vähän "hankalia asiakkaita".

Vierailija
7/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ensimmäisen kerran näin ison haavan (haisi myös pahalle) minun oli pakko lähetä ulos hengittämään etten pyörtyisi. Tämä on OK. Ajan myötä totuin näihin haiseviin syviin haavoihin.

Vierailija
8/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille! Kullan arvoisia vinkkejä:)

Ap

Vierailija
9/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rupea pätemään heti ensimmäisenä päivänä.

Tiedän, että teemme asioita eritavalla kuin koulussa kerrotaan. Siihen on yleensä olemassa syy, jonka kyllä mielellämme kerromme. Pääsääntöisesti olemme kokeilleet ensin sinulle opetettu tapaa, mutta koska se ei ole toiminut olemme onneksi lopulta löytäneet tavan jolla saamme asiat rullaamaan edes jotenkin.

Vierailija
10/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Onnea harjoitteluun!

T. Viestin 9 kirjoittaja, kotihoidossa jo 15 vuotta työskennellyt lh

Vierailija
11/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikanaan pienehköllä kotipaikkakunnalla kotipalvelussa työssäoppimassa, sattui todella mukava mt-puolelle suuntautunut lähihoitaja vielä ohjaajaksi, ja täytyy sanoa että se oli koko opiskeluaikana kyllä paras ja opettavaisin työssäoppiminen. :) Ihmiset kun on kotonaan niin ne on niin jotenkin eri tavalla "aidossa ympäristössä" ja omana itsenään, se näkyy se niitten elämä ja persoona paremmin, koskettaakin monesti. Täällä maallahan ei tuolloin meno ollut mitään kovin kiireistä, ihmisiin ehti tutustua ja olipa asiakkaita, joitten luona kotihoito kävi lähinnä sosiaalisista syistä moikkaamassa pitkin päivää ja katsomassa että kaikki hyvin, vaikka asiakas ei varsinaista apua juuri tarvinnutkaan. Toivottavasti saat paljon irti tuosta jaksosta, ole avoimin mielin ja huumoria mukaan. :)

Vierailija
12/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioita asiakasta ja hänen kotiaan. Pyri noudattamaan hänen tahtoaan, kuuntele, ole läsnä. Älä näytä että 5min päästä pitäisi olla jossain ihan muualla. Esittele itsesi aina, reippaasti äläkä piiloudu ohjaajasi taakse. Esimerkiksi jos et tiedä mitä asiakas haluaa aamupalaksi, kysy asiakkaalta mieluummin kuin ohjaajalta. Kuvittele miten haluaisit itseäsi kohdeltavan omassa kotonasi.

Vierailija
13/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas! Tässä tullut esille monta asiaa joita en olisi tajunnut ajatella :)

Ap

Vierailija
14/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole oma itsesi ja esittele itsesi aina kun menet asiakkaan kotiin ensimmäisen kerran :)

Vierailija
15/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu selkeästi, monella vanhuksella huono kuulo. Teitittele ensin, moni asiakas haluaa kyllä sinutella

mutta kohteliasta aloittaa teititellen. Työ on mielenkiintoista- näkee erilaisia koteja ja kuulee monia

elämänkohtaloita! Toivottavasti tykästyt ja jäät kotihoitoon!

Vierailija
16/18 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele työskentelemään ripeästi. Samalla voi jutella näyttämättä kiirettä! Älä kerro omia asoitasi

liikaa,älä ota itseesi jos asiakas kärttyisällä päällä.

Vierailija
17/18 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja nämä, tosiaankin kotihoidossa kuten monessa muussakin työpaikassa työt tehdään eri menelmin kuin koulussa opetetaan. Ota työssäoppimisesta kaikki irti, sillä et ole vielä töissä, saat kysyä, epäonnistua ja yrittää.

Tsemppiä :)

Vierailija
18/18 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa työtahti on kova, taukoja ei juuri ehdi pitää. Ota mukaan jotain helposti syötävää, proteiinipatukoita tai vastaavaa. Ja vesipullo. Käy  vessassa aina kun mahdollista,  mahdollisuuksia on harvassa. Ja eväät, et tiedä pääsetkö mihinkään lounastamaan.