Kokkola millainen paikka?
Luultavasti olisi muutto edessä Kokkolaan ja kiinnostaisi tietää paikasta jotakin?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä. Muuttunut viimeisen 10 vuoden sisällä tosi paljon (keskusta) Oikeastaan yksi shoppailupaikka, chydenia. Muut kadut aika kuolleita. Jos tykkää tanssia, ei ole kuin yksi paikka: calle. Muita kuppiloita on istuksimista varten, osa vanhoista hyvistä on muuttunut valitettavasti räkälöiksi. Vanhemmat Kokkolalaiset on sisäänpäin kääntynyttä porukkaa. Nuoremmat avoimempia.
Joo, täällä rakennetaan aika paljon, ja syy on juuri se että tämä on muuttovoittoinen kaupunki, toisin kuin moni muu. Täällä on työttömyys alle maan keskiarvon lähes aina. Ei tietenkään kaikille töitä ole, mutta yllättävän paljon tänne ihmisiä työn perässä muuttaa.
Kuppikunnat on kamalia, keskusta ankea, ihmiset ilkeitä.
Plussaa hyvät pyörätiet, rannat, uimahalli, satamat, lentokenttä, pururadat, hiihtoladut ja jääradat. Perhonjoella kiva hiihtää talvella ja meloa kesällä.
Kalajoen Hiekkasärkät ihana lomapaikka lähellä minilomailuun.
Jos muuttaisin takaisin, niin etsisin kodin kirkonmäeltä, ykspihlajasta tai rödsöstä.
Sellainen tuli vielä mieleen, että jos ja kun asuntoa etsit täältä, niin kannattaa katsoa www.regionline.fi
Täällä yks kokkolalainen! :) Mä oon asunut kohta 10vuotta, muutin tänne ammattikoulun vuoksi 15 vuotiaana. Kyllä täällä nuori sinkkuihminenkin viihtyy, ja hyvät yhteydet muualle suomeen. Julkiset menee kerran tunnissa, lisää asiakkaita tarvittais että näkisivät järkeä parantaa toimintaa.
Kaikenlaista tapahtumaa kyllä löytyy, itse oon kotihiiri ja viihdyn kotona. Asun koivuhaan asuinalueella, ei ole ollenkaan niin pahamaineinen mitä huhutaan, paljon kyllä asuu ulkomaalaisia, juoppoja ja kehitysvammaisia mutta ne kulkee omissa oloissaan pääosin. Jokapäivä puistoilen lapsen kanssa, käyn kaupassa ja iltaisin käyn läheisissä metsiköissä lenkkeilemässä. Täältä on keskustaan n. 3-3,5km.
Tavallaan ruotsinkielinen kaupunki, mutta itse en ole koko asumisaikana törmännyt kehenkään joka puhuisi vain ruotsia. Ja nekin jotka kaksikielisiä puhuu asioidessa yleensä suomea. :)
Uskonnontuputukseen en myöskään ole törmännyt.. Vaikka olen ollut töissä lähetyskahviossa ja lähetyskirpparilla vapaaehtoisena. Pitivät uskontonsa omanaan kun sanoin että en usko. :)
Täällä ei ole sellaisia korkeuseroja kuin Kuopiossa, itselleni ainakin helpotus :D
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tuli vielä mieleen, että jos ja kun asuntoa etsit täältä, niin kannattaa katsoa www.regionline.fi[/quote]
Sori meni tuo osoite väärin.
No ap, millainen ensivaikutelma tuli?Jos kerrot tilanteestasi/ mielenkiinnon kohteistasi, niin saat tältä varmaan lisää vinkkejä. Mitä tulee asuin aleisiin, niin koivuhakaa pidetään huonona, tottahan jokaisessa kaupungissa pitää olla "huono asuinalue", jota haukkua, jotta tuntisi itsensä paremmaksi. Ei se koivuhaka nyt niin huono ole. Palkkarin (koivuhaan palvelukeskus) seutu ei ole kovin viihtyisää mielestäni, mutta halpaa sinkku/nuoren parin asuntoa ihan ok, halpoja ovat...
Kaupungilta saa ostettua edullisia okt tontteja jopa 2 km päästä keskustasta, jos alat viihtymään :)
Kokkola on paska paikka asua. Ahdasmielinen, vanhanaikainen. Täällä ei ole minkäänlaista kulttuuria. Kokkolaa hyvänä asuinpaikkana pitävät keski-pohjalaiset. En ole kuullut yhdenkään tänne muualta muuttaneen kehuneen paikkakuntaa. Kuopio on oikea kaupunki. Kokkola on takapajuinen kyläpahanen.
Vierailija kirjoitti:
kokkola = kakkala
Mitä 9-vuotias lapsi täällä tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hommissa vain suhteilla on merkitystä. Eli esimerkiksi lapsille ei koskaan tipu kesätyöpaikkaa, jos ei tunne kaupungintalolta jotakuta tai ole siellä itse töissä. Varmaan monessa yrityksessäkin palkataan mieluiten "tuttuja". Tämähän se on se pienen paikkakunnan huono puoli, piirit on liian pienet.
Ps. Itse lapsena hain joka vuosi kesätöitä, enkä koskaan saanut. Esimerkiksi kaupungin työpaikoista sanottiin joka vuosi, että "ne arvotaan hakijoiden kesken". Mutta kas kummaa, AINA ne paikat meni niille, joiden vanhemmat oli kaupungilla töissä. Näin aikuisenakin tällaiset asiat muistaa, siis sen, että nuorille valehdellaan. Kaupunki pilasi maineensa minun silmissä jo silloin, eikä kantani ole muuttunut. No, Helsingissä työpanokseni on aina kelvannut, eihän Kokkolassa tietenkään meille akateemisille asiantuntijatason töitä olekaan.
Tämä. Sisäpiirin tenavat pääsee vain töihin. Julkisesti myös kehutaan lasten ja nuorten kaupungiksi mutta todellisuudessa ilman yritysten antamaa panosta ei kaupungissa olisi mitään tekemistä. Myös yksityisten järjestävät paljon juttuja (kirppisrace- tapahtumat) Kaupungilla on töissä porukkaa joita ei kiinosta muu kuin oma napa.
30v Kokkolassa asunut
" mielummin nappi otsaan kuin että asuisin Kuk-kulanissa"🔫
Vierailija kirjoitti:
Kokkola on paska paikka asua. Ahdasmielinen, vanhanaikainen. Täällä ei ole minkäänlaista kulttuuria. Kokkolaa hyvänä asuinpaikkana pitävät keski-pohjalaiset. En ole kuullut yhdenkään tänne muualta muuttaneen kehuneen paikkakuntaa. Kuopio on oikea kaupunki. Kokkola on takapajuinen kyläpahanen.
Tämä totta.Oksettava kaupunki ja vielä oksettavammat ihmiset 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokkola = kakkala
Mitä 9-vuotias lapsi täällä tekee?
Kakkaa 💩
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hommissa vain suhteilla on merkitystä. Eli esimerkiksi lapsille ei koskaan tipu kesätyöpaikkaa, jos ei tunne kaupungintalolta jotakuta tai ole siellä itse töissä. Varmaan monessa yrityksessäkin palkataan mieluiten "tuttuja". Tämähän se on se pienen paikkakunnan huono puoli, piirit on liian pienet.
Ps. Itse lapsena hain joka vuosi kesätöitä, enkä koskaan saanut. Esimerkiksi kaupungin työpaikoista sanottiin joka vuosi, että "ne arvotaan hakijoiden kesken". Mutta kas kummaa, AINA ne paikat meni niille, joiden vanhemmat oli kaupungilla töissä. Näin aikuisenakin tällaiset asiat muistaa, siis sen, että nuorille valehdellaan. Kaupunki pilasi maineensa minun silmissä jo silloin, eikä kantani ole muuttunut. No, Helsingissä työpanokseni on aina kelvannut, eihän Kokkolassa tietenkään meille akateemisille asiantuntijatason töitä olekaan.
Olen samaa mieltä kaupungista työnantajana. Koskee kesätyöpaikkojen lisäksi vakituisia virkoja ja muutenkin työsuhteita. Suhteilla, puoluekannalla ym. on merkitystä. Ammattiliittojen pitäisi myös puuttua kaupungin harrastamaan vuosikausien ketjutukseen. Sama ongelma on toki muissakin pienissä ja sisäsiittoisissa kaupungeissa. Lisäksi pidän vastuuttomana ja päätöksentekoon kykenemättömänä tätä edestakaista vekslaamista lomautusten kanssa. Nyt on vuoden aikana tullut kahdet lomautukset, jotka onkin sitten peruttu. En toivo lomautuksia, mutta mielestäni tuo on ala-arvoista pelottelua ja löysässä hirressä roikottamista. Sitten kaupunki oikein kannusti vaihtamaan lomautuksen palkattomaksi vapaaksi, vaikka se on työntekijälle huonompi vaihtoehto. Onneksi liitto lähetti tiukkasanaisen sähköpostiviestin jäsenilleen, että tuollaiseen hullutukseen ei tule kenenkään suostua.
Auto kannattaa tankata Kokkolassa maanantaina, syynä tähän polttoainejakelijoiden kartelli joka ei näytä kiinnostavan ketään.
Kyllä. Tänään tiistaiaamuna joka asemalla 10 centtiä halvempi hinta kuin iltapäivällä. Paskaa!
Jotenkin outo "kylä". Menin kerran vaateliikkeeseen, eivät halunneet puhua tai ymmärtää suomea. Otin käyttööni riikinruotsin, jota olen opiskellut 11 vuotta Göteborgissa, muuttui ääni kellossa, minun eduksi. Ei Kokkolan ruotsi ole kuin jotain helvetin mongerrusta, josta ei kannata kovinkaan koppava olla.
Hyvät ideat eivät etene kaupungissa riitelyn ja viranomaisten vastahakoisuuden vuoksi. Siksi menemistä kaupungintaloon kannattaa välttää viimeiseen asti. Aina löytyy myös joku joka valittaa, asiasta kuin asiasta. Kokkolalaisen kauhein kohtalo on se jos naapuri pääsee rikastumaan, sen verran kateellista on porukka. Jos tapaat ystävällisen ihmisen niin todennäköisesti hän on muualta muuttanut. Hyvinä puolina luonto on lähellä ja pyörällä pääsee nopeasti minne vaan. Moni iso kauppaketju löytyy kaupungista joten lisää krääsää voit myös ostaa.
Typerys.
Kuopiossa yli 100 000 asukasta.