Olen köyhä. Menin metsään marjoja keräämään.
Sain itselleni ja perheelleni talveksi mustikat. Lisäksi myin kaksi sangollista a 40 e. Eli 4 e/l.
Suosittelen.
Kommentit (31)
Tiedän muutaman nuoren miehen, jotka ovat keränneet mustikoita satoja litroja ja saaneet niillä rahaa useita satasia. Juu ei ollut köyhiä suomalaisia. Kuulemani mukaan menevät metsään innolla ja valittamatta. Siellä on hikistä, ötököitä ja vaikka mitä, siitä huolimatta.
Tulevat ja vievät meidän työt ja naiset ja mustikatkin. Rrrrkele. (Ne mitkä valittajille ei kelpaa...)
Syksy on ihanaa aikaa. Keräilen paljon sieniä ja marjoja. Osan olen myynyt jos on ollut rahasta pulaa, nyt kun taloudellinen tilanne on ok olen pakastanut
Eeeeiii kun ei ole autoa eiku bensaa eiku fillaria eiku tervettä jalkaa eiku puutumatonta kättä eiku hyttysmyrkkyä eiku kumppareita eiku ämpäriä eiku....
Minkähän syyn vielä keksiä? Eikö sen sosiaalinaisen kuulu poimia ne mulle että äiti vois käydä ne sit myymässä ja tuoda samalla mulle tupakkaa ja rahat?
En maksaisi neljääkymppiä. Prismassa suomalainen pakastemansikka maksaa 6,45€/kg. Tästä kun vähennetään alv niin nettohinta on 5,2€. 10 litran ämpärillinen mustikoita painaa noin 7kg, eli 35€ ämpäristä on ehdoton yläraja.
Muutamalla marjaämpärillä ei köyhyys karise. Ihme mestarointia taas.
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi neljääkymppiä. Prismassa suomalainen pakastemansikka maksaa 6,45€/kg. Tästä kun vähennetään alv niin nettohinta on 5,2€. 10 litran ämpärillinen mustikoita painaa noin 7kg, eli 35€ ämpäristä on ehdoton yläraja.
Niin. Kun rismasta. Niin mansikkaa. Rismasta. Halvalla. Niin. Laskettu on. Niin. Otta tuota. En maksa. Kun rismasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja metsästä saat ilmaiseksi, ei tartte maksaa mitään.
Olen nähnyt paikallisella fb-kirppikseltä myytävän jopa 50e/ämpäri eli 10 l. Itse myin tosiaan 40 e:lla, puhdistettua ja pakastettuna.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku sellaista väittänyt? Ja mitä mestarointia? Ap kertoi oman kokemuksensa.
Tästä marjastusaiheesta on tullut uusi "säästäthän jo jouluksi, köyhä" -kestoaihe. Aika kulunut alkaa jo tämäkin olla...mutta varmasti saamme vielä lisää aloituksia aiheesta, jokainen kynnellekykenevä haluaa sanoa sanasensa, vielä kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja metsästä saat ilmaiseksi, ei tartte maksaa mitään.
Olen nähnyt paikallisella fb-kirppikseltä myytävän jopa 50e/ämpäri eli 10 l. Itse myin tosiaan 40 e:lla, puhdistettua ja pakastettuna.
Ite näin 95€/10l kerran, ja sille rinsessalle löyty vielä ostajakin. Uskomatonta, mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö sitten muutamalla kympillä ei ole mitään väliä? Jos hallitus leikkaa muutaman kympin vuodessa, niin nousee sellainen itkupotku ja vinkuvanku, että oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö sitten muutamalla kympillä ei ole mitään väliä? Jos hallitus leikkaa muutaman kympin vuodessa, niin nousee sellainen itkupotku ja vinkuvanku, että oksat pois.
Just tämä. Mutta kun sen muutaman kympin eteen pitäisi TEHDÄ jotain niin ei onnistu, ei sitten millään. Vähintään siitä pitäisi netota ja pimeästi niin paljon että se kannattaa, ja marjojakin pitäisi saada ainakin sadaksi vuodeksi, muuten ei kannata. "vinkuvinku"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku sellaista väittänyt? Ja mitä mestarointia? Ap kertoi oman kokemuksensa.
Lue enemmän, luulet vähemmän.
Keräsin kotiin omaan pakkaseen mustikoita. Enempää en pysty, sillä selkä oli jo seuraavana päivänä niin kipeä, etten sängystä ylös päässyt. Kuvittelin lähteväni keräämään lisää :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai muutamalla kympillä on väliä, iso väli onkin, mutta täällä kirjoittelevat ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että köyhyys karisee marjanpoiminnalla ja pullojenkeruulla. Kannattaa kokeilla ihan itse, paljonko jää käteen ja huom. metsään sitten niillä julkisilla, pyörällä tai kävellen. Kyllä meilläkin marjoja poimitaan, mutta ei sillä taivas aukea. Ja kiitos kysymästä, elämänhallinnastaan ei ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tästä marjastusaiheesta on tullut uusi "säästäthän jo jouluksi, köyhä" -kestoaihe. Aika kulunut alkaa jo tämäkin olla...mutta varmasti saamme vielä lisää aloituksia aiheesta, jokainen kynnellekykenevä haluaa sanoa sanasensa, vielä kerran.
Alkaa olla yhtä tympeä, kuin Marttojen "Miksi siivoaisit kaapit, vai asutko siellä joulun"???
Menee kohta sukkahousuniksien ohi.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin kotiin omaan pakkaseen mustikoita. Enempää en pysty, sillä selkä oli jo seuraavana päivänä niin kipeä, etten sängystä ylös päässyt. Kuvittelin lähteväni keräämään lisää :(
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Marjuri_marjanpoimuri_varrella_283…
Kannattaa sijoittaa johonkin tommoiseen.
Minä vihaan marjan poimintaa, päätin kuitenkin mennä metsään, lainasin poimurin, ilmainen ämpäri oli. Vanhaa itikkamyrkkyä ja ohuet pitkähihaiset vaatteet, löysin vanhat kumpparitkin.
Periaate oli kunhan kävelen hiljakseen ja tulen pois kun alkaa oikein vi...taa.
Reilussa tunnissa oli marjoja puoli ämpäriä, noin 5litraa, sitten riitti myrkyn teho lopui ja kärpäset hyökkäsi ja hiki oli mieletön, päivä oli lähes helteinen
Kävelin läheisen järven rantaan, riisui vaatteet ja uin.
Olo oli kuin Everestillä kiivenneelle kun kuivattelin, tosi hyvä kokemus ja enemmän minä "tienasin" kuin omissa töissä ainakin 15€/h puhtaana käteen eikä edes tarvinnut mennä lenkille työpäivän jälkeen.
Ei se köyhyyttä poistanut, mutta moneksi päiväksi sain voittajaolon.
15€/h puhtaana käteen on varsin hyvä tienesti. On se kumma, jos ei jollekin kelpaa. Eivät loppujen lopuksi varmaan kovin köyhiä sitten olekaan.
Todellakin kannattaa hyödyntää kaikki metsän antimet, jos vaan pystyy mitenkään.