Ärsyttää sukulaiset jotka ostelee lapsille "kaikkea"
Ensinnäkin, en haluaisi että lapset oppii siihen että kaikkea saa tuosta vaan. Meidän vanhin on nyt 4v, ja osaa jo sujuvasti sanoa että kun joku menee rikki, ei haittaa, ostetaan kaupasta uusi. Tietää myös tarkalleen kuka on ostanut mitäkin. Kaupassa katselee tavaroita ja miettii kuka voisi hänelle sen ostaa. Itse olen painottanut lapselle että emme voi ostaa mitään tuosta vaan, vaikka menisi rikki. Että isin ja äidin pitää tehdä paljon töitä, jotta saa ostettua kaupasta tavaroita. Että kaikkea ei voi eikä tarvitse ostaa. Että sillä ei ole väliä kuka osti mitäkin joka asiassa. Että pitää itse tehdä töitä jotta voi ostaa omat tavaransa.
No mummot, papat, sedät ja tädit kantaa lapsille kilpaa tavaroita. Me itse ostetaan lapsille vain tarpeeseen ja juhlapäivinä saa lelun. Esim. jouluna ollaan pysytty 1 lelu/ lapsi linjalla, ettei homma räjähtäis käsiin kun sukulaisiltakin tulee sitä sun tätä.
Toisekseen ärsyttää kun kaikki nurkat täyttyy roinasta. Käyn nykyään kirpputorilla 2x vuodessa myymässä näitä roinia pois. Olen sanonut että älkää ostako enempää, meillä on jo ihan liikaa esim. autoja, ei tarvitse ostaa mitään. Esim. 70 vuotias mummoni tunkee joka kerta mukaan lapsille sitä sun tätä vaatetta ja lelua, mitä on haalinut kirpparilta. Olen sanonut että ei tarvitse kiitos, käytä mieluummin rahat itseesi. Suuttuu tästä. Ja minä tunnen huonoa omaatuntoa kun myyn niitä "lahjoja" kirppiksellä pois. Mutta ei lasten huoneeseen mahdu esim. älyttömän suuria pehmoleluja monta kymmentä kappaletta... eikä he jaksa niistä edes enää kiinnostua.
Muutenkin tykkään että koti on siisti ja tavaramäärä hallittu, joten ei ole kiva kun muut kantelee meille sitä sun tätä...
Olenko ihan p*ska ihminen?
Mä olen sanonut että seuraava sukulainen joka meille roinaa (leluja) raahaa, saa tulla joka pe siivoamaan. Kiellät tarpeeksi tomerasti ja laitat lapsen luopumaan jostain vanhasta lelusta saadakseen uutta etkä ostele uutta hajonneen tilalle, Näin lapsi oppii. Pysyt vaan lujana ja toimit johdonmukaisesti vaikka silmäterä kuinka rääkyisi.
Yksi tapa on antaa lapsen valita 10 lelua jotka haluaa säästää, laittaa loput säkkiin ja roudata kellariin. sitten seuraavassa kuussa säkistä valitaan 10 uutta lelua ja edellisen kuun lelut menevät jäähylle.