"Ihan järkkyä, ei voi syödä!" - Mies haukkui mun kokkamiset
Tein sunnuntaiaterian perheelle: Nauravat nakit ja pakasteranskalaiset uunissa ja vihreä salaatti.
No en ole mikään gurmee-kokki, mut ei miehen silti olisi tarvinnut sanoa noin. Laitoin vahingossa liikaa suolaa, kun en tiennyt, että nakit on jo suolaisia.
Mies olisi voinut tsemppaa mua kun kerrankin tein ruokaa.
Olen kuulemma hyödytön vätys, niin se sanoi kanssa.
Kommentit (67)
Nakit ja ranskalaiset ovat ruokaa. Jos ei kelpaa, kuolkoon nälkään tai kokatkoon itse. On elämässä tärkeämpiäkin asioita kuin keittiössä raataminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis laitoit nakkeihin lisää suolaako?
Joskus ihmettelen miten jotkut perheet pysyy hengissä ylipäätään? Meillä nakkeja hätäruokana ehkä 1krt/2kk sillä ne suolaiset jauhopötkylät ei täytä mitään ruoan kriteereitä ja sinä teit mielestäsi sunnuntai-aterian (meillä ainakin se perheen parempi ruokailu) ranskiksista ja nakeista? Eipä ihme, jos mies ei ollut tyytyväinen...
Tsemppaa nyt vähän hyvä ihminen, netti on helppoja maukkaita ja edullisia ruokaohjeita pullollaan ja tuo 'Mä en oo mikään kokki' vain hölmö tekosyy. Eihän kukaan ole äitikään ennen kuin hankkii lapsia ja silloin hankkii myös tietoa miten niistä lapsista pidetään huolta!Millä perusteella kutsut esim. hk:n aitonakkeja jauhopötkylöiksi?
Nojoo, sorry ei niissä kyseisissä ei ole jauhoja, olisi varmaan pitänyt nimetä ne vaan massapötkylöiksi. Enpä sitten kuitenkaan tiedä onko 68% lihaa / siihen verrattavia aineita + vesi, kamara, stabilointiaineet, suola, dekstroosi, lihaproteiini, perunakuitu, mausteet , hapettumisenestoaine, säilöntäaine ja keinotekoiset aromit mikään optimaalinen ateria lapsille tai aikuisillekaan.
No monet lihaleikkeleet eivät juuri poikkea tuosta sisällöstä, liha on vähärasvaisempaa, mutta leikkeleet ovat tuplasuolaisia. Oisko ne sitten massaviipaleita? :D
Sopii mulle - harvemmin käytetään niitäkään juuri tuon rasvan takia. Ja liha ostetaan käsittelemättömänä Reko-piiristä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmettelen miten jotkut perheet pysyy hengissä ylipäätään? Meillä nakkeja hätäruokana ehkä 1krt/2kk sillä ne suolaiset jauhopötkylät ei täytä mitään ruoan kriteereitä ja sinä teit mielestäsi sunnuntai-aterian (meillä ainakin se perheen parempi ruokailu) ranskiksista ja nakeista? Eipä ihme, jos mies ei ollut tyytyväinen...
Tsemppaa nyt vähän hyvä ihminen, netti on helppoja maukkaita ja edullisia ruokaohjeita pullollaan ja tuo 'Mä en oo mikään kokki' vain hölmö tekosyy. Eihän kukaan ole äitikään ennen kuin hankkii lapsia ja silloin hankkii myös tietoa miten niistä lapsista pidetään huolta!Millä perusteella kutsut esim. hk:n aitonakkeja jauhopötkylöiksi?
Nojoo, sorry ei niissä kyseisissä ei ole jauhoja, olisi varmaan pitänyt nimetä ne vaan massapötkylöiksi. Enpä sitten kuitenkaan tiedä onko 68% lihaa / siihen verrattavia aineita + vesi, kamara, stabilointiaineet, suola, dekstroosi, lihaproteiini, perunakuitu, mausteet , hapettumisenestoaine, säilöntäaine ja keinotekoiset aromit mikään optimaalinen ateria lapsille tai aikuisillekaan.
No monet lihaleikkeleet eivät juuri poikkea tuosta sisällöstä, liha on vähärasvaisempaa, mutta leikkeleet ovat tuplasuolaisia. Oisko ne sitten massaviipaleita? :D
Sopii mulle - harvemmin käytetään niitäkään juuri tuon rasvan takia. Ja liha ostetaan käsittelemättömänä Reko-piiristä yms.
Siis suolan mutta myös rasvan.
T.sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppaa nyt vähän hyvä ihminen, netti on helppoja maukkaita ja edullisia ruokaohjeita pullollaan ja tuo 'Mä en oo mikään kokki' vain hölmö tekosyy. Eihän kukaan ole äitikään ennen kuin hankkii lapsia ja silloin hankkii myös tietoa miten niistä lapsista pidetään huolta!Mitäs jauhoja niissä nakeissa on?
Ei ole tullut kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perusmies tekee lapsille nakkeja ja ranskalaisia, on hän hyvä isä, joka pitää huolen lapsistaan.
Siinä on se ero, että äiti on yleensä se , joka synnyttää ja jää kotiin lasten kanssa. Luulisi jo lapsia tehneen äitylin osaavan edes kokkauksen alkeet. Edes ne alkeet.
Suurin osa maailman huippukokeista on muuten miehiä, ja ravintola-alalla nainen keittiössä on harvinaisuus.
Että äläpä tee siitä omasta, itse valitsemastasi miehestä sen isompaa yleistystä koskemaan kaikkia miehiä.
Hakkaan jokaisen palstamamman ruoanlaitossa, vaikka sinkkuvelamies olenkin.
Sanoo insinööriopiskelija. "Harvinaisuus" ja kissan viikset :D
T. 15 vuotta ravintola-alalla
Näkeehän naisia toki päiväkodeissa, suurkeitiöissä, sairaaloissa ja ABC-huoltsikoilla pussimuusia, pussikastikkeita , pakasteita ja puolivalmisteita "kokkaamassa", maailman huipuiksi naisista ei ravintola-alallakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perusmies tekee lapsille nakkeja ja ranskalaisia, on hän hyvä isä, joka pitää huolen lapsistaan.
Siinä on se ero, että äiti on yleensä se , joka synnyttää ja jää kotiin lasten kanssa. Luulisi jo lapsia tehneen äitylin osaavan edes kokkauksen alkeet. Edes ne alkeet.
Suurin osa maailman huippukokeista on muuten miehiä, ja ravintola-alalla nainen keittiössä on harvinaisuus.
Että äläpä tee siitä omasta, itse valitsemastasi miehestä sen isompaa yleistystä koskemaan kaikkia miehiä.
Vain miehet pääsevät uutisiin kun kokkaavat. Myös ravintolakokit. Ei nainen huippukokkina ole harvinaisuus, vain mediassa.
Luettelepas nyt aluksi vaikkapa kolme michelin-tähteä saavuttaneet naiskokit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla kyllä mies! Mun mies tsemppaa mua ja ymmärtää. Viimeks kun tein ruokaa ja rakennekynsi katkes, kun tökkäsin sen vahingossa mikron kylkeen niin mun mies sanoi vaan että älä itke kulta, ei sun tarvi laittaa ruokaa. Saadaan me ne hampparit Mäkkäriltäkin.
Oho- voiko hamppareita tehdä itse? Onko vaikeaa?
Itse olen ihan tumpelo, yritin tänään keittää munia aamiaiseksi mutta heitin ne tunnin keittämisen jälkeen pois kun eivät olleet yhtään vielä pehmenneet kun kokeilin haarukalla. Mitähän tein väärin?
Voi tehdä itse, mutta kannattaa muistaa, ettei pura sitä pussista otettua hampparia osiin, se on hirveen vaikee koota takaisin. Munia en oo koskaan kokeillut keittää, kun mä en syö mitään sellaista mikä on tullut jonkun takapuolesta.
Mistä luulet lihan lautasellesi ilmestyvän, ellei emänsä peräpäästä?
Vierailija kirjoitti:
Mua alkoi nyt kiinnostaa, että millainen se salaatti oli?
No millainen vihreä salaatti yleensä on? Siinä on vihreää salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla kyllä mies! Mun mies tsemppaa mua ja ymmärtää. Viimeks kun tein ruokaa ja rakennekynsi katkes, kun tökkäsin sen vahingossa mikron kylkeen niin mun mies sanoi vaan että älä itke kulta, ei sun tarvi laittaa ruokaa. Saadaan me ne hampparit Mäkkäriltäkin.
Oho- voiko hamppareita tehdä itse? Onko vaikeaa?
Itse olen ihan tumpelo, yritin tänään keittää munia aamiaiseksi mutta heitin ne tunnin keittämisen jälkeen pois kun eivät olleet yhtään vielä pehmenneet kun kokeilin haarukalla. Mitähän tein väärin?
Voi tehdä itse, mutta kannattaa muistaa, ettei pura sitä pussista otettua hampparia osiin, se on hirveen vaikee koota takaisin. Munia en oo koskaan kokeillut keittää, kun mä en syö mitään sellaista mikä on tullut jonkun takapuolesta.
Mistä luulet lihan lautasellesi ilmestyvän, ellei emänsä peräpäästä?
Miten joku voi olla näin tyhmä? Liha tulee teurastamolta haloo. Eli tosi hygieenisestä paikasta jossa se vaan paloitellaan ja suikaloidaan ja annostellaan paketteihin. En oo kyllä ite koskaan laittanut tuollaista lihaa, kun en ole ihan varma miten se tehdään ruoaksi. Joskus on paketissa ohjeita että paistetaan, mutta ei kerrota minuutteja ja täysi- vai puoliteholla. Kauhean hankalaa!
Mutta pointsit hampparintekijälle, ja kiitti vinkistä ettei pura osiin. Olin jo vähän huolissani siitä, miten sen pihvin saa tasan keskelle kun olen vähän tumpelo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän naisia toki päiväkodeissa, suurkeitiöissä, sairaaloissa ja ABC-huoltsikoilla pussimuusia, pussikastikkeita , pakasteita ja puolivalmisteita "kokkaamassa", maailman huipuiksi naisista ei ravintola-alallakaan ole.
Miksi miehet eivät sitten joka perheessä hoida ruokapuolta, kun he ovat niin hyviä, vaan syövät vuodesta toiseen huonoa ruokaa? Onko siinä jotain masokistista? Minä kyllä syön mieluummin hyvää kuin huonoa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kirjoittanut omasta miehestä, hän osaa tehdä ruokaa - jos viitsii. Olen myös itsekin hyvä ruuanlaittaja. On meillä kuitenkin joskus ollut ruokana ranskalaisia ja makkaraa, se on niin helppo ruoka ja välillä sitä tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet eivät sitten joka perheessä hoida ruokapuolta, kun he ovat niin hyviä, vaan syövät vuodesta toiseen huonoa ruokaa? Onko siinä jotain masokistista? Minä kyllä syön mieluummin hyvää kuin huonoa ruokaa.
Mies ei voi edelleenkään loisia lasten kanssa vuosia kotona , muumilauluja laulaen, ja käydä samaan aikaan tienaamassa av-mammalle elintason nostamiseen ja omien itsekkäiden halujen toteuttamiseen tarvittavaa rahaa.
Jos miehet voisivat tämän tehdä, tekisivät miehet senkin paremmin kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kirjoittanut omasta miehestä, hän osaa tehdä ruokaa - jos viitsii. Olen myös itsekin hyvä ruuanlaittaja. On meillä kuitenkin joskus ollut ruokana ranskalaisia ja makkaraa, se on niin helppo ruoka ja välillä sitä tekee mieli.
Mistä sitten revit yleistyksesi? Miesvihapalstan tarinoista?
Meidän lapsilla on ollut kokkaustaidot tuolla tasolla joskus 10 vuotiana. Kai kaikkien muidenkin lapset ovat osanneet lämmittää ranuja uunissa ennen yläkouluikää?
Et sä edes kokannut, lämmitit vain uunissa XDDDDDDDD
Anteeksi jos tuo loukkaa sinua, mutta kokkaaminen ja lämmittäminen on kaksi eri asiaa.
Kerran kuulin kun noin 30 vuotias nuorimies mietti että voisi opetella tekemään ruokaa, vaikka keittämään kananmunia, niin niitä voisi ottaa töihin evääksi. Silloin sillä oli subilta haettu sämpylä eväänä. Meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun.
Ainoa kämmi tuossa on suolan lisääminen nakkeihin. Perhe nyt sai ainakin jotain ruokaa. Ymmärrän jos ruoanlaittotaidotonta harmittaa kun ruokaa arvosteltiin noin ala-arvoisesti.
Ennemmin sen ruokaa tekevän miehen tulisi hienotunteisesti opastaa alkuun ruoanlaitossa. Ranskisten tilalla olisi esim. voinut tarjota keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia. Eivät ole hirveän vaikeita.
Itse olen koulutukseltani kokki ja olen ennenkin tehnyt ruokaa. Ymmärrän silti, että se on joillekin uutta tai vaikeaa ja siksi ei saa lannistaa vaan pitäisi kannustaa.
Ja jos joku ihmettelee miksi ravintola-alalla on niin paljon miehiä väittäisin, että se johtuu pitkälti alan työilmapiiristä. Ala on täynnä "asenneäijiä", jotka klikkiytyvät ryhmiin, joihin naisilla ei ole asiaa. Ilmapiiri on kova ja äijämäinen. Työkaverit ovat näitä "äijiä" härskeine juttuineen. Naista myös katsotaan helposti alaspäin, vähätellään ja jopa savustetaan ulos jos koetaan ettei hän sovi porukkaan. Lahjakkuudella ei ole niinkään väliä. Tärkeintä on, että on terävät kyynärpäät. Seksuaalista ahdisteluakin tapahtuu. Huvittaa miten keittiö on miehille joku punttisalin ja pelikentän jatke.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kämmi tuossa on suolan lisääminen nakkeihin. Perhe nyt sai ainakin jotain ruokaa. Ymmärrän jos ruoanlaittotaidotonta harmittaa kun ruokaa arvosteltiin noin ala-arvoisesti.
Ennemmin sen ruokaa tekevän miehen tulisi hienotunteisesti opastaa alkuun ruoanlaitossa. Ranskisten tilalla olisi esim. voinut tarjota keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia. Eivät ole hirveän vaikeita.
Itse olen koulutukseltani kokki ja olen ennenkin tehnyt ruokaa. Ymmärrän silti, että se on joillekin uutta tai vaikeaa ja siksi ei saa lannistaa vaan pitäisi kannustaa.
Ja jos joku ihmettelee miksi ravintola-alalla on niin paljon miehiä väittäisin, että se johtuu pitkälti alan työilmapiiristä. Ala on täynnä "asenneäijiä", jotka klikkiytyvät ryhmiin, joihin naisilla ei ole asiaa. Ilmapiiri on kova ja äijämäinen. Työkaverit ovat näitä "äijiä" härskeine juttuineen. Naista myös katsotaan helposti alaspäin, vähätellään ja jopa savustetaan ulos jos koetaan ettei hän sovi porukkaan. Lahjakkuudella ei ole niinkään väliä. Tärkeintä on, että on terävät kyynärpäät. Seksuaalista ahdisteluakin tapahtuu. Huvittaa miten keittiö on miehille joku punttisalin ja pelikentän jatke.
Söpöä, miten löydät miehet syyllisiksi siihenkin, että naisilla ei ole munaa pärjätä edes kokkaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä, miten löydät miehet syyllisiksi siihenkin, että naisilla ei ole munaa pärjätä edes kokkaamisessa.
Väärin, arvon olkiukkoilija. Parhaat kokit ovat sekä miehiä että naisia. Ravintolan keittiö sopii työpaikkana silti paremmin miehille, koska miehinen työympäristö. Naisena on tällaisessa paikassa aika yksin.
Sitten on taas ravintoloita, joissa kokkeina on enemmän naisia. Se on paikkakohtaista.
En lähde mihinkään mutuväittelyyn jänkkäämään siitä osaavatko naiset kokata vaiko eivät. Sovitaan nyt vaikka, että naiset ovat tymiä eivätkä osaa mitään niin säästytään siltä päänsäryltä. Mene ämmä nyt sinne nyrkin ja hellan väliin ja ole hiljaa, niinq.
Vain miehet pääsevät uutisiin kun kokkaavat. Myös ravintolakokit. Ei nainen huippukokkina ole harvinaisuus, vain mediassa.