Saako psykiatri sanoa näin?
Olin vastaanotolla viime viikolla neljättä kertaa. Puheeksi tuli sitten ahdistukseni ja kerroin, että olen alkanut inhoaa myös vartaloani. Tähän sitten hän sanoi, "voisihan se parempikin olla". Ehkä olen herkkä, mutta minulle tuli tuosta tosi kuvottavaa olo.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Miksi otit vartaloasian esille jos et halua kuulla totuutta, minkä olit jo ihan itse havainnut?
Ei lääkärin tehtävänä ole olla ajatustenlukija.
Jos on noin herkkä omille puheilleen, niin kannattaisiko pitää ne siellä oman pään sisällä?
Ei kannattaisi, todella typerä kommentti. Siellä psykiatrilla juuri kannattaa ja pitääkin puhua ne asiat joita ei muuten voi, uskalla tai kehtaa. Ne kaikkein kipeimmät, arimmat ja herkimmätkin. Ja hyvä psykiatri osaa suhtautua asiaan neutraalisti.
Ei psykiatrin tarvitse ottaa mitään kantaa itse asiaan, vaan hänen tehtävänsä on keskittyä itse ongelmaan eli ap:n romahtaneeseen itsetuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se sen sanoi ja miten jatkoi siitä, miten koko keskustelu meni? Ettet ole vaan irroittanut asiayhteydestä tuota kommenttia. Jos pointti oli esimerkiksi, että tuollaisissa asioissa ei koskaan saavuta täydellisyyttä, aina voisi olla jollain lailla parempi, mutta että itsensä voi silti oppia hyväksymään. Tms.
Oli puhe aiemmin vaivanneet syömishäiriöstä ja kerroin, että sen jälkeen olen suhtautunut tosi kriittisesti kehooni. Kerroin tyytymättömyydestä, ulkonäkökriisestä ja siitä että minua inhottaa painaa näin paljon, koen kehoni epämiellyttäväksi. Koko tämän puhumiseni ajan lääkäri oli ihan hiljaa, lukuunottamatta jaa, joo, okei, mitä muuta hymähdyksiä. Sitten se sanoi sen. Sen jälkeen minä olin vähän aikaa ihan hiljaa ja sanoin taas, että inhoan vartaloani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millaisen arvosanan antaisit itse vartalollesi? Ja mikä siinä vartalossa inhottaa? Jos olet ylipainoinen, niin onko se nyt niin peruuttamatonta sanoa, että onhan se totta että sinulla on liikakiloja. Painoa voisi kuitenkin pudottaa suht helposti.
Nikotiinihan on erittäin tehokas laihdutuslääke. Nikotiinia ei vain markkinoida laihdutuslääkkeeksi sen muiden haittvaikutusten takia. Askin päivässä polttava saa sen verran nikotiinia, että hänen perusaineenvaihduntansa nousee 10-20 %. Jos itselläni (en tiedä koskeeko sinus) olisi vakavapaino ongelma, josta aiheutuisi ongelmia myös itsetunnolle ja psyykkeelle, niin alkaisin käyttämään nikotiini valmisteita (purkkaa, laastaria, tablettia, imettävää ihnalaattoria)....
6
Olen keskipituinen, 168 ja painan 61kg.
Ok sitten laihdutus vinkkini oli turha... Mikä mielestäsi painaa vartalosi arvosanana sitten 6:seksi?
Psykiatri halusi herättää sinut todellisuuteen itsesäälissä vellomisesta ja taisipa onnistuakin, kun piti tulla tänne avautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se sen sanoi ja miten jatkoi siitä, miten koko keskustelu meni? Ettet ole vaan irroittanut asiayhteydestä tuota kommenttia. Jos pointti oli esimerkiksi, että tuollaisissa asioissa ei koskaan saavuta täydellisyyttä, aina voisi olla jollain lailla parempi, mutta että itsensä voi silti oppia hyväksymään. Tms.
Oli puhe aiemmin vaivanneet syömishäiriöstä ja kerroin, että sen jälkeen olen suhtautunut tosi kriittisesti kehooni. Kerroin tyytymättömyydestä, ulkonäkökriisestä ja siitä että minua inhottaa painaa näin paljon, koen kehoni epämiellyttäväksi. Koko tämän puhumiseni ajan lääkäri oli ihan hiljaa, lukuunottamatta jaa, joo, okei, mitä muuta hymähdyksiä. Sitten se sanoi sen. Sen jälkeen minä olin vähän aikaa ihan hiljaa ja sanoin taas, että inhoan vartaloani.
Oletko käynyt kauankin tällä samalla psykiatrilla? Koetko että saat häneltä tarvitsemaasi apua? Lääkäreitäkin on parempia ja huonompia. Kehottaisin ihan oikeasti kokeilemaan toista psykiatria jos tuntuu että tämä on muutenkin sinulle epäsopiva, ei toki pelkästään tämän yhden tapauksen takia välttämättä kannata. Itse en ole käynyt psykiatrilla mutta terapeutilla (psykologi) kyllä pitkäänkin menneisyydessä. Ensimmäinen terapeuttini oli suoraan sanoen aivan hirveä. Vaihdoin toiselle ja hän oli ihan ok. Hän vaihtoi sitten työpaikkaa ja minut siirrettiin siitä syystä uudelle terapeutille... Vasta silloin tämän kolmannen terapeutin kanssa tajusin miten suuri apu hyvästä terapeutista voi olla. Aivan valovuosien päässä niistä edellisistä, varsinkin ensimmäisestä. Sori pitkä sepustus, mutta halusin vain sanoa että näissäkin todella on suuria eroja.
Täälä nyt varmaan tiedetäänkin, mitä psykiatri saa sanoa.
Miksi et ota asiaa puheeksi psykiatrin kanssa ja kerro tunteistasi, se on sitä oikeaa terapiaa.
Ei voi eikä saa sanoa näin. Mutta oletko varma, että et tosiaan irrottanut lausetta asiayhteydestä? Minäkin ensikuulemalta uskoisin hänen sanoneen ja tarkoittaneen, että aina voi olla parempi, täydellisyyteen ei pääse. Mutta mikäli oikeasti sanoi kuten käsitit, niin vaihda terapeuttia/ammattilaista, ei ole ammattitaitoinen ja voi tehdä hallaa kuntoutumiselle muutoinkin.
Kommentti kuulostaa todella oudolta. Mutta tasapuolisuuden puolesta on pakko sanoa että osalla naisia on krooninen tapa kerjätä itselleen kohteliaisuuksia. Esim. normivartaloinen vähättelee tai haukkuu omaa vartaloaan. Ei siksi että olisi oikeasti sitä mieltä vaan siksi että siten saadaan muut kehumaan sitä samaa vartaloa.
Mä yleensä vaihdan puheenaihetta kun törmään näihin.
Voi sanoa. Hän sanoi kyllä tökerösti mutta sanomallaan tarkoitti että sinulla ei ole psyken puolen sairautta vartalosi kanssa kuten anoreksia vaan että totta puhut, voisi olla parempi, et vain kuvittele.
Voisihan se parempikin olla???? Onko tuo nyt niin pahasti sanottu??? Jokaisen meistä kroppa voisi olla parempikin, eri asia osaako sitä omaa epätäydellistä vartaloaan rakastaa ja mitä sen eteen on valmis tekemään.
Psykiatri nyt voi itse olla kuinka sekopää tahansa. Oikeasti, tuon alan ihmisissä on suuria eroja, ja huono psykiatri tai terapeutti voi aiheuttaa suurta haittaa.
Psykiatreiksi hakeutuu paljon koulukiusaajia ym. päästään sairaita. Huonoja kokemuksia minullakin heistä, olin muka terve vaikka minulla oli ihan klassiset pahan paniikkihäiriön oireet.
Jos olet lihava, niin tuo oli ehkä lääkärin kohtelias tapa ilmaista asia. Psykiatri on pohjakoulutukseltaan lääkäri eli hän ymmärtää ylipainon rasitukset elimistölle ja elintoiminnoille.
Jos haluat päänsilittelyä, mene psykologille tai jollekin kukkaterapeutille.
Kokoomuksen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lihava, niin tuo oli ehkä lääkärin kohtelias tapa ilmaista asia. Psykiatri on pohjakoulutukseltaan lääkäri eli hän ymmärtää ylipainon rasitukset elimistölle ja elintoiminnoille.
Jos haluat päänsilittelyä, mene psykologille tai jollekin kukkaterapeutille.
Kokoomuksen äänestäjä
En tietääkseni ole millään mitalla mitattuna lihava. Ruumiinrakennekin on siro, en omista suuria muotoja, mutta urheilutaustalla ei ole päässyt löysää kertymään.
Varoituksen sanana: psykiatri voi olla oikeasti pahasti sekaisin tai myös esim. persoonallisuushäiriöinen. Joka haluaa lytätä sinua.
Nämä jotka kehottaa vain puhumaan sen psykiatrin kanssa: teidän pitäisi paljon miettiä omia asenteitanne. Olisi tilastollisestikin epätodennäköistä, ettei tuossakin ammattiryhmässä osa olisi häiriintyneitä tapauksia.
no oletko sitten joku normi mamma 150kg ?
6
Olen keskipituinen, 168 ja painan 61kg.