Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään muulla ikävä ex-appivanhempia?

Vierailija
07.08.2016 |

Tapasin lapseni isän parikymppisenä ja koska omat vanhempani eivät olleet tavoitettavissa, vietimme joulut exäni lapsuudenkodissa. Vierailimme siellä muutenkin usein. Anoppi oli aika suorapuheinen, mutta hyväntahtoinen. Ilmapiiri oli kuitenkin aina avoin ja anoppi oli tosi sydämellinen ja lapsirakas, sellainen kodinhengetär joka piti perheestään ja pojistaan huolta. Appiukko oli taas sympaattinen ja mukava, ahkera työmies joka puuhaili kotona. Kun saimma perheenlisäystä, oli se appivanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi ja kohtelu oli sen mukaista. :) Vaari tykkäsi lapsesta ja he puuhailivat paljon. Mummo taas oli aktiivisesti mukana lapsen elämässä ja auttoi aina kun voi. Asuivat toki toisella paikkakunnalla mutta välimatkaan nähden olivat läsnä paljon.
Paha vaan, että ex-mies ei ollut ihan yhtä ihana ja lukuisten pettämisten jälkeen (oltiin tosi nuoria) annoin periksi ja erottiin. Välit appivanhempiin säilyivät, koska olivat lapseni ainoa mummo ja vaari.
Tapasin uuden miehen kun lapsi oli 4v eikä lapsi muista aikaa ennen miestä. Miehen vanhemmat taas ovat ihan toista maata. Ne käyttää päihteitä paljon ja heidän perheessään asioista ei puhuta, lähinnä säästä jauhetaan. Lapsi ei ole tykännyt koskaan olla siellä, koska miehen vanhemmat ovat niin jäykkiä. Ei halailuja tai mitään tunteiden osoittamista, mutta kännissä sitten ollaan niiiin tunteikkaita, että. Appivanhemmat suhtautuvat minuun kuten onnenonkijaan ja kyyti on kylmää, vaikka olen meistä se kouluttautuneempi ja tulisin toimeen ihan hyvin ilman miestäkin.
Nyt kun erosta exän kanssa on aikaa jo 10 vuotta, on tullut järjetön ikävä ex-appivanhempia ja tunnen surua siitä, että nykyinen anoppini on niin etäinen ja appiukko keskittyy lähinnä kaljan kittaamiseen. Joulut ollaan oman perheen kanssa, koska en hyväksy mitään kossupulloa joulupöydässä ja mieheni isä etenkin ryyppää aamusta asti. Sanomattakin selvää, että nyt kun lapsi on iso häntä ei enää mieheni vanhempien luo saa menemään, ahdistaa kuulema, ja niin minuakin.
Soittelen usein lapseni mummon kanssa ja käydään siellä joskus kylässäkin, lapsi yksin toki useamminkin. On selvää, että toki lapsen mummon pitääkin olla läheisempi kun mummopuoli, mutta ex-anoppi kuitenkin kyselee aina myös mun siskon lasten kuulumiset ja mitä kuuluu mun äidille tai mummolle. Nykyinen anoppi ei kysy koskaan mitään, jauhaa aina fiksusta pojastaan ja kailottaa miten ihana mies mulla on, ei huomioi minua tai lasta edes kysymällä kuulumisia.
Mulla on ikävä ex-appivanhempien kanssa vietettyä aikaa.. Kaikesta voi puhua ja yhdessä juoruiltiinkin paljon, sellaistan naisten välistä juttua. Ei ikinä kilpailua mistään. Joskus mä mietin, että olisinpa antanut anteeksi ne pettämiset kun mies pyysi ja jäänyt selvittämään kaiken. Ex kuitenkin puhui asioista ja välit olivat suorat, nykyinen mies on omaksunut omien vanhempiensa parisuhdemallin missä kaikki lakaistaan maton alle. Ei niiden tarvitse rakastaa mun lasta tai minua, mutta osoittaisivat edes jotain positiivisia tunteita. Mies ei voi saada omia lapsia ja anoppi tietää sen, lapsenlapsia ei lisää tule.
Ex-appivanhempien tuki oli korvaamatonta ja arvostan sitä vasta nyt, kun uuden miehen suku on niin piittaamatonta. Ovat käyneet meillä kylässä varmaan kerran kahdessa vuodessa ja viipyvät ehkä 15 min maksimissaan, sitten onkin jo kiire. Onko muita, keillä oli ihanat appivanhemmat ja heitä on ikävä? Musta tuntuu joskus, että sydän pakahtuu ikävään. Mitä enemmän ikää tulee itselle, sitä merkityksellisemmäksi suku tulee ja oma suku on niin hajallaan, että sitä on vaan yksin. Kaipaan, että joku sukulainen hössöttäisi vähän ja pyytäisi leipomaan, tai kertoisi höpöjuttuja huvikseen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-anoppini on yksi ihanimmista koskaan tuntemistani ihmisistä. Vaikka otin vuosia sitten eron hänen pojastaan, minulla on edelleen ihan hyvät välit entisen anoppini kanssa.

Vierailija
22/26 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi kirjoittaa kirje exanopille ja kertoa sama mitä olet tänne kirjoittanut, kun niin lämpimästä ajattelet hänestä.

Kiitosta ja hyvää palautetta me anopit saadaan hyvin harvoin.

Mä sain synttärilahjaksi exminiältäni kirjeen ja se oli paras lahja ikinä. Nämä asiat pitäisi hoitaa kun aika on, eikä muistella tai sanoa ääneen, kun ei enää asianomainen ole enää keskuudessamme.

Mä kirjoitin sille joskus kiitoskirjeen missä kiitin, siis silloin kun oltiin hänen poikansa kanssa vielä yhdessä. :) Se oli aikaa ennen älypuhelimia ja sähköpostit eivät olleet niin yleisiä, eli kirjeen kirjoittaminen oli ihan luontevaa. Nykyiselle anopille en keksisi mitään mistä kiittää, ja se on aika raskasta myöntää. :(

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisyys appivanhempien kanssa vahvistaa myös parisuhdetta. Tulee yhteisiä perhetraditioita ja muistoja, sukujuhlia jne. Jos appivanhemmat osoittavat etteivät hyväksy miniää niin tottakai se jäätää välejä. Lähinnä mietin, että miten erinomaisina ihmiset itseään pitävät, kun on varaa katsella nenän varttaan pitkin toisia.. Jos sydän on lämmin ja ihminen on empaattinen, niin ei tosiaankaan osoita tunnekylmyyttä tai sitä, että ei hyväksy porukkaan.

Vierailija
24/26 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää olemasta enemmän tekemisissä ex-appivanhempien kanssa? Kutsu heitä lapsesi synttäreille, tavatkaa muutenkin, pyydä vaikka ex-anoppi teatteriseuraksi... Sano, että kaipaat häntä ystävänä.

Vierailija
25/26 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää olemasta enemmän tekemisissä ex-appivanhempien kanssa? Kutsu heitä lapsesi synttäreille, tavatkaa muutenkin, pyydä vaikka ex-anoppi teatteriseuraksi... Sano, että kaipaat häntä ystävänä.

No siis ollaanhan me tekemisissä, mutta tottakai uusien kumppaneiden ja välimatkan myötä joulut ja sukujuhlat on jääneet pois, niissä oli aina niin hyvä tunnelma, vapautunut. Nykyisen miehen sukujuhannus on sitä, että appivanhemmat kännää ja appiukko sammuu.

ap

Vierailija
26/26 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miniöitä, jotka ahdistuvat appivanhempien kyläilyistä (paitsi jos käy haukkumassa tms.). Musta olisi ihanaa, jos anoppi osoittaisi jonkinlaista mielenkiintoa meihin. Häissä oli täysin vieraan roolissa, ei ottanut mitään osaa mihinkään eikä kiinnostanut vaikka oli ainoan poikansa häät. Häälahjakin oli tohvelit molemmille ja kolehtina kerätty lahjakori. Meidän ystävätkin muistivat spesiaalimmin mitä appivanhemmat. Eikä tässä ole kyse vaan lahjoista, mutta lahjat symboloivat välittämistä ja olisi ihanaa katsella vaikka jotain ikuista esinettä, että tuo on ostettu juuri meitä varten että voimme antaa sen perinnöksi lapsille. Tohveleita ei paljon perinnöksi jätetä.

Itse ostin alussa aina lahjoja heillekin ja miehen sisaruksille mutta huomasin, että ei ketään kiinnosta. Meiltä pyydettiin rahalahjoituksia mutta itse ei saatu edes korttia eikä edes vieraiksi heitä juhliin. Kyläilyt ovat täysin yksipuolisia ja kun siellä käy, ei tarjota vieraille kun korkeintaan sitä samaa korppua mikä on ollut kaapissa vuosia. Saattavat syödä itse samalla kun me istutaan siellä terassilla, vaikka ollaan kutsuttuja vieraita. Tökeröä ja tekee vieraalle tyhmän olon.

Ex-appivanhemmat olivat niin ihania, että tulen kaipaamaan heitä ikuisesti. Aivan ihania ihmisiä, vaikka lahjoja eivät antaneet mutta muistivat muuten kysymällä ja ottivat osaa omasta halustaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi