Kysymys keliakiaa sairastaville
Sain keliakia diagnoosin. Ja tiedän, mitä se tarkoittaa. Sitä vain ihmettelen ohjeissa, kun pitäisi syödä korvikkeita. Miksi en voisi syödä gluteenitonta ruokaa ilman niitä?
Kommentit (28)
Jos tykkäät leivästä ja pullasta, osta tai leivo gluteenittomina. Jos et taas välitä niistä muutenkaan, ei sekään ole ongelma.
Itse sairastan keliakiaa, ja pidän leivästä, mutta en välitä pullasta, kekseistä tai pastasta.
Kuidunsaanti voi muodostua ongelmaksi, jos ei käytä viljatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi sai diagnoosin 5-vuotiaana. Lapselle on tärkeää saada samoja ruokia kuin muutkin eli jos muille on pitsaa niin myös keliaakikolle tehdään pitsa. Sama pastaruokien, murojen ja leivän kanssa. Keliakian ainoa hoito on 100% gluteeniton ruokavalio ja sitä on kivampi noudattaa jos voi syödä muutakin kuin karppausdieettiä.
On se nyt aikuisenakin kiva, että jos syödään porukalla, niin keliaakikollekin on vaikka sitä pizzaa eikä pelkkää salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee mieli pullaa tai leipää niin on se ihan kiva. Kuten äitini sanoi, kyllä kahvin kanssa maistuu leivos paremmalta kuin paistettu jauheliha.
Kummalliset vaihtoehdot noi pulla tai paistettu jauheliha. Miten ois vaikka pari palaa tummaa suklaata?
Ihana huumorintaju sulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi sai diagnoosin 5-vuotiaana. Lapselle on tärkeää saada samoja ruokia kuin muutkin eli jos muille on pitsaa niin myös keliaakikolle tehdään pitsa. Sama pastaruokien, murojen ja leivän kanssa. Keliakian ainoa hoito on 100% gluteeniton ruokavalio ja sitä on kivampi noudattaa jos voi syödä muutakin kuin karppausdieettiä.
Miksi sekoitat tähän karppauksen?
Vastauksia sain ja näistä selvisi, että en voi elää gluteenittomasti ilman jokapäiväistä pulla-annosta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sekoitat tähän karppauksen?
Jos jättää kaikki viljatuotteet pois niin eikö se ole aika lähellä karppausta? Jos keliaakikko haluaa noudattaa mahdollisimman tavanomaista suomalaista ruokavaliota niin silloin tarvitsee AP:n mainitsemia "korvikkeita".
Vierailija kirjoitti:
Vastauksia sain ja näistä selvisi, että en voi elää gluteenittomasti ilman jokapäiväistä pulla-annosta :)
Missä kysyit? Jos tätä ketjua tarkoitat, niin sulla on aika valikoiva lukutaito.