Harkitsen eroa, koska mies on maatalousyrittäjä
Mies on kysymättä minulta vain laajentanut koko ajan yritystään. Mitään ei voi suunnitella, koskaan. Mies tekee jopa 16h työpäiviä ja tulee kyllä kotiin, mutta kotona onkin sitten niin väsynyt, että ei jaksa kuin lukea lehteä. Kaikki kotityöt ja lastenhoito jää minulle. Kaikkien asioiden huolehtiminen. Yhdessä käydään jossain kerran vuodessa. Mitään sympatiaa en varsinkaan miehen suvun tai miehen puolelta saa, vaan minun pitäisi nöyränä kehua miestäni ja tehdä kuten rouvat 1800-luvulla eli mukisematta hoitaa yksin kaiken ja levittää jalat sitten miehelle iltaisin. Oikeasti olen vain niin väsynyt, että mietin että jopa ero olisi paljon parempi vaihtoehto, uskon että miehelle tulisi ikävä lapsia ja ottaisi heitä itselleen.
Kommentit (36)
Sanoppa muuta. Yksin minäkin täällä kolmea lasta kasvatan ja teen töitä tilalla. Rankkaa on, terveys pettää, stressi kaatoi jo kerran. Kun tulisi edes rahaa kaiken tämän vaivan päälle mutta kun ei. Ei ole rahaa lomailla yhdessä saatikka täältä mihinkään edes irtoa.
Miten mies ottaisi lapsia eron jälkeen luokseen? Mihin ne työt katoaisi?
Vierailija kirjoitti:
Miten mies ottaisi lapsia eron jälkeen luokseen? Mihin ne työt katoaisi?
Sepä se. Kuitenkin, kyllä siinä vähemmällä silti pääsisi. Meidän pihapiiri on iso koska on paljon tuotantorakennuksia ja piha on ns niiden väleissä. Pihatöihin, niihin välttämättömiin menee hirveästi aikaa. Talo on vanha rähjä jota olen opetellut kunnostamaan mutta eihän se ole kuin pientä ensiapua. Lapset on mun harteilla jo valmiiksi 24/7 eikä omia harrastuksia todellakaan ole. Mies on rakas mutta ei ikinä paikalla. Ei vaikka joudut lähtemään pienen kanssa päivystykseen, olet itse raatona kipeänä tms. Ei eroa yksinhuoltajan elämästä juuri yhtään. Lisänä on vain sen näkymättömän aikuisen asioiden hoitaminen, pyykki-ja ruokahuolto.
En minä sillä etteikö asiat olisi välillä hyvinkin. Mutta voimattomina hetkinä tämä vain tuntuu kaatuvan päälle. Itsellä on perussairaus joka kaataa sohvalle kovien kipulääkkeiden kanssa. Itkua niellen olen viimeisillä voimillani lapset hoitanut kylläisenä ja puhtaina sänkyyn. Nyt kun lapset jo sen verran isoja että pieninkin puhuu ja juoksee niin tajuaa miten saatanan väsynyt sitä onkaan. Äiti lepäämässä on lapsille tuttu näky.
Ollappa terve ja tukiverkko. Se olisi kuin lahja taivaalta.
Ei mieskään nauti tälläisestä. Mutta minkäs teet. Velkaa on niin paljon.
Nostan vanhaa keskustelua, ajankohtaista meilläkin. Mies on työhullu, haluaa laajentaa ja laajentaa. Lehmillä on paremmat tilat kuin ihmisillä. Ne saavat myös enemmän huomiota kuin omat pojat ja vaimo. Missään lomilla ei käydä perheenä -. lomittajaa on hankalaa saada. Ovat joko sairaslomalla tai jo varattu. Mies lomailee konenäyttelyissä ja minä olen lasten ja lehmien kanssa kotona. Sukulaiset ihailee ahkeraa isäntää, yhtälailla teen minäkin töitä navetalla ja kesäaikaan pellolla.
Miksi niitä lapsia on pakko vääntää, jos muutenkaan ei meinaa perusarjesta selvitä? Miksi ei voi käyttää ehkäisyä?
Varallisuus miehessä on tärkeimpiä piirteitä naiselle, että voidaan elää vapaaherran elämää miehen kanssa nauttien reissaamisesta.
Naiset odottavat näitä voittajia maaliviivalla.
Eli ihan vaan julkinen ilmoitus miehille jotka lukee tätä. Älä rupea suhteisiin ennen kuin rahapuoli on kondiksessa. Kun se on kondiksessa, naiset jahtaa sinua. Sitä ennen on turha jahdata naisia. Jahtaa menestystä, se naispuoli kyllä ratkeaa sitten itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Nostan vanhaa keskustelua, ajankohtaista meilläkin. Mies on työhullu, haluaa laajentaa ja laajentaa. Lehmillä on paremmat tilat kuin ihmisillä. Ne saavat myös enemmän huomiota kuin omat pojat ja vaimo. Missään lomilla ei käydä perheenä -. lomittajaa on hankalaa saada. Ovat joko sairaslomalla tai jo varattu. Mies lomailee konenäyttelyissä ja minä olen lasten ja lehmien kanssa kotona. Sukulaiset ihailee ahkeraa isäntää, yhtälailla teen minäkin töitä navetalla ja kesäaikaan pellolla.
uliuliuliuliuliuli
Toivottavasti mies näkee tämän ja heivaa sinut pihalle elämästään. Mitä tuollaisella valittavalla ja kiittämättömällä naisella tekee puolisona?
Olisi hyvä, jos naisella olisi oma koulutus, ura ja ammatti. Jos nainen menee miehen elätiksi, niin ei se mitään helppoa elämää ole, vaikka ehkä ajatuksena alussa tuntuu kivalta.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus miehessä on tärkeimpiä piirteitä naiselle, että voidaan elää vapaaherran elämää miehen kanssa nauttien reissaamisesta.
Naiset odottavat näitä voittajia maaliviivalla.
Eli ihan vaan julkinen ilmoitus miehille jotka lukee tätä. Älä rupea suhteisiin ennen kuin rahapuoli on kondiksessa. Kun se on kondiksessa, naiset jahtaa sinua. Sitä ennen on turha jahdata naisia. Jahtaa menestystä, se naispuoli kyllä ratkeaa sitten itsestään.
Mitä helvettiä tämä ulina tekee tässä ketjussa :D.
Me sovittiin tuo asia ennen naimisiinmenoa. Totesin, että minä tai maatila. Mies myi maatilan, asutaan taajamassa ok-talossa, missä mies hoitaa puutarhaa ja myös puoliksi kotitaloustyöt ja lapset. Jännä, että miehen suku oli hyvillään sukutilan myynnistä, tiesivät miten työllistävä paikka oli.
Tuo laajennustauti on valitettavan yleistä maataloudessa.
Luetaan lehdistä juttuja missä megalaajennuksia tehneitä tiloja esitellään, kaikki näyttää niin hienolta ja kivalta kun on pränikät koneet ja hehtaarihallit.
Sitten hurahdetaan laajentamaan, rakennetaan yötäpäivää ja otetaan miljoonalainaa. Laskelmiin jätetään ihan liian vähän huonojen vuosien varaa.
Sitten tulee huonoja vuosia.
Ratkaisu: laajennetaan lisää. Mitä isompi, sen tehokkaampi, niinhän se on eikös niin?
Sitten kun vielä samoista pelloista tappelee pari himolaajentajaa niistä maksetaan älyttömiä hintoja.
Sitten lopulta itketään kun touhu ei kannata.
Sen jälkeen väsytään, emäntä lähtee lätkimään, vouti tulee pakkohuutokauppaamaan ja se oli siinä.
Ja kaikkea tätä ei tiedä sitä kumppania valitessaan?
Ap, kuka muu teillä työt tilalla tekee ellei mies😲
Ihmeellistä urputusta, ap:n kyljessäkö miehen pitäis kihnuttaa ja jättää työt tekemättä.
Vika on aina miehessä, mikään ei kelpaa vaikka mies raataa ja tekee työt mistä raha tulee.
Mene sinäkin avuksi tilan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Me sovittiin tuo asia ennen naimisiinmenoa. Totesin, että minä tai maatila. Mies myi maatilan, asutaan taajamassa ok-talossa, missä mies hoitaa puutarhaa ja myös puoliksi kotitaloustyöt ja lapset. Jännä, että miehen suku oli hyvillään sukutilan myynnistä, tiesivät miten työllistävä paikka oli.
Kaikkeen mies suostuukin, sääliksi käy miestä.
Taidat olla varsinainen pirttihirmu.
Luulitko ennen naimisiinmenoa, että maanviljelijä on töissä vain pari viikkoa keväällä ja syksyllä? Vai miten tää tuli yllätyksenä.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Olisi hyvä, jos naisella olisi oma koulutus, ura ja ammatti. Jos nainen menee miehen elätiksi, niin ei se mitään helppoa elämää ole, vaikka ehkä ajatuksena alussa tuntuu kivalta.
Tai edes hiukan osallistua tilankin töihin ettei miehen tarvitse itseään loppuun polttaa, ei ne kotityöt koko päivää vie.
Vierailija kirjoitti:
Luulitko ennen naimisiinmenoa, että maanviljelijä on töissä vain pari viikkoa keväällä ja syksyllä? Vai miten tää tuli yllätyksenä.
Tämä 👍
Maanviljelijä ei Suomessa helpolla pääse - tai no, pääseekö missään päin maailmaa.
Tuottavuus on heikko, työ on raskasta, lomia ei ole, perhe joutuu raatamaan rinnalla, tarvittavat investoinnit ovat suuria, tulevaisuus on epävarmaa, byrokratia on kiusana, velkaantuminen on massiivista.
Miksi tähän kukaan edes ryhtyy?
Myisivät pellot pois, kai muutama jättimäinen maatalousfirma voisi ne ostaa, jos niitä kannattaa viljellä. Maaseudulla voi asua ja työskennellä, elantoa saa muualtakin kuin maataloudesta, esim. yrittäjänä alihankintatöistä tai matkailuelinkeinosta.
Ja siis, teetkö sinä töitä itse kodin ulkopuolella?
Niin.. ymmärrän sinua. Minä lähdin, vaikka mies oli epäilemättä elämäni rakkaus ja elämä hänen kanssaan oli turvallista, mutta vuodesta toiseen yksinäistä. Toki osallistuin maatilan töihinkin omien töideni lisäksi ja joskus menin jopa yöksi traktoriin jos esim. rehua tehtiin yöllä, jotta saisi olla edes sen verran hereillä yhdessä.