Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvalle viisi ateriaa päivässä

Vierailija
06.08.2016 |

Neuvolasta sanottiin, että lisäillään siihen viiteen ateriaan päivässä, kun ensin lisätään neljään. Vauva on muutaman viikon päästä 7kk. Nyt meillä syödään näin:

8.00 puuroa
11.00 lihasose
14.00 makea sose
18.00 puuroa

Määrät ovat suurinpiirtein näin: aamulla puuroa menee 0,5-1dl, sosetta puolikas pieni Piltti-purkki, joskus kokonainen, makeaa sosetta samalla lailla ja illalla puuroa 1,5-2dl.

Tietysti saa aina maitoa myös, kun tahtoo, sitä menee n.700ml per päivä. Päiväunia nukkuu niin, että menee n. 9 aikoihin päikkäreille ja herää sieltä 10-10.30 aikoihin. Seuraavat sitten ennen tuota makeaa sosetta, joskus kylläkänä ei nuku niitä, sitten joskus vielä nukkuu 16.00 aikoihin puolen tuntia, ei kovinkaan usein enää.

Neuvolan jälkeen meille on nyt lisätty tuo aamu puuro ja ensi viikolla sitten kokeiltaisiin sitä yhtä sosetta lisää. Neuvolasta sanottiin, että voisi olal vaikka kasvis sose, mutta vauva ei suostu syömään niitä, ei vaikka kuinka tarjoaisi, nipistää vain suun kiinni. Ottaa ensimmäisen lusikallisen, mutta sitten ei enää kelpaa. Aloitti tämän boikotin kasvissoseita kohtaan, kun sai ensimmäisen kerran lihasosetta. Olen yrittänyt tarjota kasvista, välillä yli puolikin tuntia, mutta ei kelpaa, joten en pakota.

Joten, mikä sose lisäksi? Olisiko päivässä kaksi makeaa sosetta vai kaksi lihasosetta parempi? Ja voisikohan nuo 16.00 päikkärit ottaa sose ajaksi? Aika harvoin vauva niitä enää nukkuu, joten tuntuisi, että se olisi ihan hyvä aika syödä se yksi sose lisää.

Kysykää jos on kysyttävää, olen saattanut unohtaa kirjoittaa jotakin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syö mitään klo 18 jälkeen ennen seuraavan aamun klo 8? Miksi?

Vierailija
22/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli rytmi kutakuinkin seuraava: aamulla puuroa, sitten päiväunet, lounas kasvissose+liha/kala/broitsu. Väliapalalla 'makea' sose, marjaa tai hedelmää. Päiväunet ja sen jälkeen iltaruoka, sama kuin päivällä. Illalla vielä ennen nukkumaan menoa puuroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä ei punaista lihaa, mieluummin kalaa ja kanaa.

Vierailija
24/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Olen sitä mieltä, että saa syödä sen verran kuin tahtoo, koitetaan saada sormiruokailu käyntiin, se olkoon nyt sitten jonkin aikaa se 5. ateria. Kun puhun lihasoseesta, en tarkoita automaattisesti, että siinä on lihaa, vaihdellaan tietysti possua, kanaa, kalaa, nautaa jne.  Syö sen iltapuuron 18 aikoihin ja tottakai myös ottaa maitoa, myös yöllä. En kai nyt hyvin kasvavaa ja tyytyväistä vauvaa ala yöllä herättämään syömään, jos 21 sitä tarkoitti. Saa maitoa yöllä sen verran kuin ottaa, ei nuku kuitenkaan heräämättä, enkä sitä todellakaan odota ainakaan ennen kuin syö tuon 5 ateriaa päivässä. Toivottavasti vastaus selvensi taas joitakin asioita :) Ei vain tule itselle mieleen kirjoittaa erikseen, mitä lihaa saa lihasoseessa, kun itselle se on automaattisesti jotakin lihaa.

Ap 

Vierailija
25/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin alotettii 4kk iäs siis kiinteet myös. Päiväs menee max 2tl yhteensä ruokaa ja nyt ikää 7.5kk....

Vierailija
26/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei tarvitse mitään makeaa. Älä syötä lapsellesi turhaa sokeria, pliis. Insuliiniresistenssi ja  DB2 taattu myöhäiskeski-iässä sillä lailla. Jos pystyt tekemään soseet itse, hieno homma. Muussa tapauksessa tarkista aina ostosafkoista sokerin määrä ja osta vain sokerittomia  tai vähäsokerisia tuotteita.

Vierailija
27/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kahta lämmintä ruokaa päivässä. Jos teet itse soseet, niin jaa se päivittäinen lihamäärä kahteen ateriaan. Itse annoin lapsille aina toisella aterialla pelkkää kasvissosetta ja toisella myös lihaa. 

Vierailija
28/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Euroopasta moi kirjoitti:

Onpa jännä lukea Suomen käytännöistä.

Meillä tuon ikäinen aloitti jo sormiruokailun. Jotain vihannessoseita taisin antaa kerran päivässä myös vielä tuossa iässä. Mutta pääosin maidolla mentiin. Puuroa ei ole syönyt kuin ekat pari viikkoa - ei ole mun mielestä ihmisen ruokaa oikein... Ei kai sitä lapset oikein muualla syökään kuin Suomessa.

Suomessa allergiat on niin iso ongelma, siksi nykyään suositellaan kiinteiden aloittaminen jo nelikuisena. Ehkäisee ruoka-allergioiden muodostumista.

Ei pidä paikkaansa.

Täysimetystä suositellaan edelleenkin 6 kk:n ikään asti, jos vauva on syntynyt täysiaikaisena/normaalipainoisena ja kasvussa ei ole ongelmia.

Yksilöllisesti voi toki aloittaa tarvittaessa 4 kk:n iässä kiinteät.

Vierailija
29/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Euroopasta moi kirjoitti:

Onpa jännä lukea Suomen käytännöistä.

Meillä tuon ikäinen aloitti jo sormiruokailun. Jotain vihannessoseita taisin antaa kerran päivässä myös vielä tuossa iässä. Mutta pääosin maidolla mentiin. Puuroa ei ole syönyt kuin ekat pari viikkoa - ei ole mun mielestä ihmisen ruokaa oikein... Ei kai sitä lapset oikein muualla syökään kuin Suomessa.

Suomessa allergiat on niin iso ongelma, siksi nykyään suositellaan kiinteiden aloittaminen jo nelikuisena. Ehkäisee ruoka-allergioiden muodostumista.

Tää on varmaan provo, mutta vastaan ettei joku reppana usko.

Kiinteät suositellaan aloitettavaksi aikaisintaan 4kk iässä, jos siihen on erityinen syy. Ensisijaisesti suositellaan 6kk täysimetystä. Suomessa kiinteät on monesti aloitettu jo 2-3kk iässä vauvalle kuin vauvalle, ja allergioita tosiaan esiintyy paljon. Suomessa on siis hyvin vähän 6kk asti täysimetettyjä vauvoja ja paljon allergioita. Aikainen kiinteiden aloitus siis tuskin vähentää allergiariskiä terveellä rintaruokitulla vauvalla.

Vierailija
30/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt tarjota sille lapsiparalle muutakin kuin valmispurkkiruokaa! Jestas sentään.

Kuule meillä ei lapsi syönyt kun niitä valmiita :D tein aluksi itse, sitten teki anoppi (hänen lapset kun aina söivät niin hyvin hänen itse tehdyt soseet!) eipä suostunut syömään niitäkään. Sitten pitkin hampain kauppaan ostamaan pilttejä ja kyllä maistu pikku herralle :D

En kyllä tajua näitä... Ei oikein monissakaan maissa ole kaupoissa sellaisia sosevalikoimia kuin Suomessa – mitenhän niissä pärjätään?

Jos kotona tehty ei maistu, niin esim. 1) tee kotisoseesta sileämpää ja 2) muista mausteet - ei suolaa tietenkään, mutta esim. sipulit jne.

Meillä lapsi kyllä söi lähinnä sormiruokaillen eikä mitään sileitä soseita tarvittu missään kohtaa, kun 6 kk:n iässä aloiteltiin.

Vierailija
31/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormiruokailu on tosi jees! Lapsi oli hyvin itsenäinen syöjä jo yksivuotiaana, haarukalla söi ruokaa kun oli oppinu syömään itse niin pysyi haarukka kädessä.

Se yleinen kiinteiden aloitusikä on 6kk maailmanlaajuisesti. Niin mekin tehtiin. Lapsella ei mitään allergioita vaikka imetin vain kuukauden. Eikä ole yhtään antibioottikuuriakaan tarvittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän