Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo joutui vuodeosastolle pahan

Vierailija
05.08.2016 |

pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..

Kommentit (429)

Vierailija
1/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana olet, et hankala.

Vierailija
2/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko juttujasi hetkeäkään. Ihme mustamaalausta.

Eikä sairaalassa pakkosyötetä ilman lääketieteellistä syytä. Jos joku mummo ei kahteen kuukauteen ole halunnut syödä paöjln mitään niin sitten hän ei syö. Tarjotin viedään silti, koska pitäää olla mahdollisuus syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko juttujasi hetkeäkään. Ihme mustamaalausta.

Eikä sairaalassa pakkosyötetä ilman lääketieteellistä syytä. Jos joku mummo ei kahteen kuukauteen ole halunnut syödä paöjln mitään niin sitten hän ei syö. Tarjotin viedään silti, koska pitäää olla mahdollisuus syödä.

Ja ihan lääkärit linjaavat, että nestelista lopetetaan eikä ruoan määrää seurata. Vielä on vanhalla ihmisellä oikeus olla syömättä, jos ei halua -kaikkeen ei medikalisoituminen vielä yllä. Älä puhu, kun et muiden potilaiden asioista mitään tiedä.

Vierailija
4/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?

Vierailija
5/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?

Sairaalassa ei yksikään ihminen ilman ruokaa ja nesteitä vahingossa ole. Kaikkien nestemääriä seurataan tarkasti nestelistan avulla. Tästä poikkeuksena ne, joilta lääkäri linjaa ettei seurata lainkaan.

Niin ärsyttää tällaiset avaukset, kun sinä omaisena ET tiedä, onko potilas tullut aspiraatiopneumonian hoitoon, jolloin nieleminen on potentiaalinen riski ja sallittu nestemäärä muutamia lusikoita vuorokaudessa. Kiltit hoitajat SILTI tilaavat potilaalle ruoan eteensä, jotta hän saa vaihtelevia makuelämyksiä päivittäin. Tai joka päivä testataan nielemistä. Sinä et tiedä, onko kyseessä parkkipotilas, jolla sairaalapaidan alla peg-letku, johon menee nesteruoka -ehkä hän saa syödä jos haluaa, jotain pientä. Sinä et tiedä onko potilaalla levinnyt syöpä, ja hän oksentanut koko aamun ja sanonut ettei syö, mutta ruoka tuotu silti. Sinä ET tiedä.

Vierailija
6/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whaaaat?

http://www.terve.fi/potilas-ja-yhteiskunta/laakari-elaville-vihanneksil…

- Ei muuta kuin perushoitoa ja morfiinia. Tämä ei ole mikään tappolinja, sillä ihmistä ei tapeta morfiinilla vaan hän saa luonnonmukaisesti kuolla. Ihminen kuolee tällöin nestehukkaan. Mahdolliset oireet saadaan hoidettua morfiinilla.

Vierailija
7/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.

Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.

Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.

Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..

Olen itse hoitajana vanhuspalvelussa. En ikinä haluaisi sinne itse enkä toivoisi sitä kenellekään läheiselleni. Meillä on tosi hyvä porukka, mutta hoidon laatu on ajanpuutteen vuoksi surkeaa. Taukoa ehtii pitää viitisen minuuttia per päivä.

Vierailija
8/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

Vierailija
9/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana olet, et hankala.

Mitä sellaista AP kirjoitti, että sen perusteella häntä voi sanoa ihanaksi?

Vierailija
10/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitajat kertoi mummon asioista vain äidilleni. KUka tahansa voi mennä sinne utelemaan vedoten siihen, että on omainen.

Vierailija
11/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

No sitten ei ole ollut nesteseurantaa, ja tämä on lääkärin MÄÄRÄYS. Pillereitä nyt voi helpostikin joutua lattioille ja silloin haetaan uudet. Jos mummosi on ollut kotona asuva ja suht ok kunnossa, niin oletus TIETENKIN on, että hän palaa kotiin ja kykenee itse lääkkeensä ottamaan. Se on aina oletusarvo ja jos huomataan/tiedetään, että lääkkeitä ei kykene itse lääkemukista ottamaan niin ne annetaan suuhun. Valtaosa nyt pystyy itse lääkkeensä yleensä lautasen vierestä ottamaan.

Vierailija
12/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa ei yksikään ihminen ilman ruokaa ja nesteitä vahingossa ole. Kaikkien nestemääriä seurataan tarkasti nestelistan avulla. Tästä poikkeuksena ne, joilta lääkäri linjaa ettei seurata lainkaan.

Niin ärsyttää tällaiset avaukset, kun sinä omaisena ET tiedä, onko potilas tullut aspiraatiopneumonian hoitoon, jolloin nieleminen on potentiaalinen riski ja sallittu nestemäärä muutamia lusikoita vuorokaudessa. Kiltit hoitajat SILTI tilaavat potilaalle ruoan eteensä, jotta hän saa vaihtelevia makuelämyksiä päivittäin. Tai joka päivä testataan nielemistä. Sinä et tiedä, onko kyseessä parkkipotilas, jolla sairaalapaidan alla peg-letku, johon menee nesteruoka -ehkä hän saa syödä jos haluaa, jotain pientä. Sinä et tiedä onko potilaalla levinnyt syöpä, ja hän oksentanut koko aamun ja sanonut ettei syö, mutta ruoka tuotu silti. Sinä ET tiedä.

En ymmärrä, miten vanhus saa vaihtelevia makuelämyksiä edessään olevasta ruoasta, jota ei itse pysty syömään. Minusta se on kidutusta, kun on nälkä.  P'äivittäin jos sen kokisi, tuntuisi se alistamiselta ja väkivallalta, elämähalu hiipuisi varmasti. Ai niin, mutta kiltit hoitajat SILTI tilaavat ruoan potilaalle eteen.

Vierailija
13/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä et olisi häntä juottanut, sen olisi tehnyt hoitaja. Hoitajan aika tosin on rajallisempaa kuin omaisen, sille ei vaan voi mitään. Vanhuksilla voi olla suussaan lääkkeitä vielä sen jälkeenkin kun hän on lääkkeenoton päälle syönyt kokonaisen aterian ja niitä sitten syleskellään lattialle. Vanhuksellekin on ikävää jos hoitaja aina tutkii suun läpikotaisin joka välissä.

Tiesitkö muuten myös, että pakkolääkitseminen on kielletty? 

Vierailija
14/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitajat kertoi mummon asioista vain äidilleni. KUka tahansa voi mennä sinne utelemaan vedoten siihen, että on omainen.

Minut on merkitty hänen lähioimaisekseen niihin sairaalan tietoihin. Että en ole KUKA tahansa, joka mummon terveydesta ja hoidosta kyselee.. -ap

Vierailija
15/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana olet, et hankala.

Hei hoitsu, ap välittää mummostaan. Outo tunne sulle?

Vierailija
16/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana olet, et hankala.

Juu, kaikki hoitajat ovat misantrooppeja. En ymmärrä miksi jotkut saavat jotain tyydytystä uskottelemalla itselleen näin.

Vierailija
17/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos osastolla on 30 potilasta ja 25 hoitajaa kolmessa eri vuorossa, osa keikkailevina ja osa välillä lomalla, ja mummosi raportoidaan suht omatoimiseksi, esim. itse syöväksi raportilla, niin ei sitä kuule aina jokaisen potilaan kohdalla siinä salaman hetkellä koko osaston henkilökunta tiedä, ettei lääkkeitä osaa itse ottaa vaikka käy esim. itse vessassa. Ja tästä huolimatta 99÷ potlaista saa lääkkeensä otettua itse tai avustettuna koko ajan. Joskus käy tietokatkoksia.

Vierailija
18/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana olet, et hankala.

Kyllä suurin osa hoitajista välittää asiakkaistaan. Itse olen hoitaja ja vietän heidän kanssaan enemmän aikaa viikossa kuin mieheni. Olemme kuin perheenjäseniä. Tuntuu siksi oudolta kun omaiset tulevat happamina paikalle ja alkavat arvostelemaan minua äitinsä edessä asioista joihin en voi vaikuttaa ja kuvittelevat, että minä inhoan heidän äitiään ja aion "kostaa" heidän käytöksensä hänelle. Olen paljon kuullut näitä kostamiskuvitelmia. Sanonpahan vain, että hankalista omaisista tulee mieleen vain se, että harmi kun mukavalla ihmisellä on niin ymmärtämättömiä sukulaisia.

Vierailija
19/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten vanhus saa vaihtelevia makuelämyksiä edessään olevasta ruoasta, jota ei itse pysty syömään. Minusta se on kidutusta, kun on nälkä.  P'äivittäin jos sen kokisi, tuntuisi se alistamiselta ja väkivallalta, elämähalu hiipuisi varmasti. Ai niin, mutta kiltit hoitajat SILTI tilaavat ruoan potilaalle eteen.

Kyllä JOKAINEN joka SYÖ syötettynä, myös syötetään. Kyllä huomaa ettet tiedä mitään vanhuksista. Monethan eivät tunne nälkää ja kieltäytyvät vakaasti syömäs käytännössä mitään. Ruokahaluttomuus -ja kyvyttömyys on osa myös melkein kaikkien pitkäaikaissairauksuen loppuvaihetta.

Vierailija
20/429 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole nestelistaa eikä potilasta yritetä syöttää, niin kyseessä on täysin omatoimisesti syövä potilas joka ei HALUA syödä. Myös sellaiset syötetään aina, jotka eivät syö itse vaikka pystyisivät, mutta syövät syötettynä. Ketään ei nälässä pidetä, jos haluaa syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi