Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärsin, mitä rasismi on, vasta kun jouduin itse sen kohteeksi

Vierailija
05.08.2016 |

En ole ikinä elämässäni kohdannut rasismia (koulussa ei kiusattu, minulla on valtaväestöön kuuluvia ystäviä ja sukulaisia, naapuruston kanssa on aina tultu toimeen, kadulla ei ole huudeltu), ennen kuin aloin aikoinaan lukea yhteisöäni koskevia kommentteja netin keskustelupalstoilta. Niiden mukaan meillä ei kertakaikkiaan ole samanlaista oikeutta elää tässä maassa kuin muilla, olemme aivan liian näkyviä ja metelöimme naapurustossa, viemme sosiaalituet ja lääkispaikat (!), tukimme tiet, omistamme aivan liikaa yrityksiä ja olemme pedofiilejä kaikki. Kaltaisiani yritetään näissä diskursseissa ikään kuin sulkea "me tavalliset, oikeat ihmiset" -ryhmän ulkopuolelle. Näiden typerien yleistysten vuoksi olen ymmärtänyt, että myöskään muut vähemmistöryhmiä koskevat mielikuvat, mitä somessa liikkuu, eivät välttämättä pidä paikkaansa, vaan ovat rasistisia ja kärjistyneitä. Kun ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että kellään tässä yhteiskunnassa elävalla ihmisellä ei ole vähemmän oikeutta kävellä kadulla ja hengittää yhteistä ilmaa kuin toisilla, vaikka sitä miten yrittäisi itselleen perustella. Jokaisessa yhteisössä elää typeriä ihmisiä, se on selvää. Heidän teoistaan ei tarvi kuitenkaan koko ryhmän vastata. Aina löytyy myös rasismin vähättelijöitä. Mutta yritä edes hetkeksi asettua vähemmistön asemaan, niin ymmärrät miltä se tuntuu.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinto heräsi: mihin ryhmään kuulut?

Vierailija
2/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä imartele itseäsi. Ette te vie lääkispaikkoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, rasismi on lisääntynyt, kun tänne tuodaan liikaa pakolaisia niin että ihmisten sietokyky ylittyy :( 

Itse en ole pakolainen, ja olen lapsena tänne jo adoptoitu, Espanjasta. Olen kuitenkin mustahiuksinen ja jonkin verran muutenkin ei-suomalaisen näköinen ja olen joutunut ihan viimeisen vuoden aikana kuulemaan ilkeyksiä. Esim. kaupassa kun olin ilmeisesti vahingossa jonkun tiellä niin tiuskaistiin: "mene sinäkin saatanan venepakolainen sinne mistä olet tullutkin". Kerran kaksi vanhempaa naista alkoivat keskustella minusta, ilmeisesti luullen etten puhu suomea, että "minä en sitten tykkää noista kaiken maailman rättipäistä ja muista mutiaisista, ne jotenkin haisevatkin ihan erilaiselle kuin suomalaiset, tosi pahalle". Ja kaksi kertaa kun olen ollut lasten kanssa liikkeellä, olen kuullut kommentteja siitä, että miten "nuo" ovat jatkuvasti maha pystyssä ja sosiaalituella niiden lapsilaumat elätetään. 

Vierailija
4/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te suomenruotsalaisetkin saisitte käsittää sen, että teillä ei ole mitään muita suurempaa oikeutta etuihin ja valtaväestöä sortaviin koulutus- ja työllistämisjärjestelyihin. Niitä teillä kuitenkin on ja niistä te ette luovu. Miksette?

Vierailija
5/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava kun et noiden yleistysten perusteella arvannut, luulin että vastaus olisi ollut ilmeinen :) Kuulun etniseltä taustaltani vanhoillislestadiolaisiin. -ap

Vierailija
6/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä imartele itseäsi. Ette te vie lääkispaikkoja!

No emme niin, mutta näin juurikin tällä palstalla on väitetty. -ap

Vierailija
7/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava kun et noiden yleistysten perusteella arvannut, luulin että vastaus olisi ollut ilmeinen :) Kuulun etniseltä taustaltani vanhoillislestadiolaisiin. -ap

Minä vl:nä tunnistin kyllä heti. Unohdit sen, että jätämme lapset heitteille ja olemme aivopestyjä kuoria, joilla ei ole minuutta tai vain poljettu sellainen. 

Vierailija
8/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko VL joku etnisyys 😂😂😂😂😂

Vierailija
9/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä arvasin tuosta pedofiilikommentista. Sen verran on pakko korjata, että lestadiolaiset eivät kyllä ole etninen vähemmistö. Saamelaiset ja romanit ovat. Olisi myös hyvä tehdä ero sen suhteen, mikä on rasismia ja mikä muuta syrjintää. Itse esimerkiksi olen kohdannut ennakkoluuloja ja syrjintää sen perusteella, että olen vaalea (blondit on tyhmiä ja pinnallisia), teiniäiti (ovat kaikki sossun asiakkaita ja päihdeongelmaisia jakorasioita) sekä ateisti (ateisteilla ei ole moraalia). Tämä ei kuitenkaan ole rasismia, sillä se ei kohdistu ihonväriin, etniseen taustaan tai kulttuuriin.

Vierailija
10/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajille:

"Etnisellä ryhmällä tarkoitetaan ihmisjoukkoa, jonka katsotaan muodostavan erillisen ryhmän, joka perustuu sen jäsenten yhteiseen kulttuuriperintöön, uskontoon, kieleen, alkuperämaahan tai ulkonäköön. Etnisyyden käsite viittaa niihin kulttuurisiin piirteisiin, joita käytetään tämän ryhmittelyn pohjana." (Wikipedia)

-ap

Vierailija
11/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista :)

Tää oli hyvä avaus. Vanhoillislestadiolaisten kokema rasismi ei varmaan ole yhtä välitöntä kuin esim. rodun aiheuttama, mutta yhtä kaikki rasismia. Kyllähän vanhoillislestadiolaisuudella mässäillään esim. dekkareissa ihan yhtä lailla kuin maahanmuuttajien ongelmilla. Sitä varmaan pidetään taantumuksen ja naisen huonon aseman symbolina ja sitä kautta pelottavana.

Vierailija
12/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhoillislestadiolaiset eroa suomalaisista etnisyydeltään! 😂

Ei sillä, minulla on liikkeessä kavereita, ihania ihmisiä ovat, en ajattele mitään pahaa. Mutta etnisyyteen se syrjintä ei liity vaan uskontoon.

Vierailija
13/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset toki varmaankin avioituvat lähinnä muiden lestadiolaisten kanssa, mutta tuota uskonsuuntaa on ollut vasta niin vähän aikaa, ettei vielä voida puhua erilaisesta "etnisestä taustasta", ei tuhansiin vuosiin ja silloinkin meihin muihin pitäisi sekoittua todella paljon muita oikeasti etnisiä ryhmiä!

Vierailija
14/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry mutta olette ainoa ryhmä, jota kohtaan tunnen kiusausta tehdä yleistyksiä, koska kumpaakin lastani ja useiden tuttujenkin lapsia juuri lestat ovat kiusanneet rankasti. Ei vain voi olla sattumaa.

Vierailija
15/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajille:

"Etnisellä ryhmällä tarkoitetaan ihmisjoukkoa, jonka katsotaan muodostavan erillisen ryhmän, joka perustuu sen jäsenten yhteiseen kulttuuriperintöön, uskontoon, kieleen, alkuperämaahan tai ulkonäköön. Etnisyyden käsite viittaa niihin kulttuurisiin piirteisiin, joita käytetään tämän ryhmittelyn pohjana." (Wikipedia)

-ap

Minä olen insinööri ja kohtaan järkyttävää rasismia tällä palstalla.

Vierailija
16/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol.

Lestat ei oo rotu! Uskonnon kritisoiminen on ihan oikeutettua . Deal with it!

Vierailija
17/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry mutta olette ainoa ryhmä, jota kohtaan tunnen kiusausta tehdä yleistyksiä, koska kumpaakin lastani ja useiden tuttujenkin lapsia juuri lestat ovat kiusanneet rankasti. Ei vain voi olla sattumaa.

Joo, ja minun ja tuttavani lapsia ovat kiusanneet muslimit, saankl tehdä heistäkin yleistyksiä??

t. En lesta, mutta alkoi suututtaa

Vierailija
18/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän myös (tosin entisenä) lestadiolaisena tämän diskriminoinnin ja yleistyksen. Pohjoisessa se on aivan arkipäivää (kun koillismaalla ja Oulun seudulla lestadiolaisia on niin paljon), eteläsuomessa kukaan ei ole ollut koskaan kiinnostunut taustastani. 

Mielikuvat lestadiolaisuudesta ovat tosi vahvat. Kerran eräs mies 20v. sitten puhui siitä miten lestadiolaisukoilla on ns. ensiyön oikeus neitsyttyttöihin. 

Kysyin että mistä hän tämmöistä on päätellyt. Kuulemma kuullut jostain. 

Sanoin silloin aika tiukasti, että älä levitä tuommoisia juttuja jos sulla ei ole mitään faktoja. Vaikka en ole itse lestadiolainen niin vanhempani on ja mua loukkasi tosi paljon tuommoiset täysin perättömät väitteet. 

Hyvin harvoin kukaan hehkuttaa mitalin toista puolta. 

Vierailija
19/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisten piirissä yleisen omien sukulaistyttöjen hyväksikäytön tuomitseminen on rasismia. Uskontojen uhrit ry on rasistijärjestö. Heti hitleristä seuraava. Just just.

Vierailija
20/29 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajille:

-ap

Kriteerit täyttyvät niin hatarasti, että etninen ryhmä on turhan voimakas sana. Ei muitakaan uskonnollisia ryhmiä ortodokseista helluntailaisiin pidetä etnisinä ryhminä. Oikeastaan kaikki lestadiolaisuuden tunnuspiirteet, joiden voidaan ajatella olevan "kulttuurisia", liittyvät uskonnon harjoittamiseen.