Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko häävierailta tiedustella, paljonko he syövät?

Vierailija
05.08.2016 |

Kun on se lanka, jossa meinataan tarjota 100g ruokaa naisille ja 200g miehille. Jos rahasta on tiukkaa, voinko kysyä vierailta etukäteen, paljonko he syövät? Vai voinko jo etukäteen varata naisille vähemmän? Onko 100g tarpeeksi?

Kommentit (403)

Vierailija
241/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako vierasta juhliinne on tulossa?

Mitä suunnittelemasi salaatti sisältää ja paljonko sitä olet ajatellut varata?

Salaatti, kurkku, tomaatti. Sitä saa ottaa niin paljon kuin haluaa! Mutta enintään 50g. Mutta salaattihan on kevyttä joten sinänsä tuo grammarajoitus ei varmaankaan tule vastaan.

-ap

Pitääkö vieraiden ilmoittaa etukäteen paljonko aikovat syödä salaattia? Mitä on ruokajuomaksi?

Vierailija
242/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti makaronilaatikkoa. Minustakin se on hyvä idea, ehkä parempi ja edullisempi kuin karjalanpaisti. Saat siitä juhlavamman, kun käytät vaikka kierre- tai muuta kaunista makaronia. Voit myös korvata osan jauhelihasta soijarouheella (ei kuitenkaan kokonaan). Juhlavuutta annokseen saa myös koristelemalla sen kauniisti ketsupilla (sydänkuvio tms.)

Olen samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa siitä, että on vähän noloa, jos vierailla on häiden jälkeen nälkä. Siksi varaisin kuitenkin pieniruokaisille 200 g, normaaleille 300 g ja isoruokaisille 350 g.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tässä ilmainen vinkki:

tällä hetkellä ainakin täällä päin kirmailee paljon hyväuskoisia pupuja etenkin iltasella peltojen vierustoilla. Ei tarvitse ostaa lihaa ollenkaan, kun käytätte itse pyydystämäänne. Edullista, terveellistä lähiruokaa. Hyvällä onnella kyseisessä pellossa kasvaa porkkanaa. Isäntä ei varmastikaan huomaa jos muutama porkkana pellosta uupuu.

Vierailija
244/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä saa ottaa niin paljon kuin haluaa! Mutta enintään 50g." 

Niin paljon kuin haluaa tarkoittaa että niin se on todellakin mitä tahansa väliltä 1 gramma ja koko salaattikippo. 

Olin aiemmin kesällä häissä joissa oli paistia ja kastiketta, kermaperunoita, kahta eri salaattia, leivät, kastikkeet sun muut höystöt päälle. Ruoka oli taivaallista ja voin sanoa ettei siellä laskettu paljon saa ottaa ja jokaisella oli lautanen kukkuroillaan täynnä. Ihan normaalipainoisia aikuisia oli 90% juhlijoista, lapsetkin söivät täysiä lautasellisia (alle kouluikäiset lapset). Jokainen jolla on vielä iltaruoka tänään syömättä punnitsee lautaselle 100g sitä ruokaa ja nauraa naama vääränä ap:lle.

Vierailija
245/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatti, kurkku, tomaatti. Sitä saa ottaa niin paljon kuin haluaa! Mutta enintään 50g. Mutta salaattihan on kevyttä joten sinänsä tuo grammarajoitus ei varmaankaan tule vastaan.

-ap

Ole kiltti äläkä esiinny minuna. Sanoin jo aiemmin että salaattia riittää kaikille myös vegaaneille. Ja eihän häihin tulla ruokaa syömään vaan juhlimaan minun ja miehen rakkautta... Moni siis on sanonut ettei edes tarvitsisi olla ruokaa vaan vaikka pelkät kahvitarjoilut mutta minä tarjoan ruuan (100g-300g(iso annos)) ja myös jälkiruuan joka on hääkääretorttu. Kaikki on itse tehtyä ja hyvää.

Eikä voi siis verrata jugurttiinkaan... Liha edelleen täyttää kunnolla, mutta ohut jugurtti ei.

-ap

Vierailija
246/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko tarkistaa faktat... Sanoin jo että joku linkitti aiemmin suosituksen ison juhlan suuresta annoskoosta (300g).

Ruokana on karjalanpaistia joka on hyvin täyttävää koska siinä on lihaa. Perunaa saa ottaa lisää ja salaattia saa myös. Vegaanivieraat voivat ottaa perunaa ja salaattia.

Jälkiruuaksi on hääkääretorttua joka sopii kaikille...

-ap

Luitko sinä ollenkaan sitä ketjun alkupäähän laitettua annossuositusta? Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että se olisi ollut ison juhlan suuren annoskoon suositus? Eihän siinä missään tuollaista sanottu! Se on yksinkertaisesti vain suositus siitä, paljonko ruokaa kannattaa varata henkilöä kohden juhlissa, riippumatta siitä kuinka isot juhlat ovat kyseessä. Suosituksessa ei myöskään eroteltu pieniruokaisia ja isoruokaisia toisistaan, vaan suositellut annoskoot pätevät kaikkien aikuisvieraiden kohdalla.

Tuon suosituksen mukaan teidän menulla annoskoot / henkilö olisivat seuraavat:

Lihakastike 150-200 g

Keitetyt perunat 200 g

Salaatti 150-250 g

Leipää 20-40 g

Huomaatko, että kaikkein pienimmilläänkin suositeltu pääruoka-annos on moninkertaisesti suurempi kuin sinun suunnittelemasi pieniruokaisen annos, eli n. 60g perunaa ja 40 g lihakastiketta? Luulisi tuon suosituksen avanneen silmäsi suunnittelemiesi annoskokojen pienuudesta, mutta sen sijaan sinä jankutatkin että nuo olisi suuriksi annoksiksi mitoitettuja ökyhäiden annoskokoja!?

Minuakin kiinnostaisi tietää, että moneltako juhlanne alkavat ja moneltako ajattelit niiden päättyvän. Vastaisitko tähän, kiitos?

Vierailija
247/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkakkukääretorttu! :D

Vierailija
248/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ole kiltti äläkä esiinny minuna. Sanoin jo aiemmin että salaattia riittää kaikille myös vegaaneille. Ja eihän häihin tulla ruokaa syömään vaan juhlimaan minun ja miehen rakkautta... Moni siis on sanonut ettei edes tarvitsisi olla ruokaa vaan vaikka pelkät kahvitarjoilut mutta minä tarjoan ruuan (100g-300g(iso annos)) ja myös jälkiruuan joka on hääkääretorttu. Kaikki on itse tehtyä ja hyvää.

Eikä voi siis verrata jugurttiinkaan... Liha edelleen täyttää kunnolla, mutta ohut jugurtti ei.

-ap

Näytä minulle linkki jossa sanotaan että 300g on iso annos. Se linkki josta sinä puhut tarkoittaa isoja juhlia eli siellä on monta vierasta. Missään ei lue että 300g on iso annos.

Vierailija
249/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Jos et ap ollut tuo aikaisempi vastaaja, niin voitko sitten kertoa mitä se sinun salaattisi sisältää??

Vierailija
250/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä miehesi on tällaisesta nolosta kyselemisestä? Onko se hänestäkin ok? Ja miksi oletat että naiset syövät puolet vähemmän kuin miehet? Eihän ravintoloissakaan ole eri annoskokoja miehille ja naisille?

Vierailija
251/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ei tarvitsisi edes olla tarjoilua. Jotkut ehdottivat vain kahvin tarjoamista mutta me haluamme tarjota syötävää myös kauempaa tuleville vieraille. Teemme siis sen hyvää hyvyyttämme vaikka ei ole pakko... Me teemme parhaamme ja karjalanpaisti kyllä on täyttävää etenkin kun 400g valmismakaroonilaatikko riittää AINAKIN kahdelle aikuiselle... Minä tarjoan 300g, ison määrän, isoruokaisille vieraille jos ilmoittavat etukäteen. Karjalanpaisti ja salaatti ja hääkääretorttu on enemmän kuin vain kahvi.

-ap

Vierailija
252/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on jo kysynyt, mutta vastausta ei ole annettu, joten kysynpä minäkin.

-Koko menu juomineen?

-Montako vierasta?

-Mihin aikaan juhlat ovat?

-Hääbudjetti?

Lisäksi kiinnostaisi, oletteko esittäneet lahjatoiveita ja miten aiot hienovaraisesti tiedustella fb:n kautta sitä, paljonko kukin vieras aikoo syödä häissänne?

Vierailija
253/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti mietityttää. Mitä luhoja ostatte?

Sinänsä kastikkeessa olevaa lihaa menee kyllä vähemmän kuin pihvinä, joten rakaa lihaa 150g plus sipulit ja porkkanat voi kyllä riittää. Lisäksi tarvitaan kyllä muutakin. Salaatteja, kylmiä kaloja ym. Leipää ja levitettä.

Perunat voi olla myös haastavia, jos kyse on kotitekoisesta ruuasta. Kuoritaan tietenkin ennen keittämistä. Miten saadaan pysymään lämpimänä?

Paljonko näitä vieraita olikaan?

Hääkääretorttu? Ei. Ei. Hääkakku on oltava! Kysy voisiko joku tehdä sen

Kyllä näistä vielä kunnon häät tulee!

Paitsi ettei äiti ja sisko voi olla kokoajan apulaisena! Tarvitset palkatun apulaisen

Vierailija
254/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kyselee myös omalta suvultaan hienovaraisesti. Minä syön 100g ja mieheni 200g. Naiset ovat yleensä pieniruokaisia(100g) mutta minulle voi sanoa "olen normaaliruokainen (200g)" jos haluaa enemmän.

Vierailija
255/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä siis taas ap.

Vierailija
256/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan huippu hauska ketju. Ap ei ole tainnut usein olla juhlissa. Ruoka ja tarjoilu ylipäänsä on hyvin oleellinen osa juhlia. Ei juhliin mennä laihduttamaa ja syömään mahdollisimman vähän. Kotona arkena voi riittää se puolikas makaronilaatikko mutta kyllä juhlissa tulee useimmiten syötyä liian paljon kuin liian vähän. Varsinkin jos ruoka on hyvää.

Vierailija
257/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaisti mietityttää. Mitä luhoja ostatte?

Sinänsä kastikkeessa olevaa lihaa menee kyllä vähemmän kuin pihvinä, joten rakaa lihaa 150g plus sipulit ja porkkanat voi kyllä riittää. Lisäksi tarvitaan kyllä muutakin. Salaatteja, kylmiä kaloja ym. Leipää ja levitettä.

Perunat voi olla myös haastavia, jos kyse on kotitekoisesta ruuasta. Kuoritaan tietenkin ennen keittämistä. Miten saadaan pysymään lämpimänä?

Paljonko näitä vieraita olikaan?

Hääkääretorttu? Ei. Ei. Hääkakku on oltava! Kysy voisiko joku tehdä sen

Kyllä näistä vielä kunnon häät tulee!

Paitsi ettei äiti ja sisko voi olla kokoajan apulaisena! Tarvitset palkatun apulaisen

Lisään vielä. Unohda karjalanpaisti. Osta naudan lapaa (edullista) ja tee vaikka burgurdinpataa. Hyvää ja edullista. Tarvitset n 150g lihaa. Maksaa ehkä 10 e kg.

Tietenkin jos alkupalat on kunnossa!

Vierailija
258/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkkari :D Joko ap on vajaamielinen tai harvinaisen sitkeä provo. 

Vierailija
259/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ei tarvitsisi edes olla tarjoilua. Jotkut ehdottivat vain kahvin tarjoamista mutta me haluamme tarjota syötävää myös kauempaa tuleville vieraille. Teemme siis sen hyvää hyvyyttämme vaikka ei ole pakko... Me teemme parhaamme ja karjalanpaisti kyllä on täyttävää etenkin kun 400g valmismakaroonilaatikko riittää AINAKIN kahdelle aikuiselle... Minä tarjoan 300g, ison määrän, isoruokaisille vieraille jos ilmoittavat etukäteen. Karjalanpaisti ja salaatti ja hääkääretorttu on enemmän kuin vain kahvi.

-ap

Näytä minulle linkki jossa sanotaan että 300g on iso annos.

(400g valmismakaronilaatikosta ei tod riitä kahdelle ihmiselle. Ehkä nippanappa riittää kahdelle jos se on vaan nopea välipala ennen kunnon ruokaa.)

Vierailija
260/403 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväsaikaan joku linkkasi isojen juhlien suosituksen... Se oli se 300g. Eli iso annos. Lisäksi iso kaupan makaroonilaatikko, josta syö ainakin kaksi aikuista ja jää ylikin on 400g.

En usko että kaikki laittavat 300g sillä juhliin tulee moni nainen(100g) ja miehille 200g.

-ap

Aika jännä ajatus että isoissa juhlissa syödään enemmän ja pienissä vähemmän, mihin se perustuu? Ei kai se nälkään ja ruokahaluun vaikuta onko ympärillä 100 ihmistä vai 10.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän