Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti heitti läppärini roskiin :((

Vierailija
05.08.2016 |

Hei, äiti heitti eilen kesätyörahoillani ostetun läppärin roskiin, pisti minut arestiin eikä kuuntele mitä minä sanon. En siis ole tehnyt oikeasti mitään väärin.

Vähän taustaa:

Meillä on aiemmin perheen käytössä ollut vain tabletti. Kun olin pieni, oli pöytätietokone myös, mutta se meni rikki. Minä tykkäsin pöytätietokoneella pelaamisesta ja sitten pari vuotta sitten päätin hankkia oman läppärin koska ne ovat suht. halpoja. Ansaitsin rahat kesätöistä ja ostinkin sitten haluamani läppärin.

Sillä sai pelattuakin, mutta koska se oli niin halpa kone, se ei sopinut kaikkeen pelaamiseen. Minä asensin koneeseen Linuxin, jotta se toimisi nopsemmin. Kiinnostuin sitten myös ohjelmoinnista, ja räpelsin sitten omia pikku koodinpätkiäni. Läppäri oli minulle rakas ja sillä oli kaikki ohjelmani :(

Sitten eilisen tapahtumiin:

Äidin tabletti unohtui eilen mummon luo. Hän vaati päästä minun läppärilleni katsomaan TV:tä. Äiti pakotti, joten minä päästin, mutta sanoin kyllä, että siinä sitten ei ole Windowsia... Äiti ei reagoinut. Mutta sitten, kun läppäri aukesi, niin hän sekosi :(

Minulla ei ole graafista käyttöliittymää tehokkuussyistä, eli näytöllä näkyy vain tekstiä ja sinne pitää kirjoittaa itse komentoja. Äiti huusi minulle ja kutsui minua hakkeriksi(?) ja sanoi, että soittaa poliisille ellei NYT lopu. Oli "todella pettynyt" minuun ja olin vastuuton ja paha ihminen. En siis oikeasti ole hakkeri, vaan minun käyttöjärjestelmäni vain näyttää erilaiselta. Äiti takavarikoi koneen vaikka minä yritin selittää. Hän jätti minut huoneeseen ja myöhemmin tuli kertomaan minulle, että oli vienyt läppärin roskikseen (molok). Siis koko läppärin sellaisenaan, niin että minä en saa sitä sieltä, ja jos joku muu sen saa niin siellä on sitten kaikkia minun yksityisasioitani tarjolla jos siihen pääsee sisään... Arestia tuli myös mutta lähinnä raivostuttaa läppärijuttu.

Eihän äiti voi tehdä näin? Mitä minä edes voin tehdä nyt? Äiti on yhä raivoissaan ja "pettynyt minuun", eikä suostu kuuntelemaan selitystä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei teinit osaisi kirjoittaa hyvää tekstiä. Oma tyttöni on kirjoittanut juttuja lehtiinkin ja teksti on kyllä todella rikasta ja monipuolista. Lukiossa varsinkin oppii kirjoittamaan hyvää tekstiä. Ei kaikkien teinit kirjoita pelkkää moita ja vittua, jos täällä muutaman äidin teini niin tekeekin.

Ap, kyllä teinit kirjoittavat valtavan rikasta tekstiä ja asiallista, mutta esimerkiksi "toimenkuva" on n. kymmenvuotta sitten muodissa ollut semiläppätermi, etenkin ilamisuna "ei kuulu XX:n toimenkuvaan".

Vierailija
42/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Ei ole muita aikuisia, joille kertoa tästä. Paras, minkä keksin on terkkari (koulupsykologia ei ole), mutta ei taida hänen toimenkuvaansa kuulua tällaiset :(

Olisiko muita ideoita, joissa ei tarvitsisi ilmoittaa poliisille? Haluaisin siis asua kotona lukion loppuun jokseenkin sopuisasti. Äiti sekoaa vain enemmän jos kerron poliisille. Koko juttu alkoi sen takia, että äiti on todella tarkka laista ja suuttui kun "tein laittomuuksia" ja "hakkeroin" (juu, huomaan ironian). Anteeksi, mutta todella en haluaisi ilmoittaa.

Niille, jotka sanoivat, että en kuulosta teiniltä, aion ottaa sen kohteliaisuutena.

Tiedostat, että äitisi käytös on "sekoamista" – eikö nyt olisi tärkeää saada asiat hoitoon ennen kuin jotain pahempaa tapahtuu? Äitisi käytös ei ole tervettä vaan häiriintynyttä. Jos viranomaiset saisivat tietää mitä tapahtuu, äitisi voisi saada apua tai sinä apua poismuutossa, mikäli äitisi alkaa sitä vaatia. Tuollaisessa kodissa, noin arvaamattoman ja irrationaalisen vanhemman kanssa kasvaminen ei tee hyvää, ei koskaan tiedä mistä se tulee jatkossa sekoamaan jos periaatteessa pelkkä tv-sarjakin aiheutti tällaisen purkauksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutte ilmeisesti kerrostalossa, tuolloin huoltoyhtiö voisi olla oikea paikka ottaa yhteyttä. Soita heille ja kerro, että läppärisi joutui vahingossa roskikseen. He auttavat sinua sen saamaan sieltä pois.

Vierailija
44/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa olevat eivät voi av:n mukaan kirjoittaa sujuvasti. Pidä olla pari ekstra x tai z tai q, täytyy lyhennellä sanoja ja pilkuttaa väärin. Yliopiston opiskelijat taas eivät saa tehdä yhtään kirjoitusvirhettä. Ikäero ja henkinen ero lukion loppusuoralla olevan ja yliopiston aloittavan välillä on kuulemma huikea. Kaikki on porvoolaisia kuitenkin.

Vierailija
45/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet soittanut huolto- tai jätefirmaan? Saitko kannettavan takaisin?:)

Vierailija
46/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa suunnilleen samaa kuin jos oma äitini olisi hihhuli (onneksi ei ole) ja hävittäisi kaikki kitarani saatanan musiikin soittamisesta. Voimia, pistät sen rikosilmoituksen nyt vain.

M22

Vierailija
47/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa olevat eivät voi av:n mukaan kirjoittaa sujuvasti. Pidä olla pari ekstra x tai z tai q, täytyy lyhennellä sanoja ja pilkuttaa väärin. Yliopiston opiskelijat taas eivät saa tehdä yhtään kirjoitusvirhettä. Ikäero ja henkinen ero lukion loppusuoralla olevan ja yliopiston aloittavan välillä on kuulemma huikea. Kaikki on porvoolaisia kuitenkin.

Höpöhöpö. Kyse ei ole virheistä, kyse on tyylijaeista ja sanavalinnoista, tekstistä suhteessa tarinaan. Paljon erilaisia tekstejä lukevana tällaiset asiat huomaa.

Vierailija
48/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Linux ole vähän huono pelaamista varten? Mulla ainakin on koneessa sekä Ubuntu että Windows, ja jälkimmäinen juuri pelien takia...

Vierailija
49/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provon huutelijat vois olla välillä hiljaa. Itse ainakin pidän tätä hyvin mahdollisena, valitettavasti :(

No sori nyt vaan kauheasti, mutta minusta tuo kuulostaa täysin uskomattomalta.

Mikä kohta kuulostaa uskomattomalta? Sekö, että alaikäinen on parempi tietokoneiden kanssa kuin av-mamma?

Vierailija
50/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tahattomasti toi äiti on tarkka lain kanssa. Siis iskon, että kyseinen äiti luulee niin, mutta miksi nämä itsestään eniten meteliä jonakin pitävät ovat niitä joilta lain kunnioitus sitten kuitenkin on itseltä hukassa?

Syyttömän henkilön itsetienaama kone heitetään roskikseen?? Kolme laittomuutta yhdessä teossa. (Ei todisteita syyllisyydestä, toisen omaisuus kyseessä ja ympäristörikos)

Vierailija
51/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei teinit osaisi kirjoittaa hyvää tekstiä. Oma tyttöni on kirjoittanut juttuja lehtiinkin ja teksti on kyllä todella rikasta ja monipuolista. Lukiossa varsinkin oppii kirjoittamaan hyvää tekstiä. Ei kaikkien teinit kirjoita pelkkää moita ja vittua, jos täällä muutaman äidin teini niin tekeekin.

Ap, kyllä teinit kirjoittavat valtavan rikasta tekstiä ja asiallista, mutta esimerkiksi "toimenkuva" on n. kymmenvuotta sitten muodissa ollut semiläppätermi, etenkin ilamisuna "ei kuulu XX:n toimenkuvaan".

Kuka miettii kirjoittaessaan, että "voinko käyttää tätä sanaa, onko tämä muotia nyt?". Monet teinitkin lukevat ihan oikeita kirjoja ja monipuolista kirjallisuutta, eivätkä ole riippuvaisia siitä, että mikä on tällä hetkellä muotia ja hyväksyttyä.

Vierailija
52/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo voi olla totta. Äitisi teki todella väärin. 

Vierailija
53/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulepas nyt rehellisesti provosi tunnustamaan.

Olette kyllä helvetin helppoja, mutta edelleen jatkakaa!

Vierailija
54/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongi läppäri roskiksesta, avaa aihe vapaa ja näytä äidille. Sen jälkeen äitiä ei enää tv-sarjat kiinnosta.

Tosin et itse enää pääse koneelle, mutta voit myydä sen telkkarin ja ostaa niillä rahoilla toisen.

Vierailija
55/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa nuo provon huutelijat. Luuletteko oikeasti, ettei lukioikäinen voisi osata kirjoittaa paremmin kuin keskiverto av-mamma?

Ap:n äiti on röyhkeä sekopää, mä menisin tuossa kohtaa vaikka väkivalloin ulos hakemaan omaisuuttani. Josset uskalla, soita poliisille. Äidilläsi ei ole minkään valtakunnan laillista oikeutta toimia noin.

Ja koko juttu lähti siitä, ettei äiti itse osannut huolehtia tavaroistaan ja sitten jonkun tv-ohjelman takia heittää tytön läppärin roskiin! Kuka sairas ihminen toimii noin? Olisi normaalin vanhemman tapaan ylpeä, jos tytär ymmärtää tietotekniikasta jotain.

Mistä päättelet että kyseessä on tyttö?

Vierailija
56/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi ei taida olla ihan tasapainossa mieleltään. Tietenkään noin ei saa tehdä toisen omaisuudelle. Sinähän voisit vaikka tehdä rikosilmoituksen äidistäsi?!

Vierailija
57/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoossa mutsit viskelee läppäreitä jätteisiin. 

Vierailija
58/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5.

Ei ole teinin kirjoittamaa, eikä nuoren aikuisenkaan.

Mutta jatkakaa vaan.

Jep sama tuttu kirjoitustapa, kuin niin monessa muussakin pitkään alustetussa provossa. Ja milläs se datailee kun läppäri on molokissa :)

Niin ajattelin minäkin viimeistään tuossa molokin kohdalla että tämä on provo. 

Vierailija
59/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän luki molok eli on ulkoroskiksessa, vaikeaa sukeltaa sieltä.

Vierailija
60/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet rikosilmoituksen sun tavaroiden viemisestä (kerran itse ostettu, ei voi vanhempikaan vedota, että hänen maksama).

Kunnianloukkaus myös, koska sanoo sinua sellaiseksi rikolliseksi mitä et ole.

Vierailija kirjoitti:

Soitat poliisille ja kerrot että äitisi on varastanut ja hävittänyt kannettavasi. Poliisi tutkii asian ja äitiäsi odottaa rikossyyte.

Ongelma on se, että tässä on oma äiti kyseessä... Hän on muuten aika normaali, mutta teki nyt tosi törkeästi. Haluaisin asua kotona lukion loppuun asti ja pelkään, että jos rikosilmoituksen tekisin niin hän kohtelisi minua kotona varmaan hyvin erilaisesti sen jälkeen. Ehkä heittää ulos.

Ei äitisi voi heittää sinua ulos. Hänellä on elatutsvelvollisuus siihen asti kun täytät 18 vuotta. Sinuna käsisin nyt ensin kalastamassa sen läppärin sieltä roskiksesta, pyydä vaikka apua naapurilta, jos et itse sitä saa sieltä. Sitten piilotat sen jonnekin hetkeksi, vaikka kaverillesi. En ehkä ensimmäisenä ottaisi yhteyttä poliisiin, mutta vaihtoehto sekin on. Lastensuojeluun ottaisin yhteyttä. Tuollainen ei ole sopivaa käytöstä huoltajalta ja ehkä äitisi tarvitsee ulkopuolista apua. Voit olla myös yhteydessä koulusi kuraattoriin ja terveydenhoitajaan. Heidän avullaan voit myös olla yhteyksissä muihin viranomaisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi