Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti heitti läppärini roskiin :((

Vierailija
05.08.2016 |

Hei, äiti heitti eilen kesätyörahoillani ostetun läppärin roskiin, pisti minut arestiin eikä kuuntele mitä minä sanon. En siis ole tehnyt oikeasti mitään väärin.

Vähän taustaa:

Meillä on aiemmin perheen käytössä ollut vain tabletti. Kun olin pieni, oli pöytätietokone myös, mutta se meni rikki. Minä tykkäsin pöytätietokoneella pelaamisesta ja sitten pari vuotta sitten päätin hankkia oman läppärin koska ne ovat suht. halpoja. Ansaitsin rahat kesätöistä ja ostinkin sitten haluamani läppärin.

Sillä sai pelattuakin, mutta koska se oli niin halpa kone, se ei sopinut kaikkeen pelaamiseen. Minä asensin koneeseen Linuxin, jotta se toimisi nopsemmin. Kiinnostuin sitten myös ohjelmoinnista, ja räpelsin sitten omia pikku koodinpätkiäni. Läppäri oli minulle rakas ja sillä oli kaikki ohjelmani :(

Sitten eilisen tapahtumiin:

Äidin tabletti unohtui eilen mummon luo. Hän vaati päästä minun läppärilleni katsomaan TV:tä. Äiti pakotti, joten minä päästin, mutta sanoin kyllä, että siinä sitten ei ole Windowsia... Äiti ei reagoinut. Mutta sitten, kun läppäri aukesi, niin hän sekosi :(

Minulla ei ole graafista käyttöliittymää tehokkuussyistä, eli näytöllä näkyy vain tekstiä ja sinne pitää kirjoittaa itse komentoja. Äiti huusi minulle ja kutsui minua hakkeriksi(?) ja sanoi, että soittaa poliisille ellei NYT lopu. Oli "todella pettynyt" minuun ja olin vastuuton ja paha ihminen. En siis oikeasti ole hakkeri, vaan minun käyttöjärjestelmäni vain näyttää erilaiselta. Äiti takavarikoi koneen vaikka minä yritin selittää. Hän jätti minut huoneeseen ja myöhemmin tuli kertomaan minulle, että oli vienyt läppärin roskikseen (molok). Siis koko läppärin sellaisenaan, niin että minä en saa sitä sieltä, ja jos joku muu sen saa niin siellä on sitten kaikkia minun yksityisasioitani tarjolla jos siihen pääsee sisään... Arestia tuli myös mutta lähinnä raivostuttaa läppärijuttu.

Eihän äiti voi tehdä näin? Mitä minä edes voin tehdä nyt? Äiti on yhä raivoissaan ja "pettynyt minuun", eikä suostu kuuntelemaan selitystä.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Äidillä vähän pipo kireällä. Ehkä hän tuosta rauhoittuu? Ei kai ole ulkoroskiksessa? Menee rikki jos sataa tai saa muuten kosteutta.

Vierailija
2/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet rikosilmoituksen sun tavaroiden viemisestä (kerran itse ostettu, ei voi vanhempikaan vedota, että hänen maksama).

Kunnianloukkaus myös, koska sanoo sinua sellaiseksi rikolliseksi mitä et ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen keski-ikäinen nainen enkä tajua tietokoneista mitään. Ehkä äitisikään ei tajua ja luulee kaikkea hakkeroinniksi yms. Väärin äitisi teki.

Vierailija
4/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö sopimaan äidin kanssa että hän palauttaa läppärisi ja näytät kädestä pitäen mitä mikin komento tekee?

Vierailija
5/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasisti.

Vierailija
6/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

Ei ole teinin kirjoittamaa, eikä nuoren aikuisenkaan.

Mutta jatkakaa vaan.

Vierailija
7/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Olen pahoillani. Äitisi toimi todella törkeästi. Hänellä ei ole mutään oikeutta heittää sun läppäriä roskiin. Onko sulla joku aikuinen, joka ymmärtää Linux tietojärjestelmästä, ja jolle voit kertoa tilanteestasi? Hän voisi sitten yhdessä sun kanssa selittää asian äidillesi.

Vierailija
8/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh. Äidillä vähän pipo kireällä. Ehkä hän tuosta rauhoittuu? Ei kai ole ulkoroskiksessa? Menee rikki jos sataa tai saa muuten kosteutta.

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö sopimaan äidin kanssa että hän palauttaa läppärisi ja näytät kädestä pitäen mitä mikin komento tekee?

Läppäri on nyt molokissa, sellaisessa syvässä kannellisessa roskiksessa johon on pääsy koko naapurustolla. En tiedä, miten saan sen kalastettua ylös sieltä. Äiti ei kuuntele minua, en tiedä miten saisin selitettyä tämän hänelle.

Vierailija
9/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat poliisille ja kerrot että äitisi on varastanut ja hävittänyt kannettavasi. Poliisi tutkii asian ja äitiäsi odottaa rikossyyte.

Vierailija
10/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus. Ympäristörikos. Läppäri ei kuulu sekajätteseen vaan elektroniikkakierrätykseen. Terveisin ekoihminen.

Vierailija
11/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän ei ole totta vaan ihan selvä provo, eikä teksti ole alaikäisen tietokonenörtin kirjoittamaa.

Mitta jos tällainen tapahtuma olisi, ja kaikkien teinien, jotka kokevat vanempiensa epäilevän heitä syyttä siotta pahimmista, kannattaisi miettiä seuraavaa.

Tähänkin ois auttanut se kun olis vähän puhunut asioistaan ja tekemisistään ennen kun on aivan pakko. Ei ois tullut äidille yllätyksenä ja järkytyksenä. Mutta teinihän ei puhu. Sen kaikki vuorosanat ovat enintään 2-kirjaimisia (ei tai ok) eikö niihin sisälly mitään informaatiota mistään asiasta, koska jo äänensävy kertoo, että ainoa takana oleva ajatus on se, että "sanon sen ja vain sen mitä tarvii, jotta tämä keskustelu ei jatkuisi pitempään).

Vanhemmat ei luonnostaan epäile lapsistaan pahinta, päinvastoin. Ne epäilykset johtuvat siitä, kun koko ajan salaillaan kaikkea mahdollista - ja vaikka salailuun sitten ei olisi mitään syytäkään, niin sitähän ei voi tietää. Huolissaan oleva vanhempi pelkää, että on.

Vierailija
12/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet rikosilmoituksen sun tavaroiden viemisestä (kerran itse ostettu, ei voi vanhempikaan vedota, että hänen maksama).

Kunnianloukkaus myös, koska sanoo sinua sellaiseksi rikolliseksi mitä et ole.

Vierailija kirjoitti:

Soitat poliisille ja kerrot että äitisi on varastanut ja hävittänyt kannettavasi. Poliisi tutkii asian ja äitiäsi odottaa rikossyyte.

Ongelma on se, että tässä on oma äiti kyseessä... Hän on muuten aika normaali, mutta teki nyt tosi törkeästi. Haluaisin asua kotona lukion loppuun asti ja pelkään, että jos rikosilmoituksen tekisin niin hän kohtelisi minua kotona varmaan hyvin erilaisesti sen jälkeen. Ehkä heittää ulos.

Vierailija
13/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisille. Äidilläsi ei ollut mitään oikeutta hävittää tietokonettasi. Soita nyt vain rohkeasti, täytyyhän sun se kone saada. Et sano edes äidillesi, vaan soitat. Se ei ole rikos. Koita nauhoittaa vaikka joku keskustelunne todisteeksi. Käytät todistetta vain jos on pakko.

Vierailija
14/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että pelkäät miten jatko sujuu, jos otat yhteyttä poliisiin, mutta äidillesi on opetettava, että sinua täytyy kunnioittaa. Ja jos joku valopää tulee sanomaan, ettei ap ehkä aina kunnioita äitiään, niin se on vanhemman ansaittava se kunnioitus. Ei se, että synnyttää lapsen aiheuta oikeutta mielivaltaan tätä kohtaan. Jos äiti on paska niin lapsi näyttää sen halveksimalla tätä, se vain on ikävä uutinen tietenkin narsistiselle aikuiselle.

Mutta siis itse asiaan, ehkä teillä voisi käydä joku lastensuojelustakin vähän juttelemassa, kun kerran joudut pelkäämään äitisi asennetta sinuun jos pidät oikeuksistasi kiinni. Perhetyö tms. Tai perheneuvola. Jonkun pitäisi nyt tulla väliin ratkomaan välejänne, ennen kuin äitisi nujertaa sinut täysin ja käyttää hyväkseen omissa traumoissaan päästä jonkinlaiseksi kukkulankuninkaaksi sinuun nähden. Minulla oli tällainen äiti ja kärsin siitä vielä 4-kymppisenäkin, koska apua ei ollut.

Vierailija
15/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään läppäri ei ole roskistavaraa. Vaikka kuinka teidän kunnassa saisi sekajätteeseen laittaa ihan mitä vaan, ei kuitenkaan koskaan elektroniikkaa. Siispä yhteyttä jätehuoltofirmaan, joka sen molokin tyhjentää, jotta saa läppärisi pois ennen kuin se hautautuu muitten jätteitten alle. Lohduttakoon sinua se tieto, että ei sitä saa sieltä pois kukaan naapurikaan.

Toiseksi, jos saisi niin todennäköisesti naapurisi ovat yhtä avuttomia nörtteinä kuin äitisi, että eivät pääse salaisiin tietoihisi käsiksi. Ja tietenkin sinä olet taitavana tietokoneenkäyttäjänä suojannut kaikki tärkeät tiedostosi salasanoilla!

Provo varmaan, mutta  muistutetaan nyt kuitenkin palstamammoillekin, että 15-vuotiaalla on oikeus käyttää itse omalla työllään ansaitsemansa rahat miten tahtoo, vaikka ostaa niillä läppärin.

Vierailija
16/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perjaintain Porvoo-kunniamaininnan saa...

Vierailija
17/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt oletetaan, että kyseessä ei olisikaan provo, taitaa sillä äidillä olla pahoja alkoholi- ja/tai mielenterveysongelmia. Ei kukaan terve ihminen selvin päin noin toimi.

Vierailija
18/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa nuo provon huutelijat. Luuletteko oikeasti, ettei lukioikäinen voisi osata kirjoittaa paremmin kuin keskiverto av-mamma?

Ap:n äiti on röyhkeä sekopää, mä menisin tuossa kohtaa vaikka väkivalloin ulos hakemaan omaisuuttani. Josset uskalla, soita poliisille. Äidilläsi ei ole minkään valtakunnan laillista oikeutta toimia noin.

Ja koko juttu lähti siitä, ettei äiti itse osannut huolehtia tavaroistaan ja sitten jonkun tv-ohjelman takia heittää tytön läppärin roskiin! Kuka sairas ihminen toimii noin? Olisi normaalin vanhemman tapaan ylpeä, jos tytär ymmärtää tietotekniikasta jotain.

Vierailija
19/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että opettelet pitämään puolesi äitiäsi vastaan, jossei häneltä tuon parempaa harkintakykyä löydy.

Vierailija
20/64 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provon huutelijat vois olla välillä hiljaa. Itse ainakin pidän tätä hyvin mahdollisena, valitettavasti :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän